دولت آمریکا در حال تدارک برای فروش بیش از 7 هزار بمب هدایت شونده به عربستان سعودی است.

 

به گزارش جماران، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد آمریکا تصمیم دارد 7500 بمب هدایت شونده با دقت بالا را به ارزش تقریبی 500 میلیون دلار به عربستان سعودی صادر کند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه در کنگره آمریکا گزارش داد اعلامیه و اطلاعیه اولیه مربوط به برنامه فروش و ارسال (بمب) اواسط ماه ژانویه به کمیته روابط خارجی سنا و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ارسال شده است.

این منبع افزود در صورت تائید این طرح، عربستان سعودی 7 هزار و 500 بمب هوایی با دقت بالای هدایت شونده از نوع «پیووی 4» تولید کمپانی «ریتون» از آمریکا خریداری خواهد کرد.

این علاوه بر 60 هزار مهمات هدایت شونده با دقت بالایی خواهد بود که ریاض براساس قرارداد 2019 خریداری کرد.

به گفته یک مشاور کنگره، این پیشنهاد همچنین به شرکت ریتون مجوز می ‌دهد به تولید نسل‌ های اولیه بمب‌ های پیووی در عربستان سعودی بپردازد. این روند به معنی انتقال شغل ‌های مرتبط با تولید از آمریکا به خاورمیانه خواهد بود و این پرسش را مطرح می ‌کند که آیا سعودی ‌ها به دنبال صادرات این تسلیحات به کشور‌های ثالث خواهند بود یا خیر.

به گفته این مشاور، در نهایت اینکه بر اساس این پیشنهاد دولت آمریکا به سعودی ‌ها تعهد خواهد داد که شرکت ریتون 106 میلیون دلار تسلیحات بیشتر در عربستان سعودی تولید خواهد کرد.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز برخی از جزئیات قرارداد پیشنهادی فروش تسلیحات را منتشر کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد، زیرا این توافق پیشنهادی هنوز به طور رسمی به کنگره ارسال نشده است.

این تصمیم کاخ سفید بار دیگر مخالفت نمایندگان دموکرات ارشد کنگره را که با زمان این قرارداد و توجیه فروش تسلیحات به عربستان مشکل دارند، برانگیخته است.

هم «الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و هم سناتور «باب منندز» عضو دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا مخالفت خود را این پیشنهاد اعلام کرده اند.

منندز در مطلبی نوشت: دولت از پاسخگویی به سوالات اساسی ما برای توجیه این قرارداد فروش جدید و توضیح دادن درباره اینکه چگونه این قرارداد با ارزش‌ها و اهداف امنیت ملی آمریکا سازگار خواهد بود، خودداری کرده است.

به گفته مشاوران کنگره، اطلاعات اولیه این قرارداد فروش جدید اواسط ژانویه در اختیار اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا و کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان قرار گرفت. قرار است به زودی یادداشتی رسمی ‌تر در این زمینه در اختیار کنگره قرار گیرد.

این پیشنهاد به تنش‌ ها بر سر فروش تسلیحات به متحدان واشنگتن در خلیج فارس دامن می ‌زند و حدود یک سال پس از آن مطرح می‌ شود که کاخ سفید و نمایندگان کنگره بر سر فروش 1.8 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات عربی متحده با هم دچار اختلاف شدید شدند.

در مه 2019 دولت ترامپ حالت فوق العاده اعلام کرد که به ادعای «مایک پومپئو» وزیر خارجه، با تشدید تهدید‌های ایران در ارتباط بود. این اقدام به دولت اجازه داد مراحل قانونی لازم برای فروش سلاح در کنگره را دور بزند که اعتراض دموکرات‌ ها و برخی جمهوری خواهان را که تلاش کردند، اما نتوانستند مانع انتقال این تسلیحات شوند، برانگیخت.

بخشی از مخالفت نمایندگان دموکرات کنگره با چنین قرارداد‌های فروشی به این دلیل است که ریاض از سلاح ‌های آمریکایی در جنگ یمن که بیش از 5 سال طول کشیده، استفاده کرده است، جنگی که هم سازمان ملل و هم تحقیقات مستقل تاکید کرده اند حملات سعودی ‌ها در آن هزاران تلفات غیرنظامی برجا گذاشته است.

البته هنوز معلوم نیست آیا کنگره قادر خواهد بود این قرارداد فروش را متوقف کند یا نه. حتی اگر بار دیگر حالت فوق العاده اعلام نشود، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان و سنا باید به منظور متوقف کردن این فروش ظرف 30 روز قطعنامه مشترک عدم تایید این قرارداد را به تصویب برسانند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.