پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

واکنش های رسانه ای به دادگاه سعودی رسیدگی به پرونده خاشقجی:

گاردین: عدالت به سخره گرفته شد/ نیویورکر: یک حکم مضحک برای تکمیل دروغ های مضحک

دادگاهی در ریاض روز دوشنبه پنج نفر از یازده نفر مظنون بی نام و نشان پرونده قتل خاشقجی را به مرگ و سه نفر از آنها را به 24 سال زندان محکوم و مابقی را تبرئه کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دادستانی کل عربستان سعودی 5 متهم به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی را به اعدام محکوم کرد. همچنین 3 متهم دیگر پرونده قتل جمال خاشقجی به 24 سال زندان محکوم شدند. این احکام در حالی صادر شده است که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی متهم اصلی این پرونده است. در عین حال، دادستانی عربستان اعلام کرد هیچ اتهامی علیه «سعود القحطانی» مشاور ویژه محمد بن سلمان در پرونده قتل خاشقجی مطرح نشده بود. دادستانی عربستان همچنین از آزادی سرکنسول این کشور در استانبول ترکیه خبر داد. «محمد العتیبه» سرکنسول عربستان استانبول به مشارکت در قتل خاشقجی متهم شده بود که تبرئه شد.​

این حکم ها با واکنش های رسانه های خارجی روبرو شده است:

 

نیویورکر: یک حکم مضحک برای تکمیل دروغ های مضحک 

هفته نامه نیویورکر آمریکا گزارش داد دادگاه عربستان سعودی صبح دوشنبه 23 دسامبر اعلام کرد که 11 نفر را در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقجی گناهکار شناخته و 5 نفر از این افراد را به مرگ محکوم کرده است. بر اساس حکم صادر شده سه نفر نیز به 24 سال زندان محکوم شده‌ اند.

این دادگاه در خفا برگزار شد و حکم صادره «عدالت خاص سعودی ها» بود.

«سارا لی ویتسون» مدیر اجرایی شاخه خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر به نیویورکر گفت: «این حکم جای تعجب نداشت. سعودی ها با یک حکم مضحک، جریان دروغ های مضحک خود را تکمیل می کنند.»

مطابق شواهد موجود روزنامه‌ نگار منتقد سعودی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسیده و جسدش تکه تکه شده است. تا کنون ردی از جسد قاشقجی پیدا نشده است.

هم سازمان سیا و هم سازمان ملل ولیعهد سعودی را مرتبط با این اقدام دانسته اند.

«بروس ریدل» مقام ارشد سابق سیا، حکم دادگاه سعودی را «لودگی و نه عدالت» خوانده است. او افزود: ولیعهد عربستان پرونده اش را سنگین تر کرد.

 

گاردین: عدالت به سخره گرفته شد

روزنامه گاردین گزارش داد: عربستان سعودی متهم شده است که با محافظت از متفکران اعلام شده در قتل  جمال خاشقجی و تبرئه نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، عدالت را مورد تمسخر قرار داده است.

قتل وحشتناک خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر سال 2018، متحدان غربی عربستان را متحیر کرد و این پادشاهی را در بدترین بحران دیپلماتیک خود پس از حملات 11 سپتامبر فرو برد.

بر اساس اعلام مقام‌ های ترکیه، خاشقجی که 59 سال سن داشت، ‌به دست یک جوخه اعدام 15 نفره سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول خفه و سپس جسدش مثله شد. دادگاهی در ریاض، روز دوشنبه 5 نفر از 11 مظنون بی‌ نام و نشان این پرونده را به اعدام و سه نفر از آنها را در مجموع به 24 سال زندان محکوم، و مابقی را تبرئه کرد.

 

واشنگتن پست: این دادگاه یک محاکمه ساختگی بود

روزنامه واشنگتن پست، احکام دادگاه رسیدگی به پرونده «جمال خاشقچی» ستون‌ نویس مقتول این روزنامه را رد کرده و جلسه محاکمه عاملان قتل وی در عربستان سعودی را ساختگی توصیف کرد.

به گزارش واشنگتن پست، «فرد رایان» سردبیر ارشد این روزنامه با انتشار سرمقاله ای اعلام کرد: فقدان شفافیت کامل و خودداری حکومت عربستان از همکاری با بازرسان مستقل، نشان می‌ دهد که این دادگاه یک محاکمه ساختگی بوده است.

وی نوشت: مقام‌ های رده بالای حکومت سعودی که مسئولیت نهایی این قتل را بر عهده دارند، همچنان از پذیرش مسؤولیت قتل بی‌رحمانه جمال خاشقجی فرار می‌ کنند.

خاشقجی اکتبر سال گذشته پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه به قتل رسید.

 

آناتولی: احکام سعودی انتظارات را برآورده نکرد/ به شعور همه توهین شد!

