طبق گزارش وزارت بهداشت در روز شنبه 15 آبان 1400، اکنون ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۲۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و این رقم را باید کمترین تعداد تلفات روزانه پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور دانست.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

 اما طی هفته های اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، تلفات کرونا روندی نزولی گرفته و امروز پس از حدود دو ماه از عبور خیز پنجم به کمترین تلفات روازنه یعنی ۱۲۰ نفر رسید.     

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۸۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۵۸۸ هزار و ۵۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۶ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۱۵۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۷۲۸ نفر دُز اول، ۳۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۹۷ نفر دُز دوم و ۱۴۹ هزار و ۵۹۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۶۱۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز ۸۸۴ هزار و ۸۸۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

اکنون ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است 

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد. 

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری روز شنبه یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

 

۱۵ آبان ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

کاهش شمار شهرهای قرمز حکایت از این دارد که رویکرد دولت در مهار کرونا با افزایش واردات واکسن و شتاب بخشی به واکسیناسیون همراه شده ، تلفات کرونا هم در روزهای اخیر نیز روندی نزولی بخود گرفته و امروز پس از حدود دو ماه از سپری شدن موج پنجم به کمترین میزان خود یعنی ۱۲۰ نفر رسیده است.

با وجود کاهش شهرهای قرمز همچنان لزوم پرهیز از برگزاری دورهمی ها، عادی‌انگاری بیماری ،استفاده از ماسک و تزریق به موقع واکسن همچنان مورد تاکید کارشناسان حوزه بهداشت است چرا که طبق هشدارها، چرخش شیوع ویروس هنوز ادامه دارد و  سردی هوا همراه با بسته بودن در و پنجره ها به انتشار بیشتر ویروس قوت می بخشد.

انجام واکسیناسیون در استان ها هم با سرعت ادامه دارد اما به منظور ایجاد ایمنی عمومی در جامعه، تزریق واکسن ۸۵ درصدی جمعیت، هدفگذاری شده است که نیاز است این روند شتاب بیشتری بخود بگیرد.

در زمان حاضر مهم ترین ابزار دفاعی در برابر شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا ، واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است .

واکسیناسیون در آمارها

 با وجود شتاب گرفتن تامین و تزریق واکسن کرونا و سیر نزولی ابتلا و بستری ها در شهرهای مختلف هر گونه بی توجهی و غفلت در رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند منجر به شیوع دوباره این ویروس شود.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: تاکنون ۶۶ درصد از جمعیت دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال شرق اهواز زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

 امرالله مردانی اظهار داشت: با توجه به بازگشایی مدارس در روزهای آینده، هنوز ۳۴ درصد جمعیت دانش آموزی این منطقه برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند که جای نگرانی دارد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم از تزریق چهار میلیون و ۴۶۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان خوزستان خبر داد و گفت: ۷۴.۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال در این استان زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت : تاکنون ۶۶.۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند همچنین ۵۵.۴ درصد کل جمعیت استان واکسینه شده اند اما همچنان از متوسط کشوری عقب هستیم.

در اراک و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان ،جمعیت کل استان مرکزی، یک میلیون و ۴۸۹ هزار نفر است که تاکنون یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۳ نفر از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال دُز اول و ۷۳۱ هزار و ۶۱۰ نفر نیز هر ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: تاکنون ۸۵ درصد از جمعیت هدف استان مرکزی  نوبت اول و ۶۰ درصد جمعیت نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ۷۱۱ هزار و ۳۳۶ نفر معادل ۸۸درصد از جمعیت هدف زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک نوبت نخست و ۴۹۹ هزار و ۵۷ نفر معادل ۶۲ درصد جمعیت نیز هر ۲ نوبت واکسن کرونا را تزریق کردند.

در خبر دیگری از اراک هم آمده است که تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال با جمعیت ۱۸۰ هزار نفر در استان مرکزی آغاز شد و این افراد می توانند با در دست داشتن کارت واکسن به نزدیکترین مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند و نوبت سوم را دریافت کنند.

 سرپرست مدیریت آموزش وپرورش دشتی استان بوشهر هم گفت: ۸۰ درصد دانش آموزان این شهرستان دست کم یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

عبدالمهدی شریف نژاد گفت: در زمان حاضر واکسیناسیون دانش‌آموزان در مراکز تجمیعی وزارت بهداشت در این شهرستان بخوبی اجرا می شود و اگر قرار است مدارس در آذر ماه بازگشایی شود، راهی جز واکسیناسیون همه دانش آموزان وجود ندارد.

شهرستان ارومیه با پوشش واکسیناسیون ۹۴.۲ درصدی واجدان شرایط، بیشترین میزان را در استان به خود اختصاص داده است.

علی احمد آقاپور رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی  در این خصوص گفت:همچنین ۷۴.۱ درصد جمعیت واجد شرایط در آذربایجان غربی، دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند و تاکنون بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده است.

در همدان و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ، تزریق واکسن کرونا در این استان از مرز ۲ میلیون دُز گذشت که سهم دُز نخست یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز است.

 دکتر رشید حیدری مقدم  با بیان اینکه ۷۳۰ هزار دُز واکسن در سردخانه های استان هم اینک دپو ذخیره شده است اضافه کرد: موج پنجم کرونا در استان به خوبی کنترل شد و برای موج ششم نیز با توجه به آغاز این موج از استان های غربی نگرانی هایی درباره افزایش شمار بیماران کرونایی در استان وجود دارد.

در خبر دیگری از استان همدان و به نقل از استاندار ،تزریق دُز سوم کرونا به افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری زمینه ای و افراد دارای مشاغل پرخطر در این استان آغاز شده است.

علیرضا قاسمی فرزاد اظهار داشت: ۷۰ درصد مردم همدان تاکنون واکسینه شدند که این آمار به چشم انداز پیش بینی شده یعنی تا ۹۰ درصد باید افزایش یابد.

۱۵ آبان ماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

در خبر دیگری از استان اردبیل و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، این استان با پوشش ۸۶ درصدی تزریق نوبت اول واکسن برای جمعیت هدف، در رتبه سوم کشوری تزریق واکسن کرونا قرار گرفته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به پوشش ۶۲ درصدی تزریق نوبت دوم واکسن کرونا و کسب جایگاه چهارم کشوری توسط دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: تاکنون ۶۰۶ هزار و ۷۴۰ دُز واکسن نوبت دوم کرونا در این استان تزریق شده است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت،فارس استان پیشتاز در واکسیناسیون کرونا در کشور و مشارکت و هوشمندی مردم استان، شاخص ساز در این عرصه اعلام شده است.

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  مشارکت مردم فارس برای واکسینه شدن در برابر کرونا را نشانه هوشمندی اجتماعی بالای مردم دانست و  از تمام مردم استان خواست تا این روند مشارکت را تداوم بخشند و در پوشش گسترده واکسیناسیون عمومی در برابر این بیماری سهیم شوند.

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان نیز اعلام کرد : ۹۱ درصد جمعیت شهرستان سرخه دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که بالاترین میزان پوشش واکسیناسیون در استان است.

 دکتر حسن رخ شاد مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان هم از افراد بالای ۶۰ سال استان که در نوبت های اول و دوم واکسن "سینوفارم، بهارات و کووایران برکت" را دریافت کرده‌اند خواست تا برای  تزریق دز سوم اقدام کنند.

 تاکنون ۸۸ درصد از افراد بالای ۱۲ سال گیلان به تعداد یک میلیون و ۹۶۲ هزار و ۴۴۵ نفر دز اول و ۶۵.۸ درصد به تعداد یک میلیون و ۴۶۶ هزار و ۹۹۴ نفر در این استان دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک هم اکنون شهرستان های ماسال، شفت، سیاهکل و املش در استان گیلان در رنگ بندی آبی کرونایی ،شهرستان رودبار نارنجی و بقیه شهرستان های استان گیلان زرد هستند. 

  

وضعیت کرونا در شهرها

 روند کاهشی فوت شهروندان در آذربایجان غربی بر اثر ابتلا به کرونا همچنان ادامه داشته و طی ۲ روز گذشته، تک رقمی شده  که امیدواریم این تعداد نیز روز به روز کمتر شود.

دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، متاسفانه هشت نفر و روز پیش نیز هفت نفر در آذربایجان غربی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با اضافه شدن آنها، کل فوتی های ناشی ازکرونا در استان به ۶ هزار و ۹۳۳ تن رسید.

در خبری دیگر ،مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرد که شهرستان بندرگز با افزایش تعداد بستری و ابتلا به کرونا در ردیف مناطق پرخطر شیوع این ویروس قرار گرفت و وارد محدوده نارنجی شد.

علی متکی اظهار داشت: در آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور شهرستان های کردکوی، گرگان، علی آباد و گنبدکاووس در وضع زرد کرونایی و هشت شهر مراوه‌تپه، گالیکش، مینودشت، آزادشهر، رامیان،آق‌قلا، کلاله، گمیشان و ترکمن در وضعیت آبی شیوع این ویروس قرار دارند.

وی در ادامه از افزایش ۱۰ درصدی مبتلایان به کرونا در گلستان طی روزهای گذشته خبر داد و گفت : روز جمعه  ۲۲۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری بودند که از این تعداد حال ۲۱ نفر وخیم است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم گفت: طبق آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تغییر رنگ شهرستان‌های تنگستان، دیلم و گناوه از زرد (خطر متوسط) به آبی ( خطر کم) در زمان حاضر ۹ شهرستان‌ از مجموع ۱۰ شهرستان این استان در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند.

دکتر سعید کشمیری افزود: طبق گزارش سامانه ماسک شهرستان‌های تنگستان، دیلم، گناوه، دشتستان، دشتی، جم، دیر، عسلویه و کنگان در وضعیت آبی کم خطر و تنها شهرستان بوشهر است که در نقشه کرونایی این استان در وضعیت زرد قرار دارد.

در خبر دیگری به نقل از معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد آمده است که ۳۶۳ هزار و ۳۵۶ دُز انواع واکسن کرونا تاکنون در این شهرستان تزریق شده که ۳۶۵ دُز آن مربوط به نوبت سوم است.

دکتر " شهرام ممدوحی " افزود: تاکنون بیش از ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال بروجرد معادل ۲۲۲ هزار نفر دُز اول و بیش از ۵۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال برابر ۱۴۱ هزار نفر هر۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

تعداد شهرستانهای زرد خراسان رضوی نیز طبق آخرین گزارش نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم افزایش یافته است و اکنون از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی چهار شهرستان در وضعیت قرمز، یک شهرستان وضعیت نارنجی ،۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان وضعیت آبی  قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز اعلام کرد : با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا هم اکنون وضعیت شهرستان‌ های مهریز و خاتم در این استان قرمز شد و وضعیت شهرستان های اشکذر، تفت و بهاباد هم در حالت زرد کرونایی قرار گرفت.

 دکتر سید ابراهیم سلمانی افزود: ابرکوه، میبد، اردکان ،بافق  و یزد هم از لحاظ شیوع کرونایی در وضعیت نارنجی قرار دارد.

و اما در ایلام و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان  ۲۹ بیمار کرونایی جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی این استان بستری شده اند.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: طی این زمان مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه یک هزار و ۱۳۵ نفر است.

هم اکنون شهرستان های چرداول و دره شهر و ایوان در وضعیت قرمز، ایلام و آبدانان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، بدره، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

استاندار کرمانشاه هم با اشاره به احتمال اجرای طرح قرنطینه هوشمند یا استفاده از کارت‌های هوشمند گفت: از مردم درخواست داریم نسبت‌ به ویروس کرونا بی‌تفاوت نبوده و عادی انگاری نکنند.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه تعداد شهرهای قرمز استان از چهار به یک شهر رسیده است، اظهار کرد: چهار شهرستان استان که در وضعیت نارنجی بودند هم‌اکنون در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند و بی‌شک اگر همراهی و رعایت مردم ادامه داشته باشد طی هفته‌های آینده شاهد آبی شدن وضعیت شهرها و خارج شدن از وضعیت نارنجی و قرمز هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم اعلام کرد: با بستری شدن ۱۶ نفر از مبتلایان جدید در مراکز درمانی طی ۲۴ ساعت گذشته، پایین‌ترین آمار مبتلایان روزانه به کووید.۱۹ در استان اردبیل پس از چهار ماه به ثبت رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده این تعداد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل را ۱۷۳ نفر از کمتر بالاترین رکورد ثبت شده در ۲.۵ ماه پیش ذکر کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم گفت: سه بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۰۵ نفر رسید.

 دکتر "مریم کوشکی"اعلام کرد: همچنین ۱۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و تعداد مبتلایان هم به ۱۹۲ هزار و ۸۳۸ نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، سلسله، دلفان، الیگودرز و رومشکان زرد، خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت و دورود نارنجی و پلدختر قرمز است .

در کاشان و به گفته معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان، ۲۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۶۶ بیمار در کاشان و ۸۰ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل به ترتیب نارنجی و آبی گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران هم با اعلام وضعیت زرد کرونایی پایتخت در مورد تردد خودروها به دیگر شهرها اعلام کرد:  خودروهایی که از تهران به شهرهای نارنجی و قرمز تردد کنند باید مجوز تردد از فرمانداری بگیرند اما برای تردد از تهران به شهرهای زرد و آبی نیاز به دریافت مجوز نیست.

 ایمان قربانی با اشاره به تغییر وضعیت کرونایی تهران از نارنجی به زرد، اظهار داشت: با این شرایط محدودیت خروج از تهران تنها فقط برای شهرهای نارنجی و قرمز است.

