بر اساس گزارش وزارت بهداشت در روز چهارشنبه 26 آبان 1400، در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۵ نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند اما با تزریق ۵۴۶ هزار و ۶۵۲ دز واکسن در این بازه زمانی، شمار واکسن‌های تزریقی در کشور از ۱۰۰ میلیون دز گذشت.

از دیروز(سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۷۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۸۹۳ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۵۳۱ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۷۳۴ هزار و ۱۸۱ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین سه هزار و ۴۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۷ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در شبانه روز گذشته ۵۴۶ هزار و ۶۵۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بر این اساس تا کنون ۵۶ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۹۶ نفر دُز دوم و ۶۴۳ هزار و ۱۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۰ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۳۷ دُز رسید.

در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

مهار کرونا همزمان با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون اصلی ترین اولویت دولت سیزدهم بوده است.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه در نشست خبری از ورود ۱۵۰ میلیون دز واکسن کرونا به کشور خبر داد. 

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر هشتم شهریور سال جاری گفت، برای خروج کامل کشور از بحران کرونا ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

به مدت رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون، تلفات کرونا طی ماه های اخیر روند کاهشی داشته و روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه به کمترین رقم یعنی ۱۰۵ فوتی پس از عبور خیز پنجم از کشور رسید.

کرونا از ابتدای شیوع در کشور(اسفند ۹۸) پنج خیز داشته است.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.       

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است. 

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد. 

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

وی همچنین روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه گفت: با توجه به آغاز موج ششم در کشورهای همجوار، نگران هستیم و مراکز درمانی در آماده باش کامل هستند، ولی تجربه خوبی که در درمان بیماران کرونایی ، تامین اکسیژن سازها، دستگاه‌های کمک تنفسی و غیره داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم.

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

 

۲۶ آبان ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 

افت و خیزهای آمار ابتلا و بستری مبتلایان کووید ۱۹در استان‌ها نشان می‌دهد که با وجود تاثیر انکارناپذیر واکسیناسیون، این ویروس هنوز فعال است و می تواند با ایجاد کانون‌های آلودگی گسترده‌ در سراسر کشور، نظام سلامت و مردم را به شدت گرفتار کند.

شواهد  حاکی از آن است که با وجود روند نزولی شیوع کرونا در کوتاه مدت، زنجیره انتقال ویروس کرونا هنوز قطع نشده و  زمینه برای چرخش آن وجود دارد  به طوری که  عادی‌انگاری  و یا بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی در کنار تعلل در دریافت واکسن، احتمال خطر را برای همگان افزایش می‌دهد. 

 به گفته کارشناسان، هرگونه غفلت در زمینه مقابله با کرونا از سوی تمام اقشار و ادارات و سازمان ها، می تواند پیامدهای زیان باری مانند افزایش شهرهای با وضعیت قرمز، افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ را همراه داشته باشد، بنابراین ضروری است کماکان شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی در اولویت کارهای روزانه قرار داشته باشد. 

تلاش مسوولان برای مدیریت بحران کرونا از طریق  تهیه واکسن و تزریق آن به جمعیت بیشتری از مردم برای رسیدن به ایمنی عمومی  ادامه دارد اما نگرانی از احتمال خیز ششم شیوع، اجرای محدودیت‌های هوشمند از ابتدای آذرماه را ایجاب کرده است، طرحی که به بیان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، واکسن نزده‌ها را دچار مشکل می‌کند.

براساس این طرح،  انجام سفر و ارائه خدماتی همچون تمدید و صدور مجوزها منوط به تزریق واکسن شده و مراجعان موظفند برای دریافت خدمات، کارت واکسیناسیون ارائه کنند.

همچنین برای بخش‌های مختلف وظایفی مشخص شده که در حوزه اداری، واحدهای حراست، اداری و مالی و انتظامات موظفند وضعیت سلامت کارکنان خود را به شکل برخط در سامانه کنترل کنند.

