مکان: واشنگتن، آمریکا/ منبع: سی ان ان

 

به گزارش جماران، در سالروز سخنرانی «مارتین لوترکینگ» رهبر جنبش ضد نژادپرستی، بیش از 200 هزار نفر  با شعار «زانویتان را از گردن ما بردارید» در واشنگتن پایتخت آمریکا گرد‌هم آمدند تا به نابرابری ‌های نژادی و خشونت پلیس علیه آمریکاییان آفریقایی‌ تبار اعتراض کنند.

خواهر «جورج فلوید» که یکی از سخنرانان این تجمع بود از معترضان در سراسر آمریکا خواست که «میراث او باشند».

«بریجیت فلوید» گفت: برادر من نمی‌تواند امروز و اینجا سخن بگوید اما ما باید صدای او شویم و موجب تغییر شویم.

خواهر جورج فلوید یکی از اعضای چندین خانواده‌ ای بود که فرزندان خود را با تیراندازی پلیس از دست داده ‌اند و به پایتخت آمریکا آمده بودند تا یکی از سخنرانان سالروز تجمع بزرگ سال 1963 در محوطه «نشنال مال - پارک ملی» واشنگتن دی ‌سی باشند.

57 سال پیش لوترکینگ با ایراد نطق «من رویایی دارم» خواستار جامعه ‌ای «بدون نژادپرستی و تبعیض» شد.

سخنرانان تجمع امروز همچنان خواستار عدالت و برابری نژادی شدند و همچنین از حاضران خواستند که در انتخابات نوامبر امسال شرکت کنند.

تجمع امروز در مقابل بنای یادبود آبراهام لینکلن تنها ساعاتی پس از آن برگزار شد که دونالد ترامپ، شب پیش از آن طی مراسمی پر زرق و برق در کاخ‌ سفید رسما کاندیداتوری حزب جمهوری‌ خواه برای حضور در انتخابات سوم نوامبر را پذیرفت.

ترامپ در سخنان خود اگر چه مستقیما به ناآرامی ‌های نژادی چند ماه گذشته اشاره نکرد اما تاکید او بر یکی از شعارهای انتخاباتی‌ اش که در آن خود را «کاندیدای برقراری نظم و قانون» می‌ خواند از نگاه منتقدان رئیس‌ جمهور آمریکا، اشاره‌‎ ای به تلاش سختگیرانه او برای مقابله با اعتراضاتی است که از اواخر ماه مه و در پی کشته شدن جورج فلوید در شهر مینیاپولیس آغاز شد.

یکی دیگر از سخنرانان تجمع امروز معترضان در واشنگتن، «جیکوب بلیک سینیور» پدر جیکوب بلیک بود. مردی که یکشنبه هفته گذشته در شهر «کنوشا» ایالت «ویسکانسین» در حالی که قصد سوار شدن به خودروی خودش را داشت از سوی یک افسر پلیس سفیدپوست 7 بار به او شلیک شد و اکنون در حالی که پزشکان می ‌گویند احتمالا برای باقی عمر فلج خواهد شد، در بیمارستان به سر می ‌برد.

پدر جیکوب فلیک در سخنان امروز خود خطاب که حاضران گفت که این تجمع در حقیقت دادگاهی برای محاکمه «نژادپرستی» است و رای نهایی آن هم این است: «گناهکار، گناهکار، گناهکار».

تجمع امروز در مرکز واشنگتن دی‌سی از سوی «ال شاراپون» کشیش سرشناس سیاه‌ پوست و از رهبران جنبش مدنی آمریکا و «مارتین لوترکینگ سوم» پسر ارشد دکتر مارتین لوترکینگ ترتیب داده شده بود.

سخنرانان و برگزارکنندگان این تجمع بارها از حاضران خواستند که 3 نوامبر در انتخابات ریاست‌ جمهوری که میان دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌ خواه و «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ‌ها برگزار می ‌شود، شرکت کنند.

یکی از ویژگی‌ های تجمع امسال تشکیل زنجیره انسانی به طول بیش از 3 کیلومتر در حد فاصل بنای یادبود آبراهام لینکلن و ستون یادبود پایتخت بود که برای شکل دادن به آن حدود 250 هزار معترض دست به دست هم دادند. این زنجیره انسانی رکورد جدیدی در بزرگی تجمعات اعتراضی معاصر آمریکا برجای گذاشت.

 

مکان: واشنگتن، آمریکا

منبع: سی ان ان

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.