۱۹۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان مرکزی شناسایی شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی، ۱۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹، دو روز اخیر در استان مرکزی شناسایی شدند.

دکتر سید «محمد جمالیان» افزود: ۲۲ نفر از بیماران جدید شناسایی شده این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی بیان کرد: ۱۶۸ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۳ هزار و ۵۵۶ نفر رسید.

جمالیان افزود: سه بیمار کووید ۱۹ نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۹۱۵ نفر رسید.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

پاوه براساس رنگ‌بندی جدید تنها شهرستان قرمز استان کرمانشاه است

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پاوه از روز شنبه ۱۵ آبان تنها شهرستان قرمز استان است.

«مهدی محمدی» روز شنبه افزود: براساس رنگ‌بندی ۱۲ آبان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان‌ استان کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار داشت که از امروز شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و روانسر به وضعیت نارنجی و شهرستان‌های صحنه و سنقر و کلیایی نیز از نارنجی به زرد تغییر رنگ دادند.

وی اظهار داشت: براساس رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه و سنقر و کلیایی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

هم‌اکنون ۵۸۸ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند که تعداد از این تعداد، ۱۳۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۲۲ نفر آنها وخیم است.

مجموع جان‌ باختگان استان کرمانشاه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۷۹۹ نفر رسیده است.

 

تعداد شهرستانهای زرد کرونایی در خراسان رضوی افزایش یافت 

تعداد شهرستانهای زرد خراسان رضوی طبق آخرین گزارش نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش یافته است و هم اکنون ۲۰ شهرستان این استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

طی چند روز گذشته شهرستانهای خواف و تایباد در وضعیت نارنجی بوده اند که اکنون این ۲ شهرستان به وضعیت زرد تغییر رنگ داده اند و شهرستان بردسکن هم از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ داده است.

بر این اساس در حال حاضر از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی چهار شهرستان در وضعیت قرمز، یک شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان وضعیت آبی قرار دارند.

بنا بر این گزارش، شهرستانهایی مانند مشهد، تایباد، خواف، بینالود، تربت‌حیدریه، مه ولات، درگز، قوچان، گناباد، نیشابور، کلات، بجستان، جوین، جغتای، سرخس و کلات در وضعیت زرد کرونایی و هشت شهرستان تربت‌جام، باخرز، چناران، زاوه، رشتخوار، فیروزه، خوشاب و داورزن در شرایط آبی کرونایی قرار دارند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۳۲ تن دیگر طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در کشور جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۳ تن رسید.

طی این مدت  هشت هزار و ۶۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند و  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.

 

۲۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲۴۶ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۶۶ بیمار در کاشان و ۸۰ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۲۸۰ هزار و ۴۲۵ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۱۰۷ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

وی ادامه داد: شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون در این منطقه با ثبت ۴۰ مورد جدید به ۵۳ هزار و ۶۷۷ نفر رسید.

به گفته وی، طی ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار جدید در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بستری موقت ۴۷ بیمار در مرکزهای درمانی این منطقه، اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۷۰ ساله در مرکز درمانی کاشان به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخت.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۲ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۶ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۳ بیمار با سن ۵۲ تا ۸۷ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۶ نفر با سن ۴۱ تا ۹۱ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۲۶ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته اظهار داشت: ۶ هزار و ۴۲۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۳ و ۵۳ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۴۸ و ۳۳ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی افزایشی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سه شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز قرار دارند که نشان‌دهنده روند افزایشی موارد بستری ناشی از کرونا است.

محمد دهقانی روز شنبه درباره آخرین وضعیت مخاطره شهرستان‌های خراسان جنوبی از نظر شیوع کرونا اظهار داشت: براساس رنگ‌بندی جدید از امروز (۱۵ آبان) شهرستان‌های بیرجند و نهبندان هم قرمز شدند و به همراه قاینات در وضعیت خیلی پرخطر قرار دارند.

وی افزود: شهرستان‌های طبس و بشرویه نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان وضعیت زرد (متوسط خطر) را دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: تداوم این روند که به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور و استان خراسان جنوبی است، جای نگرانی دارد و می‌تواند زمینه‌ساز شروع پیک مجدد در استان شود که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

وی گفت: از هم‌استانی‌ها تقاضا می‌کنم حتما پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و تهویه مناسب را رعایت کنند.

دهقانی درباره پوشش واکسیناسیون اظهار داشت: ظرفیت واکسیناسیون مراکز ما خیلی بیشتر از تعدادی است که روزانه انجام می‌شود و حجم واکسن و تنوع آن هم به‌گونه‌ای است که افراد به‌راحتی می‌توانند واکسن مدنظرشان را انتخاب کنند.

