با ارائه جزئیات بیشتر از پرونده مفقود شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، مشخص شد که مظنونان شناسایی شده در این پرونده همگی ارتباط مستقیمی با ولیعهد عربستان دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد مقامات ترکیه در تحقیقات مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی هویت پنج مظنون را مشخص داده اند که چهار نفر آنان با حکومت عربستان سعودی در ارتباطند؛ در عین حال سرکنسول عربستان، پیش از آنکه منزل و خودروی او بازرسی شوند، ترکیه را ترک کرد.

 یکی از مظنون ها «ماهر مطرب» است که دیپلمات سعودی در سفارت لندن در سال 2007 بوده است. او بارها به عنوان محافظ با ولیعهد سعودی به فرانسه، اسپانیا و آمریکا رفته بود. نیویورک تایمز عکس هایی از این شخص در کنار بن سلمان منتشر کرده است.

 

mutreb-2-720 (1)

 

دیگران نیز «عبدالعزیز محمد الحساوی»، «ثائر غالب الحربی»، «محمد سعد الزهرانی»، دکتر «صلاح التبیجی» نام دارند.

ثائر غالب الحربی سال گذشته به دلیل شجاعت در دفاع از جان ولیعهد سعودی در حادثه چند ماه قبل در شهر «جده»، به درجه ستوانی در گارد سلطنتی ارتقا پیدا کرده بود.

الزهرانی نیز که نامش در جمع اعضای گارد سلطنتی سعودی دیده می‌ شود، در ویدئویی در سال 2017 کنار محمد بن سلمان مشاهده شده است.

الحساوی» نیز یکی از اعضای تیم امنیتی محمد بن سلمان و از دست اندرکاران دفتر محمد بن سلمان و صلاح التبیجی نیز کالبدشکاف متخصص پزشکی قانونی با پست رده بالا در وزارت کشور  و دستگاه درمانی عربستان است.

اگر همانطور که مقامات ترکیه گفته‌اند این مظنونین در زمان مفقود شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول حضور داشتند، پس ارتباط مستقیم با آنچه که رخ داده با محمد بن سلمان وجود دارد. همین مسئله اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه «قاتلان خودسر»، خاشقچی را کشته اند، اشتباه از کار درمی‌ آید.

پیشتر نیز روزنامه صباح ترکیه با انتشار تصاویر و اسامی تمام 15 مظنون دست اندرکار این قتل، جزئیات قابل توجهی را از اجرای نقشه این جوخه مرگ ارائه داده بود. تمامی این مظنونان با جت اختصاصی ای که لحظه پرواز آن توسط دوربین های مدار بسته فرودگاه استانبول گرفته شده، به قاهره و دبی گریخته اند.

 

17saudi-2-jumbo

 

همزمان پلیس ترکیه می گوید تحقیقاتی که روز دوشنبه با جست و جوی کنسولگری عربستان انجام شده بود، به اقامتگاه سرکنسول عربستان تعمیم می یابد.

جمال خاشقجی روز 2 اکتبر برای دریافت مدارک لازم برای ازدواج دومش با «خدیجه چنگیز» وارد ساختمان کنسولگری شد اما دیگر هرگز دیده نشد.

به گزارش رسانه های محلی، «محمد العطیبی» سرکنسول عربستان یک ساعت پیش از آنکه منزل و خودروی او بازرسی شوند، در ساعت 17 به وقت محلی با اولین هواپیما استانبول را به مقصد ریاض ترک کرد.

فشارها برای عربستان برای ارائه توضیحی در مورد سرنوشت خاشقجی در روزهای اخیر بالا گرفته است. «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا برای بحث در این خصوص با رهبران سعودی در ریاض دیدار کرده و انتظار می رود سپس عازم ترکیه شود.

 

45912467_401

 

وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه با ملک سلمان، محمد بن سلمان و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در ریاض ملاقات کرد. پومپئو از ملک سلمان به دلیل «تعهدش به تحقیقات کامل و شفاف» قدردانی کرد.

به گفته ترامپ، ملک سلمان هر گونه آگاهی از سرنوشت شهروند این کشور را انکار کرده است.

مقام های ترکیه بر این باورند که خاشقجی به دست ماموران سعودی به قتل رسیده، اما عربستان این اتهام را رد می کند.

ولیعهد عربستان قدرت زیادی در اداره امور این کشور دارد و بسیاری او را در ناپدید شدن خاشقجی مقصر می دانند. بسیاری از انتقادهای این روزنامه نگار که بعد از تبعید برای روزنامه واشنگتن پست هم قلم می زد، متوجه محمد بن سلمان بود.

 

45904843_303

 

پلیس دوشنبه برای اولین بار اجازه یافت وارد کنسولگری شود و جست و جوی ساختمان آن را در طول شب کامل کرد.

اما به گزارش رسانه های ترکیه، عتیبی ساعاتی پیش از آنکه برنامه جست و جوی اقامتگاهش اعلام شود، ترکیه را با پروازی تجاری به مقصد عربستان ترک کرد.

خبر گسترش تحقیقات به اقامتگاه سرکنسول را «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد.

منابع دولتی در ترکیه تصاویر دوربین های امنیتی از اتومبیل هایی که در روز ناپدید شدن خاشقجی با پلاک دیپلماتیک بین کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان تردد می کردند را منتشر کرده اند.

تاکنون نتیجه تفتیش 9 ساعته کنسولگری عربستان در استانبول روشن نشده است؛ اما مقام هایی که از آنها نام برده نشده گفته اند پلیس شواهد مشخصی یافته که نشان می دهد روزنامه نگار سعودی در آنجا به قتل رسیده است. 

 

45903746_401

merlin_145347852_428677ae-7739-4b9f-90dc-54223595dcb8-jumbo

 

رسانه‌های داخلی ترکیه به نقل از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفته‌ اند که نیروهای تخصصی پلیس به دنبال «مواد سمی» ای هستند که احتمالا روی قسمت‌ هایی از زمین کشیده شده‌ اند تا آثار احتمالی جرم را از بین ببرند.

همزمان خانواده خاشقجی در بیانیه ای خواستار تحقیق درباره سرنوشت این خبرنگار توسط یک کمیسیون مستقل و بی طرف بین المللی شده است.

خاشقجی در سال های اخیر از عربستان خارج شده و در تبعید خودخواسته به سر می برد. او از منتقدان سرسخت سیاست های مستبدانه و سرکوبگرانه محمد بن سلمان بوده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.