بحث نژادپرستی به کارزار انتخاباتی آمریکا هم کشیده شد. ترامپ و رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا در این بحث در دو جبهه متفاوت ایستاده ‌اند.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد در میانه بحث و مجادله و اعتراض و اغتشاش و ناآرامی بر سر تبعیض سیستماتیک نژادی در آمریکا، دونالد ترامپ از تشکیل کمیسیونی برای «آموزش میهن پرستی» در مدارس خبر داده است.

او در جریان یک سخنرانی به مناسبت 233مین سالگرد امضای قانون اساسی امریکا گفت که «ناآرامی‌ های کنونی در شهرهای آمریکا نتیجه تبلیغ و ترویج آموزه‌ ها و القائات چپ ‌گرایانه است». او مدعی شد که «در جریان این گونه آموزش‌ ها تلاش شده که جوانان به شرم از تاریخ میهن خود سوق داده شوند، که این نوعی از آزار کودکان است.»

ترامپ که در آرشیو ملی واشنگتن سخنرانی می‌ کرد، به پیامدهای تاریخی برده‌ داری در آمریکا اشاره‌ ای نکرد، در عوض، اجرای مقررات علیه نژادپرستی سیستماتیک را باعث ایجاد شکاف در جامعه دانست و «دموکرات ‌های تندرو»، رسانه‌ ها و سایرین را متهم کرد که سعی می ‌کنند به دانش ‌آموزان و والدین آنها تلقین کنند که باید به دلیل «سفید بودنشان» احساس شرمندگی کنند.

او تصریح کرد که هیأتی که به دستور رییس جمهور برای آموزش میهن پرستی تشکیل شده باید این وضع را تغییر دهد: «جوانان ما باید یاد بگیرند که آمریکا را از صمیم قلب و از اعماق روح ‌شان دوست بدارند.»

کمیته ‌ای که به دستور ترامپ تشکیل شده «کمیسیون 1776» نام دارد و باید پیش از هرچیز متخصصان تعلیم و تربیت را تشویق کند که درباره «معجزه تاریخ آمریکا» به دانش ‌آموزان آموزش دهند. سال 1776 سال استقلال 13 ایالت در شمال آمریکا از انگلیس است.

به عقیده ناظران این اقدام واکنشی است به پروژه 1619 نیویورک تایمز. این روزنامه آمریکایی اقدام به انتشار یک سلسله مطلب درباره 400امین سال آغاز برده ‌داری در آمریکا کرده که توسط سیاه‌ پوستان نوشته می‌ شود.

ترامپ در سخنانش به 246 سال برده‌ داری در آمریکا  که 89 سال بعد از اینکه شمال آمریکا از مستعمره انگلستان خارج شد هم ادامه داشت، کوچکترین اشاره‌ ای نکرد.

در سال‌ های گذشته این بحث در آمریکا جاری بوده است که تا چه حد نژادپرستی مشکلی ساختاری و در نهادهای رسمی کشور ریشه دوانده است و مناسبات اجتماعی در این کشور تا چه حد همچنان از دوران برده ‌داری  متاثر است. این جدل به خصوص در ماه‌ های گذشته و پس از کشته‌ شدن «جورج فلوید» در اثر خشونت پلیس و ناآرامی‌ هایی که پس از آن درگرفت، شدت بیشتری یافته است.

ترامپ و رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر آمریکا در این بحث در دو جبهه متفاوت ایستاده ‌اند. بایدن در اوایل ماه جاری میلادی خواهان آن شد که در برابر «شر تاریخی برده‌ داری» و پیامدهای آن مسئولیت بپذیرد. ترامپ در برابر معتقد است که نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا موضوعیت ندارد و نهادهای این کشور هم از چنین گرایشی مبرا هستند.

کمیته تاسیس‌ شده توسط ترامپ بیشتر متوجه دانش ‌آموزان دختر و پسر آمریکایی است. او گفت: «از سال ها پیش تندروها سکوت آمریکایی ‌ها را با ضعف اشتباه گرفته‌ اند اما آنها اشتباه می‌ کنند.»

رئیس ‌جمهور آمریکا گفته است: «هیچ عشقی قوی ‌تر از عشق والدین به فرزندانشان وجود ندارد و از مادران و پدران میهن ‌پرست خواسته خواهد شد که بچه ‌هایشان را دیگر با دروغ ‌های نفرت ‌آمیز درباره این کشور تغذیه نکنند. والدین آمریکایی دیگر تلقین در مدارس ما،  به راه انداختن کارزار «Cancel Culture» در محل کار یا سرکوب سنت، باورها، فرهنگ و ارزش ‌ها در فضای عمومی را نمی ‌پذیرند.»

Cancel Culture کارزاری است که در آن اشارات و محتواهای تبعیض‌ آمیز و نژادپرستانه تحریم می‌ شوند.

در حالی که تنها شش هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، گفته شده که ترامپ در تلاش است تا پایگاه راستگرایان خود را در برابر آن چه که او طرح چپگرایان برای تغییر سبک زندگی آمریکایی عنوان کرده، تهییج کند.

ناظران این سخنرانی ترامپ را تلاش برای جلب رای سفیدپوستان ارزیابی کردند. منتقدان او را متهم می‌ کنند که آتش جنگ فرهنگی در کشور را شعله ‌ور می‌ کند.

همچنین از ترامپ به دلیل این که همواره گروه های افراطی چپ گرا و آنارشیست ها را مسبب ناآرامی ‌ها می ‌داند، انتقاد می‌ شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.