نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال استفاده از آخرین ماه‌های حضور ترامپ در کاخ سفید است

به گزارش جماران؛ طرح الحاقی که نخست وزیر اسراییل به دنبال اجرای آن است با مخالفت های زیادی مواجه شده است اما او فعلا پا پس نکشیده.

نتانیاهو تنها مانده است. او طرحی را مطرح کرده که تقریبا هیچکس جز خودش خواهان اجرای آن در زمان فعلی نیست. او می گوید قصد دارد تا طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را اجرایی کند اما در مورد زمان و جزئیات آن توضیح زیادی نداده است. مخالفت ها با او از داخل سرزمین های اشغالی و رقبای سیاسی شروع شده و به کاخ سفید رسیده است. به نظر می رسد نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون توجه به این که قادر به اجرای طرح هست یا نه ، دست به عادی سازی آن می زند تا وقتی بخواهد از طرح الحاق به صورت کامل رونمایی کند، کمتر کسی شوکه شود و دیگران قطعنامه های سازمان ملل را که علیه این تصمیم هستند، به فراموشی سپرده باشند.

با هادی برهانی کارشناس مسائل اسرائیل، در این خصوص به گفتگو نشسته ایم:

نتانیاهو دست به قمار بزرگی زده است. او موضوع الحاق کرانه باختری را مطرح کرده در حالی که طرحش در چنین زمانی خریدار چندانی ندارد. چرا نخست وزیر اسراییل الان را برای اجرای طرح الحاق انتخاب کرده است؟

دلیل اصلی اینکه نتانیاهو این زمان را انتخاب کرده و بسیار بر آن اصرار می کند و نقدها را هم ناشنیده می گیرد، وجود ترامپ در هیات حاکم در آمریکاست. دونالد ترامپ نشان داده که از همه نظر با سیاست های نتانیاهو در منطقه همراه است و در نزدیک به چهارسال گذشته همیشه تلاش کرده تا نهایت حسن نیت را از خود نشان دهد و با تمام برنامه های نخست وزیر اسراییل در مورد بیت المقدس و فلسطینی ها همکاری کند. چنین رفتاری را هیچکس دیگری تاکنون در کاخ سفید نداشته است.

از سوی دیگر انتصاب دوباره ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا هم محل شک و تردید است و نتانیاهو می خواهد از این فرصت باقی مانده هر طور شده استفاده کند.  اما این تنها عاملی نیست که نخست وزیر اسراییل را بر آن داشته تا هر چه سریع تر دست به اقدام بزند. او درگیر یک پرونده فساد جدی است که در شرایط آرام و نرمال، دادگاه به آن رسیدگی خواهد کرد و همه چیز علیه اوست. با این حساب اگر شرایط در سرزمین های اشغالی عادی باشد، دادگاه فرصت می کند تا به جرایم نتانیاهو رسیدگی کرده، یقه اش را بگیرد و برای موقعیت سیاسی اش مشکل ایجاد کند. بنابراین او نیاز به ایجاد شرایط بحرانی دارد و تا رسیدگی به پرونده فسادش به بهانه اضطراری و بحرانی بودن شرایط متوقف شده و زمان بخرد.

به نظر می رسد در داخل حاکمیت در سرزمین های اشغالی مخالفت با طرح نخست وزیر بالا گرفته است. حتی گانتس هم دست به مخالفت زده است. این اختلاف نظرها تا چه اندازه می تواند کار نتانیاهو را سخت کند؟

کار برای نخست وزیر اسراییل واقعا سخت خواهد بود. البته اغلب دست راستی ها در اسراییل و عمده رای دهندگان به آنها با اجرای این طرح موافقند و از آن حمایت می کنند. اما مخالفت احزاب دیگر جدی و با اهمیت است. البته اینطور نیست که گروه های دیگر بخواهند مانع اجرای طرح به صورت کلی باشند. در حقیقت الحاق کرانه باختری ساخته و پرداخته شخص نتانیاهو نیست و هدف صهیونیسم است که می خواهد تمام این منطقه را اشغال کند. مخالفت هایی که اکنون وجود دارد، مربوط به زمان است و این گروه ها می گویند الان وضعیت و زمان مناسبی برای طرح الحاق نیست و نتانیاهو باید صبور باشد. این مخالفت ها همانطور که گفتم جدی است  می تواند تاثیر بسیاری بگذارد.چرا که این گروه ها دارای نفوذ هستند.

