مدتی است که جای جای فلسطین اشغالی صحنه ناآرامی و اعتراض صهیونیست ها علیه رئیس کابینه این رژیم و اوضاع نابسامان اقتصادی است.

 

به گزارش جماران، ادامه تظاهرات و تحصن در مقابل منزل مسکونی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، درگیری و آتش زدن لاستیک و تلاش برای حمله داخل اقامتگاه، در جا زدن برنامه برون رفت از بحران اقتصادی حاصل از بحران ویروس کرونا، استیصال مدیران ارشد از ناکارامدی سیاست های کلان مقابله با شیوع ویروس کرونا در فلسطین اشغالی، زیر سوال رفتن مشروعیت بقای کابینه به دلیل پرونده های فساد نتانیاهو و جنگ داخلی نتانیاهو -گانتس برخی از مشکلاتی است که طی چند هفته گذشته رژیم صهیونیستی با آن مواجه شده و خبرهایی هم در مورد دعوت برای آغاز نافرمانی مدنی هم به آن افزوده شده است.

چند وقتی است ساکنان فلسطین اشغالی برای اعتراض به برخی از سیاست‌ های نتانیاهو و کابینه اش، ناتوانی در مدیریت بیماری کووید 19 و همچنین علیه فساد نخست وزیر دست به تظاهرات می ‌زنند.

 

تظاهرات اسرائیل

 

معترضان در فلسطین اشغالی در ادامه تظاهرات دیشب (سه شنبه شب) علیه نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی، امروز تمام ورودی‌ های پارلمان این رژیم (کنست) را با خوابیدن بر کف خیابان ‌ها مسدود کردند.

صبح امروز تظاهرات ‌کنندگان در اعتراض به ارائه طرحی جدید برای مقابله با شیوع کرونا در سرزمین های اشغالی، تمام ورودی‌ های پارلمان رژیم صهیونیستی را بستند. این درحالی است که اعتراضات گسترده‌ ای با حضور هزاران نفر دیشب در خیابان ‌های تل آویو صورت گرفت و در پی آن 34 معترض دستگیر شدند.

 

تظاهرات اسرائیل

 

 سلسله اعتراض‌ ها به ناکارآمدی کابینه نتانیاهو در نقاط مختلف فلسطین اشغالی از جمله شهرهای قدس و حیفا، با فریاد شعار «هیچ غذایی در خانه نداریم» توسط معترضان در تجمع‌ دیشب به تدریج به خشونت کشیده شد.

نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی پس از تجمع معترضان، با اعمال خشونت آنها را متفرق کردند.

معترضان در صحنه دست ‌های خود را به یکدیگر متصل کرده بودند تا در مقابل نیروهای رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند. معترضان با خوابیدن بر کف خیابان‌ ها به دنبال ممانعت از ورود نمایندگان به صحن پارلمان در جهت تصویب قانون مذکور بودند.

فشار اقتصادی بر ساکنان فلسطین اشغالی در حالی عرصه را برای آنها تنگ کرده که در راستای اعتراض‌ ها امروز چهارشنبه برخی با خوابیدن بر کف خیابان تمام ورودی ‌ها به پارلمان رژیم صهیونیستی را بستند. اقدام نمادین آنها برای جلوگیری از تصویب طرح جنجالی اعطای قدرت به کابینه در راستای اعمال محدودیت ‌های گسترده مقابله با کرونا تا ژوئن 2021 (خرداد 1400) است.

 

تظاهرات اسرائیل

 

دیشب همچنین هزاران نفر در تظاهرات علیه نتانیاهو، در مقابل اقامتگاه وی در قدس تجمع کرده و خواستار استعفای او شدند.

به دنبال اعتراض‌ های زنجیره ‌ای دیشب، تظاهرات ‌کنندگان بار دیگر به خیابان‌ های تل آویو و سایر شهرهای فلسطین اشغالی آمدند و مشت ‌های خشم خود را علیه نتانیاهو گره کردند. اما این‌ بار به نظر فضای تجمع ‌ها متفاوت بود و شعارها و فریادهای معترضان رنگ و بوی دیگری داشت.

یکی از دلایل تمایز اعتراض دیشب که در قدس اشغالی از شدت بیشتری برخوردار بود، تعداد افراد بازداشتی و شعارها بودند. دیشب برخی معترضان با نوشتن شعار «بی ‌بی در زندان» بر روی خودروی آب ‌پاش پلیس رژیم صهیونیستی، خواستار زندانی کردن نتانیاهو شده بودند. 

این تجمع که از به هم پیوستن دو تظاهرات مختلف چند هزار نفری شکل گرفت، سه ‌شنبه شب در مقابل منزل مسکونی نتانیاهو منجر به دستگیری 6 نفر به اتهام اخلال در نظم عمومی و حمله به نیروهای پلیس صهیونیستی شد.

معترضان بعد از تجمع در برابر منزل مسکونی نتانیاهو قصد داشتند به سمت مجلس رژیم صهیونیستی حرکت کنند که با مداخله و حمله نیرو‌های پلیس رژیم صهیونیستی و به خصوص نیروی پلیس اسب سوار این رژیم مواجه شدند و بعد از حمله پلیس به معترضان میان دو طرف درگیری‌ هایی به وقوع پیوست.

