گزارش جی پلاس؛

جزییات سیاست های اقتصادی بایدن/ نظر رییس جمهور جدید آمریکا درباره برجام چیست؟/سرنوشت جنگ تعرفه ها چه خواهد شد؟

عمده ترین تغییری که در سیاست های اقتصادی ایالات متحده آمریکا صورت خواهد گرفت، بازگشت به همکاری های چندجانبه است که می توان در ذیل آن برجام را نیز قرار داد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کار و درآمد جی پلاس: جو بایدن به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا معرفی شده است و یکی از مهم ترین دلایل چشم دوختن جهان به نتیجه این انتخابات بررسی وضعیت اقتصادی پیش روی ساکنان کره زمین پس از انتخاب رییس جمهور بزرگترین اقتصاد دنیا است. 

جو بایدن

جو بایدن 78 ساله در بسته اقتصادی خود به دنبال تغییرات ماهوی در سیاست های دولت جمهوری هواه دونالد ترامپ است به ویژه اینکه او نمی خواهد همچون ترامپ در سایست های اقتصادی خود فقط به آمریکا اکتفا کند اما در عوض او به جای سیاست «اول آمریکا» که توسط ترامپ در انتخابات 2016 مطرح شد، برنامه «خرید آمریکایی» را پیشنهاد کرده است. 

 

5 میلیون شغل جدید برای آمریکایی ها در دستور کار بایدن

بایدن، برنامه خود را برای نجات اقتصاد  ضعیف شده این کشوردر دوران پاندمی کرونا ارائه کرده است. بایدن در جمع هواداران خود گفته است  که برنامه 700 میلیارد دلاری وی بزرگترین طرح از جنگ جهانی دوم به بعد در آمریکا است.

او گفته است با این طرح  5 میلیون شغل ایجاد خواهد کرد آن هم در شرایطی که بانک مرکزی آمریکا از رشد بیکاری در سال 2020 در این کشور خبر داده و پیشبینی کرده است که این نرخ تا پایان سال به حدود 9 درصد برسد.

از جزییات طرح او می توان به اختصاص 400 میلیارد دلار کمک هزینه خرید محصولات ساخت آمریکا و 300 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه فن آوری‌های جدید از جمله وسایل نقلیه برقی و شبکه‌های 5G  اشاره کرد که در نوع خود بی سابقه است. 

 

پایان جنگ تعرفه ها! 

 جنگ تعرفه ها سیاست ضد رقابتی ترامپ در قبال رقبای اقتصادی آمریکا است که در جریان آن دولت آمریکا برای خارج کردن کالاهای کشورهای دیگر در بازار خود، از رقابت با محصولات آمریکایی تعرفه های گمرکی سنگینی روی ان وضع می کرد تا قیمت آنها در خاک آمریکا به صرفه نباشد و خریداران متقاضی آن ها نباشند. 

ابتدا این سیاست توسط ترامپ علیه چین به کار برده شد اما به تدریج گریبان گیر کشورهای اروپایی نیز شد. 

نشریه پولتیکو اما گزارش داده که بایدن به دنبال صرف نظر از چنین سیاست ها یی است و دست کم آن را در خصوص متحدان سنتی ایالات متحده اعمال نخواهد کرد. 

 

افزایش مالیات برخی گروه ها در آمریکا

 

یکی از برنامه های اقتصادی بایدن افزایش مالیات افرادی است که بیش از 400 هزار دلار در سال درآمد کسب می کنند. نرخ مالیات بر درآمد افراد در آمریکا هم اکنون 37 درصد است که بایدن قصد دارد آن را تا حدود 40 درصد افزایش دهد.

همچنین کاندیدای پیروز انتخابات آمریکا در صدد است تا نرخ مالیات بر درآمد شرکت ها را حدود 7 درصد دیگر افزایش دهد.

 

تسهیلات رفاهی برای کم درآمد ها

بایدن در طرح های خود در نظر دارد که تحصیلات لیسانس را برای فرزندان خانواده های کم درآمد آمریکایی رایگان کند و 400 میلیارد دلار در بخش مسکن برای تامین مسکن آنان سرمایه گذاری کند.

از سوی دیگر او می خواهد برای خانواده هایی که از 50 درصد میانگین درآمد امریکایی ها کمتر درآمد دارند، امتیازاتی قائل شود تا آنها فقط 30 درصد اجاره بهای منازل خود را بپردازند و مابقی را دولت تامین کند. 

بازگشت به برجام و پیمان محیط زیستی پاریس

بایدن بارها تاکید کرده است که حامی محیط زیست است و حاضر است در دولت خود دو تریلیون دلار برای گسترش انرژی پاک هزینه کند. همچنین معاهده آب وهوای پاریس که ترام از آن خارج شد یکی از مواردی است که پیشبینی می شود بایدن آن را دستور کار دولت خود قرار دهد. 

از سوی دیگر برجام به عنوان سندی که در زمان ریاست جمهوری اوباما که مهم ترین حامی بایدن بود امضا شد، یکی دیگر از مباحث مطروحه در دنیا شده است. 

جو بایدن در ایام کاندیداتوری خود تاکید گرده بود که بر برجام باز خواهد گشت. از طرفی ظریف و اسحاق جهانگیری در واکنش به شکست ترامپ به صورت تلویحی از لزوم اجرای تعهدات آمریکا توسط  دولت جدید آمریکا سخن به میان آوردند.

اما از سوی دیگر یکی از مشاوران با تاکید بر  سیاست غلط ترامپ در خصوص ایران نه چندان مطرح بایدن گفته است که دولت او علاوه بر مواد مطروحه در برجام خواهان مذاکراتی فراتر از آن متن نیز هست که در نوع خود می تواند چالشی بین ایران و آمریکا ایجاد کند.

نگاه مثبت بایدن به رمز ارزها، کاهش احتمالی ارزش جهانی دلار، افزایش تقاضای نفت در بازار بین المللی، افزایش قیمت جهانی طلا از جمله مواردی است که کارشناسان معتقد هستنذ با روی کارآمدن بایدن در عرضه اقتصاد جهانی رقم خواهد خورد.

بایدن از سوی رسانه ها به عنوان رییس جمهور جدید امریکا معرفی شده است و باید دید او می تواند در ابتدا جای ترامپ را به طور رسمی بگیرد یا خیر؛ سپس می توان درباره عملکرد او قضاوت کرد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید