گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفتگو با جماران؛

کارشناس مسائل خاورمیانه: طرح نتانیاهو عملی شود، انتفاضه‌ی خونینی پیش‌رو داریم

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: چنانچه در ماه آینده‌ی میلادی طرح الحاق کرانه‌ی باختری به رژیم صهیونیستی عملیاتی شود انتفاضه خونینی در فلسطین اشغالی آغاز خواهد شد و بسیاری از کشورها، از جمله اردن را درگیر خواهد کرد.

پایگاه خبری جماران: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش از تصمیمش برای اجرای طرح الحاق کرانه‌ی باختری به سرزمین های اشغالی از ابتدای ماه ژوئیه خبر داد.

 کرانه‌ی باختری یا همان کرانه غربی رود اردن که در جریان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ به تصرف رژیم صهیونیستی درآمد و پس از آن محل زندگی هزاران شهرک نشین صهیونیست شد، حتی براساس مصوبات سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز منطقه‌ای تحت اشغال نظامی اعلام شده و ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در آن غیرقانونی است. حالا اما نتانیاهو با چراغ سبز ترامپ از تصمیمش برای  الحاق این مناطق به اسرائیل خبر می‌دهد. در رابطه با این موضوع و تبعات آن مصاحبه‌ی کوتاهی داشتیم با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه.

حسن هانی زاده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار جماران، در رابطه با طرح الحاق کرانه‌ی باختری به اسرائیل گفت: طرح جدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، برای الحاق بیش از سی درصد از کرانه غربی و همچنین دره اردن یکی از اقدامات جنجال‌برانگیز و جنگ‌طلبانه‌ی رژیم صهیونیستی است که پیامدهای بسیار خطرناکی برای امنیت منطقه به دنبال خواهد داشت. شرایط ناپایدار آمریکا بعد از قتل دردناک جرج فلوید، ناکامی طرح ترامپ برای شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اولیه رژیم صهیونیستی و همچنین درگیری داخلی در فلسطین اشغالی و اختلافاتی که بین احزاب رژیم صهیونیستی به وجود آمده است (اختلاف بین  بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید با حزب لیکود موجب شد نتانیاهو نتواند کابینه یک دست تشکیل دهد )مجوعه عواملی است که موجب شده نتانیاهو طرح مربوط به پیوست دادن بخشی از کرانه غربی به اراضی اشغالی و همچنین دره اردن را مطرح کرده تا از وضعیت ناپایدار موجود در فلسطین اشغالی جلوگیری کند.

نتانیاهو برای اجرایی کردن این طرح جدی است

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به احتمال اجرایی‌شدنِ این طرح گفت: به نظر می‌رسد که بنیامین نتانیاهو برای اجرایی کردن این طرح کاملا جدی است و سعی  بر عملیاتی کردن آن دارد.  باید در انتظار اجرایی شدن این طرح بود که اگر اجرایی شود ملت فلسطین قیام خواهد کرد و انتفاضه جدید به وجود می‌آید. ضمن اینکه تشکیلات خودگردان هم در کنار سایر جنبش‌های جهادی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی  وارد عمل خواهد شد و کلیه توافقاتی که بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی تاکنون امضا شده ملغی خواهد شد.

انتفاضه‌ی خونینی  پیش‌رو داریم

 هانی‌زاده در پاسخ به تبعات این طرح گفت: چنانچه در ماه آینده‌ی میلادی این طرح عملیاتی شود انتفاضه خونینی در فلسطین اشغالی آغاز خواهد شد و بسیاری از کشورها، از جمله اردن را درگیر خواهد کرد. ارتش اردن تهدید کرده است که اگر نتانیاهو با توسل به قدرت نظامی بخواهد دره‌ی اردن و بخشی از کرانه غربی را به اراضی اشغالی پیوست دهد قطعا جنگ منطقه‌ای بین اردن و فلسطین با رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد شد که صرفا منحصر به اراضی اشغالی نخواهد بود و بخشی از منطقه‌ی خاورمیانه را هم درگیر خواهد کرد.

انفعال کشورهای منطقه

هانی‌زاده در رابطه نقش کشورهای منطقه  برای مقابله با این طرح گفت: متاسفانه برخی از رژیم‌های مرتجع عرب از جمله عربستان سعودی و بحرین و حتی مصر هم با طرح نتانیاهو موافقت کامل دارند و این نشان می‌دهد که این رژیم‌ها ملت فلسطین را تنها گذاشته اند و نه تنها کاری برای ملت فلسطین انجام نمی دهند بلکه در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند تا بتوانند خود را از بحران‌های داخلی نجات دهند. تصور عربستان، امارات و بحرین این است که طرح پیوست دادن کرانه غربی و دره‌ی اردن به اراضی اشغالی می تواند رضایت لابی صهیونیستی و آمریکا را جلب کرده چرا که  این کشو‌ها در واقع وابسته به سیاست های آمریکا هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.