پس از اعلام پیروزی کاندیدای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شماری از رهبران جهان پیام های تبریک خود را به سوی «جو بایدن» سرازیر کردند.

 

به گزارش جماران، بالاخره پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از چهار روز اعلام شد.بایدن با کسب 290 رای الکترال در برابر تنها 214 رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد و «کامالا هریس» نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهور این کشور برگزیده شد. بایدن  در اولین توئیت پس از اعلام پیروزی ‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: «رئیس جمهور تمام مردم آمریکا خواهم بود، چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که به من رای ندادند.»

پیروزی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا با واکنش مقام های بین المللی همراه بوده است. این واکنش ها به شرح زیر است:

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که امروز طلوع امید جدید برای آمریکاست. پلوسی گفت که بایدن اینک دارای اختیار عمل است. 

 

«باراک اوباما» رئیس پیشین بایدن در توئیتی نوشت: «به دوستانم جو بایدن و کامالا هریس رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور بعدی آمریکا تبریک می‌ گویم. آمریکایی ‌ها در این انتخابات مشارکت بالایی داشتند که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود. از همه آمریکایی ‌ها می ‌خواهم که به او فرصت داده و از وی حمایت کنند. نتیجه انتخابات در همه سطوح نشان می ‌دهد که کشور عمیقا و به شدت دچار تفرقه است.»

 

1

 

 

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا هم نوشت: «رای دهندگان آمریکایی نظر خود را اعلام و بایدن و هریس را انتخاب کردند.  یک لحظه تاریخی بی سابقه... دست رد به سینه ترامپ و یک صفحه جدید برای آمریکا.»

 

«میت رامنی» سناتور جمهوری خواه هم پیروزی جو بایدن را به او و یار انتخاباتی‌ اش تبریک گفت و بایدن را «رئیس جمهور منتخب» خطاب کرده و گفته هم او و هم هریس، شخصیت قابل ستایشی دارند.

 

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا نخستین مقام سیاسی بود که این پیروزی را به بایدن تبریک گفت.

وی در توئیتی به جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفت و نوشت: «کشورهای ما دوستان نزدیک، متحد و شریک یکدیگرند. روابط میان ما در جهان بی ‌همتاست». 

 

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در توئیتی نوشت: «پیروزی بایدن در انتخابات روزی نیک برای اروپا و آمریکا است. بی صبرانه منتظر کار با دولت جدید آمریکا برای بازسازی همکاری ‌های دو طرف هستیم.»

 

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در بیانیه ‌ای پیروزی بایدن را تبریک گفت و برای توسعه همکاری‌ های فرا آتلانتیک ابراز آمادگی کرد.

 

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا با صدور بیانیه ‌ای که در وب سایت اتحادیه اروپا منتشر شد، گفت: «این اتحادیه و آمریکا دو دوست و متحد هستند که همکاری ‌هایشان ریشه در تاریخ و ارزش ‌های مشترک دارد. با توجه به چالش ‌ها و تحولات بین المللی، همکاری‌ های دو طرف حائز اهمیت است.»

 

«دونالد تاسک» رهبر بزرگترین حزب سیاسی پارلمان اروپا شکست ترامپ را پایانی بر جولان پوپولیسم و اندیشه‌ های راست افراطی دانست و از پیروزی بایدن برای تسهیل چنین دستاوردی تقدیر کرد.

 

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با انتشار بیانیه ای نوشت: «تبریک صمیمانه! شهروندان آمریکا تصمیم خود را گرفتند. جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا شد. برای او از صمیم قلب آرزوی موفقیت می کنم و همینطور به «کامالا هریس» نخستین معاون اول زن رئیس جمهور تاریخ کشورش تبریک می گویم. از همکاری های دوجانبه با رئیس جمهور بایدن استقبال می کنیم. برای مواجهه با چالش های بزرگ عصرمان، دوستی دو سوی آتلانتیک ما بدون جایگزین است.»

 

2

 

 

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در توئیتی نوشت: «خوب است که بالاخره ارقام روشنی وجود دارد. ما مشتاقانه منتظر همکاری با دولت بعدی آمریکا هستیم. ما می خواهیم در همکاری های خود برای آغاز مناسبات جدید دو سوی آتلانتیک و یک معامله جدید سرمایه گذاری کنیم. ترامپ مشکل بزرگی برای ما بود. ترامپ می بیند که اکنون زمان رفتن است و با روی کار آمدن بایدن در روابط دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) تعادل برقرار خواهد شد.»

 

«نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند از نخستین رهبران اروپایی است که به بایدن تبریک گفت و نوشت: تبریک اسکاتلند به رئیس ‌جمهور منتخب جو بایدن و معاون اول تاریخ‌ساز کامالا هریس.»

