در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی از موارد ابتلا به کرونا خبر داده اند، سیاستمداران پوپولیست اروپایی در تلاش هستند تا از این بحران سلامتی برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نشنال اینترست در گزارشی نوشت: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا تاکنون بیش از 678 هزار نفر را مبتلا کرده است. تاکنون بیشتر از 31 هزار نفر در پی ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

همه گیری ویروس کرونا احتمالا مرگ دموکراسی‌ های غربی که قبلا نیز آسیب دیده اند تصریح خواهد کرد. گویی که هجوم آوارگان، به قدرت رسیدن جناح‌ های سیاسی راستگرا، پیر شدن جمعیت و رکود اقتصادی برای به لرزه درآوردن بنیان‌ های اروپا کافی نبوده اند و اکنون ناتوانی فاجعه بار اتحادیه اروپا در رسیدگی به همه گیری ویروس کرونا احتمالا وقوع شورش در سراسر این اتحادیه را تصریح خواهد کرد. این وضعیت موجب روی کار آمدن احزابی خواهد شد که از اتحادیه اروپا گریزان هستند. در حالی که مردم هنوز مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به یاد دارند، خروج ایتالیا یا اسپانیا یا هردو از اتحادیه اروپا پس از پایان یافتن همه گیری ویروس کرونا مطرح خواهند شد.

همه گیری ویروس کرونا ناکار آمدی بروکراسی اتحادیه اروپا را بیش از پیش آشکار کرد و این وضعیت سرآغازی برای از بین رفتن جمع گرایی است.

حکومت‌ ها و افراد مستبد به طور فزاینده‌ ای در حال مسلط شدن بر جهان غرب هستند و ما باید به این وضعیت عادت کنیم. در اروپا، موضوع آوارگان پیش از این موجب به وجود آمدن افراد مستبدی مانند «ویکتور اوربان» در مجارستان و «ماتسوز موراویکی» در لهستان شده است.

ترکیبی از بحران آوارگان و دوره شیوع ویروس کرونا در اروپا ممکن است موجب به قدرت رسیدن «مارین لو پن» در فرانسه، «ماتیو سالوینی» در ایتالیا و «سانتیاگو اباسکال» در اسپانیا شود.

سالوینی در پایان ماه فوریه گفت: «اگر (نخست وزیر جوزپه) کُنته توانایی محافظت از ایتالیا و ایتالیایی ها را ندارد، باید از سمت خود کناره گیری کند. آلودگی در حال پراکنده شدن است. من از دولت می خواهم که اعلام کند چه کسی وارد و چه کسی خارج شده است. ما باید همین حالا مرزهایمان را ببندیم.»

همه این افراد، راستگرا، ضد مهاجران و اروپا گریز هستند.

اوربان اکنون از همه گیری ویروس کرونا برای به دست آوردن قدرت نامحدود، سوء استفاده می‌ کند. افراد بسیاری معتقدند این وضعیت دمکراسی و حکومت قانون در مجارستان را تضعیف می‌کند.

در حالی که احساسات ضد چینی در سراسر جهان قابل مشاهده است، سالوینی سعی کرده ترس و نگرانی ها را درباره پناهجویانی که از آفریقا به خصوص لیبی وارد ایتالیا می شوند، افزایش دهد. او ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «اجازه ورود پناهجویان و مهاجران از آفریقا، جایی که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن تایید شده، غیرمسئولانه است.» در زمان اظهارات سالوینی مصر تنها کشور آفریقایی بود که یک مورد تایید شده ابتلا به کرونا داشت. از آن زمان تاکنون چند مورد دیگر ابتلا نیز در سراسر قاره اعلام شده است.

دو قایق نجات از سازمان غیر انتفاعی «پزشکان بدون مرز» به نام های «وایکینگ اقیانوس» و «دیده‌ بان دریا 3» به ترتیب در روزهای 23 و 27 فوریه در بندرهای سیسیل متوقف شده و سرنشینان آنها برای دو هفته است که در قرنطینه به سر می برند. مهاجران و پناهجویان نجات ‌یافته به مراکزی در همان نزدیکی منتقل شدند و خدمه کشتی هنوز هم در کشتی هستند. در نتیجه، هیچ سازمان غیر انتفاعی در حال انجام عملیات در مدیترانه مرکزی نیست. هیچ موردی از ابتلا به ویروس هم روی کشتی شناسایی نشده است. سازمان پزشکان بدون مرز ایتالیا در توییتر نوشت: «قرنطینه کردن یک قایق نجات همانند متوقف کردن آمبولانس در میانه یک فوریت پزشکی است.» این در حالی است که رفت و آمد آزادانه یکی از اصول پایه ای اتحادیه اروپا به شمار می رود.

در فرانسه مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی، از دولت رئیس جمهور امانوئل ماکرون به دلیل اینکه اجازه داد طرفداران فوتبال ایتالیا در بازی هفته گذشته در لیون حضور یابند، انتقاد کرد و گفت: «شرایط هر چه باشد، مرز از جمعیت کشورها محافظت می کند.»

باید به یاد داشته باشیم ایده اروپای متحد که در آن تجارت آزاد، دموکراسی و حقوق بشر حرف اول را می‌ زدند پس از جنگ دوم جهانی و به سبب این اعتقاد به وجود آمدند که همه این ارزش‌ ها موجب به وجود آمدن وابستگی متقابل می‌ شوند و به این شکل از اینکه کشور‌های اروپایی یکدیگر را قتل عام کنند جلوگیری می‌ شود.

در آمریکا نیز مانند اروپا، همه گیری ویروس کرونا موجب تسریع در مناسب شدن شرایط برای حکومت کردن یک فرد مستبد خواهد شد. ترامپ سال 2016 با شعار‌های ضد مهاجرتی، راستگرایانه و نیز در اولویت قرار داشتن آمریکا قدرت را در دست گرفت.

ترامپ با هدف قرار دادن سازمان‌ های بین المللی مانند سازمان ملل و ناتو و نیز خارج کردن آمریکا از مشارکت کشور‌های دو سوی اقیانوس آرام، معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس و نفتا، لیبرالیسم بین المللی را تضعیف کرده است. ترامپ آشکارا ناخرسندی خود را از جهانی شدن ابراز کرده است. ترامپ در داخل آمریکا تمایلات مستبدانه خود را نشان داده است، نگرانی و شوکی که آمریکایی‌ ها در زمان همه گیری ویروس کرونا تجربه می‌ کنند، گرایش‌ ها به روی کار آمدن یک فرد مستبد را تقویت می‌ کنند و زمینه برای ابقای ترامپ فراهم می‌ شود.

ترس از همه گیری کرونا نگرش غربی‌ ها به جهان را تغییر خواهد داد. اعتقاد به دموکراسی، لیبرالیسم و فعالیت نهاد‌ها احتمالا به نفع محوریت پیدا کردن حکومت تضعیف خواهد شد و ما در دوره جنگ داخلی سال‌ های 1918 تا 1939 شاهد این وضعیت بوده ایم. در حالی که آمریکا از امور جهانی عقب نشینی می‌کند، اروپا برای راهنمای گرفتن به سراغ روسیه و چین می‌ رود که این وضعیت به تضعیف ارزش‌ های اروپایی کمک می‌ کند. در حالی که ممکن است ترامپ دوباره انتخاب شود، آمریکا نیز مانند اروپا اگر مراقب نباشد ممکن است به طرف استبداد پیش برود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.