در حوزه حمل و نقل و تردد خودروهای شخصی نیز بر اساس طرح مدیریت هوشمند کسانی که واکسن زده‌اند می‌توانند تردد و سفر کنند و کسانی که واکسن نزده باشند اجازه انجام سفر نخواهند داشت؛  ظرفیت پذیرش مسافر هواپیماها نیز  ۱۰۰ درصد و در قطار و اتوبوس ۸۰ درصد می‌شود.

این طرح مالکان و فعالان واحدهای صنفی و خدماتی را ملزم می کند حتما ۲ دُز واکسن خود را تزریق کرده باشند و پی آر کد خود را را در معرض دید مراجعان قرار دهند.

گزارش های خبرنگاران نشان می دهد که با وجود همراهی بسیاری از استان ها در مقابله با شیوع کرونا، در برخی مناطق استقبال یا شتاب لازم از سوی جامعه هدف برای دریافت واکسن و یا رعایت پروتکل ها وجود ندارد .

از جمله، استقبال مردم شادگان در خوزستان از تزریق واکسن کرونا خوب نبوده و با وجود تامین واکسن، تاکنون فقط ۴۹ درصد گروه‌های هدف در این شهرستان برای تزریق اقدام کردند.

این در حالی است که همه در قبال یکدیگر مسئول هستیم و واکسیناسیون هم وظیفه ای عمومی است که کوتاهی در انجام آن باعث قطع نشدن زنجیره انتقال کرونا خواهد شد.

اما در برخی استان ها به مدد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و طرح واکسیناسیون، روند شیوع نزولی و امیدوارکننده است، از جمله در کرمانشاه که با تغییر وضعیت کرونایی پاوه، کل استان از وضعیت قرمز خارج شده است و الیته می طلبد که توجه  و همراهی بیشتری برای کاهش رنگ شهرستان های نارنجی و زرد آن به عمل آید. 

کرمانشاهی ها تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۸۵ دُز واکسن کرونا دریافت کرده اند و هم اکنون  ۴۱ مرکز تجمیعی و سه مرکز خودرویی در استان فعال است که علاوه بر آنها، ۱۰ پایگاه ویژه مشاغل در استان به چرخه تزریق واکسن کووید۱۹ اضافه شده است.

در زمان حاضر،  ۳۳۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۲۱ نفر کمتر شده است اما خبر تاسف بار این که کرونا در این استان ۵ قربانی دیگر گرفت. 

بیش از ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۲۸۵ دُز واکسن کرونا در این استان تاکنون به جامعه هدف تزریق شده است.

در ایلام هم  اتفاق خوبی از نظر مهار کرونا رخ داده و روند ابتلا نزولی شده که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ، نتیجه افزایش پوشش واکسیناسیون و همکاری  همه دستگاه ها و مجموعه ها اعم از سپاه، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان و انتظامی با دانشگاه علوم پزشکی  است. به واقع، در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ فوتی در این استان ثبت نشده و ۱۱۳ ابتلای جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شده است. 

در استان مرکزی نیز تاثیر مثبت واکسیناسیون بر کاهش موارد ابتلا و فوت در ساوه و زرندیه نمودار شده، به طوری که در شبانه‌روز اخیر ۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده و یک نفر جان باخت. مسوولان درمانی تاکید کرده اند که  افرادی که تاکنون به هر دلیلی نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند برای حفظ سلامت خود و همشهریان هرچه زودتر در این خصوص اقدام کنند.

 تاکنون ۶۶ درصد از کل جمعیت بالای ۱۲ سال در ساوه و زرندیه هر ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده اند و ۸۴ درصد از افراد در همین گروه سنی هم دُز نخست را تزریق کردند.

این همه در حالی است که کارشناسان حوزه درمان تاکید دارند که نباید فریب سیر نزولی و کاهش نسبی آمار در کوتاه مدت را خورد. 

در این خصوص، مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: کاهش نسبی موارد مثبت کرونا را در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به چند روز پیش در استان فارس شاهد بودیم ولی تجربه حدود ۲۱ ماه دوران کرونا نشان می دهد آمارهای کرونایی همواره یک وضعیت شکننده دارد و اعداد نباید مانع توجه به اصول و بایدها شود.