خبرگزاری آناتولی ترکیه هم گزارش داد احکام دادگاه عربستان سعودی انتظارات را برآورده نکرد.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه طی یک نشست خبری درباره با احکام دادگاهی در عربستان سعودی برای برخی عاملان قتل جمال خاشقجی اظهار داشت: «این احکام انتظارات را برآورده نکرد. ترکیه و جامعه جهانی خواهان روشن شدن تمام ابعاد این قتل و تجلی عدالت است».

وی افزود: «ایراد اساسی عدم اشاره سرنوشت جسد قاشقجی و عوامل پشت پرده قتل اوست. روشن شدن ابعاد کامل این قتل و تعیین و مجازات تمام متهمان وظیفه قانونی و وجدانی ماست».

«فخر الدین التون» رئیس اداره ارتباطات در ریاست جمهوری ترکیه هم احکام دادگاه سعودی را «صرفا به سخره گرفتن هوش تمامی جهانیان و توهین به شعور همه» توصیف کرد.

«شعلان الشعلان» سخنگوی دادستانی کل عربستان سعودی اعلام کرد: «دادرسی پرونده جمال خاشقجی پایان یافته است. 5 تن از 11 متهم این پرونده به اعدام محکوم و سه نفر دیگر نیز در مجموع به 24 سال تحمل حبس محکوم شده اند. حکم آنها قابل ارجاع به دادگاه تجدید نظر است. اطلاعات دقیق درباره انتقال هرکدام از محکومین به زندان پس از صدور حکم قطعی اعلام خواهد شد».

 

دویچه وله: مجریان اصلی قتل خاشقجی تبرئه شدند

دویچه وله گزارش داد احکام پر ابهام دادستانی عربستان، به خصوص تبرئه شدن کسانی که مجریان اصلی قتل خاشقجی محسوب می‌ شوند با انتقاد نهادهای بین‌ المللی روبرو شده است.

«اگنس کالامار» بازرس و گزارشگر ویژه سازمان ملل برای تحقیق در باره قتل خاشقجی در چند پیام توئیتری به تبرئه شدن سه متهم اصلی پرونده واکنش نشان داده و نوشته همه متهمان اقرار کردند که دستورات مقامات مافوق را اجرا کرده‌ اند و «سعود قحطانی» در حالی تبرئه شده که دادستان قبلا او را عامل اصلی اجرای قتل خوانده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل حکم دادستانی عربستان درباره متهمان پرونده قتل خاشقجی را نقطه مقابل عدالت خوانده و از تبرئه سرکنسول عربستان در استانبول به خاطر نقشی که در مهیا کردن مکان این جنایت و تحت پوشش قرار دادن قاتلان داشته به شدت انتقاد کرده است.

او پیش از این در جمع‌ بندی گزارش مفصلی که در مورد این قتل تهیه کرده بود آن را یک «اعدام فراقانونی»  خوانده و از وجود شواهدی دال بر دست داشتن ولیعهد عربستان در این کار سخن گفته بود.

احکام دادستانی عربستان با انتقاد سازمان حقوق بشری عفو بین‌ الملل نیز روبرو شده است. این سازمان می‌ گوید احکام دادگاه رسیدگی به پرونده قتل خاشقجی نه عدالت را با خود می‌ آورد نه حقیقت را.

محمد بن‌ سلمان اول اکتبر (9 مهر) و یک روز پیش از نخستین سالروز قتل خاشقجی در گفت‌ و گو با شبکه آمریکایی «پی‌ بی‌ اس» مسئولیت این قتل را بر عهده گرفت اما آگاهی و دخالت در آن را انکار کرد.

ولیعهد عربستان می‌ گوید از آنجا که قتل خاشقجی در دوره مسئولیت او انجام شده مسئولیت آن را بر عهده می‌ گیرد اما تصمیم‌ گیری و سازماندهی این قتل بدون اطلاع او انجام شده است.

احکام دادستانی عربستان واکنش انتقادی برخی کشورهای اروپایی را نیز به همراه داشت. «دومنیک راب» وزیر خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ ای قتل خاشقجی را «جنایتی هولناک» خوانده و خواستار مجازات تمام عاملان و آمران آن شده است.

اکنون «احمد عسیری» معاون پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان، «سعود قحطانی» مشاور ارشد پیشین بن‌سلمان و سرکنسول عربستان در استانبول هر سه تبرئه شده‌ اند. این در حالی است که گزارش‌ های منابع مختلف بر نقش شخص بن‌ سلمان و نزدیکان او در دستور و اجرای قتل قاشقجی تاکید دارند.

جمال خاشقجی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌ نویس واشنگتن‌ پست مهرماه سال پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. حکومت سعودی ابتدا ادعا می‌ کرد این روزنامه‌ نگار منتقد از کنسولگری خارج شده و سپس مدعی شد مرگ او بر اثر مشاجره و درگیری فیزیکی در کنسولگری رخ داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.