منبع: نیویورک تایمز

 

به گزارش جماران، همزمان با افزایش موج محکومیت اقدام نژاد پرستانه پلیس آمریکا، بسیاری از کشور‌های جهان روز شنبه صحنه تظاهرات ضد آمریکایی بود.

در همین راستا هزاران نفر در کشور‌های مختلف از فرانسه تا استرالیا، ژاپن و انگلیس، دست به تظاهرات زدند تا به جنبش خشم علیه تبعیض نژادی، نژادپرستی و روش‌های پلیس در آمریکا بپیوندند؛ جنبشی که پس از مرگ «جورج فلوید» متولد شد. تظاهرات روزانه و درگیری ‌های خشونت آمیز، از آن زمان در شهر‌های بزرگ آمریکا آغاز شده است.

در پاریس، صد‌ها نفر در سکوت و آرامش در میدان «کنکورد» و سپس در خیابان «رویال» گرد هم جمع شدند، در حالی که این خیابان ‌ها توسط کامیون‌ های پلیس مسدود شده بودند. در میدان کنکورد موانعی برپا شده بود که از نزدیک شدن تظاهرات کنندگان به نزدیکی سفارت آمریکا که چندان از آنجا دور نبود و در مجاورت کاخ الیزه قرار دارد، جلوگیری می‌ کرد. هنگامی که پلیس این تجمع را ممنوع اعلام کرد، شمار زیادی از نیرو‌های پلیس در کل منطقه مستقر شدند. همچنین تجمع دیگری نیز در «شامپ دو مارس» در نزدیکی برج ایفل برنامه ریزی شده بود.

پلیس علت ممنوعیت اعلام شده برای این تجمع را با بحران سلامتی مرتبط با کرونا توجیه کرده است. همچنین پلیس در توجیه دیگری، حوادث رخ داده در عصر روز سه شنبه در شمال پاریس در جریان تظاهرات برگزار شده به یاد مرگ «آداما تراوره» جوان سیاه پوست 24 ساله، را علت دیگر این ممنوعیت اعلام کرده است. 

مردم شهر ونکوور در کانادا هم در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا تظاهرات کردند.

حاضران در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعار اعتراض خود را به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا ضد سیاه پوستان و همچنین اقدامات نژاد پرستانه در کانادا نشان دادند.

بر روی برخی از پلاکارد‌ها نوشته شده بود: «کشتار برادران و خواهران ما را متوقف کنید»، «زندگی سیاه پوستان مهم است، «سکوت سفید پوستان سبب خشونت بیشتر می‌ شود» و «نژاد پرستی ضد مهاجران در کانادا باید متوقف شود». 

در انگلیس با وجود هوای بد و تلاش دولت برای منصرف کردن معترضان، تظاهرات مشابهی در لندن و در اطراف «پارلمان وست مینستر» برگزار، و جمعیت زیادی از تظاهرات کنندگان در لندن تجمع کردند. وزیر کشور انگلیس از مردم خواست به دلیل جلوگیری از گسترش کرونا، از تجمع اعتراضی منصرف شوند.

 

لندن

لندن2

 

در بسیاری از شهرهای آلمان همانند دیگر شهرهای اروپایی تظاهرات وسیعی علیه نژادپرستی و در حمایت از اعتراضات ضدنژادپرستانه در آمریکا برگزار شد. برلین پایتخت آلمان و شهرهای گوناگون دیگر این کشور صحنه تظاهرات ده ‌ها هزار نفری مردم به این مناسبت بود. 

بسیاری از تظاهرات کنندگان در آلمان با رعایت مقررات ویژه این زمان و پوشیدن لباس سیاه و گذاشتن ماسک بر صورت همبستگی خود را با اعتراضات آمریکا نشان دادند. 

آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی مانند «زندگی سیاهان باارزش است»، «نمی‌توانم نفس بکشم» و نوشته‌ هایی علیه خشونت پلیس آمریکا و همچنین پلاکاردهایی در دفاع از تنوع قومی و جلوگیری از خشونت و نژادپرستی در آلمان به چشم می‌خورد. 

در شهر برلین به دلیل تعداد زیاد شرکت کنندگان در تظاهرات ماموران پلیس خیابان‌ های اطراف میدان «الکساندر پلاتز» محل تجمع را مسدود کردند که باعث ایجاد راه ‌بندان زیادی در پایتخت آلمان شد. در این میدان حدود 15 هزار نفر تجمع کرده بودند. ماموران پلیس پیش از تظاهرات گمان می ‌کردند که تجمع حدود 1500 نفری در این میدان برگزار شود. 

