طبق گزارش وزارت بهداشت در روز 13 آبان 1400، در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۵۸ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۶ هزار و ۹۲۱ نفر رسید، همچنین در ۲۴ ساعت گذشته تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۱ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۳۲ دُز رسید.

تا کنون ۵۴ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۲۱۰ نفر دُز اول، ۳۷ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۹۹۸ نفر دُز دوم و ۱۰۹ هزار و ۷۲۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۱ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۳۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۶۷۸ هزار و ۶۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که این بیشترین تعداد تزریق روزانه واکسن کرونا در ایران از ابتدا تا کنون بوده است.

از دیروز (چهارشنبه) تا امروز پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۸۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۵۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۸۲۴ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۹۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

۳ هزار و ۷۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تاکنون ۳۵ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۸۷۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد و ۸۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

گرچه طی ماه های اخیر به پشتوانه رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون تلفات کرونا کاهش یافته اما هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد ویروس را رقم بزند.

سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری روز شنبه یکم آبان ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.  

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

 

۱۳ آبان‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

خبرها حکایت از آن دارد که مسوولان با افزایش شمار واکسیناسیون فعالیت حضوری مدارس را بلامانع دانسته و تلاش دارند شرایط لازم را برای حاضر شدن دانش آموزان در کلاس درس فراهم کنند.

در این میان مدارس و واحدهای آموزشی در نقاط مختلف کشور با در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات خود آمادگی بازگشایی حضوری مدارس را اعلام کرده و به خانواده ها اطمینان خاطر داده اند که تمامی موارد بهداشتی در زمان حضور فرزندان آنها رعایت خواهد شد.

امروز این مطلب را احمد اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش کرمان اعلام کرد که آمادگی کامل برای بازگشایی همه مقاطع تحصیلی در مدارس این استان وجود دارد و مدارس متوسطه دوم طبق بخشنامه، از شنبه هفته آینده بازگشایی می شوند.

پرویز حیدری راد رییس اداره آموزش و پرورش کیش هم اعلام کرده است که ۹ دبیرستان در این جزیره قابلیت برپایی کلاس درس های تخصصی به صورت حضوری را دارد و شورای سلامت کیش بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا هفته گذشته جلسه ای را برای برپایی کلاس های حضوری پایه دوازدهم دوره متوسطه دوم برگزار و در مصوبات خود بازگشایی این مدارس را منوط به رعایت پروتکل ها کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از مدارس زودتر از موعد اقدام به برپایی کلاس های حضوری کرده اند، افزود: تذکرهای لازم به مدیران مدارس داده شده و آموزش و پرورش با استفاده از اختیارات قانونی در حال رسیدگی به این تخلف است.

قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم فعالیت رانندگان سرویس مدارس را منوط به واکسیناسیون آنها برای آغاز خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان اعلام کرده و گفته است: باتوجه به موضوع بازگشایی تدریجی مدارس و جدول زمان بندی بازگشایی بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا و ابلاغ وزارت آموزش و پرورش، ارائه خدمت سرویس مدرسه نیز جزء نیازها خواهد بود.

شاید یکی از دلایل تصمیم گیری در بازگشایی مدارس این باشد که آموزش های مجازی با وجود فواید بسیار نمی تواند جای حضور دانش آموز در کلاس درس و ارتباط با همکلاسی ها را بگیرد و اینک کارشناسان،  خانواده ها و حتی دانش آموزان هم معتقدند که حاضر شدن در مدرسه بهتر می تواند به فرایند یاددهی و یادگیری کمک کند اما در این میان نگرانی هایی نیز برای در کنار هم قرارگرفتن بچه ها در کلاس های با جمعیت بالا وجود دارد.

البته مسوولان به ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که تزریق واکسن کرونا برای ایمن سازی جامعه اکنون به همت دولت از مرز ۹۱ میلیون دز فراتر رفته است که این سخنان می تواند امیدبخش روزهای بدون کرونایی و حضور دانش آموزان در مدارس بدون دغدغه باشد.

بهرام عین اللهی این را هم گفته است که در سه ماه گذشته مشکل اصلی کشور کرونا بود و روزانه ۷۰۰ نفر عزادار می‌شدند که با اقدامات دولت، حمایت مردم و نیروهای نظامی، انتظامی و امدادی امروز شاهد روند مطلوب واکسیناسیون هستیم. 

۱۳ آبان‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

ذکر این مطلب هم لازم است که وضعیت کرونایی در برخی شهرها مناسب نیست و تعداد مبتلایان رو به افزایش است از جمله در استان خراسان رضوی که رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته است: روز گذشته ۲۴۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری شدند که نسبت به ۱۰ روز گذشته بیشترین آمار روزانه بوده است.