معترضان به وضع بد اقتصادی و معیشتی، خواستار استعفای نتانیاهو به خاطر اتهام تقلب، رشوه‌ خواری و خیانت شدند و گروهی دیگر نیز به نحوه مدیریت بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در سرزمین های اشغالی فلسطین توسط کابینه نتانیاهو انتقاد داشتند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اتهام ‌هایی در سه پرونده جداگانه شامل رشوه خواری،‌ کلاهبرداری و سوء استفاده از قدرت مواجه است، اما شیوع ویروس کرونا محاکمه او را تا ماه آینده میلادی به تعویق انداخته است. قانون رژیم صهیونیستی نخست وزیری که با اتهام مواجه باشد‌ ملزم به استعفا نمی ‌کند.

نیروهای امنیتی و پلیس رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به منظور سرکوب معترضان در سرزمین های اشغالی فلسطین صدها نفر را بازداشت کردند.

پلیس رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته برای سرکوب اعتراضات بیش از 50 نفر از معترضان را در تل آویو و قدس اشغالی بازداشت کرد. این بازداشت ها دیروز نیز با دستگیری شماری ادامه داشت.

همچنین امروز نیروهای امنیتی این رژیم با تحصن‌ کنندگان مقابل «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) که مسیرهای ورودی به آن را مسدود کرده بودند، به شدت برخورد کرد و تعدادی از آنها را بازداشت کرد.

درخواست عصیان علیه نتانیاهو

در پی افزایش افزایش اعتراضات و درخواست ‌ها برای استعفای نتانیاهو، یک عضو کنست رژیم صهیونیستی نافرمانی مدنی علیه نخست وزیر این رژیم را خواستار شده است.

«عوفر کسیف» عضو چپگرای کنست از «فهرست مشترک» طی سخنرانی در کنست گفت: «به همه اسرائیلی ‌ها به ویژه جوانان می ‌گویم کار، آموزش، اسکان یا آیند ه‌ای در میان نخواهد بود و شما چیزی جز قبرهایتان ندارید که از دست بدهید».

عوفر کسیف افزود «نافرمانی مدنی کار یک ساعت است، به خیابان‌ ها بیایید حتی اگر این دیکتاتور نتانیاهو همه خیابان ‌ها را ببندد، این بستن غیر قانونی خواهد بود و سزاوار نقض است».

 

تظاهرات اسرائیل

 

در همین حال «یائیر لاپید» رئیس حزب «آینده ‌ای هست» یکی از احزاب مخالف کابینه اسرائیل گفت اگر نتانیاهو استعفا کند طی دو روز «کابینه فوق العاده واقعی» تشکیل خواهد شد؛ بی آنکه نیازی به برگزاری انتخابات جدید باشد.

لاپید در نشست فراکسیون حزبش در کنست افزود: «همه فراکسیون‌ها متحد شوند، هیچ نیازی به برگزاری انتخابات نیست».

پرونده سنگین فساد مالی نتانیاهو

خانواده نتانیاهو نیز در طول ماه‌ های اخیر، درگیر چندین پرونده فساد مالی بوده و بار‌ها اخبار آنها در صدر رسانه‌ ها قرار گرفته است؛ پرونده‌ هایی که در رسانه ‌ها به «پرونده 1000»، «پرونده 2000»، «پرونده 3000» و «پرونده 4000» معروف شده است.

 

تظاهرات اسرائیل

 

نتانیاهو در پرونده موسوم به 1000، متهم است که حدود 300 هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است.

در پرونده 2000 نیز نخست وزیر اسرائیل، متهم به زد و بند با «ارنون موزس» صاحب امتیاز روزنامه معروف «یدیعوت آحارونوت» رژیم صهیونیستی بوده تا پوششی مثبت از او و فعالیت هایش در این روزنامه داده شود و روزنامه خصوصی «اسرائیل هیوم» (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت از سوی کابینه زیر فشار قرار گیرد.

پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو، اما به پرونده 3000 برمی‌گردد که مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال 1395 جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، نتانیاهو را زیر تیغ انتقادات شدید قرار دادند.

پرونده موسوم به 4000 نیز به مساله زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری «والاه» است، باز می ‌گردد که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است.

نتانیاهو در این پرونده متهم است میلیون‌ ها دلار تسهیلات مالی در اختیار «شائول الویچ» مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری والاه رسانه زیر نظر این شرکت از نخست وزیر و خانواده ‌اش حمایت رسانه ‌ای کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی 12 بار درخصوص این پرونده ‌ها به بازجویان پلیس پاسخ داده و علاوه بر موارد مذکور، پرونده فساد مالی همسرش نیز در حال رسیدگی است.

بسیاری از کارشناسان حقوقی و قضایی، با توجه به اینکه موارد اتهام نتانیاهو بسیار زیاد و حجم پرونده فساد مالی وی دارای پیچیدگی است، معتقدند که بررسی و برگزاری دادگاه نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا صدور رای نهایی احتمالا 2 یا 3 سال به طول می ‌انجامد.