در آمریکا و کاخ سفید هم مخالفت با طرح وجود دارد. این در حالیست که پیش از این و در چهار سال اخیر، دولت ترامپ از هیچ نوع حمایتی از نتانیاهو کوتاهی نکرده است. دلیل این رفتار آمریکایی ها چیست؟

در نظر نتانیاهو اکنون بهترین زمان ممکن برای اجرای این آرزوی درونی صهیونیست هاست. او این زمان و حضور ترامپ در کاخ سفید را یک فرصت استثنایی می داند و حاضر نیست که از این فرصت چشم پوشی کند. اما موانع برای او زیادند. همانطور که گفتیم یکی بحث داخلی و مخالفت گروه های سیاسی با انجام الحاق در بازه زمانی کنونی است و دیگری مخالفت و تعلل آمریکایی هاست. درست است که ترامپ در سال های گذشته بهترین دوست نتانیاهو بوده و همیشه تصمیماتی را اتخاذ کرده که بیشترین سود را به اسراییل برساند اما او فعلا خودش هم در شرایط خوبی نیست. او می داند که اگر مشکلی در اجرای طرح الحاق پیش بیاید، به گردن ترامپ می افتد چرا که طرح تازه هم بخشی از همان طرح معامله قرنی است که ترامپ و دامادش برای آن تبلیغ می کردند.

به نظر می رسد که نتانیاهو فعلا مایل نیست جزئیات طرح چندان آشکار شود. پیش از این هم در مورد معامله قرن، رویه مشابهی وجود داشت. علت این موضوع چیست؟

علت این پنهانکاری این است که اگر جزئیات مشخص شود، مخالفت ها بیشتر می شود. او امیدوار است که با مطرح کردن موضوع وضعیت برای همه جا بیفتد. برای همین فعلا سر و صدا می کند بدون اینکه بگوید دقیقا جزئیات این طرح چیست. نتانیاهو فکر می کند که میتواند اذهان عمومی را به شنیدن خبر الحاق عادت دهد و بعد وقتی جلوتر رفت جزئیات را هم بگوید. در مورد معامله قرن مشخص شد که کوشنر چندان به جزئیات فکر نکرده بود.اما این موضوع متفاوت است. قبل تر هم گفتم که این طرحی که حالا نتانیاهو خواستار اجرایش است جدید نیست و نخست وزیر  اسراییل هم آن را بنا نکرده بلکه فقط خواهان اجرای آن است. با این حال او می داند که این طرح مخالف قطعنامه هاست و افکار جهانی را با خود ندارد و سازمان های بین المللی هم آن را نمی پذیرند و رد می کنند.

در شرایط فعلی نتانیاهو فکر می کند که اسراییل قدرتمندتر شده و حمایت کاخ سفید را دارد پس برایش آسان تر است که طرح را به نتیجه برساند.

در میان کشورهای عربی، تنها اردن است که پافشاری زیادی بر عدم اجرای طرح الحاق داشته و مدام هشدار می دهد. چرا دیگر کشورهای عربی واکنش چندان تندی به این اقدام غیرقانونی نشان نداده اند؟

در ارتباط با مخالفت ها واقعیت این است که در میان اعراب، تنها اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین است که واکنش تندی نشان داده و در مقابل این اقدام ایستاده است. این هم دلایل خودش را دارد. اگر این طرح اجرایی شود، حکومت خودگردان کرانه باختری را از دست خواهد داد و در حقیقت دیگر جایی برای خود ندارد. اردن هم نگران است که مبادا تبدیل به وطن اصلی فلسطینی ها شود. چرا که هم اکنون نیمی از جمعیت اردن، فلسطینی ها هستند. البته من مخالفم که کشورهای عربی موافق با آن طرح هستند. هیچ کشور عربی نیست که از طرح نتانیاهو برای الحاق کرانه باختری حمایت کند. برخی از کشورهای عربی آن طور که باید به بیان مخالفت نپرداخته اند علتش هم این است که به قدری منطقه در وضعیت ناآرامی قرار دارد و کشورها در منطقه با یکدیگر چنان درگیر هستند که اسراییل دیگر اولویت اول و دوم آنها نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1451694
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.