صدها هزار آمریکایی به خیابان ها در شهرهای بزرگ و شهرستان های کوچک آمدند تا باز هم بزرگ ترین اعتراضات ملی علیه خشونت پلیس و نژادپرستی سیستماتیک را به تصویر بکشند.

 

به گزارش جماران، در ادامه اعتراضات علیه قتل «جورج فلوید» به دست پلیس آمریکا، ده ها هزاران نفر در اعتراض به اقدامات نژاد پرستانه دولت آمریکا در شهر واشنگتن پایتخت این کشور تظاهرات کردند.

 

تظاهرات دهها هزار نفری در پایتخت

حاضران در این تظاهرات که در برابر کاخ سفید برگزار شد، با در دست داشتند پلاکارد و سر دادن شعار اعتراض خود را به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا ضد سیاه پوستان و قتل جورج فلوید سیاه پوست آمریکایی نشان دادند.

حاضران در این تظاهرات شعار می دادند: «زندگی سیاه پوستان مهم است« و «اگر عدالت نباشد صلح و آرامشی هم نخواهد بود».

آنها همچنین بارها نام جورج فلوید سیاه پوستی را که توسط پلیس آمریکا کشته شد، سر دادند.

بر روی پلاکارها هم نوشته شده بود: «ما ساکت نخواهیم ماند، نژادپرستی را متوقف کنید، کشتار را متوقف کنید، تاریخ به شما می نگرد، من نمی توانم نفس بکشم، نام آنها را افشا کنید».

معترضان از جمله در نزدیکی ساختمان کنگره، بنای یادبود آبراهام لینکلن و پارک لافایت که ماموران در آن راه نزدیک شدن معترضان به کاخ سفید را سد کرده بودند، تجمع کردند.

تظاهرات واشنگتن بدون خشونت انجام گرفت.

 

قدردانی ترامپ از نیروهای پلیس و گارد ملی

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از پلیس، گارد ملی و سازمان اطاعات آمریکا به دلیل اقداماتشان در واشنگتن در زمان تظاهرات ها تشکر کرد.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که مقامات انتظار داشتند که در تظاهرات ها در واشنگتن افراد بیشتری حاضر شوند.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: «مردم خیلی کمتر از آنچه انتظار می رفت در ناحیه کلمبیا بودند. گارد ملی، نیروهای اطلاعاتی و پلیس ناحیه کلمبیا کارخوب و درستی انجام دادند. متشکرم.»

 

تظاهرات در دیگر شهرهای آمریکا

همزمان تظاهرات مشابهی در شهرهای دیگر آمریکا از جمله «نیویورک، فیلادلفیا، لس آنجلس، سانفرانسیسکو و شیکاگو» برگزار شده است.

در واشنگتن «موریل باوزر» شهردار شهر، از کسانی که در خیابانی در نزدیکی کاخ سفید جمع شده بودند استقبال کرد؛ جایی که به دستور او روز جمعه «زندگی سیاه پوست ها ارزش دارد» نامگذاری شد.

این شعار چنان بزرگ است که از فضا قابل رویت است.

تصاویر ماهواره ‌ای شرکت «پلنت لبز» شرکت آمریکایی که از زمین تصویر برداری می ‌کند، آن را واضح نشان می ‌دهد.

همزمان در «کارولینای شمالی» که زادگاه فلوید بود مردم پیش از یک مراسم یادبود به او ادای احترام کرده اند.

در «ریفورد» در کارولینای شمالی صدها نفر با گذاشتن گل در کنار تابوت  فلوید در یک کلیسا در نزدیکی محل تولدش به او ادای احترام کردند. بعد از آن مراسمی خصوصی با حضور اعضای خانواده اش در کلیسا برگزار شد. «روی کوپر» فرماندار این ایالت دستور داد پرچم ها به احترام فلوید به حالت نیمه برافراشته در آید.

 

3280

 

در «بوفالو» دو مامور پلیس به تعرض درجه دو متهم شدند. اینها مامورانی بودند که یک مرد 75 ساله را هل دادند و باعث جراحت شدید او شدند. اداره پلیس این ماموران را بعد از انتشار ویدئویی از صحنه حادثه روز پنجشنبه به مرخصی بدون حقوق فرستاد.

«مارتین گوگینو» فرد مضروب با جراحات شدید اما وضعیت پایدار در بیمارستان بستری است.

