یک شاهزاده در تبعید، یک جنبش مخالف را برای تغییر نظام پادشاهی در عربستان سعودی راه اندازی کرده است

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: یک شاهزاده در تبعید، یک جنبش مخالف را برای تغییر نظام پادشاهی در عربستان سعودی راه اندازی کرده است

شاهزاده «خالد بن فرحان آل خلیفه» که بیش از یک دهه پیش از عربستان گریخته، به ایندیپندنت گفته است که به منظور مقابله با نقض بومی حقوق بشر و ظلم در این کشور به دنبال ایجاد یک نظام پادشاهی مشروطه در عربستان سعودی است که در آن برای انتصاب نخست‌ وزیر و کابینه دولت انتخابات برگزار شود.

این شاهزاده که اکنون در آلمان به سر می برد، امیدوار است که جنبش اش که «جنبش آزادی ملت‌ های شبه جزیره عربستان» نام دارد، برای آن دسته از سعودی‌ هایی که از کشورشان فرار کرده‌ اند، دسترسی به وکیل و مترجم متخصص را فراهم کرده و شرایط را برای دسترسی آنها به رسانه‌ ها فراهم آورد.

این ایده به دنبال قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌ نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و در پی آن، حمله ریاض به منتقدان اش شکل گرفته است.برخی از مقامات اطلاعاتی آمریکا و ترکیه در کنار قانونگذاران آمریکایی، معتقدند تنها ولیعهد قدرتمند عربستان می توانسته دستور این قتل را صادر کرده باشد.

مقامات سعودی که تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کرده اند، مکررا دخالت محمد بن سلمان را تکذیب کرده اند و در عوض مدعی شده برخی مقامات سرکش سعودی پشت این قتل نفرت انگیز هستند.

خالد بن فرحان به ایندیپندنت گفت: «ما به یک نظام جدید همانند کشورهای دموکراتیک دیگر  نیاز داریم؛ نظامی که مردم در آن، حق انتخابِ دولت و ایجاد یک عربستان جدید را داشته باشند.»

او گفت: «ما چشم اندازی در خصوص نظام قضایی، برای حقوق بشر و بازجویی در عربستان داریم،  ولی در مقطع کنونی، ما نیاز داریم که بر روی قانون اساسی و تحرکات برای کمک به سعودی‌ ها در اروپا متمرکز شویم.»

او گفت همچون انگلیس، آل سعود در نظام جدید به عنوان سران نمادین باقی خواهند ماند، اما قدرت در نهایت در دست مردم است.

این ایده همچنین به واسطه گرفتاری اخیر «رهف القنون» شهروند 19 ساله سعودی شکل گرفت؛ فردی که در ماه ژانویه و در تلاش برای فرار از آزار و اذیت خانواده اش در سفر به کویت گریخت و مجبور شد خود را در سرویس بهداشتی فرودگاه بانکوک محبوس کند.

او در نهایت از کانادا پناهندگی گرفت؛ اما این کار را پس از جلب توجه جهانیان به وضعیت اش به واسطه انتشار توئیت هایی توانست انجام دهد.

شاهزاده خالد که از سال 2007 در آلمان در تبعید زندگی می کند، می گوید این جنبش، پشتیبانی حقوقی و انواع دیگر پشتیبانی ها را از شهروندان به عمل می آورد؛ بنابراین آنها نیازی به وابستگی به رسانه های اجتماعی ندارند.

او به ایندیپندنت گفت: «در سال 2007 زمانی که متوجه شدم به واسطه انتقاداتم از دولت، دستور بازداشتم صادر شده، مجبور به فرار از عربستان شدم. بنابراین می خواهم به دیگر افرادی که مشکلی شبیه من را دارند، کمک کنم.»

او اکنون به همراه فعالان سعودی در سراسر اروپا، توانسته اند حمایت وکلای مهاجرت و مترجمانی را در آلمان برای ایجاد این شبکه جلب کنند.

او گفت: «من در حال حاضر تنها عضو خاندان سلطنتی در این جنبش هستم اما امیدوارم دیگران هم به من بپیوندند. جمال خاشقجی یکی از هزاران شهروند سعودی است که ناعادلانه کشته شد. ما می خواهیم علیه این بی عدالتی متحد شویم تا کشور را از ورطه سقوط نجات دهیم.»

عربستان در دوره ولیعهدی بن سلمان با افزایش انتقادات بین المللی در مورد موارد نقض حقوق بشر مواجه شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.