براساس گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 16 آبان 1400، در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۲۶ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

از وزارت بهداشت خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و هشتم مهر ماه از این خیز عبور کرد ، در این خیز ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار مرگ و میر در اثر کرونا از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد مرگ و میر روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.  

 اما طی هفته های اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، مرگ و میر ناشی از کرونا روندی نزولی گرفته و امروز پس از حدود دو ماه از عبور خیز پنجم تلفات به ۱۲۶ نفر در روز رسید.      

شناسایی ۷۵۵۴ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور

وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته، ۶۳۸ هزار و ۶۵۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است ، اعلام کرد: تا کنون ۵۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۲۸ نفر دُز اول، ۳۸ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۸۳۹ نفر دُز دوم و ۱۷۸ هزار و ۹۰۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۷۳ دُز رسید.

براساس این گزارش ، از دیروز تا امروز ۱۶ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۸۱۴ نفر رسید و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند که با احتساب آن مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۲۹۹ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۶۰۱ هزار و ۷۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند و سه هزار و ۶۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۶ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۸۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

براساس این گزارش، در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است 

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد.  

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری روز شنبه یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.  

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

۱۶ آبان‌ ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

حدود چهار ماه از روند شتاب بخشی به واکسیناسیون در کشور می گذرد و به گفته متخصصان امر با رسیدن واکسیناسیون به بالای ۷۵ درصد ،ایمنی نسبی جمعی ایجاد می‌شود لذا برای قطع زنجیره انتقال و جلوگیری از پیک‌های آینده باید هرچه سریع‌تر افراد برای تزریق واکسن‌ اقدام کنند.

امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که با توجه به واکسیناسیون عمومی که در مقیاس وسیع از شهریورماه آغاز شد، انتظار داریم در آذر ماه سال جاری ایمنی علیه کرونا در اکثریت جامعه ایجاد شود.  

دکتر بهرام عین اللهی افزود: وقتی واکسن دُز اول علیه کرونا تزریق می شود ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی حاصل می شود و باید سه تا چهار هفته دیگر  فاصله زمانی برای تزریق دُز دوم واکسن باشد و بعد از اینکه ۲ ماه گذشت ایمنی حاصل می شود.

وی با بیان اینکه  ایمنی بلافاصله با تزریق واکسن دز اول حاصل نمی شود، اظهار داشت: افرادی که در ماههای مهر و شهریور دُز اول و دوم واکسن را تزریق کردند، ایمنی برای آنان آذرماه علیه کرونا حاصل می شود.

تاکنون ۵۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۲۸ نفر دُز اول، ۳۸ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۸۳۹ نفر دُز دوم و ۱۷۸ هزار و ۹۰۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۷۳ دُز رسید.

همچنین براساس برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش،  مدارس برای دانش‌آموزان «متوسطه دوم»  از دیروز ۱۵ آبان‌ماه بازگشایی شدند، مدارس برای دانش‌آموزان ابتدایی و «متوسطه اول» هم در اول آذرماه بازگشایی می شود. مرحله جدید بازگشایی مدارس برای دانش آموزان متوسطه دوم یعنی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم در همه شاخه ها و رشته های تحصیلی شروع شد.

بر اساس مصوبه جلسه نود و یکم ستاد ملی کرونا که اخیرا برگزار شد دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم و دوره ابتدایی از اول آذرماه به سمت فعالیت حضوری می روند.

وضعیت شیوع کرونا در شهرستان ها

 روند نزولی شیوع بیماری کووید۱۹ در استان اردبیل که از پنج هفته پیش آغاز شده بود، متوقف شده و شمار مبتلایان جدید، مراجعه به مراکز درمانی و بستری همزمان مبتلایان در این استان نیز به صورت نسبی در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: شمار مبتلایان جدید بستری در مراکز درمانی استان که تا روز گذشته روند کاهشی را طی می کرد، در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۶ نفر به ۴۵ نفر افزایش یافته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش ۱۴ نفری مجموع مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل نسبت به دیروز گفت: این آمار نشان می دهد که روند نزولی شیوع کرونا در استان متوقف و مسیر صعودی آن آغاز شده است.

