اعتراضات مردمی به نژادپرستی به دنبال قتل جورج فلوید توسط پلیس شهر مینیاپولیس همچنان ادامه دارد و بر شدت این واکنش ‌های افزوده می ‌شود.

 

به گزارش جماران، در پی قتل جورج فلوید بدست پلیس در مینیاپولیس آمریکا بسیاری از شهر‌ها و ایالت‌ های این کشور با تظاهرات اعتراضی ضد نظام سرمایه داری و در محکومیت نژاد پرستی مواجه بوده و همچنان ادامه دارد.

این تظاهرات ها با سرکوب شدید بدست نیروهای امنیتی و ضد شورش مواجه شده است.

بخش اعظم اعتراضات در 12 روز گذشته مسالمت ‌آمیز بوده است اما تظاهرات در نقاطی به خشونت گرایید و در برخی شهرها مقررات منع رفت و آمد شبانه اعلام شده است.

مراسم بزرگداشت فلوید

این در حالی ست که در مینیاپولیس شهری که جورج فلوید در آن زندگی می‌ کرد، برای بزرگداشت وی مراسمی برگزار شد. عده زیادی در این مراسم شرکت کردند. مراسم تدفین جورج فلوید به یکی از نماد‌های خشونت پلیس مبدل شده است. طرفداران حقوق سیاهان در آمریکا خواستار برگزاری دادگاه و محاکمه پلیس شدند. وکیل خانواده جورج فلوید نیز در سخنرانی خود همین خواسته را تکرار کرد.

​وکیل خانواده فلوید گفت: این ویروس کووید19 نبود که جورج فلوید را کشت، یک اپیدمی دیگر که ما در آمریکا به خوبی آن را می ‌شناسیم، وی را کشت: اپیدمی نژادپرستی و تبعیض نژادی. با بدکاری همکاری نکنید. علیه بدکاری تظاهرات کنید. به جوانانی که در خیابان‌ ها علیه بدکاری، رفتار غیرانسانی، شکنجه ‌ای که در این ویدئو مشاهده می‌ شود، تظاهرات می ‌کنند، بپیوندید.

صدها تن از جمله شخصیت‌ های نامدار آمریکایی شامگاه پنجشنبه در مینیاپولیس بر گرد تابوت زرّین جورج فلوید حاضر شدند تا ضمن سوگواری برای وی، صدای اعتراض خود را نسبت به پایمال شدن حقوق سیاهان و اقلیّت‌ های قومی آمریکا به گوش جهانیان برسانند.

وقت قسر در رفتن به سر آمده

«آل شارپتون» روحانی مسیحی و کنشگر سیاهپوست در این مراسم اعلام کرد: «ماجرای جورج فلوید، ماجرای مردم سیاه است. چراکه از 401 سال پیش تاکنون، اگر نتوانستیم آن چیزی باشیم که می ‌خواستیم و رویایش را داشتیم، برای آن بوده که زانویتان را بر گردن ما گذاشتید.» وی افزود: «‌وقت آن رسیده که به نام جورج به‌پا خیزیم و بگوییم زانویتان را از روی گردن ما بردارید!»

شارپتون در ادامه اعلام کرد که این رویداد به جنبشی برای «تغییر کل نظام قضا» تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش لحنی پرشور فریاد کرد: «وقت قِسِر در رفتن به‌ سر آمده! وقت بهانه آوردن به‌سر آمده! وقت طفره رفتن به‌ سر آمده! وقت حرف و وعده‌های پوچ به ‌سر آمده! وقت نطق کردن و بستنِ دست عدالت به‌سر آمده!»

از سوی دیگر قاضی مینیاپولیس، همزمان قرار وثیقه ‌ای 750 هزار دلاری برای سه افسر پلیس این شهر که متهم به همدستی در قتل جورج فلوید هستند صادر کرد.

