شیوع ویروس کرونا، نگرانی جدی در خصوص تاثیر آن بر انتخابات آمریکا ایجاد کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد در حالی انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب دموکرات در آمریکا در حال برگزاری است که نگرانی در خصوص حضور شهروندان در پای صندوق‌ های رای در ایالت‌ های مختلف به دلیل شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است. 

در عرصه سیاست داخلی آمریکا این نگرانی در حال شکل‌ گیری است که اگر بحران ویروس کرونا تا ماه نوامبر ادامه پیدا کند، تاثیرش بر انتخابات چه خواهد بود و اگر قرار است تصمیماتی در این زمینه گرفته شود، باید از همین امروز تهمیداتی را پیش‌ بینی کرد. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ همچنان تلاش می‌ کند که تاثیرات بحران ویروس کرونا را  روی اقتصاد و سیاست آمریکا کم‌ رنگ کند. 

انتقاد از عملکرد دولت ترامپ در مواجهه با یک بحران مرتبط با سلامت، از آنجا نشات می‌ گیرد که اظهارات او همواره به نوعی در جهت کم‌ رنگ کردن تاثیرات ویروس کرونا بوده است. او حتی روز دوشنبه، با انتشار توییتی نوشت: «سال گذشته، 37 هزار آمریکایی به دلیل ابتلا به آنفلونزا جان خود را از دست دادند. متوسط بین 27 هزار تا 70 هزار در سال. هیچ‌ چیزی بسته نمی‌ شود، اقتصاد و زندگی ادامه دارد. در حال حاضر 546 مورد ویروس کرونا وجود دارد، تنها 22 نفر مرده‌ اند. به این موضوع فکر کنید.»

این اظهارات با واکنش زیادی در عرصه رسانه‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی مواجه شد چرا که موضوع شیوع این بیماری و خطراتی که برای برخی گروه‌ های سنی خاص دارد را نادیده می‌ گرفت. 

اما صر‌ف‌ نظر از اظهارات ترامپ، نگرانی‌، از حوزه بازار سهام تا زندگی روزمره و انتخابات آمریکا را در برگرفته است. از شش ایالتی که مردم روز سه‌ شنبه به پای صندوق‌ های رای رفتند، می‌ توان به ایالت واشنگتن در غرب این کشور اشاره کرد که بیشترین تعداد افراد جان‌ باخته بر اثر ویروس کرونا را به خود اختصاص می‌ دهد.  شیوع ویروس کرونا بر روی حضور افراد در پای صندوق‌ های رای تاثیر گذاشت. هر چند رای‌ دهندگان در ایالت واشنگتن، می‌ توانستند رای خود را به صورت پستی ارسال کنند و نگرانی از انتقال ویروس به دلیل تماس شخصی نداشته باشند.

موضوع شیوع ویروس کرونا، همچنین روی برنامه مسافرتی دو کاندیدای ریاست جمهوری تاثیر خواهد گذاشت. برنی سندرز 78 ساله و  جو بایدن 77 ساله هستند. عمده گروهی که از بایدن حمایت می‌ کنند افراد بالای 55 سال هستند. این همان گروه سنی‌ ایی است که در برابر ویروس کرونا آسیب‌ پذیری بیشتری دارند. اما درصد بالایی از این گروه سنی در انتخابات شرکت می‌ کنند و برای کاندیدایی که رای آنها را در کیسه خود می‌ بیند، گروه قابل اتکایی محسوب می‌ شود. 

برعکس بایدن، افراد بین 18 تا 29 سال، اقبال قابل توجهی به برنی سندرز دارند، اما درصد قابل توجهی از این گروه سنی پای صندوق‌ های رای حاضر نمی‌ شوند و این یکی از چالش سندرز در این دوره از انتخابات بوده است. 

شیوع ویروس کرونا باعث شد که کارزار  بایدن با انتشار بیانیه‌ ای از اظهارات ترامپ برای «نقض» اظهارات مقامات مسئول حوزه بهداشت و سلامت انتقاد کند و بگوید که این کارزار «نظر کارشناسان» را پیش روی خود قرار خواهد داد و همچنین ریسک‌‌ های موجود را در نظر خواهد گرفت. 

برنی سندرز هم از دولت خواسته‌است که مطمئن شود که کارکنان و خدمه پزشکی از دانش و امکانات کافی برای حفاظت خود از ویروس کرونا، در اختیار دارند. 

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ماه نوامبر برگزار می‌ شود و بیش از 130 میلیون‌ نفر از مردم و یک میلیون نفری که در مکان‌ های رای گیری حضور خواهند داشت، در آن شرکت خواهند کرد. حال چه پاکت‌ های رای باز شود و چه از طریق فشار دادن بر صفحات‌ الکترونیکی رای داده و یا خوانده شود، احتمال انتقال ویروس به نوعی وجود دارد و برای همین اگر بحران شیوع کرونا تا آن زمان طول بکشد، معلوم نیست که سرنوشت انتخابات به چه سمتی خواهد رفت. 

صرف نظر از اینکه چه اتفاقی برای انتخابات بیفتد، حتی هم اکنون هم شیوع ویروس کرونا تاثیر خود را در انتخابات گذاشته است. بسیاری از تجمعات انتخاباتی لغو شده است و در برخی از برنامه‌ های حزبی، کارکنان از هراس ناشی کرونا اساسا حاضر نشده‌ اند. 

یک متخصص حقوق انتخابات به نیویورک تایمز گفته است که «مشکل ما این است که ما هیچ برنامه‌ ای نداریم اگر بخشی از کشور در روز انتخابات با اختلال مواجه شود» به گفته او کنگره آمریکا باید تصویب لایحه‌ ای در نظر داشته باشد که این مشکلات در رای‌ گیری را در نظر بگیرد. به گفته او هر چقدر به انتخابات نزدیک‌ می شویم، رسیدن به مقرراتی که برای همه کاندیداها منصفانه به نظر برسد دشوار است. 

با این وجود همچنان برخی از تجمعات انتخاباتی برگزار می‌ شوند. برای مثال روز دوشنبه در یک تجمع انتخاباتی مرتبط با کارزار برنی سندرز، «ایلهان عمر» عضو مجلس نمایندگان حاضر شد و در میان جمعیتی قابل توجه حتی از آنها خواست تا دستان یکدیگر را بگیرند. دونالد ترامپ که معروف به وسواس داشتن در تمیزی است، با گفتن این که تجمعات او «خیلی امن» است تلاش کرده است که نگرانی‌ ها در این حوزه را به عقب بزند. اما این وضعیت هر لحظه در حال تغییر است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.