از سیستان بلوچستان خبر رسیده که با افزوده شدن ۲۰۶ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۹ هزار و ۶۷۵ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک‌نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۵ نفر رسید.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، خراسان جنوبی جزو چند استان کشور است که کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آنها با نسبت ۴۰ تا ۴۴ درصد گزارش شده است.

در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۴۶.۰۸ درصد و این میزان در خراسان جنوبی ۴۳.۶۲ درصد است.

براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی از روز شنبه (۱۵ آبان) ۲ شهرستان دیگر خراسان جنوبی هم از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات و نهبندان در وضعیت خیلی پرخطر قرار دارند. همچنین شهرستان‌های طبس و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان به رنگ زرد (متوسط خطر) هستند.

از سویی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار جانباختگان کووید۱۹ استان به هزار نفر خبر داد و گفت: ظرف ۲۴ ساعت گذشته سه هم استانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اینک ۲۲۲ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۹۶ بیمار کرونایی قطعی بوده و ۱۲ بیمار در بخش های ویژه تحت درمان هستند.

همچنین معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از بستری بودن ۸۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: با توجه به تکمیل درصد بالایی از واکسیناسیون جمعیت استان، مراکز واکسیناسیون سطح استان تقریبا خلوت بوده و سایر افرادی که هنوز دز اول و یا دوم خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند به راحتی به این مراکز مراجعه کنند. 

دکتر عباسعلی درستی از  زرد شدن رنگ کرونایی تبریز خبر داد و افزود: شهرستان‌های جلفا و مرند همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

خبر دیگر اینکه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به فوت سه بیمار بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان ۲۴ ساعت گذشته گفته که این افراد بر اثر شدت بیماری در مراکز درمانی شهرستان های یزد، بافق و میبد جان خود را از دست دادند.

 سید ابراهیم سلمانی افزود: هم اکنون ۴۳۷ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، وضعیت عمومی ۹۱  نفر وخیم است و در بخش مراقبت های ویژه (I.C.U) خدمات درمانی دریافت می کنند.

از لرستان خبر رسیده که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرده که ۳۵۵مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند.

دکتر مریم کوشکی افزود: سه بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۰۸ نفر رسید. همچنین ۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و تعداد مبتلایان هم به ۱۹۲ هزار و ۹۱۸ نفر رسیده است.

خبر دیگر اینکه سرپرست ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۵۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی گفت: شمار کل بیماران بستری شده کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان البرز ۷۷ هزار و۱۵۷  نفر ثبت شده  است.اکنون ۴۶۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های البرز بستری و تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ۲ فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه یک هزار و ۱۳۷ نفر است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: هم اکنون شهرستان های چرداول و دره شهر و ایوان در وضعیت قرمز، ایلام و آبدانان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، بدره، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

ار سویی دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفته که بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی،۱۱۴ مورد ابتلای جدید کرونا شبانه‌روز اخیر در استان مرکزی به ثبت رسید.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: ۱۲ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

خبر خوب دیگر اینکه رنگ کرونا در خلخال آبی شد و به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال با کاهش آمار بستریهای کرونا در بیمارستان این شهر به عدد یک رقمی، رنگ کرونایی در این شهرستان از وضعیت زرد به آبی تغییر یافت.

دکتر محمد مهرتک اعلام کرد: اجرای موفق طرح واکسیناسیون و سیر نزولی آمار ابتلا به کرونا از عوامل دخیل در تغییر رنگ وضعیت کرونایی این شهرستان است.

خبر دیگر اینکه رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد که بعد از روزها ثبت سه رقمی تعداد بیماران جدید مبتلا به کرونا در استان،شمار بیماران جدید شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته در استان ۲ رقمی شد و به عدد ۹۹ رسید.

دکتر فرزین رضاعی به روند کاهشی بستری های کرونا اظهار داشت: از ابتدای آبان تا ظهر امروز چهار هزار و ۶۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده که بیشترین موارد آن با ۴۹۱ نفر در پنجم آبان ثبت شد و امروز نیز با ۹۹ بیمار، کمترین تعداد را تاکنون در موج پنجم داشتیم.

