در حالی که بسیاری از رهبران جهان به محض اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیام ‌های تبریک ارسال کردند، تعدادی دیگر از رهبران با سکوتشان پیام ‌هایی دارند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که رهبران جهانی پیروزی جو بایدن را در انتخابات آمریکا تبریک گفته اند، سران دو کشور بزرگ برزیل و مکزیک در آمریکای لاتین هنور سکوت کرده اند

در حالی که «لوئیس اینیاتسیو لالو دا سیلوا» رئیس جمهور پیشین و سوسیالیست برزیل «آسوده‌ خاطری» خود را از انتخاب جو بایدن بیان داشت، «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور کنونی این کشور تاکنون از ارسال پیام شادباش خودداری کرده است.

بولسونارو که از راست ‌گرایان پوپولیست است، از حامیان آتشین دونالد ترامپ محسوب می ‌شود.

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک هم گفته است که فعلا از ارسال پیام تبریک برای موفقیت جو بایدن خودداری می ‌‌کند. او گفت: زمانی تبریک خواهد گفت که تمام فرایندهای قضایی در رابطه با رای ‌گیری در آمریکا به پایان رسیده باشد. 

اوبرادور گفت این رویکرد «از نظر سیاسی عاقلانه» است. او همزمان تأکید کرد که هم با ترامپ و هم با بایدن روابط خوبی دارد.

ترامپ و دو رهبر آمریکای لاتین برخی شباهت های ظاهری مشترک دارند: آنها از ماسک زدن در هنگام شیوع ویروس کرونا بیزارند و به راحتی می توان هر سه نفر را پوپولیست و ملی گرا توصیف کرد. اما انگیزه های دو رهبر برای تبریک نگفتن به بایدن ممکن است متفاوت باشد.

بولسونارو و پسرانش به نظر می رسید به طور فعال از نتیجه آمریکا ناراحت باشند.

مقامات برزیل به دلیل اظهارات بایدن در نخستین مناظره ‌اش با ترامپ مبنی بر آن که برزیل باید از جنگل‌ های استوایی نگهداری کند، دل خوشی از رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا ندارند.

رهبر برزیل، که قبلاً برای انتخاب مجدد ترامپ ابراز امیدواری کرده بود و پسرش کلاه هایی با آرم «ترامپ 2020» بر سر داشت، در این هفته عمدتا ساکت مانده است؛ اگرچه پسرانش این کار را نکرده اند.

«ادواردو بولسونارو» نماینده مجلس برزیل تصاویری را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد و سوال کرد که چطور آراء بایدن به این سرعت افزایش می یابد ولی آراء ترامپ ثابت مانده است. بولسوناروی جوان همچنین تصمیم شبکه ها را برای قطع سخنان ترامپ در روز چهارشنبه در مورد طرح اتهام تقلب در انتخابات زیر سوال برد و آن را حمله به آزادی بیان دانست.

یک مقام ارشد سفارت برزیل در آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که مقامات برزیل از این می ترسند بولسونارو یا فرزندان وی عنان صحبت از دستشان خارج شود و روابط بین دو کشور را بی ثبات کنند.

مقامات دفتر ریاست جمهوری برزیل گفتند که بولسونارو حداقل از روز چهارشنبه، به دنبال راهنمایی مشاورانش، لحن عمل گرایانه تری اتخاذ کرده است.

در ابتدای هفته، برخی از عناصر عقیدتی بیشتر در دفتر بولسونارو به پیروزی ترامپ اعتقاد داشتند. 

اما رسانه ‌های پیشرو برزیل از شکست ترامپ با اشاره به رهبری پوپولیستی کشور خود سخن گفتند که به همین شیوه به دنبال کاهش قدرت نهادهای دموکراتیک و رد حقایق مبتنی بر علم بوده اند.

در همین حال روابط صمیمانه لوپز اوبرادور با ترامپ اغلب برای یک سیاستمدار متمایل به چپ غیرمعمول تلقی می شد، اما این یک اساس عملی داشت.

این تا حدی یک واقع گرایی سیاسی است: در سال 2019 ترامپ تهدید کرد که تعرفه های فلج کننده ای را برای محصولات مکزیکی اعمال خواهد کرد؛ مگر اینکه لوپز اوبرادور مهاجران آمریکای مرکزی را که برای رسیدن به مرزهای آمریکا از مکزیک عبور می کنند، سرکوب کند. مکزیک این کار را انجام داد و مهاجران را جمع کرد و آنها را به کشورهای دیگر منتقل کرد.

اما لحظاتی از رفاقت آشکار نیز بین این دو وجود داشت. روز شنبه لوپز اوبرادور یکی از معدود رهبران جهان بود که هنوز مایل به تعریف و تمجید از ترامپ بود.

لوپز اوبرادور گفت: «پرزیدنت ترامپ برای ما بسیار محترم است، و ما به توافقات بسیار خوبی دست یافته ایم، و ما از او تشکر می کنیم زیرا وی هیچ دخالتی نکرده و به ما احترام گذاشته است.»

لوپز اوبرادورهمچنین هنگامی که برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور در تابستان برای دیدار با ترامپ برای جشن تصویب توافق تجارت جدید آزادمیان  آمریکا - مکزیک - کانادا به آمریکا سفر کرد، خشم بسیاری را در داخل و حزب دموکرات آمریکا را برانگیخت. توافق نامه ای که هر دو رهبر آن را موجب رفع مشکلات توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی در دهه 1990 می دانستند.

لوپز اوبرادور در آن سفر با بایدن یا ستاد وی ملاقات نکرده است. زخم های این تصمیم آشکار باقی مانده است؛ حتی زمانی که رئیس جمهور مکزیک گفت که او از قبل بایدن را می شناخت و «روابط بسیار خوبی» با او داشت.

مکزیک با بیش از 600 میلیارد دلار تجارت سالانه با واشنگتن، مهمترین شریک تجاری آمریکا محسوب می ‌شود.

«خواکین کاسترو» نماینده دموکرات ها در حوزه 20 تگزاس، نماینده اسپانیایی در حساب توئیتر خود به اسپانیایی نوشت که عدم تمایل به تبریک به بایدن «نشان دهنده یک شکست دیپلماتیک واقعی از طرف آندرس مانوئل لوپز اوبرادور است، در لحظه ای که دولت جدید بایدن به دنبال آغاز دوره جدیدی از دوستی و همکاری با مکزیک است.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری خواه، برای به چالش کشیدن نتایج  انتخابات به دیوان عالی شکایت کرده است، اما مقامات انتخاباتی در همه ایالت‌ها اعلام کرده ‌اند هیچ مدرکی مبنی بر تقلب قابل توجهی وجود نداشته و کارشناسان حقوقی می گویند که تلاش ‌های ترامپ بعید است به نتیجه برسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.