تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با جی پلاس؛

اوضاع بازار طلا، دلار و ارزهای دیجیتال در پساترامپ/ کیانی: نرخ جهانی دلار کاهش خواهد یافت/ ارزش طلا و ارزهای دیجیتال با روی کار آمدن بایدن افزایش پیدا می کند

سروش کیانی تحلیلگر تحولات اقتصادی معتقد است که با روی کار آمدن بایدن در پی کاهش ارزش جهانی دلار، شاهد افزایش قیمت طلاو افزایش ارزش رمز ارزها با توجه به نگاه خوشبینانه کاندیدای دمکورات به آن، وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کارو درآمد جی پلاس: احتمال تغییر رییس جمهور آمریکا با نزدیک شدن به اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور قوت گرفته و در همین خصوص فعالان بازارهای اقتصادی در سراسر دنیا  از جمله ایران به دنبال اطلاع از سرنوشت اوضاع اقتصاد بین الملل و منطقه ای هستند. 

ارزش جهانی دلار، وضعیت بازارها، نرخ جهانی طلا و رمز ارزها و واکنش اقتصاد ایران به انتخاب احتمالی جورج بایدن از جمله سوالات رایجی است که این روزها مطرح می شوند. برای دریافت پاسخ این سوالات با سروش کیانی پژوهشگر و مدرس اقتصاد به گفت و گو پرداختیم که در ادامه متن کامل آن را از نظر می گذارنید.

بازگشت آمریکا به معاهدات بین المللی زمینه ساز تغییر پارامترهای اقتصادی جهان می شود

کیانی در پاسخ به جی پلاس در خصوص تغییرات پارامترهای اقتصاد بین الملل در صورت تغییر رییس جمهور امریکا گفت: اگر تغییر رییس جمهوری آمریکا را قطعی بدانیم نخستین امری که زمینه ساز تغییر در پارامترهای اقتصاد بین الملل خواهد شد، امکان بسیار بالای برگشت آمریکا به معاهدات بین المللی است. بی گمان خروج آمریکا از این معاهدات اثرات و عوارض اقتصادی بسیار زیادی بر تعیین شرایط فعلی اقتصادی جهانی بویژه برای کشورهایی مانند چین و اروپا داشته است.

در صورت تغییر ترامپ  شاهد ثبات اقتصاد بین الملل خواهیم بود

وی در ادامه با اشاره به پاندمی کرونا در جهان گفت: علاوه بر آنکه اقتصاد جهانی با این چالش همزمان با چالش بیماری کرونا مواجه بوده و این مساله شرایط را دو چندان برای اقتصاد بین الملل دشوار ساخته است. از سوی دیگر با تغییراتی که در سیاست خارجی آمریکا ایجاد خواهد شد و پایان یافتن تصمیمات خلق الساعه ای که دولت ترامپ در مورد دیگر کشورها اعم از کشورهای همراه یا غیرهمراه با ایالت متحده اتخاذ می کرد، انتظار می رود از این حیث ثباتی در اقتصاد بین الملل ایجاد شده و مساله اول اقتصاد جهانی چگونگی ادامه حیات اقتصادی کشورها در دوران کرونا باشد. قطعا نوع تعامل و سیاست خارجی اقتصاد بزرگی مانند آمریکا در موفقیت یا عدم موفقیت عملکرد سایر کشورها در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.

تقاضای نفت بالا خواهد رفت

این تحلیلگر اقتصادی در خصوص واکنش بازارها به انتخابات آمریکا و پیروزی احتمالی جو بایدن گفت: هرچند بازارها پیش و بیش از نتیجه انتخابات آمریکا تحت تاثیر شرایط کرونا قرار گرفته اند اما از نتیجه این انتخابات نیز بی تاثیر نخواهند بود. برای مثال در بازار نفت درگیری های اقتصادی آمریکا با چین که یکی از عمده متقاضیان نفت جهان بوده است، اثر بسیار زیادی در کاهش تقاضای نفت داشته است. از این رو تغییر در مناسبات اقتصادی آمریکا با چین پس از این انتخابات می تواند در افزایش تقاضا برای نفت موثر باشد. از سوی دیگر بازگشت آمریکا به معاهده پاریس و کاهش در تولید نامتعارف نفت توسط این کشور و در نتیجه افزایش واردات نفت مورد نیاز انتظار می رود نقش آفرینی دیگر کشورها در عرضه نفت افزایش یابد.