روند واکسیناسیون در شهرهای مختلف

در استان مازندران نیز بنا بر اظهارات معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران بازگشایی مدارس و آموزش حضوری را نیازمند واکسینه شدن کامل دستکم ۹۰ درصد دانش آموزان گروه هدف دانست و گفت که تاکنون ۵۵ درصد این گروه در استان هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

دکتر قاسم اویس وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان در استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود که تاکنون در مجموع ۹۱ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ ساله استان دستکم یک دز واکسن را دریافت کردند.

به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین تاکنون ۱۴۰ هزار و ۶۰۴ دُز واکسن کرونا در این شهرستان برای گروه‌های هدف تزریق شده است.

دکتر مجتبی دیده‌دار اظهار داشت: ۸۰ هزار و ۳۴دُز  از این واکسن‌ها در نوبت اول، ۶۰ هزار و ۴۷۰دُز نوبت دوم و ۱۵۳ دُز در نوبت سوم برای گروه‌های هدف جمعیتی تزریق شده است.

از سویی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد که تمام افراد ۶۰ سال به بالا که چهار ماه از تزریق دُز دوم واکسن آنها گذشته است، می‌توانند با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون نسبت به تزریق دُز سوم اقدام کنند.

دکتر ابراهیم شکیبا افزود: ۵۰ درصد جمعیت ۱۲ سال به بالای استان کرمانشاه تاکنون هر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در خبری دیگر دکتر عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: تاکنون ۷۰ درصد از کل جمعیت آذربایجان شرقی، دز اول واکسن و ۵۳ درصد نیز هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. آمار واکسیناسیون کرونایی در آذربایجان شرقی، ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

در خراسان رضوی نیز  سرخس، صدرنشین فهرست تزریق واکسن کرونااست و علی اکبر نادری رییس مرکز بهداشت سرخس اعلام کرد که این شهرستان با رساندن تزریق واکسن کرونای افراد بالای ۱۲ سال به ۸۵ درصد، به همراه باخرز و کوه‌سرخ از نظر پیشرفت واکسیناسیون در صدر شهرستان‌های خراسان رضوی قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر شمار افرادی که دُز نخست واکسن کرونای خود را در شهرستان های باخرز، کوه سرخ و سرخس دریافت کرده اند به ترتیب به ۸۵.۴۰ درصد، ۸۵.۳۸ درصد و ۸۵.۰۸ درصد رسیده است.  ۵۳ درصد از افراد بالای ۱۲ سال شهرستان سرخس نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

همچنین بنابر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از هفته جاری افرادی بالای ۶۰ سال سن برای دریافت دُز سوم واکسن یا دُز یادآور از سوی مرکز بهداشت استان فراخوان می‌شوند.

مجید شیرانی افزود: افرادی که دریافت دُز سوم شامل حال آنها شود از سوی مرکز بهداشت فراخوان می‌شوند و طبق جدول تعیین شده می‌توانند یکی از انواع واکسن موجود دراستان را دریافت کنند.  تاکنون ۸۰ درصد جمعیت استان دُز نخست و حدود ۶۰ درصد دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

از استان البرز خبر رسیده که معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اهمیت سلامت دانش آموزان گفته تا کنون بیش از ۸۴ درصد دانش آموزان این استان علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند.

فرشید علیزاده افزود: تاکنون ۱۸۶ هزار و ۸۸۸ دانش آموز دوره اول و دوم متوسطه از مجموع ۲۲۰ هزار نفر جامعه هدف واکسن زده اند.

در استان خراسان رضوی نیز بنا بر اظهارات معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۵۸ درصد از جمعیت هدف زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی در گروه بالای ۱۸ سال، دُز اول و دوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند.

دکتر سیدجواد حسینی افزود: همچنین در این گروه سنی تاکنون حدود ۸۳ درصد افراد دُز اول واکسن کرونا را دریافت نموده‌اند.  این در حالی است که در گروه سنی بالای ۱۲ سال تاکنون حدود ۸۲ درصد دز اول و حدود ۵۴ درصد دز دوم این واکسن را تزریق کرده‌اند.

