واشنگتن دی سی و ایالت ‌های آمریکا، برای برگزاری هرگونه اعتراضات احتمالی همزمان با مراسم تحلیف، سطح تدابیر امنیتی را افزایش داده اند.

 

به گزارش جماران به نقل از سی بی اس، به طور معمول، صدها هزار تن برای تماشای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا حضور می‌ یابند. اما مراسم تحلیف «جو بایدن» که چهارشنبه در واشنگتن برگزار می‌ شود، کاملا متفاوت است. دلیل آن نگرانی از بروز خشونت‌ ها است.

در پی وقوع آتش سوزی در نزدیک کنگره هم در خیابان‌ های پایتخت بالاترین حالت آماده باش برقرار است. اداره آتش نشانی واشنگتن اعلام کرد آتش سوزی در نزدیک ساختمان کنگره مهار شد و این حادثه هیچ مصدومی نداشت. رسانه های آمریکایی اعلام کردند آتش سوزی در چادر آوارگان رخ داد و هیچ مصدومی نداشت.

واشنگتن این روزها در وضعیت ویژه ای قرار دارد و شکل و شمایلی چون یک منطقه نظامی به خود گرفته است. هزاران نیروی امنیتی و گارد ملی آمریکا در حال آماده شدن برای تامین امنیت مراسم ادای سوگند «جو بایدن و کامالا هریس» در ظهر روز چهارشنبه هستند.

نه تنها نیروهای محافظ در یونیفورم نظامی در پایتخت مستقر هستند، بلکه هزاران نیروی امنیتی نیز با لباس شخصی در نقاط مختلف پایتخت وضعیت را رصد می‌ کنند.

بسیاری از ساکنان پایتخت آمریکا گفته‌ اند از وضعیت جاری نگران شده و «هرگز» شاهد چنین شرایطی نبوده‌ اند.

تدابیر امنیتی این مراسم پس از آن که در روز ششم ژانویه گروهی از هواداران ترامپ به ساختمان کنگره یورش بردند، دو چندان شده است.

بیش از 20 هزار نیروی محلی برای تامین امنیت این مراسم بسیج شده اند. در مقایسه با مراسم تحلیف ترامپ در چهار سال پیش که حدود 8000 پرسنل امنیتی بسیج شده بودند، این عدد مامور رقم بالایی است.

کنگره آمریکا در قرنطینه کامل قرار دارد و به دلیل تهدید علیه امنیت داخلی هیچ فردی اجازه ندارد به ساختمان کنگره آمریکا وارد، و یا از آن خارج شود. دایره حفاظتی در اطراف کنگره نیز بسیار گسترده ‌تر شده است و از چندین چهار راه مانده به این محوطه با ایجاد حصار فیزیکی تردد با خودرو ممنوع شده است؛ هر چند هنوز افراد پیاده اجازه ورود به محوطه را دارند.

تصاویر شماری از این سربازان که به روی سنگ فرش کنگره می ‌خوابند، در تمام جهان پخش شده است و گویای جدی بودن اوضاع و تدابیر شدید امنیتی است.

اف‌ بی‌ آی نسبت به بروز خشونت، از جمله حملات مسلحانه از سوی هواداران ترامپ، در تمامی 50 ایالت آمریکا همزمان با آیین ادای سوگند بایدن، هشدار داده است.

علاوه بر این، زندگی عمومی در واشنگتن روز چهارشنبه تقریبا فلج می ‌شود. از همین حالا محدودیت ‌های زیادی در این شهر وضع شده است. اطراف ساختمان کنگره به روی عبور و مرور وسایط نقلیه مسدود شده است و سربازان مسلح در امتداد حصار دو متری در اطراف مقر کنگره گشت می ‌زنند.

13 ایستگاه مترو در مرکز واشنگتن کار نمی کنند. هدف این است که امکان دسترسی تظاهرات کنندگان احتمالی به محل مراسم تا حد ممکن دشوار ساخته شود. 

همزمان با استقرار بلوک‌ های بزرگ سیمانی و سیم‌ های خاردار در اطراف ساختمان‌ های دولتی، صاحبان کسب‌ و کار نیز مغازه‌ ها و دفاتر کار خود را با تخته‌ های بلند چوبی پوشانده ‌اند.

این وضعیت مختص پایتخت نیست. فرمانداران بسیاری از ایالت های آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن تصمیم گرفتند تا از بیم گروه های افراط گرا تدابیر امنیتی در مرکز ایالت ها را افزایش دهند. حوادث روز 6 ژانویه (17 دی) در واشنگتن باعث شده است تا بسیاری از مقامات فدرال و ایالتی نگران رویدادی مشابه طی روزهای آینده باشند.

در مراکز برخی ایالت ها از جمله جورجیا خودروهای زرهی در مقابل ساختمان مجلس ایالتی مستقر شده اند. سربازان گارد ملی نیز در خیابان های مراکز ایالت ها حضور یافته اند.

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه ساعت 12 ظهر به وقت واشنگتن پایان می یابد.

دونالد ترامپ برخلاف روسای جمهور 150 سال گذشته آمریکا، گفته در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت نخواهد کرد و صبح روز چهارشنبه کاخ ‌سفید را به مقصد مجموعه لوکس تفریحی خود در فلوریدا ترک خواهد کرد. در عوض «بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش و باراک اوباما» سه رئیس‌ جمهور سابق آمریکا به اتفاق همسران خود - «هیلاری کلینتون، لوار بوش و میشل اوباما» - قرار است در این مراسم حضور یابند.

چهارشنبه دو هفته پیش همزمان با مراسم شمارش آرای الکترال در ساختمان کنگره آمریکا گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا به سمت ساختمان کنگره یورش بردند. 5 نفر در اثر این اتفاقات جان باختند.

مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این اقدام ترامپ در یک رأی‌ گیری چهارشنبه یک هفته بعد طرحی را که خواستار استیضاح ترامپ است به تصویب رساندند. سرعت پیشبرد این رأی ‌گیری و حمایت جمهوری ‌خواهان از آن، خشم قانونگذاران آمریکایی از نقش ترامپ در تحریک معترضان برای حمله به ساختمان کنگره را نشان می ‌دهد.

قطعنامه‌ ای که قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه آن را به تصویب رساندند ترامپ را به «تحریک به شورش» متهم می ‌کند. با وجود این گفته می‌ شود تصویب این قطعنامه به عزل ترامپ منجر نخواهد شد. برکناری او از قدرت مستلزم تأیید قطعنامه ‌ای موازی با دو سوم آرا در مجلس سنا است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.