در تحولی دیگر لیگ ملی فوتبال آمریکایی با بازگشت از سیاست قبلی اش اعلام کرد که بازیکنان باید حق اعتراض در زمان پخش سرود ملی را داشته باشند.

 

راهپیمایی اعتراض آمیز هزاران نفر در تونل زیرزمینی لس آنجلس

سی ان ان تصاویری از راهپیمایی معترضان در تونل و حرکت خودرو‌هایی پخش کرد که به نشانه اعتراض بوق پیاپی می ‌زدند.

گزارشگر سی ان ان از لس آنجلس گفت: این اعتراضات صلح آمیز و در عین حال بسیار قدرتمند بوده است. ما اکنون در یک تونل زیرزمینی در لس آنجلس هستیم. این اعتراضات پر سر و صدا، اما صلح آمیز است. هزاران معترض حدود دو ساعت است که راهپیمایی خود را آغاز کرده اند و به سمت ساختمان شهرداری حرکت می‌کنند. موضوع جالبی که در گزارش‌های قبلی هم به آن اشاره کردم، این است که ما شاهد حضور محسوس پلیس نبوده ایم؛ و این چیزی است که به آرامی در حال تغییر است. ما از کنار صف بسیار طولانی افسران پلیس که باتوم و گاز اشک آور داشتند عبور کردیم، اما از آن استفاده نکردند. پلیس اقدام تحریک آمیز علیه معترضان صورت نداده است. در این تونل هیچ پلیسی نیست و مردم در کنار این خودرو‌ها که در حمایت از معترضان اینجا حضور یافته اند، راهپیمایی می‌ کنند.

 

تجمع در تفریحگاه ترامپ در فلوریدا

حدود 100 معترض در تفریحگاه گلف ترامپ بیرون میامی تجمع کردند.

این تجمع اعتراض آمیز توسط گروه موسوم به «لاتین تبار‌های حامی جان سیاه پوستان اهمیت دارد» سازماندهی شده بود.

در «دورل» نیرو‌های پلیس برای مقابله با این تجمع مستقر شدند، ولی هیچ اقدامی انجام ندادند.

چند صد نفر همچنین برای تظاهرات در مرکز شهر میامی تجمع کردند.

 

تبدیل برخی شهر‌ها به پادگان‌های نظامی

در برخی شهرها نیروهای بسیاری با خودرو و پیاده مستقر شده و چهره پادگان نظامی به این شهرها داده اند.

 

معاون ترامپ: ما خشونت ها را فرونشاندیم

«مایک پنس» گفت:من خوشحالم که این موضوع را اعلام کنم که در شهرهای سراسر کشور ما خشونت را فرونشاندیم و فضای لازم را برای تظاهرات کنندگانی که به دنبال تظاهرات مسالمت آمیز هستند، فراهم کردیم تا آنها به تظاهرات خود ادامه دهند و صدای آنها شنیده شود.ما همیشه از حقوق همه آمریکایی ها دفاع می کنیم تا آنها بتوانند در تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کنند و به دنبال بررسی دوباره این موضوع از طرف دولت باشند.

وی افزود:به خاطر تلاش های نیروهای حافظ قانون و دیگر افراد ما از مرحله مشاهده خشونت ها در خیابان ها عبور کرده ایم. ما همچنان به این کار ادامه خواهیم داد.

 

اعتراضات در دیگر شهرها/ بزرگترین اعتراضات فیلادلفیا 

در فیلادلفیا که شاهد بزرگ ترین تجمع خود از زمان آغاز اعتراضات بود، فعالان از شهردار خواستند دستکم 10 درصد بودجه پلیس را کاهش دهد.

شماری از بسکتبالیست ها نیز در جمع معترضان بودند.

در شهر «لوئیزویل» رهبر معترضان از قانونگذاران خواست تا قانونی برای کاهش حمایت از پلیس های متخلف تصویب کنند.

در کالیفرنیا هم حدود دو هزار نفر به سمت شهرداری «سیمی ولی» تظاهرات کردند و خواستار پایان یافتن خشونت پلیس شدند.

در «دنور» شماری از بازیکنان و مربی های فوتبال به جمع معترضان پیوستند.

این نخستین تظاهرات در این شهر پس از ممنوعیت استفاده از گاز اشک آور و باتوم علیه معترضان بود.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.