محمود نجابت اینطور استدلال کرد که درصد موارد سرپایی و بیماران مشکوک مراجعه کننده به مراکز ۱۶ ساعته استان هنوز بالاست و باید همچنان برای بحران های احتمالی و شیوع موج تازه بیماری کووید۱۹، آمادگی داشته باشیم.

در جالی که چهار شهرستان استان شامل استهبان، جهرم، سرچهان و ممسنی در وضعیت قرمز، هشت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند، تدارکات لازم برای اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در این استان دیده شده است. 

۲۶ آبان ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 

شیوع کرونا در استان اردبیل به وضعیت پایدار رسیده و شمار بیماران جدید، بستری همزمان مبتلایان و آمار جان‌باختگان طی روزهای اخیر نوسان کمی داشته اما  به گفته مسئولان بهداشت و درمان استان، صعودی شدن شیوع کرونا در این استان محتمل است.

 طی شبانه روز گذشته مجموع مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل به ۱۶۹ نفر رسید که این آمار ۷۲۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در سه ماه قبل است؛ کرونا همچنین طی همین مدت یک قربانی گرفت. 

شمار مبتلایان جدید بستری شده کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل هم در شبانه روز گذشته ۳۵ نفر است که این تعداد بستری روزانه ۱۵۴ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در سه ماه پیش است.

با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا و نیز تزریق دُز سوم برای هشت هزار و ۸۳۷ نفر از واجدان شرایط در اردبیل، واکسیناسیون در این استان با سسرعت ادامه دارد.

تاکنون ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۰ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل تزریق شده به طوری که ۸۷۲ هزار و ۷۲۱ دُز واکسن نوبت اول و ۶۸۱ هزار و ۶۶۷ دُز واکسن نوبت دوم در این استان تزریق شده است.

اما در لرستان، ۱۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته شناسایی شده و هم اکنون ۳۵۶ مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی  استان بستری و در حال درمان هستند؛  ۲بیمار مبتلا به کرونا نیز  جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۳۲ نفر رسید.

کارشناسان می گویند که تنها ۵۰ درصد عموم مردم لرستان از ماسک استفاده می کنند.

در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، دلفان، دورود، رومشکان، بروجرد و کوهدشت زرد، خرم‌آباد، الیگودرز، سلسله و پلدختر نارنجی است.

کرونا در البرز هم که  ۶ شهرستان آن در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. ۵۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ را طی ۲۴ ساعت گذشته راهی مراکز درمانی و چهار نفر را قبانی کرد. اکنون  ۳۵۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری هستند.

در خراسان رضوی، وضعیت شیوع  شکننده و تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در برخی از مناطق استان همچون مه‌ولات رو به افزایش است.

به واقع، روند شیوع ویروس کرونا به سمت وضعیت پرخطر در مه ولات در جنوب جغرافیای مرکزی استان  که ناشی ازناشی از بی توجهی زیاد مردم به اقدامات پیشگیرانه است، موجب تعطیلی مدارس و دانشگاهها از امروز ۲۶ آبان ماه جاری به مدت سه روز شد و شهر شادمهر و روستای عبدل‌آباد مه‌ولات را کانون‌های پرخطر کنونی شیوع ویروس کرونا در این شهرستان شده اند. 

هم‌اکنون در میان شهرستانهای استان خراسان رضوی "کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد" در وضعیت قرمز قرار دارند و وضعیت شش شهرستان نارنجی است.

مشهد و ۱۳ شهرستان دیگر خراسان رضوی در وضعیت زرد شیوع ویروس همه‌گیر و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی هستند. 

کرونا در سیستان و بلوچستان هم طی شبانه روز گذشته  ۱۳۲ نفر دیگر را مبتلا کرد و سه قربانی گرفت.

سایر خبرهای کرونایی 

تاثیر واکسیناسیون علیه کرونا در رونق گردشگری/ علیرضا رییسی عضو هیات رییسه جامعه هتل‌داران اصفهان گفت: پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا، رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی دولت به رونق صنعت گردشگری و جبران خسارت‌های ۲ سال گذشته کمک می‌کند.

اعطای تسهیلات کرونا به باشگاه های ورزشی / معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و امور جوانان خراسان شمالی گفت: باشگاه های استان با ثبت نام در سامانه کارآ تاکنون حدود ۲۴ میلیارد ریال تسهیلات کرونا دریافت کرده‌اند.

بی‌توجهی به نکات بهداشتی در صدر تخلف‌های نانوایی‌های سمنان/ سرپرست فرمانداری سمنان با اشاره به افزایش نظارت‌ و بازرسی از نانوایی‌های این شهرستان گفت:  رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در صدر تخلف‌های نانوایان شهرستان سمنان است.

کرونا حریف ادامه کار کتابخانه‌های تهران نشد/مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: ١٧۴ کتابخانه نهادی، ١۶۵ کتابخانه مشارکتی و ١٠ کتابخانه سیار در این استان به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و کرونا نیز مانع فعالیت آنها نشده است.

 

یک میلیون و ۱۵۵ هزار دُز واکسن کرونا در چهارمحال و بختیاری تزریق شد

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحویل یک میلیون و ۴۳۳ هزار و ۲۰۳ دُز واکسن کرونا به این استان، گفت: تاکنون ۹۰ درصد واکسن تحویلی معادل یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۵۸ دُز به افراد بالای ۱۲ سال استان تزریق شده است.

سید راشد جزایری روز چهارشنبه جمعیت بالای ۱۲ سال استان را ۷۷۳ هزار و ۴۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۶۳۹ هزار دُز واکسن در نوبت اول و ۵۰۶ هزار و ۳۷۲ دُز واکسن در نوبت دوم در استان تزریق شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس تاکنون ۸۲.۶ درصد جمعیت استان دُز نخست و ۶۵.۵ درصد جمعیت استان دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

جزایری به‌ روند واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در استان نیز اشاره کرد و گفت: روند واکسیناسیون در حال انجام است به طوری‌که از ۹۱ هزار و ۶۰۴ جمعیت بین ۱۲ تا ۱۸ سال استان، ۸۲ درصد دُز نخست و ۵۵.۶ درصد دُز دوم را دریافت کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: جمعیت دانش‌آموزی در شهرستان‌های اردل، کیار، کوهرنگ و سامان به پوشش ۹۰ درصدی نوبت نخست واکسن کرونا رسیده‌ است.

جزایری افزود: همچنین شهرستان‌های کیار، بن و کوهرنگ نیز به پوشش بالای ۸۵ درصدی واکسیناسیون نوبت نخست جمعیت بالای ۱۲ نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: در کمتر از ۲ ماه دیگر مراکز و پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در استان فعال است و پس از آن روند اجرای واکسیناسیون به مراکز بهداشتی منتقل می‌شود.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۵ آبان) ۲۴۶ هزار و ۴۲۰ تست تشخیص مولکولی کرونا در استان گرفته شده که بر اساس آن ابتلای ۸۵ هزار ۵۲۶ نفر به بیماری کووید ۱۹ قطعی شده است.

بر اساس رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن، سامان، اردل و کیار در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

 

۱۳۲ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۳۲ مورد جدید کرونا طی شبانه‌روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۱ هزار و ۲۰۹ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز چهارشنبه اظهارداشت: با فوت سه نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۱۷ بیمار حاد تنفسی و ۵۹ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۵۸ بیمارکووید ۱۹ در بیمارستان‌های البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۵۸ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان البرز تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ۷۸ هزارو ۸۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی استان البرز بستری شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون  ۳۵۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی البرز بستری هستند.

این مسوول با اشاره به اینکه چهار بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باخته اند گفت: مجموع جانباختگان این بیماری دراستان از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به ۶ هزار و ۴۰۳ نفر رسید.

صیادی اظهار داشت: ۷۱ هزارو ۳۲۶ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بهبود یافته و از مراکز درمانی البرز ترخیص شدند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز برای پیشگیری از شیوع کرونا شستن مکرر دست‌ها، ‌رعایت فاصله اجتماعی، تزریق واکسن کرونا و استفاده از ماسک است.