کرونا جان پنج نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت پنج بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به سه هزار و ۶۰ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یک‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۰ هزار و ۳۳۹ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۷ هزار و ۲۱۵ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱۳ نفر بود که ۷۰ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۸۷، بهار یک هزار و ۵۲۶، تویسرکان یک هزار و ۵۳۹، رزن یک هزار و ۲۱۴، درگزین ۴۰۳، فامنین ۴۰۶ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۹۵ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۶۶۷ نفر در ملایر، چهار هزار و ۵۳ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۷۹۷ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، از نظر رنگ بندی، هم اینک شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

روند شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری همچنان ثابت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: روند شیوع کرونا در استان طی هفته‌های اخیر کاهشی باثبات گزارش شده است و این استان همچنان در کف موج پنجم قرار دارد.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: هنوز علائمی از آغاز موج ششم کرونا در استان گزارش نشده است و چنانچه واکسیناسیون کامل ۸۰ درصد مردم استان انجام شود و پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود موج بعدی شدت کمتری نسبت به موج پنجم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه موارد بستری و سرپایی کرونا در وضعیت کنونی، یک چهارم موارد در موج پنجم کرونا است، تصریح کرد: با این وجود ۲ چالش کاهش رعایت‌ پروتکل‌ها و امتناع ۲۰ درصد از جمعیت استان نسبت به دریافت واکسن می‌تواند خطرآفرین باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه افرادی بالای ۶۰ سال در استان استقبال خوبی از طرح واکسیناسیون علیه کرونا داشته‌اند، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که هنوز اقدام به دریافت واکسن نکرده‌اند در سنین بین ۲۰ تا ۵۰ سال هستند.

شیرانی در ادامه از شناسایی ۸۶ بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۹ بیمار بستری شدند و ۶۷ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی همچنین از فوت سه بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و افزود: بر این اساس مجموع فوتی‌های استان از ابتدای شیوع تاکنون به یک هزار و ۶۸۵ نفر رسید.

بر اساس جدیدترین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان، اردل، کیار و سامان در وضعیت نارنجی(پرخطر) و شهرستان‌های خانمیرزا، کوهرنگ و بن در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۱۶ آبان) ۲۴۱ هزار و ۸۹۹ مورد تست تشخیص مولکولی کرونا گرفته شده که بر اساس آن ۸۴ هزار و ۵۱۳ نفر مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

تاکنون ۸۰ درصد جمعیت این استان دُز نخست و حدود ۶۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

آمار کرونا در مازندران ؛ ۱۶ آبان

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۱۰۰ بیمار جدید به ۴۳۵ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

آمادگی ۱۶۰ درمانگاه عمومی برای مدیریت موج جدید کرونا در خراسان رضوی

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به منظور مدیریت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در موج بعدی کرونا ۱۶۰ درمانگاه عمومی استان به عنوان اولین سطح پذیرش و درمان بیماران معرفی و آماده خدمت‌رسانی شدند.

دکتر ایوب توکلیان با اشاره به اینکه در کمیته درمان ستاد اجرایی مدیریت بیماری کرونا برای مدیریت بیماران کرونایی در موج بعدی تصمیماتی اتخاذ شده است تا بیماران براساس سطح‌بندی نظام ارجاع برای درمان مراجعه کنند، افزود: بررسی‌های کارشناسی برای شناخت ظرفیت‌ بخش‌های خصوصی و دولتی انجام شده است تا از حداکثر توان و ظرفیت بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی برای ارایه خدمت به بیماران بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: تخت‌های بیمارستانی مناسب بیماران کرونایی شناسایی و پلاک‌دار شده است تا مشخص شود در هر بخش چه تعداد تخت ویژه بیماران کرونایی موجود است و اطلاعات تخت در سامانه HIS ثبت شده است.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مرحله بعدی نیز مراکز سطح ۲ قرار دارند که ۱۹ مرکز با پزشک متخصص و آزمایشگاه پیشرفته برای خدمت‌رسانی به بیماران آماده هستند.

دکتر توکلیان با بیان اینکه کلینیک‌های تنفسی در بیمارستان‌های قائم(عج)، امام رضا(ع) و شهید هاشمی‌نژاد برای بیماران راه‌اندازی شده تا بیمارانی که نیاز به خدمات سرپایی دارند وارد بخش بستری و اورژانس بیمارستان نشوند، افزود: هماهنگی با آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها برای انجام تست سریع و پی سی آر برای تشخیص کرونا انجام شده است و علاوه بر این پروتکل‌های تشخیصی و درمانی کرونا به صورت واحد ابلاغ شده است تا وحدت رویه در روند درمان حفظ شود.