طلا گران خواهد شد/ دلار کاهشی می شود

کیانی در خصوص وضعیت ارزش جهانی دلار، طلا و رمز ارزها در آینده با توجه به سیاست های مطرح شده از سوی کاندیدای دموکرات ها در انتخابات آمریکا گفت:  ارزش جهانی دلار از طریق دو عامل کاهش ریسک اقتصاد پس از انتخابات و همچنین نحوه عملکرد رییس جمهور بعدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. پس از نهایی شدن انتخابات و از بین رفتن ریسک کلی اقتصادی این انتخابات انتظار کاهش در ارزش جهانی دلار وجود دارد. همچنین در صورت نهایی شدن روی کار آمدن بایدن باتوجه به تلاش هایی که برای انجام تعهدات خود خواهد داشت فشار بر کسب و کارها با افزایش مالیات ها صورت گرفته و در نتیجه این امر ارزش جهانی دلار کاهش خواهد یافت. در مورد طلا باتوجه به کاهش ارزش جهانی دلار و پیش بینی تصویب محرکهای اقتصادی و در نتیجه افزایش کسری بودجه انتظار افزایش قیمت جهانی طلا وجود دارد.

انتظار افزایش ارزش ارزهای دیجیتال

وی در خصوص وضعیت بازار ارزهای دیجیتال نیز خاطر نشان کرد: در مورد رمز ارزها نیز علاوه بر آنکه کاهش ارزش دلار بر وضعیت آن موثر خواهد بود باتوجه به رویکرد مثبت بایدن نسبت به ترامپ در مورد رمز ارزها، انتظار افزایش ارزش آن وجود دارد.

 

تاثیر کوتاه مدت انتخاب بایدن بر اقتصاد ایران

 

سروش کیانی در پاسخ به سوال جی پلاس در خصوص واکنش بازار ایران به انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا گفت: نخستین و آنی ترین اثر تغییر ریاست جمهوری آمریکا بر اقتصاد ایران کاهش انتظارات تورمی و هیجانی شدن بازارها به سمت کاهش قیمت است. بخش زیادی از افزایش قیمت ها که بدلیل نااطمینانی اقتصادی ناشی از رابطه دولت ترامپ با ایران و فشار حداکثری ایجاد شده بود حالا با تغییر دولت آمریکا کاهش خواهد یافت اما ادامه روند اما بستگی به دو عامل دارد. نخست نحوه تعامل آمریکا با ایران و دوم نحوه برخورد ایران بویژه دولت آینده ایران با تغییراتی است که دولت بایدن دنبال خواهد کرد. بی شک با رای آوردن بایدن و متناظر با کمپین های انتخاباتی او بازار ایران انتظار برگشت آمریکا به برجام را خواهد داشت و تحت تاثیر این امر در کوتاه مدت خواهد بود اما اینکه دولت بایدن در عمل به برجام برگردد یا مذاکرات جدیدی را در نظر بگیرد، برای برگشت به برجام پیش شرط بگذارد یا خیر و دولت ایران چگونه با این سناریوها برخورد کند تعیین کننده شرایط بازار ایران در آینده خواهد بود. هر چند فارغ از نوع سیاست خارجی، نحوه مدیریت اقتصاد و رویکرد اقتصادی دولت بعدی ایران در تعیین شرایط بازار ایران بسیار مهم و حیاتی خواهد بود و در بلند مدت نحوه نگاه به درون و برون کشور توسط دولت مردان تعیین کننده شرایط اقتصادی و بازار کشور خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید