طبق گزارش وزارت بهداشت در روز جمعه 21 آبان 1400، اکنون ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۹۱۸ نفر رسید.

تا کنون ۵۵ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۱۲۸ نفر دُز اول، ۴۱ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۲۳۷ نفر دُز دوم و ۳۹۸ هزار و ۸۸۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۷ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۲۴۶ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۵۸ نفر از آنها بستری شدند. همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۷ هزار و ۲۶۹ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۶۷۰ هزار و ۶۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

سه هزار و ۵۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۶ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۱۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم مهرماه از عبور این خیز در کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار مرگ و میر ناشی از کرونا از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرده و رکورد فوت روزانه کرونا بارها شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین تعداد مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.  

اما طی هفته‌های اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ روندی نزولی گرفت و پس از گذشت حدود ۴۰ روز از عبور خیز پنجم، به رقم ۱۱۲ نفر رسید.

 

۲۱ آبان ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

براساس رنگ بندی کرونایی کشور، ۲۲ شهر قرمز، ۸۷ شهر نارنجی، ۲۲۲شهرستان زرد و ۱۱۳ شهر نیز آبی است که این تغییر رنگ ها نشان می دهد که همراهی مردم در انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند رنگ همه شهرها را متفاوت و زنجیره شیوع را در بسیاری از مناطق قطع کند.

طی هفته‌های اخیر و به مدد توجه دولت به مهار کرونا ،واردات واکسن افزایش یافت و روند واکسیناسیون شتاب گرفت که این اقدامات روند نزولی مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا را به همراه داشت بطوریکه امروز با گذشت بیش از یکماه از عبور موج پنجم آمار فوتی ها به رقم ۱۰۹ نفر رسیده است .

با وجود نزولی بودن آمار جانباختگان و بستری ها همچنان باید هشدارها و توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان را در خصوص رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از برگزاری دورهمی ها جدی گرفت چرا که هر گونه سادی انگاری کشور را در مقابل سویه جدید این بیماری قرار خواهد داد .

ایجاد موج جدید ضمن ایجاد بار روانی فعالیت های مختلف اجتماعی را تحت شعاع قرار می دهد و خسارت جبران ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد و کارد درمان را با فرسودگی بیشتر روبرو خواهد کرد.

وضعیت کرونا در استانها 

بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  شمار قربانیان کرونا در استان با فوت ۲ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و ۶ نفر رسیده است.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: هم اکنون ۱۹۰ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌های معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۸۰ بیمار کرونای قطعی و ۱۶ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها خدمات درمانی دریافت می کنند.

 معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم گفت: ۲ زن ۶۲ و ۷۰ و ۲ مرد ۸۷ و ۹۱ ساله  مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری  افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۶ بیمار با سن ۹ تا ۶۴ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۹ نفر با سن ۳۴ تا ۸۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۱ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۷ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باخت و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

 دکتر "مریم کوشکی" روز جمعه به رسانه ها اعلام کرد: ۱۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ نیز طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و تعداد مبتلایان هم به ۱۹۳ هزار و ۸۵۹ نفر رسیده است.

اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، دلفان، دورود، رومشکان، بروجرد و کوهدشت زرد، خرم‌آباد، الیگودرز و سلسله نارنجی و پلدختر قرمز است .

 ۸۷ بیمار کرونایی دیگر هم در خراسان جنوبی شناسایی شدند و در حال حاضر ۱۰۱ بیمار مبتلا به بیماری کووید۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اعلام کرد: اکنون ۲۴۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که تست کرونای ۱۰۱ نفر مثبت شده و از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال چهار نفر نامساعد است.

شریف‌زاده افزود: با ثبت ۲ فوت جدید در شبانه‌روز گذشته تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان به هزار و ۲۰۳ نفر افزایش یافت.

اکنون  سه شهرستان بیرجند، قاینات و نهبندان وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های طبس و بشرویه وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان وضعیت زرد رنگ (متوسط خطر) را دارند.

در خبر دیگری به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام آمده است که یک فوتی ناشی از کرونا در ایلام در شبانه روز گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به هزار و ۱۴۵ نفر است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۸ مورد ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان ۶۵ هزار و هفت نفر است.

وی ادامه‌ داد: از بستری های جدید ۹ نفر مربوط به ایلام، یک نفر آبدانان، هفت نفر ایوان، ۲ نفر چرداول، یک نفر دره شهر، چهار نفر دهلران، یک نفر سیروان و یک نفر مربوط به ملکشاهی است.

در زمان حاضر شهرستان های چرداول و دره شهر و ایوان در وضعیت قرمز، ایلام و آبدانان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، بدره، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

۲۱ آبان ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم گفت که با فوت سه بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۷۴ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری»  افزود: همچنین با شناسایی ۱۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۰ هزار و ۴۹۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۷ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است.

 از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، از نظر رنگ بندی، هم اینک شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

در البرز و به نقل از  سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ، بیماری کووید۱۹طی ۲۴ ساعت گذشته سبب مرگ پنج شهروند دیگر این استان شد.

دکتر شهرام صیادی  گفت: با مرگ این افراد شمار کل جانباختگان کووید۱۹ در البرز به ۶ هزارو۳۸۱ نفر رسید.

وی افزود: ۵۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی  ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فارس هم خبر داد که بیش از یک هزار و ۶۰۰ بیمار مشکوک و دارای علامت کرونا در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۱ بیمار در وضعیت وخیم قرار دارند.

عبدالرسول همتی با اعلام جان باختن هفت هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را هفت هزار و ۹۹ نفر اعلام کرد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ، تا کنون ۸۸.۵ درصد زنجانی ها دُز اول و ۶۹ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و این درحالی است که مشارکت شهروندان در امر واکسیناسیون کامل چشم انداز بهتری را در مدیریت این بیماری فراهم می‌کند.

دکتر محمدرضا صائینی با اشاره به روند مطلوب تزریق واکسن کرونا در این استان به ویژه برای جمعیت سنی ۱۲ تا ۱۸ سال افزود: بیش از ۸۵ درصد از دانش آموزان در این رده سنی واکسن کرونا را دریافت کردند که در این زمینه استان جایگاه خوبی در سطح کشور دارد.

روند ثابت ابتلا و بستری کرونا در استان اردبیل ادامه داشته و در شبانه روز گذشته ۳۶ نفر بر اثر بیماری کووید.۱۹ در بیمارستان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز جمعه اعلام کرد: هم اکنون ۱۸۹ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد ۴۸ نفر در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب زاده وی با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۶۹ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل گفت: تاکنون  ۸۶۵هزار و ۸۲۰ دُز واکسن نوبت اول،  ۶۵۵هزار و ۶۹۶ دُز واکسن نوبت دوم ‌و پنج هزار ۵۴۰ دز نوبت سوم  در این استان تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا خبر داد و افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وضعیت ۱۹۱ بیمار کرونا در فارس وخیم است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: بیش از یک هزار و ۶۰۰ بیمار مشکوک و دارای علامت کرونا در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۱ بیمار در وضعیت وخیم قرار دارند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز روز جمعه در مطلب ارسالی از قول عبدالرسول همتی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کووید۱۹ ، یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۷۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۳۳ هزار و ۶۸۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۳۴ هزار و ۳۵۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۴ هزار و ۸۴۶ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۸۸ هزار و ۵۳۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او بیان داشت: ۱۹۵ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، بستری شدند و هزار و ۶۰۸ نفربیمار با تست مثبت و مشکوک دارای علایم هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی در ادامه با اعلام جان باختن هفت هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، جموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را هفت هزار و ۹۹ نفر اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از بهبودی ۴۷۵ هزار و ۲۳۳ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از ابتدا تاکنون را پنج میلیون و ۵۵۷ هزار و ۳۱ دُز اعلام کرد و گفت: از این تعداد سه میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۸ دُز نوبت اول و ۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۴۳ نوبت دوم واکسن بوده است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست تا ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی، حتما در مراکز تجمیعی واکسیناسیون حضور یابند و در ایمن سازی جامعه سهیم شوند.

گستره رنگ آبی کرونایی در مازندران افزایش یافت

رنگ نارنجی کرونایی بر اساس اعلام سامانه ماسک و نقشه جدید رنگ‌بندی کرونایی کشور بار دیگر از مازندران خارج شد و تعداد شهرستان‌های با وضعیت آبی این استان افزایش یافت و از پنج شهرستان به هشت شهرستان رسید.

سامانه ماسک به عنوان مرجع ارزیابی وضعیت کرونایی کشور نقشه جدید کرونایی کشور را برای اعمال وضعیت از شنبه ۲۲ آبان اعلام کرد که طبق این نقشه رنگ نارنجی از مازندران خارج شد و بر گستره شهرستان‌های دارای وضعیت آبی و کم‌خطر کرونایی نیز افزوده شده است.