وی ادامه داد: همچنین نشست‌هایی با مدیران بیمارستان‌های خصوصی انجام شده تا تفاهم‌نامه‌هایی در خصوص خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ منعقد شود.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند. این دانشگاه به عنوان قطب پزشکی در شرق کشور دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر دیروز ۱۵ آبان بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۹۸۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۲۶۰ نفر رسیده است.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

تاکنون ۵ میلیون ۵۸۸ هزار و ۵۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تاکنون ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ شهروند ایرانی دُز نخست واکسن کرونا، ۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر دُز دوم آن را زده‌اند و ۱۲۹ هزار و ۱۲۴ نفر نیز سومین دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران به ۹۲ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۷۳۷ دُز رسیده است.

 

۲۰۶ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۰۶ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۹ هزار و ۶۷۵ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز یکشنبه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک‌نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۵ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۲۱ بیمار حاد تنفسی و ۷۵  فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان جنوبی به کمترین میزان رسید

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان جنوبی براساس نمودار جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کمترین میزان رسیده و از میانگین کشوری کمتر است.

غلامرضا شریف‌زاده روز یکشنبه افزود: روزانه شاهد افزایش موارد سرپایی مثبت و بستری بیماران کرونایی در استان هستیم اما هنوز اثری از آغاز خیز ششم کرونا در خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

وی شرایط استان را به لحاظ شیوع بیماری کووید۱۹ ناپایدار دانست و گفت: اگر روند افزایشی موارد ابتلا و بستری ادامه یابد، شروع موج جدید بیماری دور از انتظار نیست.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درباره بازگشایی مدارس در مناطق قرمز این استان اظهار داشت: تاکنون مصوبه‌ جدیدی در این زمینه صادر نشده و مجوز وزارت آموزش و پرورش هم از مصوبه‌ای است که در شهریور و وضعیت پایدار کشور صادر شده است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از جمله در مراکز آموزشی افزود: با توجه به شرایط قرمز برخی شهرستان‌ها باید تصمیمات با ملاحظات همه‌جانبه صورت گیرد و حضور در مکان‌های سربسته حتما با تهویه مناسب همراه باشد.

شریف‌زاده از وضعیت برگزاری مراسم عروسی در تالارها و اماکن دیگر گلایه کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه نظارتی است و سایر مراجع ذیربط از جمله دادستانی باید نسبت به تعیین تکلیف این گونه مراسم‌ با قید فوریت اقدام کنند.

وی اظهار داشت: شاخص‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مربوط به رعایت نکردن در حوزه‌های مختلف تجمعات، رعایت فاصله‌گذاری، ترددها، تالارها و ماسک زدن می‌شود.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، خراسان جنوبی جزو چند استان کشور است که کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آنها با نسبت ۴۰ تا ۴۴ درصد گزارش شده است.

در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۴۶.۰۸ درصد و این میزان در خراسان جنوبی ۴۳.۶۲ درصد است.

براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی از روز شنبه (۱۵ آبان) ۲ شهرستان دیگر خراسان جنوبی هم از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات و نهبندان در وضعیت خیلی پرخطر قرار دارند. همچنین شهرستان‌های طبس و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان به رنگ زرد (متوسط خطر) هستند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون بیش از ۵۲ درصد جمعیت استان ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند و برای رسیدن به پوشش کامل بالای ۸۰ درصد مردم هرچه سریع‌تر به منظور تکمیل واکسیناسیون در موعد مقرر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

۴ بیمار دیگر در کاشان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: چهار زن ۵۹، ۶۸، ۷۹ و ۹۴ ساله مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۸ بیمار با سن ۶ تا ۹۰ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۴ نفر با سن ۲۷ تا ۸۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را  ۳۳ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۶ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۶۷ مورد جدید به ۵۳  هزار و ۷۴۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۲۶۰ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۷۲ بیمار در کاشان و ۸۸ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۵۵ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۴۰۰ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۴۳۴ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۸۱ هزار و ۳۹۸ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۱۳۹ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۰ و ۸۶ دهم صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۴۹ و ۳۳ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.