از مجموع هفت شهرستان البرز ۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

 

پنج کرمانشاهی دیگر قربانی کرونا شدند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۵۶ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» روز چهارشنبه افزود: هم‌اکنون ۳۳۵ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۲۱ نفر کمتر شده که از این تعداد، ۱۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۹ نفر آنها وخیم است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته ۹۰ نفر شامل ۳۵ بیمار مثبت بستری و ۵۵ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۳۳ نفر کمتر است.

وی یادآور شدت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۶ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۲۱ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

محمدی ادامه داد: ۶۷ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که در مقایسه با روز قبل پنج نفر کمتر است.

استان کرمانشاه از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه همچنین گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز شنبه ۲۲ آبان شهرستان پاوه از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد، بدین‌ترتیب اکنون هیچ شهر قرمزی از لحاظ ویروس کرونا در این استان وجود ندارد.

محمدی افزود: براساس رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، کنگاور، اسلام‌آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، پاوه، سرپل‌ذهاب و روانسر اکنون در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین براساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، صحنه و سنقروکلیایی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

۸۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال دیلم نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دیلم استان بوشهر گفت: ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال این شهرستان نوبت اول و ۷۰ درصد هر دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

انتقام عزیززاده روز چهارشنبه افزود: از ابتدای شروع واکسیناسیون تاکنون ۴۲ هزار و ۵۰۰ دز واکسن کرونا در شهرستان دیلم تزریق شده است.

وی اظهارکرد: درگروه سنی میانسالان ۸۴ درصد نوبت اول و ۷۰ درصد هر دو نوبت و گروه سنی جوانان، ۷۲ درصد نوبت اول و ۵۱ درصد هر دو نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

عزیززاده یادآورشد: در گروه سنی سالمندان ۹۲ درصد نوبت اول و ۸۸ درصد هر دو نوبت خود را تزریق کرده‌اند.

وی  اضافه کرد: ۷۷ درصد دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم (۱۸-۱۲ سال) نوبت اول و  ۵۰ درصد نوبت دوم واکسن زده اند.

عزیززاده گفت: باتوجه به بازگشایی مدارس متوسطه از اول آذرماه امسال، انتظار می‌رود  دانش آموزان نسبت به تکمیل واکسن خود  اقدام کنند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان دیلم افزود: هر چقدر درصد واکسیناسیون کامل کرونا (هر دو نوبت) در جمعیت بیشتر باشد در صورت رویداد پیک ششم، از نظر ابتلا و بستری و مرگ کاهش و شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: افرادی که تاکنون برای دریافت نوبت اول و دوم واکسن خود اقدام نکرده‌اند، در اسرع وقت به مراکز شهرستان مراجعه کنند.

عزیززاده افزود:  سالمندان بالای ۶۰ سال که نوبت اول و دوم خود را  برکت یا سینوفارم تزریق کرده‌اند و مدت ۴ ماه از نوبت دوم آنها سپری‌ شده است برای تزریق نوبت سوم به مراکز تعیین شده شهرستان مراجعه کنند.

وی بیان کرد: در صورت رویداد پیک ششم افرادی که مبتلا نشده‌ و واکسن دریافت نکرده‌اند و یا یک نوبت واکسن تزریق کرده‌اند بیشتر از دیگران تحت تأثیر بیماری و عوارض آن قرار خواهند گرفت.

شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر در وضعیت آبی کرونا است.

 

۵۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۴ مورد جدید به ۵۴ هزار و ۳۶۳ نفر رسید.

مهدی دلاوری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۲ بیمار با سن ۲۶ تا ۸۴ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۰ نفر با سن ۳۷ تا ۹۳ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۳ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۰ نفر از بیماران در کاشان و سه نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: یک زن ۸۴ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان جان باخت.

وی ادامه داد: اکنون ۱۵۲ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۰۲ بیمار در کاشان و ۵۰ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۲۶ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۲۴۵ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۵۳۳ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۸۶ هزار و ۹۸۹ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۴۲۶ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال این منطقه خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۳ و ۸۹ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۵۶ و ۳۴ صدم درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

۴ نفر دیگر در فسا قربانی کرونا شدند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: بیماری کووید ۱۹ در شهرستان فسا طی ۷۲ ساعت گذشته جان ۴نفر دیگر از مبتلایان به این بیماری را گرفت.