 

تظاهرات اسرائیل

 

جرقه اعتراضات چه زمانی زده شد؟

اولین جرقه اعتراض‌ ها علیه کابینه نتانیاهو و وضع معیشت ساکنان سرزمین های اشغالی به علت بحران شیوع «ویروس کرونا» از اوایل اردیبهشت ماه امسال زده شد که با تجمع هزاران نفر در میدان اصلی شهر تل آویو همراه بود.

تظاهرات در مقاطع مختلف در سراسر فلسطین اشغالی دنبال شد تا دیشب که به نقطه جوش خود رسید و گستردگی و پیوستگی آن به شدت افزایش یافت.

تظاهرات‌ کنندگان با مسدود کردن خیابان‌ ها، نوشته ‌های: «ارتشاء، کلاهبرداری و خیانت در امانت« (اشاره به پرونده ‌های فساد نتانیاهو) و جُرم ‌وزیر Crime Minister به جای کلمه نخست ‌وزیر Prime Minister حمل کرده و شعار‌هایی علیه فساد وی سر دادند.

برخی از معترضان نیز پرچم فلسطین را مقابل محل کار بنیامین نتانیاهو بالا بردند که با خشم نتانیاهو مواجه شدند و وی این اقدام را مایه ننگ صهیونیست ها توصیف کرد.

ناتوانی کابینه رژیم صهیونیستی در مقابله با کرونا که افزایش فقر و بیکاری را به همراه داشته موجب اعتراض در سراسر فلسطین اشغالی شده است. معترضان خواستار کناره‌ گیری نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده اند.

 

تظاهرات اسرائیل

 

تداوم اعتراضات نشان‌ دهنده وضعیت گرسنگی در فلسطین اشغالی است. آمار و ارقام نیز نشان‌دهنده اوضاع بد اقتصادی و بیکاری در سرزمین های اشغالی فلسطین هستند.

نرخ بیکاری در دوران بحران کرونا افزایش 20 درصدی داشته است. میانگین بیکاری در سرزمین‌ های اشغالی 1948 میلادی در ماه‌ های گذشته از 3.4 درصد در ماه فوریه به 27 درصد در ماه آوریل افزایش و پس از آن به23.5 درصد کاهش یافته است.

ناکارآمدی سیاست ‌های کابینه نتانیاهو در مبارزه با شیوع ویروس کرونا تعداد افراد مبتلا به این ویروس در سرزمین های اشغالی فلسطین را به بیش از 54 هزار مورد و فوتی ‌ها را به 430 نفر رسانده است.

بر اساس آخرین آمار رژیم صهیونیستی، 54 هزار و 663 نفر در سرزمینهای اشغالی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون 430 نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌ اند.

رژیم اسرائیل این هفته دوباره قرنطینه را آغاز کرده تا میزان ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد که بار دیگر گسترش یافته است.

با ادامه اعتراض‌ ها، این رشته تجمع ها به صورت یک جنبش برای مقابله با مشکلات اقتصادی در فلسطین اشغالی در خواهد آمد.

کابوس نتانیاهو

تظاهرات دنباله دار هر هفته‌ ای به شدت نتانیاهو را با چالش رو به رو کرده است، اسرائیل که پیش از این با بحران نفرت جهانی مواجه بود حال با اعتراضات و تجمعات ساکنان علیه سیاست ‌های نادرست و عملکرد نامناسب از درون نیز بسیار متزلزل است و همین امر موجب شده تا اداره رژیم صهیونیستی برای نتانیاهو با مشکلات فراوانی روبرو باشد.

 

تظاهرات اسرائیل

 

در همین حال، نتایج نظرسنجی کانال 11 تلویزیون رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که حزب لیکود در حال ضعیف شدن است و 61 درصد از ساکنان فلسطین اشغالی از عملکرد بنیامین نتانیاهو راضی نیستند.

با این حال بنیامین نتانیاهو به جای تلاش برای رسیدن به راه حل میانه، برای برگزاری انتخابات در ماه نوامبر برنامه ریزی می‌ کند. در سایه اختلافات میان بنیامین نتانیاهو و «بنی گانتس» رئیس حزب آبی سفید بر سر بودجه سالیانه، اطرافیان یا افراد نزدیک به گانتس نگرانند نتانیاهو ماه نوامبر، پس از آن که موج دوم اپیدمی کرونا کم کم فروکش کند، برای برگزاری انتخابات زودهنگام برنامه ریزی کند.

همه تحلیلگران اسرائیلی درباره این مسئله اتفاق نظر دارند که رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی اقتصادی و بهداشتی قرار دارد. سومین بحرانی که نتانیاهو از آن شکایت می‌کند بحران ائتلاف دولتی او با بنی گانتس است. اختلاف‌های زیادی بر سر بسیاری از مسائل وجود دارد، از جمله مسئله الحاق و کرونا.

به عقیده ناظران، در سایه وخامت اوضاع اقتصادی و بحران ‌های سیاسی حزبی این اعتراض‌ ها افزایش خواهد یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.