 

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه‌ ای پیروزی بایدن را تبریک گفت و برای همکاری نزدیک دو کشور اعلام آمادگی کرد و افزود: «آمریکا مهم ‌ترین شریک ماست و ما بی صبرانه منتظریم تا در خصوص اولویت‌ های مشترکمان همکاری کنیم.»

 

6

 

 

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ ای پیروزی بایدن را تبریک گفت و عنوان کرد: در حالی که هنوز روند شمارش آراء (انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) جریان دارد، اما روشن است که بایدن پیروز است.

دومینیک راب افزود: رقابت تنگاتنگی بود و دونالد ترامپ سخت جنگید. اینک بی صبرانه منتظرم تا با دولت جدید آمریکا همکاری کنم. 

 

«جرمی کوربین» رهبر سابق حزب کارگر انگلیس پیروزی بایدن را خبر خوبی برای ترقی‌خواهان در سراسر جهان خواند و ابراز امیدواری کرد که با حضور رئیس جمهور جدید آمریکا بتوان جهانی بهتر، عادلانه ‌تر و مسالمت آمیز ایجاد کرد.

 

«کی ‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس پیروزی بایدن را تبریک گفت و تصریح کرد که این پیروزی امیدبخش و غلبه اتحاد بر نفاق و فریبکاری است.

او افزود: بایدن مدافع ارزش‌هایی همچون نجابت ، صداقت ، محبت و قدرت است که ما در انگلیس به آن احترام می‌گذاریم.

 

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در صفحه توئیتر خود نوشت: «آمریکایی ها رئیس جمهور خود را انتخاب کرده اند. تبریک به جو بایدن و کامالا هریس. ما برای غلبه بر چالش های امروز باید کارهای زیادی انجام دهیم. بیایید با هم کار کنیم.»

 

«لودریان» وزیر خارجه فرانسه هم در توئیتی نوشت: «ما در این ارتباط بازتعدیل شده و پایدار کارهای زیادی برای انجام دادن با یکدیگر خواهیم داشت. امنیت گروهی، مبارزه با تروریسم، بهداشت عمومی، اقلیم، تجارت، نظارت دیجیتالی. من به جو بایدن و کاملا هریس که پس از یک بسیج بزرگ دموکراتیک توسط مردم انتخاب شدند؛ صمیمانه تبریک می‌ گویم. ما با یکدیگر با یک اروپای تقویت شده برای پایه‌ گذاری ارتباط جدید فراآتلانتیکی و مواجهه با چالش ‌های جهانی تلاش خواهیم کرد.»

 

«کریستین لینده» وزیر خارجه سوئد ضمن تبریک پیروزی بایدن، خواستار تقویت روابط میان استکهلم و واشنگتن شد و نوشت: ما کارهای زیادی می توانیم با هم انجام دهیم؛ در زمینه دموکراسی، برابری جنسیتی، مقابله با تغییرات آب و هوایی، امنیت اروپا و چندجانبه گرایی، چیزی که امروز به آن نیاز داریم.

 

«لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا در توئیتی نوشت: به رئیس جمهور منتخب آمریکا تبریک می‌ گویم. دوستی میان ایتالیا و آمریکا ریشه‌ های عمیق و تاریخی دارد. آماده‌ایم تا همکاری و روابط‌ در دفاع از صلح و آزادی را مستحکم ‌تر کنیم.

 

«الکساندر فان در بِلِن» رئیس ‌جمهور اتریش ضمن ابراز تبریک به جو بایدن در توییتر گفت: «وظایف خطیر عصر ما، مانند غلبه بر بحران اقلیمی و یا کرونا را جامعه بین ‌الملل فقط به صورت مشترک می‌ توان حل کرد. اروپا آماده است.» 

 

«سباستیان کورتس» صدراعظم اتریش نیز ضمن تبریک به جو بایدن در توییتر گفت: «نظامی از ارزش ‌ها اروپا و  آمریکا را به یکدیگر پیوند می ‌دهد و ما مشترکا بر این ارزش ‌ها پایبندیم.»

 

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا در توئیتی با تبریک پیروزی بایدن، علاقه ‌مندی خود را به منظور همکاری با وی برای مقابله با چالش ها اعلام کرد.

 

«لارس لوکه راسموسن» نخست وزیر سابق دانمارک به دونالد ترامپ توصیه کرد که پس از «باخت در انتخابات»، کاخ سفید را با «افتخار» ترک کند.

 

«آلبرتو فرناندز» رئیس‌ جمهور آرژانتین نخستین رهبر آمریکای لاتین بود که پیروزی جو بایدن و کامالا هریس را به آنها تبریک گفت.

در متن پیام فرناندز آمده است: به مردم آمریکا به دلیل این مشارکت بالا که بازتاب اراده جامعه است، تبریک می ‌گویم.

 

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با تبریک پیروزی بایدن در توئیتی نوشت: «به  جو بایدن و کامالا هریس تبریک می گوییم. اوکراین با خوش بینی به آینده مشارکت راهبردی با آمریکا می نگرد. دوستی بین اوکراین و آمریکا تقویت خواهد شد.   