صادق مهدوی نیا روز چهارشنبه اظهار داشت: در این مدت تعداد ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به این بیماری نیز شناسایی شدند. 

وی بیان کرد: فوتی های ۷۲ ساعت گذشته در فسا؛ یک آقای ۳۳ ساله و سه خانم ۴۸،  ۶۳ و  ۷۰ ساله بودند.

به گفته وی؛ شهرستان فسا در محاصره شهرستانهای قرمز کرونایی قرار دارد و واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل های بهداشتی بهترین راه در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا است.

مهدوی نیا  گفت:  تعداد  مراجعات به  درمانگاه کرونای شهرستان  و تعداد  موارد بستری در اثر ابتلا به بیماری کرونا  در این شهرستان رو به افزایش است. 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی فسا  از مردم خواست تا تزریق دز سوم واکسن کرونا برای بیماران خاص، صعب العلاج و مبتلایان به سرطان، ۴ ماه پس از نوبت دوم را جدی بگیرند.

  وی همچنین از افراد بالای ۱۲ سال درخواست کرد تا  قبل از شروع فصل سرما و شیوع موج های جدید بیماری و جهش های جدید ویروس با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، بر علیه کرونا واکسینه شوند.

 مهدوی نیا اضافه کرد: رنگ شهرستان نارنجی و پرخطر می باشد و بهتر شدن وضعیت به رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم کاهش حساسیت مردم و مسوولین،استقبال از واکسن کرونا  و افزایش نظارت ها و رعایت ها بستگی دارد.

وی ادامه داد: از هرگونه مسافرت غیر ضروری، برگزاری تجمعات اداری و فرهنگی مذهبی، میهمانی و دورهمی خانوادگی و پارک نشینی و بازارگردی خودداری نمایید.

 مهدوی نیا، بر رعایت فاصله گذاری فیزیکی توسط همه اقشار جامعه، استفاده مداوم و صحیح از ماسک، شستشوی دستها،  بازبودن پنجره ها و تهویه مناسب هوا و نظارت و تذکر همگانی بر اجرای پروتکل های بهداشتی تاکید کرد. 

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است. 

۱۳۴ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با شناسایی ۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا به ۳۰ هزار و ۶۵۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۸ هزار و ۴۸۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز چهارشنبه افزود: همچنین با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان همدان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۸۷ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۲ نفر بود که ۸۲ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۸ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۶۱۷ ، بهاریک هزار و ۵۴۸، تویسرکان یک هزار و ۵۶۲، رزن یک هزار و ۲۲۳، درگزین ۴۰۹، فامنین ۴۰۷ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۲۰ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۷۲۵ نفر در ملایر، چهار هزار و ۱۰۱ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۸۷۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، "کبودرآهنگ و نهاوند" در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت زرد کرونایی هستند.

 

کرونا جان ۲ بیمار دیگر خراسان شمالی را گرفت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: شبانه روز گذشته، ۴۲ مبتلای جدید کرونا در استان بستری و ۲بیمار کرونایی نیز فوت شدند.

دکتر سیدجواد پورنقی روز چهارشنبه اظهار داشت: هم اینک ۱۶۱ بیمار دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان این که رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای مهار بیماری کووید ۱۹ امری ضروری است، افزود: تصور ایمنی کاذب به جهت تزریق واکسن موجب به مخاطره افتادن سلامت عمومی و خسارت های جبران ناپذیر می شود.

پورنقی با اشاره به این که اکنون بیش از ۸۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان واکسینه شده اند، خاطرنشان کرد: شهروندانی که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند، سریع تر نسبت به این امر اقدام کنند زیرا با افزایش آمار واکسیناسیون، ایمنی عمومی در برابر ویروس کرونا ایجاد می شود.

بر اساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان های گرمه و جاجرم به ترتیب در وضعیت های قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارند و همچنین پنج شهرستان بجنورد، اسفراین و شیروان،  فاروج، مانه و سملقان در وضعیت زرد و رازوجرگلان نیز در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.