طبق نقشه جدید رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۲۲ شهرستان در وضعیت زرد دارند و ۱۱۳ شهر نیز در وضعیت کم‌خطر کرونایی و رنگ آبی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این نقشه شهرستان‌های نور، قائمشهر و تنکابن که طی یک هفته اخیر در وضعیت نارنجی قرار داشتند این هفته به رنگ زرد کرونایی تغییر وضعیت دادند. اما شهرستان‌های کلاردشت و عباس‌آباد که در وضعیت آبی قرار داشتند با افزایش تعداد مبتلایان به جمع شهرهای دارای وضعیت زرد پیوستند.

در عین حال با خارج شدن شهرستان‌های سوادکوه، نکا، جویبار، بابلسر، فریدونکنار و بابل از وضعیت زرد و ورود به جمع مناطق آبی، تعداد شهرستان‌های دارای رنگ آبی کرونایی استان به هشت شهرستان افزایش یافت. این در حالی است که ابتدای ماه جاری رنگ آبی کرونایی از مازندران پاک شده بود. در حال حاضر شهرستان‌های نکا، میاندورود، سیمرغ، بابلسر، فریدونکنار، بابل، سوادکوه و سوادکوه شمالی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و ۱۴ شهرستان دیگر استان دارای رنگ زرد کرونایی هستند.

در حال حاضر بنا به آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ۳۷۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند که ۷۳ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت شیوع کرونا در مازندران طی یک ماه اخیر با وجود این که نشانه‌هایی از روند افزایشی در این استان دیده شد، در وضعیت تقریبا با ثباتی قرار دارد که به اعتقاد برخی کارشناسان می‌تواند نتیجه گسترش واکسیناسیون علیه کرونا در این استان باشد. طی یک ماه اخیر آمارهای مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران بین ۳۷۰ تا ۴۳۰ نفر در نوسان بود که این روند کماکان مشاهده می‌شود.

در عین حال مسئولان بهداشت و درمان مازندران همواره درباره شکننده بودن وضعیت کرونایی مازندران هشدار می‌دهند و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش عادی‌انگاری اجتماعی را برای وضعیت این استان خطرناک توصیف می‌کنند. طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می‌کند. همچنین رنگ قرمز هم که از مدتی پیش از ایران رخت بربسته است، وضعیت کرونایی بسیار پرخطر محسوب می‌شود.

رنگ زرد هم به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می‌شوند.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم و ۲ بیمار بستری به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت را نشان می‌دهد.

۱۸۴ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۱۸۴ تَن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی این استان بستری هستند که ۴۶ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۱ آبان‌ماه جاری، ۲۷ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۴ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری و همچنین ۲۷ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «زرد» است، اعلام کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ کس به علت کرونا در استان قم فوت نشده است.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۳۱ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۳۷۵ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۶۴ مورد آن مثبت بوده است.   

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۲۰  شهریورماه امسال به رنگ نارنجی کرونایی و از اول آبان‌ماه جاری نیز به رنگ زرد در آمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌ صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.  

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند. 

 

کرونا پنج قربانی دیگر در البرز گرفت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که بیماری کووید۱۹طی ۲۴ ساعت گذشته سبب مرگ پنج شهروند دیگر این استان شد.

دکتر شهرام صیادی روز جمعه به خبرنگاران گفت: با مرگ این افراد شمار کل جانباختگان کووید۱۹ در البرز به ۶ هزارو۳۸۱ نفر رسید.

وی افزود: ۵۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی  ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان پذیرش و تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند.

صیادی  گفت: ۷۷ هزار ۶۵۰ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های استان بستری شده که ۷۰هزارو۸۴۱ نفر آنان بهبود یافته اند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۴۲۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده ، تزریق واکسن و شستشوی  و ضدعفونی مکرر دست ها از مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از کرونا است.

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز زرد و یک شهرستان آبی کرونایی است. 

۱۰۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند

۱۸۴ بیمار کرونایی دیگر در خراسان جنوبی شناسایی شدند و در حال حاضر ۱۰۱ بیمار مبتلا به بیماری کووید۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی روز جمعه به رسانه‌ها اعلام کرد: ۳۱۶ آزمایش مولکولی (pcr) تشخیص کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان انجام شد که از این تعداد ۸۷ بیمار جدید شناسایی شدند و شامل ۱۸ مورد بستری و ۶۹ مورد سرپایی است.

