تظاهرات مردمی در سراسر آمریکا و برخی کشورهای جهان در اعتراض به بی عدالتی و تبعیض نژادی و برخورد خشونت آمیز پلیس با معترضان همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش جماران، با گذشت چند روز از قتل جورج فلوید به دست پلیس شهر مینیاپولیس، تمامی ایالت‌ های این کشور صحنه تظاهرات به رفتار‌های نژادپرستانه پلیس است و موج این اعتراضات به برخی کشور‌ها نیز رسیده است.

تازه ترین تحولات مرتبط با این اعتراضات به شرح زیر است:

فرماندار نیویورک: دو نیروی پلیس حمله کننده به پیرمرد معترض باید برکنار شوند

در پی حمله وحشیانه نیروهای پلیس به یک مرد سالخورده و زخمی کردن وی، «اندرو کومو» فرماندار این ایالت خواستار اکتفا نکردن به بازداشت این دو پلیس شد و گفت آنها باید برکنار شوند.

کومو در یک نشست خبری گفت این مرد سالخورده که در اعتراضات حضور داشته تهدیدی برای پلیس نبوده است تا به این شیوه زشت و غیر قابل توجیه با او برخورد شود.

وی افزود تلفنی با این پیرمرد سخن گفته و او خوشبختانه در قید حیات است.

 

استعفای همه افسران یگان ضدشورش بوفالو

این در حالی ست که اتحادیه صنفی افسران پلیس می ‌گوید دو مامور یگان ضدشورش که این مرد را هل دادند «فقط در حال انجام وظیفه» بودند. 

با وجود این، گزارش شد که همه 57 افسر این یگان ضدشورش شهر بوفالو در همبستگی با دو مامور تعلیق شده، دست کار کشیده ‌اند. این ماموران همگی اعضای تیم انتظامی اضطراری بوده ‌اند که مستقیما به اداره پلیس بوفالو مربوط نیست.

«بایرون براون»، شهردار بوفالو هم در بیانیه ‌ای گفت: ما برای جایگزینی و پشتیبانی (یگان دست از کار کشیده) برنامه داریم و اطمینان می‌ دهم که خدمات پلیس و حفظ امنیت شهر مختل نخواهد شد.

در بیانیه اولیه پلیس بوفالو آمده بود که این مرد در خلال «عملیات پلیس برای عقب راندن معترضان» «لیز خورده و زمین خورده» است.

سخنگوی پلیس بوفالو اما کمی بعد گفت که این بیانیه را افسری تهیه کرده که به طور مستقیم از ماجرا مطلع نبوده است.

 

گام های ایالت ها برای اصلاح تاکتیک های پلیس برای مقابله با معترضان

به دنبال این اقدام پلیس بوفالو، برخی ایالت ها گام هایی را برای اصلاح تاکتیک های سرکوب معترضان توسط پلیس برداشتند.

به عنوان مثال در مینیاپولیس یعنی محل قتل فلوید، این شهر با ممنوعیت فشار بر گردن معترضان توسط پلیس موافقت کرد.

سیاتل نیز استفاده از گاز اشک آور توسط پلیس را برای 30 روز ممنوع کرد.

به پلیس «دنوِر» هم دستور داده شده است تا به کارگیری گاز اشک آور و گلوله ‌های پلاستیکی و دیگر موارد علیه معترضان را متوقف کند.

 

راه اندازی کارزار «بودجه پلیس را قطع کنید»

کارزار «بودجه پلیس را قطع کنید» در اکثر شهرهای آمریکا را اندازی شده است.

فعالان مدنی خواستار توقف اعطای پول و بودجه به پلیس شده اند.

 

درگیری ترامپ با شهردار واشنگتن

ترامپ در جدیدترین درگیری با مسئولان و مقام های ارشد آمریکایی مخالف دیدگاه هاش با شهردار واشنگتن درگیر شد.

در پی تغییر نام منطقه ای در واشنگتن به «جان سیاه پوست ارزش دارد» توسط شهردار پایتخت آمریکا ترامپ به شدت خشمگین شده و به شهردار واشنگتن حمله کرد و وی برای اداره شهر مهمی مانند واشنگتن بی کفایت توصیف کرد.

«موریل باوزر» شهردار واشنگتن خیابانی را که درست مقابل کاخ سفید قرار دارد به شعار این‌ روز‌های معترضان به خشونت و برخورد نژادی پلیس در ایالات متحده یعنی «جان سیاه‌ پوست ارزش دارد» تغییر نام داد.

 

خیابان شانزدهم واشنگتن

 

این شعار اکنون با حروف بسیار درشت و زرد رنگ در طول و عرض خیابان شانزدهم واشنگتن خودنمایی می ‌کند.

بالا گرفتن انتقادات از تهدید ترامپ برای استقرار ارتش

ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، تهدید دونالد ترامپ در مورد استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراض‌ ها به کشته شدن فلوید را تقبیح کرد و گفت اظهارات ترامپ بسیار «خطرناک و مشکل‌ ساز» است.

او گفت این که گفته شود ارتش برای کنترل و سرکوب اعتراض‌ هایی که عمدتا مسالمت ‌آمیز بوده، فرا خوانده شود، اقدامی خطرناک است که بعضی‌ ها می ‌توانند از آن برای به خشونت کشاندن اعتراض ها استفاده کنند.

پیش از این «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین آمریکا ترامپ را به تلاش عمدی برای ایجاد شکاف در جامعه آمریکا متهم کرد و ایده استفاده از ارتش برای پاسخ به اعتراض های جاری علیه نژادپرستی و خشونت های پلیسی را محکوم کرد.

«لیزا مورکوفسکی» سناتور میانه ‌روی جمهوری خواه هم گفت مطمئن نیست که در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا از ترامپ حمایت کند.

او گفت به نظر من گفته ‌های ژنرال متیس درست، صادقانه و لازم بود.

قبل از این هم «مارک اسپر» وزیر دفاع کنونی آمریکا با نظر ترامپ برای استقرار ارتش مخالفت کرده و گفته بود در این مرحله استفاده نیروهای ارتش برای مهار اعتراض ‌ها ضرورتی ندارد.

با وجود اینکه به نظر می ‌رسد اعتراض‌ ها در واشنگتن کاهش یافته اما تدابیر و حفاظ ‌های امنیتی در اطراف کاخ سفید در روزهای اخیر افزایش یافته است.

پلیس برای متفرق کردن معترضان از پارک مقابل کاخ سفید از باتون و گاز اشک آور استفاده کرد.

 

ترودو برای ادای احترام به فلوید زانو زد

شبکه تلویزیونی ب. اف. ام فرانسه در صفحه رسمی خود در توئیتر با انتشار ویدئویی گزارش داد «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا برای ادای احترام به جورج فلوید‌، به صف معترضان پیوست و مقابل آنها زانو زد.

 

تظاهرات در فرانسه

مردم شهر «استراسبورگ» فرانسه همسو با اعتراضات در آمریکا در پی کشته شدن فلوید، در میدان «کلبر» تجمع کردند و با پیوستن به جنبش «عدالت برای آداما» خواستار برقراری عدالت در مورد سیاهپوستانی شدند که با خشونت‌ های پلیس روبرو هستند.

 

تظاهرات استراسبورگ

 

این جنبش از نام «آداما ترائوره» جوان سیاه پوست 24 ساله فرانسوی گرفته شده است که چهار سال پیش (ژوئیه سال 2016) پس از بازداشت در پاسگاه پلیس شهر «پِرسان» فرانسه جان خود را از دست داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.