وی افزود: تا زمانی که پوشش کامل واکسیناسیون حداقل در ۸۰ درصد جمعیت اتفاق نیفتد، شاهد ادامه این روند خواهیم بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون حدود ۵۲ درصد از جمعیت استان ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند که هنوز تا بالای ۸۰ درصد فاصله قابل توجهی داریم و درخواست ما این است که مردم هرچه سریع‌تر برای تکمیل واکسیناسیون در موعد مقرر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

آمار کرونا در مازندران ؛ ۱۵ آبان

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۷۴ بیمار جدید به ۴۵۵ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باخت.

روند افزایشی کرونا در استان‌های همسایه مازندران زنگ خطر است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به روند افزایشی شمار مبتلایان در استان‌های همسایه هشدار داد و گفت : وضعیت این استان‌ها زنگ خطر جدی برای مازندران محسوب می‌شود و تنها راه کاهش نگرانی هم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است.

دکتر سیمین بابایی  روز شنبه افزود: در حال حاضر مازندران از یک ثبات نسبی در وضعیت کرونایی برخوردار است ولی تغییر رنگ بندی ها در هفته های اخیر نشان می دهد که وضعیت کرونایی استان بسیار شکننده است و در صورت جدی نگرفتن رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن ممکن است خیلی زود به وضعیت پرخطر کرونایی برسد.

وی از افزایش روند ابتلا در ۱۱ استان کشور خبر داد و گفت: استان های همسایه مازندران از جمله استان گلستان و سمنان در حال حاضر روند افزایشی کرونا را طی می کنند که این زنگ خطری برای مازندران است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: میزان ابتلا به آنفلوانزا  نیز در استان افزایش یافته است که وضعیت نگران کننده دیگری است برای این که تداخل آنفلوانزا و کووید ۱۹ کار را برای کادر درمان و تمامی مردم سخت تر می کند.

وی با بیان اینکه هنوز هم استفاده از ماسک و تزریق واکسن تنها راه نجات از کرونا است، تاکید کرد : تنها راه کاهش ابتلا تداوم استفاده از ماسک پس از تزریق واکسن است ، اما متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان روند کاهشی دارد و زیر ۵۰ درصد می باشد.

بنابر آخرین ازریابی سامانه ماسک متعلق به وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که روز گذشته منتشر شد تعداد شهرستان های نارنجی استان از ۲ به سه شهرستان رسید و در حال حاضر شهرستان های نور، قائمشهر و تنکابن در وضعیت پرخطر کرونایی قرار دارند. 

همچنین بر اساس این ارزیابی پنج شهرستان مازندران در وضعیت آبی و  ۱۴ شهرستان در وضعیت زرد هستند.

طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی یک هفته اخیر تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان از ۳۷۰ نفر در روز شنبه هفته گذشته به ۴۵۵ نفر در ظهر امروز شنبه رسیده است .

روند افزایشی کرونا در استان‌های همسایه مازندران زنگ خطر است

واکسیناسیون ۹۰ درصدی جمعیت هدف 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر از جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند که شامل ۹۰ درصد از جمعیت هدف استان است.

وی  افزود: همچنین بیش از یک میلیون و ۵۴۱ هزار نفر نیز هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کردند که حدود ۶۷ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان می باشد.

بابایی توضیح داد : بالاترین میزان واکسیناسیون برای جمعیت ۵۰ تا ۶۰ سال بوده است که ۹۷ درصد از این گروه سنی واکسن زدند و کمترین استقبال متعلق به گروه سنی ۲۰ الی۳۰ سال بوده که تاکنون ۷۸ درصد از این گروه واکسینه شده اند.

وی گفت: در حال حاضر واکسیناسیون دانش آموزان نیز به بالای ۹۰ در صد رسیده است و ۴۵ درصد از دانش آموزان استان نیز هر دو دز واکسن را دریافت کردند.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه  علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: تنها اهرمی که می تواند از میزان بستری و مرگ و میر کرونا بکاهد واکسیناسیون است و از این جهت لازم است تمام گروه های سنی برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

 وی به تاثیر مثبت تزریق واکسن در کاهش مرگ و میر کرونایی اشاره کرد و گفت : خوشبختانه  میزان مرگ و میر کرونایی در مازندران نسبت به سایر استان های کشور پایین تر است و در طول هفته گذشته میزان مرگ و میر به طور میانگین به زیر ۲ نفر در روز رسید. 

بابایی بیان کرد: برای کنترل بهتر شیوع کرونا تمامی افراد بالای ۶۰ سال و افراد پر خطر باید دز یادآور و سوم کرونا را تزریق کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.