حدود 9 دقیقه سکوت برای احترام به قربانی

حاضران، به احترام جورج فلوید 8 دقیقه و  46ثانیه سکوت کردند، یعنی برابر زمانی که پلیس این قربانی 46 ساله را دست بسته بر زمین خوابانیده بود. همچنین تصویری از اجرای یک نقاشی دیواری در محل دستگیری و جان باختن جورج فلوید پخش شد، تصویری که بر روی آن نوشته شده بود: «حالا می ‌توانم نفس بکشم.»

در این مراسم همچنین «جس جکسون» روحانی سیاهپوست نامدار، «اِمی کلوبچار»، و تعدادی از اعضای کنگره آمریکا از جمله «ایلهان عمر»، «شیلا جکسون لی» و «آیانا پریسلی» نیز حضور داشتند. همچنین شماری از شخصیت‌ های فرهنگی و هنری نامدارِعمدتا سیاهپوست از جمله ««تی.آی.، لوداکریس، تایریس گیبسون، کِوین هارت، و تیفانی هدیش و مارسای مارتین» نیز در مجلس ختم جورج فلوید حاضر بودند.

در روز‌های آتی مراسم بزرگداشتی برای جورج فلوید برگزار می‌ شود. این مراسم با برگزاری مراسم تدفین وی به پایان می ‌رسد.

این مراسم بزرگداشت در سه مرحله برگزار می‌ شود. مرحله اول روز پنج شنبه برگزار شد و توجه سراسر آمریکا را به خود جلب کرد. برای این که مینیاپولیس با جورج فلوید خداحافظی می ‌کند. وی برای مدت‌ ها در حافظه ساکنان مینیاپولیس و مینه سوتا باقی خواهد ماند. چهره جورج فلوید برای مدت ‌ها روی دیوار‌های شهر باقی می‌ ماند. در مرحله دوم، پس از این که جسد جورج فلوید مینیاپولیس زادگاهش را ترک کرد، مراسم دیگری در شهر «ریفورد» جایی که وی در آن بزرگ شده است منتقل می ‌شود.

سپس مراسم تدفین فلوید در روز سه شنبه نهم ماه ژوئن در بوستون برگزار می‌ شود. فلوید پیش از آن که به مینیاپولیس بازگردد، مدت ‌ها در بوستون در ایالت تگزاس زندگی کرده بود و بیشتر وقت خود را در این شهر سپری می ‌کرد.

ترامپ نمی خواهد در مراسم به خاکسپاری شرکت کند

خبرگزاری بلومبرگ با استناد به منابع خود اطلاع داده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد در مراسم ترحیم و تشییع جنازه جورج فلوید شرکت کند.

بلومبرگ تاکید می کند شرکت در هیچ یک از این مراسم در برنامه های رهبر آمریکا در نظر گرفته نشده است.

پایتخت آمریکا فردا شاهد تظاهرات میلیونی خواهد بود

واشنگتن پایتخت آمریکا فردا شاهد برگزاری تظاهرات میلیونی معترضان خواهد بود.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد نگاه‌ ها به روز شنبه دوخته شده است که شاهد دعوت‌ ها برای برگزاری تظاهرات میلیونی در پایتخت آمریکا هستیم. رئیس پلیس واشنگتن پیش بینی کرد مشارکت در این تظاهرات بسیار گسترده باشد. بدون شک همزمان با این تظاهرات، تدابیر شدید امنیتی در واشنگتن اتخاذ خواهد شد.

شهردار واشنگتن اعلام کرد مخالف حضور یگان‌های نظامی در خیابان‌ های پایتخت آمریکاست که این سخنان او، بیانگر اختلاف نظر او با کاخ سفید درباره اختیارات مربوط به کنترل اوضاع در واشنگتن است.

یکی از تحولات مهم 24 ساعت گذشته در آمریکا، شکایت اتحادیه آزادی‌ های مدنی آمریکا از دونالد ترامپ و وزرای دادگستری و دفاع او بود. این اتحادیه، آنها را به نقض حقوق قانون اساسی تظاهرات کنندگان متهم کرد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.