 

« آندره یرماک» رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین

رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین در فیس بوک، پیروزی بایدن را به وی تبریک گفت و از وی برای سفر به اوکراین دعوت کرد.  

 

«کریا گوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در توئیتی نوشت: به جو بایدن تبریک می‌ گویم. بایدن دوست واقعی یونان بوده و یقین دارم که در دوره ریاست جمهوری وی روابط دو کشور حتی مستحکم‌ تر خواهد شد.

 

«نارندرا مودی» نخست ‌وزیر هند در پیامی پیروزی جو بایدن و معاونش را تبریک گفت. معاون جو بایدن اصالت هندی دارد. 

 

4

 

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)  طی نطقی گفت دونالد ترامپ که به دنبال نابودی مسئله فلسطین بود، رفت و ناپدید شد، در حالی که قدس می ‌ماند و هرگز ناپدید نخواهد شد.

 

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در خصوص پیروزی بایدن گفت: تغییر افراد در دولت آمریکا هرگز سیاست استعماری آمریکا را تغییر نخواهد داد. لابی صهیونیستی است که کنترل سیاست دولت آمریکا را برعهده دارد و آن را در راستای طرح ‌های ویرانگر خود در منطقه هدایت می ‌کند.

 

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین به جو بایدن پیروزی در انتخابات آمریکا را تبریک گفت.

 

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با تبریک به بایدن و کامالا هریس گفت: «ما به دنبال همکاری و تحکیم بیشتر دوستی بین دو کشور هستیم.» 

 

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق هم توئیت کرد: به جو بایدن دوست و شریک مورد اعتماد در زمینه ساختن عراقی بهتر، صمیمانه تبریک می گویم.

 

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان هم ضمن تبریک به بایدن گفت: امیدوارم که در دوران بایدن، توازن در روابط لبنان و آمریکا بازگردد.

 

«هیثم بن  طارق» سلطان عمان ضمن تبریک به بایدن برای افزایش توسعه روابط دوجانبه میان مسقط و واشنگتن ابراز امیدواری کرد.

 

«فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی نیز با تبریک به بایدن و هریس گفت: امیدواریم با همکاری بایدن و هریس، یک حکومت دموکرات غیر نظامی در لیبی تشکیل شود.

 

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز نخستین رهبر عربی بود که پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت. وی نسبت به همکاری مشترک برای توسعه روابط دوجانبه و راهبردی میان مصر و آمریکا ابراز امیدواری کرد.

 

3

 

 

«عبدالله دوم» شاه اردن نیز ضمن تبریک به بایدن و هریس افزود: امیدوارم که بتوانیم با دولت جدید آمریکا مشارکت تاریخی مستحکم و در راستای اهداف مشترک ما که صلح و ثبات و شکوفایی را تقویت کنیم.

 

شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر و شیخ «مشعل الأحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت، با ارسال پیامی، پیروزی بایدن و انتخاب وی به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری آمریکا را تبریک گفتند.

 

«یائیر لاپید» رهبر جناح اپوزیسیون «یش آتید» و «نفتالی بنت» رهبر حزب اپوزیسیون «یامینا» نیز در سرزمین های اشغالی در بیانیه ‌های جداگانه گفتند برای همکاری با دولت جو بایدن- کامالا هریس «آماده هستند».

رسانه ‌های صهیونیست به «سکوت سنگین» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر بعد از اعلام پیروزی بایدن اشاره کرده ‌اند.

اما امروز صبح بنیامین نتایناهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تبریک پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وی را دوست بزرگ اسرائیل توصیف کرد.

 

«موسی فکی» رئیس کمیسیون آفریقا نیز با تبریک به رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد که به روابط آمریکا و آفریقا مبتنی بر احترام متقابل امیدوار هستیم.

 

نخست وزیر سودان در پیامی به جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفت و افزود که امیدوار به همکاری نزدیک با رئیس جمهور منتخب آمریکاست.

 

رئیس جمهور مکزیک: پیروزی بایدن را تبریک نمی گویم

«اندریس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک تأکید کرد که وی تا زمانی که به همه اعتراض های قانونی رسیدگی نشود، به جو بایدن پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک نخواهد گفت.

اوبرادور در یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که کشورش با بایدن و دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا رابطه خوبی دارد و از ترامپ تمجید کرد زیرا به گفته وی به مکزیکی ها احترام زیادی می گذارد!

 

سویتلانا تیخانووسکایا رهبر مخالفان بلاروس انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا را به وی تبرک گفت.

رهبر مخالفان بلاروس ابراز امیدواری کرد که بتواند با بایدن به زودی دیدار کند.

این در حالی است که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس از انتخابات آمریکا انتقاد کرد و اختلافات بر سر نتایج را «ننگ و تحقیر دموکراسی» توصیف کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.