جمال خاشقجی با مرگش دستاورد بزرگی داشت که هیچ گاه با نوشته هایش به دست نیاورده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: حدود 6 ماه از قتل ظالمانه جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول می گذرد اما پس لرزه های آن هنوز ادامه دارد. همکاری های دفاعی و اطلاعاتی آمریکا - عربستان مختل شده و آینده روابط دو کشور به دلیل سکوت ریاض در مورد این پرونده، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

خاشقجی روز دوم اکتبر سال 2018 در حالی که برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه رفته بود، توسط عوامل سعودی به قتل رسید. عربستان ابتدا قتل وی را انکار کرد اما در نهایت به آن اعتراف کرد. دادستان عمومی عربستان 11 مظنون را در این پرونده تحت پیگرد قرار داده اما نام آنها را منتشر نکرده است. پنج نفر از این مظنونان به اتهام صدور فرمان قتل و ارتکاب آن با اعدام مواجه هستند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کشورهای غربی معتقد هستند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را داده است. «سعود القحطانی» مشاور دربار سعودی مهره ای کلیدی در قتل این روزنامه نگار است اما او جزو 11 نفری نیست که محاکمه غیرعلنی آنها در حال برگزاری است.

عربستان سعودی هنوز رسما در مورد چگونگی و دلیل قتل خاشقجی توضیحی نداده است. اما منابع سعودی و آمریکایی افشاگری ها در مورد اطلاعات جدید در خصوص افراد و تحولات مربوط به سفر مرگبار خاشقجی به استانبول را آغاز کرده اند. آنها از قراردادهای اطلاعاتی ای خبر داده اند که اکنون معلق شده اند. و از جزئیات عملیاتی پرده برداشته اند که با ربودن خاشقجی آغاز، و با این جمله خاشقجی که به سختی می گفت «نمی توانم نفس بکشم» پایان یافت.

تا زمانی که ولیعهد عربستان مسئولیت این اقدام را برعهده نگیرد، روابط او با آمریکا از هم گسیخته خواهد ماند. مقامات سعودی مدعی اند محمد بن سلمان تغییراتی ایجاد کرده، و «سعود القحطانی» هماهنگ کننده پیشین عملیات های خود را برکنار کرده است. اما ماشین سرکوب عربستان که توسط بسیاری از افرادی که برای القحطانی کار می کردند، کار می کند، همچنان دست نخورده باقی مانده است. مقامات آمریکایی نگرانند که ولیعهد عربستان به «صدام حسین عربستان» تبدیل شود.

داستان خاشقجی، درسی است که نشان می دهد چگونه توانایی های ویژه عملیات ها و اطلاعات تحت پشتیبانی آمریکا می توانند توسط دیگر کشورها مورد سوء استفاده قرار گیرند. 

ائتلاف عربستان - آمریکا برای حدود 75 سال است که ادامه داشته و از آزمون های سخت مانند تحیم نفتی عربی در سال 1973 تا نقش اعضای القاعده در حملات 11 سپتامبر جان سالم به در برده است. تاحدی جای تعجب دارد که قتل خاشقجی به عنوان یک روزنامه نگار صرف، چنین تبعاتی در پی داشته باشد.

احتمالا این تبعات شدید به دلیل ترکیبی از عوامل از قساوت قتل و سر به نیست کردن جنازه گرفته، تا تلاش اولیه عربستان برای لاپوشانی کردن حقیقت و سرشناس بودن این روزنامه نگار بوده است.

دلایل هرچه که باشد، خاشقجی با مرگش دستاوردی داشت که هیچ گاه با نوشته هایش به دست نیاورده بود: او محمد بن سلمان را به حاشیه کشاند، او را وادار کرد مسئولیت اقداماتش را برعهده بگیرد و به نقض حقوق بشری در عربستان رسیدگی کند؛ در غیر این صورت پشتیبانی نظامی و اطلاعاتی آمریکا را از دست بدهد.

خاشقجی اغلب در نوشته هایش در مورد آرزویش برای مدرنیزه کردن و قانونمند کردن عربستان می نوشت. در آخرین لحظات، وی گفت که نمی تواند نفس بکشد اما قتل او ممکن است هنوز به درخواستش برای اصلاحات اکسیژن تازه بدمد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.