دکتر محمد پهلوان افزود: هم‌اکنون ۷۲۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند که حال ۱۷۰ نفر وخیم است و اکنون چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم گفت: با افزوده شدن ۱۸۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس تاکنون به ۱۲۹ هزار و ۲۳۳ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۱ نفر رسیده و هم‌اینک ۲۱۳ بیمار حاد تنفسی و ۵۷ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم اعلام کرد: سه نفر دیگر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه روز گذشته جان باختند و مجموع فوتی‌های بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۵۲۹ نفر رسید.

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، وضعیت شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل را پایدار اعلام کرد و با اشاره به نوسان شمار مبتلایان کرونا و احتمال اوج‌گیری آمار مبتلایان گفت: روند نزولی شیوع این بیماری که تا چند روز اخیر ادامه داشت، متوقف شده و نگرانی از اوج‌گیری دوباره شیوع این بیماری افزایش یافته است.

درباره وضعیت کرونایی استان البرز هم دکتر شهرام صیادی سرپرست ‌دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام کرد که ۷۳ بیمار کووید ۱۹ بدحال به خاطر وخامت حال عمومی در بیمارستان‌های استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند، ۴۷۷ بیمار کووید ۱۹ بدحال در مراکز درمانی استان بستری هستند و پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزار و ۳۵۲ نفر رسید.

شمار جانباختگان کرونا در استان لرستان نیز بنابر اظهارات مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان با فوت ۲ بیمار به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده و  ۱۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده است و اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، سلسله، دلفان، الیگودرز و رومشکان زرد، خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت و دورود نارنجی و پلدختر قرمز است.

دکتر محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم درباره وضعیت کرونایی این استان توضیح داد: سه فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان تا این لحظه یک هزار و ۱۳۴ نفر است و ۱۵۰ مورد ابتلای جدید کرونا شناسایی شده و اکنون شهرستان های چرداول و دره شهر، در وضعیت قرمز، ایلام، آبدانان و ایوان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

۱۸۹ مورد دیگر کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۸۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس تاکنون به ۱۲۹ هزار و ۲۳۳ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز پنجشنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۱ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۱۳ بیمار حاد تنفسی و ۵۷ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

آمار کرونا در مازندران ؛ ۱۲ آبان

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۹۶ بیمار جدید به ۴۲۳ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته سه نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

 

بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی پس از ۱۴ هفته، ۳ رقمی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان در ادامه روند کاهشی به ۹۹۲ نفر رسید که کمترین رقم از ششم مرداد تاکنون است.

دکتر جواد آقازاده روز چهارشنبه افزود: از ششم مرداد امسال، بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان، چهار رقمی شده بود و تا بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر نیز افزایش یافت ولی امروز، این میزان سه رقمی شده است.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۹۵ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۱۷۴ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۷۳ نفر مربوط به ارومیه است.

آقازاده از بستری بودن ۲۲۷ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۴۸ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

وی با اشاره به فوت ۲۰ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته از جمله پنج نفر در ارومیه بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به ۶ هزار و ۹۱۸ نفر رسیده است.

تاکنون ۳۰۷ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که بیش از پنج درصد کل مبتلایان کشوری است.

عضو نظام‌پزشکی مشهد: بازگشایی مدارس زنگ خطری برای افزایش شیوع کرونااست

عضو هیات مدیره نظام‌پزشکی مشهد و نایب رییس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی گفت: بازگشایی عجولانه مدارس زنگ خطری برای افزایش شیوع کرونا است و هرگونه تعجیل در این خصوص، اشتباهی بزرگ خواهد بود.

دکتر مسعود زحمتکش در آستانه ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز افزود: درست‌تر آن است که مدتی صبر کنیم تا با افزایش تعداد افراد واکسینه شده و رعایت دقیق و درست پروتکل‌های بهداشتی و فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم، بازگشایی مدارس با نگرانی و احتمال خطر کمتری انجام گیرد.

وی با بیان اینکه مدارس در مناطق مختلف دارای امکانات متفاوتی هستند، ادامه داد: میزان استقبال از واکسیناسیون طبق آمار در شهرها و استان‌های کشور با هم متفاوت است از این رو بدیهی است که تعیین یک تاریخ مشخص برای بازگشایی مدارس در همه کشور صحیح نیست و باید در این خصوص هوشمندانه‌تر تصمیم‌گیری شود.