غلامرضا شریف‌زاده گفت: همچنین از ۵۴۸ آزمایش سریع (RT) در همین مدت ۹۷ مورد مثبت ابتلا به کرونا شناسایی شد و جمع بیماران شناسایی شده در شبانه‌روز گذشته ۱۸۴ نفر است.

وی افزود: از این تعداد بیشترین موارد مثبت شناسایی شده با ۸۶ مورد از شهرستان بیرجند بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۴۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که تست کرونای ۱۰۱ نفر مثبت شده است.

وی گفت: از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال چهار نفر نامساعد است.

شریف‌زاده افزود: با ثبت ۲ فوت جدید در شبانه‌روز گذشته تعداد جان‌باختگان این بیماری در استان به هزار و ۲۰۳ نفر افزایش یافت.

وی بیان کرد: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی تا روز گذشته ۵۱۹ هزار و ۴۰۲ نفر واکسن نوبت اول، ۳۹۹ هزار و ۱۸۶ نفر واکسن نوبت دوم و هزار و ۶۵۲ واکسن نوبت سوم را دریافت کردند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت و شهریور ماه از قله موج پنجم عبور کرد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

حدود ۴۵ روز پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت.

محمد دهقانی هفته جاری هم گفت: روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی شروع شده است و در صورت تداوم این روند شاهد پیک ششم در استان خواهیم بود.

وی افزود: در حال حاضر سه شهرستان بیرجند، قاینات و نهبندان وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های طبس و بشرویه وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان وضعیت زرد رنگ (متوسط خطر) را دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فصل برداشت محصولات کشاورزی در استان است که زمینه تجمعات و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را فراهم کرده همچنین استان ما جزو استان‌های سالمند است.

کرونا جان سه نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت سه بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۷۴ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه افزود: همچنین با شناسایی ۱۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۰ هزار و ۴۹۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۷ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷۴ نفر بود که ۸۱ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۹۸، بهار یک هزار و ۵۳۶، تویسرکان یک هزار و ۵۴۹، رزن یک هزار و ۲۱۹، درگزین ۴۰۵، فامنین ۴۰۷ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۰۸  نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۶۹۴ نفر در ملایر، چهار هزار و ۷۵ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۸۴۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، از نظر رنگ بندی، هم اینک شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

۴ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ زن ۶۲ و ۷۰ و ۲ مرد ۸۷ و ۹۱ ساله  مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۶ بیمار با سن ۹ تا ۶۴ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۹ نفر با سن ۳۴ تا ۸۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۱ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۷ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۵۶ مورد جدید به ۵۴ هزار و ۹۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۲۳۱ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۷۳ بیمار در کاشان و ۵۸ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۶۶ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۱۰ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۵۰۸ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۸۴ هزار و ۴۳۵ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۲۹۶ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۲ و ۳۴ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۵۲ و ۹۸ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

کرونا پنج کرمانشاهی دیگر را در شبانه روز گذشته به کام مرگ فرستاد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۳۰ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» پنجشنبه شب افزود: هم‌اکنون ۴۶۷ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۷ نفر کمتر شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد، ۱۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۲۴ نفر آنها وخیم است.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه‌روز گذشته ۱۳۰ نفر شامل ۴۶ بیمار مثبت بستری و ۸۴ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۱۷ نفر کمتر است.

محمدی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۴ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۲۴ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه ادامه داد: ۱۵۱ بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۶ نفر بیشتر است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پاوه از روز شنبه ۱۵ آبان تنها شهرستان قرمز استان اعلام شد.

براساس رنگ‌بندی ۱۲ آبان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان‌ استان کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار داشت که از ۱۵ آبان شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و روانسر به وضعیت نارنجی و شهرستان‌های صحنه و سنقر و کلیایی نیز از نارنجی به زرد تغییر رنگ دادند.

براساس رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه و سنقر و کلیایی هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.  

شهرستان های آبی گیلان کاهش یافت

بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک اعلام شده در عصر امروز جمعه شهرستان های آبی استان گیلان در نقشه کرونایی کاهش یافت.

بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک شهرستان های املش، سیاهکل و شفت در نقشه کرونایی استان گیلان آبی هستند این در حالی است که در ارزیابی جمعه گذشته شهرستان ماسال نیز آبی بود اما تنها پس از یک هفته اکنون به وضعیت زرد تغییر رنگ داد، به این ترتیب شهرستان های آبی گیلان طی هفت روز کاهش یافت.

جز تغییر رنگ ماسال بقیه شهرستان های استان گیلان در همان رنگ بندی کرونایی اعلام شده جمعه گذشته باقی مانده و تغییری نداشته اند.

