گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حمید قزوینی: معامله قرن قطعا به نتیجه نمی رسد/ ترامپ می‌خواهد هرطور شده پیروز انتخابات آتی آمریکا باشد

مساله فلسطین امروز بعد از 60 سال به مسأله ای غیرقابل حل در افکار عمومی منطقه تبدیل شده است.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرارئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن در جریان یک کنفرانس خبری در حضور نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جزئیات طرح خود را برای حل مناقشه میان رژیم صهیونیستی و فلسطین را تشریح کرد.

در همین رابطه، یک پژوهشگر تاریخ شفاهی و ادبیات مقاومت معتقد است معامله قرن قطعا به نتیجه نمی‌رسد اما مشکل اصلی ما به حکام کشورهای عربی منطقه بازمی گردد؛ متاسفانه آنها نیز مشابه ترامپ و نتانیاهو به منافع زودگذر فعلی خود و توافقی که با آمریکا دارند، توجه می‌کنند.

 

ترامپ چندان به عملیاتی شدن ایده خود فکر نمی‌کند

حمید قزوینی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، گفت: ترامپ دو وجه شخصیتی دارد. یک وجهش ناظر به منافع شخص ترامپ و نتانیاهو بوده و وجه دیگرش بین المللی و منطقه ای است. وجه شخصی ماجرا این است که ترامپ و نتانیاهو قصد دارند اهداف خود در قدرت را و منافعی که دارند پیش ببرند.

وی افزود: ترامپ به دلیل ارتباطاتی که با جریان‌های صهیونیستی دارد و همچنین به دلیل وعده‌هایی که به آنها داده تلاش می‌کند ایده موسوم به «معامله قرن» را جا بیندازد. هرچند چندان هم به عملیاتی شدن آن فکر نمی‌کند. بلکه تنها به دنبال این است تا به هواداران خود بگوید سرانجام این ایده را اجرا کرده است.

این پژوهشگر تاریخ شفاهی و ادبیات مقاومت در ادامه گفت: ترامپ خیلی به اینکه ایده معامله قرن در این مرحله به نتیجه برسد فکر نمی‌کند. او می‌خواهد هرطور شده پیروز انتخابات آتی آمریکا باشد و برای این پیروزی حمایت جریان صهیونیستی را نیاز دارد. اما از وجهه بین‌المللی نیز روشن است که این طرح و طرح‌هایی شبیه به این که در 60 سال گذشته غالبا در دستور کار بوده هیچ وقت به نتیجه نرسیده، به دلیل اینکه یکسری مسائل لاینحل در موضوع فلسطین وجود دارد که چنین ایده هایی قادر به حل آنها نخواهد بود.

 

معامله قرن قطعا به نتیجه نمی رسد

وی بیان کرد: یکی از مسائل لاینحل، بحث «آوارگان فلسطینی» است که تا فکری برای آن نشود، مسأله فلسطین حل نمی‌شود. میلیون‌ها فلسطینی در کشورهایی نظیر لبنان، مصر و اردن وجود دارند که هنوز تکلیف تابعیت آنها روشن نیست. دولت این کشورها حاضر به اعطای تابعیت به آنها نیستند. زیرا به لحاظ اقتصادی و اجتماعی تبعات سنگینی دارد. ضمن اینکه خود فلسطینی‌ها نیز حاضر نیستند به راحتی تابعیت هر کشوری را بپذیرند. همچنین مسائل دیگری نظیر اداره قدس و... از جمله مواردی هستند که حل نشده باقی مانده است.

قزوینی بیان کرد: به نظرم معامله قرن قطعا به نتیجه نمی‌رسد، اما مشکل اصلی به حکام کشورهای عربی منطقه بازمی‌گردد. متاسفانه آنها نیز مشابه ترامپ و نتانیاهو به منافع زودگذر فعلی خود و توافقی که با آمریکا دارند، توجه می‌کنند. حکام منطقه افراد ضعیف النفسی هستند که چندان نگاه راهبردی و کلانی به این مسأله ندارند و به طور حتم روسای جمهور بعدی آمریکا هر تصمیمی که بگیرند با آن همراه خواهند شد.

 

کشورهای منطقه با دریافت امتیازات بیشتر از سوی آمریکا با آن همراهی می‌کنند

وی افزود: مساله فلسطین امروز بعد از 60 سال به مسأله ای غیرقابل حل در افکار عمومی منطقه تبدیل شده است. یعنی اگر برویم و با مردم کشورهای عربی صحبت کنیم اکثرا اذعان می‌کنند که مسأله فلسطین تا زمانی که اسرائیل هست، حل نمی شود. لذا بعید به نظر می رسد که ایده هایی نظیر معامله قرن به نتیجه برسد.

این پژوهشگر تاریخ شفاهی و ادبیات مقاومت ادامه داد: باراک اوباما چندان به نتانیاهو و جریان حامی او نگاه خوش بینانه‌ای نداشت و ضمن اینکه موافق شهرک سازی‌ها نبود، معتقد بود که مسأله فلسطین را باید با اعطای حقوق بیشتر به فلسطینی‌ها حل و فصل کرد. اما ترامپ در نقطه مقابل اوباما قرار دارد و معتقد به برخورد تندتر با فلسطینی‌ها است. او و جریان حامی‌اش به فشار بیشتر بر فلسطینی ها باور دارد و متاسفانه کشورهای عربی منطقه نیز این آمادگی را دارند که با دریافت امتیازات بیشتر از سوی آمریکا در تحولات منطقه با این سیاست همراهی کنند.   

 

ترامپ پول بیشتر هزینه‌های خود را از کشورهای شیخ‌نشین منطقه می‌گیرد

وی گفت: از طرفی دیگر ترامپ این ادعا را کرده که من مسائل پیچیده و لاینحل بین المللی را حل می‌کنم. برای نمونه او مدعی شده مسأله کره شمالی یا موضوع  ایران را به رغم توافق برجام حل می‌کند. ترامپ در خصوص برجام ادعا کرده این توافق ناقص است و توافقی کامل تر با ایران به امضاء می رساند. در قبال مسأله فلسطین هم ادعا کرده آن را حل خواهد کرد.

قزوینی در پایان با بیان اینکه، ترامپ درصدد است مسائل را به شکلی که وعده داده حل کند، گفت: او در این مسیر از لابی‌های صهیونیستی خود بهره می برد و میلیون ها دلار هزینه می کند، حال اینکه به نتیجه برسد یا نه مشخص نیست. اما نباید فراموش کنیم که ترامپ پول بیشتر هزینه های خود را از کشورهای شیخ نشین منطقه می گیرد و توانسته آنها را با خود همراه کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.