نایب رییس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی به فعالیت تعداد قابل توجهی از مدارس غیرانتفاعی در خانه‌های قدیمی با کلاس‌های کوچک و گاه فاقد پنجره اشاره کرد و گفت: زمانی می‌توان به بازگشایی حضوری مدارس فکر کرد که بالای ۸۰ درصد اولیا، دانش‌آموزان، کادر آموزشی و اداری واکسینه شده باشند در حالی که بر اساس آمارهای ارائه شده حدود ۷۶ درصد ایرانیان دُز نخست واکسن را دریافت کرده و درصد زیادی از این افراد به علل مختلف حتی برای دریافت دز دوم مراجعه نکرده‌اند.

وی با اشاره به احتمال شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا بین دانش‌آموزان افزود: تجمع دانش‌آموزان و دانشجویان، قشری که ممکن است واکسن هم نزده باشد، محیط مناسبی به وجود می‌آورد که ویروس بین آنها بچرخد و همین موضوع می‌تواند باعث به وجود آمدن گونه‌های ژنتیکی جدیدی شود که ممکن است به واکسن نیز مقاوم باشد.

دکتر زحمتکش با اشاره به آغاز واکسیناسیون بالای سه سال در چین، با واکسن سینوفارم ادامه داد: هم اکنون در داخل کشور افراد بالای ۱۲ سال واکسینه می‌شوند اما اگر در ادامه با تصمیم ستاد علمی کرونا واکسیناسیون علیه کرونا برای سنین پایین‌تر نیز توصیه شود، شاید بتوان برای بازگشایی مدارس در مقاطع پایین‌تر با اطمینان خاطر بیشتری تصمیم گیری کرد.

وی با اشاره به آغاز روند افزایشی بیماران به خصوص در بخش سرپایی که احتمالا حاکی از ورود آهسته به موج ششم شیوع کرونا است، گفت: معمولا بین موج ها، زمانی چهار تا ۶ هفته‌ای وجود داشته است که اگر این فاصله طلایی صرف گسترش سریع واکسیناسیون شود، می‌تواند در کاهش قله موج بعدی نقش اساسی داشته باشد، از این رو تشویق و ترغیب افراد به دریافت کامل واکسن کرونا و الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی رسانه‌ها، مدیران شهری و استانی ضروری است.

استان خراسان رضوی دارای ۱۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه است که بیش از ۵۴ هزار کلاس درس دارد.

این استان دارای بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز است.

شمار مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری از مرز ۸۴ هزار نفر گذشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی ۱۷۴ مبتلای به کرونا در این استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: بر این اساس شمار مبتلایان به این ویروس در استان از ابتدای شیوع تاکنون به ۸۴ هزار و ۲۳ نفر رسید.

مجید شیرانی روز چهارشنبه افزود: با مراجعه ۶۵۷ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان در شبانه‌روز گذشته، ابتلای ۱۷۴ بیمار به ویروس کرونا قطعی شد که از این تعداد ۱۵ نفر بستری شدند و ۱۵۹ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی همچنین از فوت چهار بیمار مبتلا به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: با احتساب فوتی‌ها جدید مجموع فوتی‌های کرونا در استان به یک هزار و ۶۷۳ نفر رسید.

شیرانی، مجموع بیماران بستری‌ در بخش‌های کرونا این استان را ۲۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۳ بیمار با حال عمومی وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون علیه کرونا در استان، تصریح کرد: تاکنون ۷۸ درصد جمعیت استان دُز اول و ۵۰ درصد دُز دوم را واکسن دریافت کرده‌اند.

شیرانی با اشاره به ورود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا به استان، خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۹۰ درصد این تعداد تزریق شده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده، ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۱۲ آبان ۲۳۹ هزار و ۷۱۵ مورد تست تشخیص مولکولی از بیماران مشکوک به علائم بالینی کرونا گرفته شده است.

 

۲۵۵ مورد دیگر کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۵۵ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس تاکنون به ۱۲۹ هزار و ۴۴ نفر رسیده است.

سید محمد هاشمی شهری روز چهارشنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت سه نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک۱۹۶ بیمار حاد تنفسی و ۴۸ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 ۲۴۴ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۲۴۴ تَن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی این استان بستری هستند که ۴۶ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۲ آبان‌ماه جاری، ۵۹ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۹ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری و همچنین ۵۳ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «زرد» است، اعلام کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ کس به علت کرونا در استان قم فوت نشده است.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۸۹۰ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۵۱۹ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۱۲۳ مورد آن مثبت بوده است. 

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۲۰  شهریورماه امسال به رنگ نارنجی کرونایی و از اول آبان‌ماه جاری نیز به رنگ زرد در آمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌ صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.