بر این اساس هم اکنون شهرستان های رودسر، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، رضوانشهر، تالش، آستارا و ماسال در نقشه کرونایی استان گیلان زرد هستند.

رودبار نیز در نقشه کرونایی تنها شهرستان نارنجی استان گیلان است که بعد از چند هفته با تغییر رنگ زرد به نارنجی نتوانست به وضعیت قبل برگردد.

طی موج پنجم کرونا که تعداد بیماران کووید ١٩ بستری در بیمارستان های استان گیلان به نزدیک ٢ هزار و ١٠٠ نفر رسیده بودند، از اوایل شهریور ماه روند نزولی پیدا کرد.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم اکنون ٢٧٣ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان بستری هستند.

اگر چه شهرستان های گیلان از اواخر شهریور با نزولی شدن آمار مبتلایان به کرونا از وضعیت قرمز خارج و به رنگ های نارنجی و زرد تغییر یافت اما در این مدت تغییر رنگ های شهرستان های استان با افت و خیزهایی همراه بود و شهرستان های آبی به زرد و شهرستان های زرد به نارنجی تغییر رنگ دادند.

کارشنان بهداشتی استان گیلان می گویند تغییر رنگ شهرستان ها و آمار مبتلایان به رفتار همه افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بستگی دارد و هر چه توصیه ها دقیق تر مراعات شود زودتر به شهرستان های آبی دست می یابیم.

رعایت دستورالعمل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از مسافرت و دورهمی در کنار واکسیناسیون، راه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ١٩ است. 

گیلان با ٢ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استانهای درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

 

سه شهرستان ایلام از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سه شهرستان دره شهر، چرداول و ایوان از وضعیت قرمز خارج و به رنگ نارنجی تغییر و تعداد شهرهای نارنجی ایلام به پنج شهر افزایش یافت.

دکتر جمیل صادقی فر شامگاه جمعه در گفت و گویی اظهار داشت: هم اکنون شهرستان های ایلام، ایوان، چرداول، دره شهر و آبدانان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی افزود: شهرستان های مهران، دهلران، مهران، بدره، ملکشاهی، هلیلان و سیروان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مجموع مبتلایان استان ۶۵ هزار و هفت نفر، بهبودیافتگان ۶۳ هزار و ۳۳۲ نفر و مجموع فوتی های استان نیز یک هزار و ۱۴۵ نفر است.

وضعیت ۱۵ شهرستان خوزستان از لحاظ کرونا آبی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: طبق اعلام سامانه ماسک وضعیت ۱۵ شهرستان استان خوزستان از ۲۲آبانماه به لحاظ ابتلا به ویروس کرونا در وضعیت آبی قرار گرفت.

دکتر فرهاد ابول نژادیان روز جمعه اظهار داشت: مطابق جدیدترین رنگ بندی کرونایی در خوزستان، یک شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۱ شهرستان در وضعیت زرد  قرار گرفتند.

وی گفت بر اساس این امار تنها شهرستانهای رامهرمز در وضعیت نارنجی باقی ماند که امیدوارم با رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام واکسن بیشتر این شهرستان نیز به زودی از وضعیت نارنجی خارج شود.

وی گفت:  شهرستان های اهواز، اندیمشک، دزفول، خرمشهر، آبادان، شوشتر، ایذه، امیدیه، کارون، مسجد سلیمان و شوش در وضعیت زرد قرار گرفتند. 

به گفته وی شهرستان های بهبهان، آغاجاری، رامشیر، هندیجان، باغملک، اندیکا، لالی، هفتکل، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، ماهشهر،  گتوند و شادگان نیز در وضعیت آبی قرار گرفتند.

به گفته فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکنون بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان خوزستان تزریق شده است. 

وی افزود: واکسن به میزان کافی در استان خوزستان موجود است لذا از هم استانی ها به ویژه دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال درخواست می شود برای تزریق واکسن به مراکز تجمیعی مراجعه کنند.

در حال حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان کمتر از ۵۰ درصد بوده در حالی که حد مطلوب آن ۹۵ درصد است.

تعداد شهرستانهای دارای وضعیت نارنجی کرونایی در خراسان رضوی افزایش یافت

طبق آخرین گزارش نرم افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد شهرستانهای دارای وضعیت آبی و نارنجی کرونایی در خراسان رضوی افزایش و تعداد شهرستانهای دارای وضعت زرد در این استان کاهش یافته است.