 

برلین

 

علاوه بر برلین در شهرهای دیگر آلمان نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد. از جمله در «مونیخ» حدود 20 هزار نفر علیه نژادپرستی تظاهرات کردند. در شهر فرانکفورت نیز بیش از 8000 نفر در اعتراض به رفتار خشن پلیس آمریکا و در جلوگیری از نژادپرستی و تبعیض در آلمان دست به تظاهرات زدند.

در هر دو این شهرها و بسیاری دیگر از شهرهای آلمان شرکت کنندگان به مدت 8 دقیقه و 46 ثانیه سکوت کردند و بر زمین نشستند. این زمانی بود که مامور پلیس آمریکایی زانوی خود را روی گردن جورج فلوید فشار داد تا زمانی که این سیاهپوست جان خود را از دست داد.

هزاران نفر در «دوسلدورف» در یک راهپیمایی سکوت شرکت کردند. شهر «کلن» نیز شاهد برگزاری دو تظاهرات جداگانه بود که در آن چندین هزار نفر با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌ نوشته‌های زیادی علیه نژادپرستی گرد هم آمدند. این نوع تجمعات و «اعتراضات در سکوت» در شهرهای دیگر ایالت «نوردراین وستفالن» مانند «مونستر، دورتموند، لورکوزن و بن» نیز برگزار شد. 

در دوسلدورف، تظاهرات کنندگان در جلوی ساختمان سندیکای سراسری آلمان DGB ایستادند و  به مدت 8 دقیقه و 46 ثانیه سکوت کردند، پس از آن تظاهرات کنندگان به سمت پارلمان ایالتی حرکت کردند. 

در شهر‌ هامبورگ هم بیش از 14 هزار نفر در تظاهرات شرکت داشتند. در بروشورها و پوسترهای تظاهرات کنندگان در شهر «دورتموند» نیز از جمله شعار «نه به نژادپرستی - ما با هم قدرتمندیم» به چشم می‌ خورد. صدها نفر در تظاهرات این شهر شرکت کرده بودند.

طبق گفته پلیس در شهر «اوسنابروک» نیز حدود دو هزار نفر در یک «تظاهرات در سکوت» شرکت کردند. 

استرالیا و آسیا پیشتر، این روز اعتراض را، علیرغم وجود قوانین فاصله گذاری اجتماعی که برای مهار شیوع کرونا اعمال شده بود، آغاز کرده بودند.

در استرالیا و در شهر «بریزبِن» پلیس تخمین ‌زد که 10 هزار نفر در یک تظاهرات مسالمت آمیز شرکت کرده باشند. بسیاری از تظاهرات کنندگان، با هدف محکوم کردن رفتار پلیس با بومیان استرالیایی، خود را با پرچم‌ های بومی بسته بودند.

در سیدنی تصمیم دادگاه مبنی بر لغو اقدامات موقت انجام شده به دلایل بهداشتی، ممنوعیت تظاهرات را برطرف کرد؛ این در حالی بود که هزاران نفر از مردم سیدنی در حالی که توسط نیروی چشمگیر پلیس احاطه شده بودند، تظاهرات می ‌کردند.

 

سیدنی

 

تظاهرات ‌هایی نیز در شهر‌های «ملبورن، آدلاید» و سایر شهر‌های استرالیا برگزار شد.

 

ملبورن

 

همچنین در ژاپن و در شهر توکیو، معترضان با پارچه نوشته‌ هایی با عنوان «بدون پلیس نژادپرست» دست به تظاهرات زدند. در توکیو، تظاهرات کنندگان نه تنها در حمایت از جنبش «زندگی سیاه و سفید» حرکت کردند، بلکه با محکوم کردن رفتار با یک «کُرد ژاپنی» اعلام کردند که در زمان دستگیری، وی توسط پلیس مورد رفتار بی رحمانه و خشونت آمیز قرار گرفته است. 

ده‌ها نفر از شهروندان کره جنوبی و افراد خارجی مقیم در این کشور، در سئول تجمع کردند. برخی از تجمع کنندگان، در حالی که بر روی صورت‌ های خود ماسک ‌های مشکی پوشانده بودند، بر روی آن به کره ‌ای نوشته شده بود «نمی توانم نفس بکشم». 

 

منبع: نیویورک تایمز

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.