در حال حاضر از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی چهار شهرستان از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در شرایط نارنجی، ۱۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در شرایط آبی قرار دارند.

بر اساس این گزارش هم اکنون چهار شهرستان بردسکن، ریوش، خلیل آباد و کاشمر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

پیش از این فقط شهرستان بردسکن این استان در وضعیت نارنجی بود در حالیکه اکنون این شهرستان به وضعیت قرمز تغییر رنگ داده و شهرستانهای سبزوار، ششتمد، نیشابور، گناباد، مه‌ولات، خواف و قوچان وضعیت نارنجی یافته‌اند. 

براساس اطلاعات سامانه ماسک، شهرستانهایی مانند مشهد، تایباد، بینالود، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، درگز، جغتای، سرخس، فیروزه و فریمان در وضعیت زرد کرونایی و شهرستانهای کلات، باخرز، چناران، زاوه، رشتخوار، خوشاب، داورزن، بجستان و جوین در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶ میلیون و ۲۷ هزار و ۲۶۹ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۰۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۲۷ هزار و ۹۱۸ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون پنج میلیون و ۶۷۰ هزار و ۶۵۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

کردستان روز بدون فوتی کرونا را پشت سر گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بعد از ماهها درگیری استان با موج پنجم کرونا و مرگ و میر بیماران، با تلاش کادر درمان و همراهی شهروندان در۲۴ ساعت گذشته کردستان روز بدون فوتی به ثبت رسید.

دکتر فرزین رضاعی روز جمعه اظهار داشت: تاکنون بیش از ۷۱ درصد جمعیت استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که حدود ۹۵۰ هزار نفر را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه انواع واکسن کرونا در استان تامین است، افزود: تنها ۱۸ درصد بیماران بستری در مراکز درمانی استان، واکسن تزریق کرده بودند که شدت و سیر بیماری آنها بسیار آهسته بوده و کمترین آمار مرگ و میر را داشته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون و ۴۸۶ هزار واکسن تا این لحظه به استان تحویل شده است، اضافه کرد: از این تعداد ۶۳ درصد مصرف و حدود ۳۷ درصد آن باقیمانده است.

رضاعی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۵۳ هزار دُز واکسن در استان تزریق شده است، ادامه داد: بر اساس آخرین رنگ‌بندی در استان، وضعیت کرونا در بانه قرمز، در قروه، بیجار و سروآباد زرد و بقیه شهرستان‌ها نارنجی است.

وی با تاکید بر لزوم تسریع افراد گروه‌های مختلف برای دریافت به موقع واکسن، افزود: تیم‌های سیار واکسیناسیون کرونا ویژه افراد ناتوان فعالیت خود را در همه نقاط استان آغاز کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه یک دستگاه اتوبوس سیار با حضور تیم‌های ارائه دهنده خدمت، برای تزریق واکسن کرونا در سنندج مستقر است، گفت: به منظور تسریع در انجام واکسیناسیون و رفاه حال همشهریان، علاوه بر فعالیت مراکز تجمیعی واکسیناسیون، پایگاه‌های سیار با حضور تیم‌های ارائه دهنده خدمت نیز در سراسر استان آماده تزریق واکسن است.

در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه ۲۱ آبان، ۱۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد. ۴۶۵ بیمار در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۶۸ نفر آنها در بخش آی سی یو تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تا ظهر امروز در کردستان یک هزار و ۸۴۷ قربانی داشته است.

 

وزارت بهداشت: هنوز وارد خیز ششم سراسری کرونا نشده‌ایم

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که هنوز وارد خیز ششم سراسری کرونا نشده‌ایم و ضمن آنکه روند بستری در استان‌های کشور پایدار یا کاهشی است.

روند بستری در اکثر استان‌های کشور از ۹۰ روز حاکی از آن است که اکنون روند بستری در استان‌های کشور پایدار یا کاهشی است. فقط استان کرمان در هفت روز گذشته افزایش موارد بستری را نسبت به هفته قبل تجربه کرد همچنین روند پذیرش بیماران سرپایی هم پایدار است.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم مهرماه از عبور این خیز در کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار مرگ و میر ناشی از کرونا از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرده و رکورد فوت روزانه کرونا بارها شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین تعداد مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.  

اما طی هفته‌های اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ روندی نزولی گرفت و پس از گذشت حدود ۴۰ روز از عبور خیز پنجم، به رقم ۱۱۲ نفر رسید.

 

وزارت بهداشت: هنوز وارد خیز ششم سراسری کرونا نشده‌ایم

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.