طبق گزارش وزارت بهداشت در روز پنجشنبه 20 آبان 1400، در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۲۷ هزار و ۸۰۹ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز گذشته تا امروز پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۲۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور هم به ۶ میلیون و ۱۹ هزار و ۹۴۷ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۸۰۹ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۵ میلیون ۶۵۶ هزار و ۴۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.  

سه هزار و ۵۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۶ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۳۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اعلام کرد: تا کنون ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۰۰ نفر دُز اول، ۴۱ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۱۷۱ نفر دُز دوم و ۳۹۳ هزار و ۸۶۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۷ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۳۳۶ دُز رسیده است.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم مهرماه از عبور این خیز در کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار مرگ و میر ناشی از کرونا از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرده و رکورد فوت روزانه کرونا بارها شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین تعداد مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید.  

اما طی هفته‌های اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ روندی نزولی گرفت و پس از گذشت حدود ۴۰ روز از عبور خیز پنجم، به رقم ۱۱۲ نفر رسید.

 

۲۰ آبان و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها 

امروز کرونادر کشورمان ۱۲۳ قربانی دیگر گرفت و هزار و ۳۲۳ نفر را بستری کرد، وضعیتی که نشان می دهد مراجعه سریع‌تر جا ماندگان از واکسیناسیون و تداوم رعایت موازین و توصیه‌های بهداشتی ضروری است.

با توجه به تلاش‌های مسوولان در واردات واکسن و نیز همت تولیدکنندگان داخلی، هم اکنون مشکلی از نظر تعداد واکسن در کشور وجود ندارد اما  هنوز برخی شهروندان تحت تاثیر تبلیغات منفی هستند و برای واکسینه شدن علیه کووید ۱۹ تردید دارند. 

مقاومت یا تعلل برخی افراد برای واکسیناسیون اولیه در حالی است که  شمار زیادی از هموطنان با مراجعه به موقع به مراکز تعیین شده و دریافت واکسن، ضمن برداشتن گام اساسی برای حفظ سلامتی، به واقع فرهیختگی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی خود را نشان داده اند. 

کارشناسان معتقدند که تنها واکسیناسیون حداکثری علیه  کرونا و البته همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند خیال همه را راحت کند. 

این در حالی است که پس از از گذر از پیک‌های کرونا، عادی‌انگاری و عدم رعایت موازین بهداشتی توسط مردم و برخی از دستگاه ها در سطح جامعه دیده می شود.

به واقع واکسن زدن به معنای کنارگذاشن شیوه نامه های بهداشتی و ماسک نزدن نیست بلکه رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک همچنان باید از سوی شهروندان مورد توجه باشد.

گزارش های دریافتی در استان ها، وضعیت کرونایی مناطق مختلف و چگونگی روند واکسیناسیون را به خوبی نشان می دهد. 

استان سمنان از نظر واکسیناسیون علیه کرونا وضعیت نسبتا خوبی دارد .

۷۰ درصد از شهروندان ۶ شهرستان استان سمنان تاکنون دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و تزریق دز سوم واکسن برای شهروندان بالای ۶۰ سال استان  که پیش از این واکسن های بهارات، سینوفارم و برکت را دریافت کرده باشند، آغاز شده است.

با این حال، بر اساس آمار جمعیتی هنوز عده ای از شهروندان برای واکسیناسیون اولیه مراجعه نکرده اندکه اقدام هرچه زودتر آنها برای واکسینه شدن به سلامت عمومی جامعه کمک می کند. 

آمار بستری شدگان کرونا در استان سمنان اکنون کاهشی است اما تداوم ابتلای شهروندان به کرونا نشان می دهد شیوه نامه های بهداشتی در جامعه به طور کامل رعایت نمی شود و سرایت در بین مردم وجود دارد.

شاهرود و دامغان اکنون در وضعیت قرمز تیره کرونایی، سمنان و گرمسار در وضعیت نارنجی و شهرستان های مهدیشهر، سرخه، آرادان و میامی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

دامنه پوشش واکسیناسیون کرونا در سیستان و بلوچستان هم برای افراد  بالای ۱۲ سال، دُز اول به ۷۰ درصد و دُز دوم ۳۸ درصد رسیده است.

جمعیت هدف واکسیناسیون کرونا در سیستان و بلوچستان در رده بالای ۱۲ سال ۲ میلیون و ۳۵ هزار نفر است که تاکنون یک میلیون و ۴۲۹ هزار نفر دُز اول، ۷۸۲ هزار نفر دُز دوم و ۲ هزار و ۷۰۰ نفر دُز سوم را دریافت کرده‌اند.

گرچه واکسن به تعداد زیاد در سیستان و بلوچستان وجود دارد و واکسیناسیون هم  با سرعت بیشتر ادامه دارد، اما به گفته روح الله سرگزی معاون ستاد مدیریت بحران استانداری، برخی از افراد به دلایل مختلف بر اثر تبلیغات منفی هنوز در تزریق واکسن دچار شک و تردید هستند.

وی  از مردم استان خواست به شایعات مربوط به عوارض واکسن که در فضای مجازی و گفت‌وگوهای محلی انجام می‌شود، توجه نکنند و به مسوولان و واکسن‌های موجود در کشور نیز اعتماد داشته باشند چرا که تنها راه بازگشت به زندگی عادی انجام واکسیناسیون حداکثری است.

کرونا در این استان طی شبانه روز گذشته ۱۶۳ نفر را مبتلا کرد.

اما در اصفهان، بالغ بر ۷۴ درصد افراد بالای ۱۲ سال استان دُز اول و ۵۷ درصد دز دوم واکسن را دریافت کردند.

در همین حال، سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل با اشاره به استقبال خوب اتباع خارجی از طرح ملی واکسیناسیون کرونا گفت: ۶۳ درصد این افراد در شهرستان واکسن بیماری کووید ۱۹ دریافت کردند.

اعظم باقری همچنین تغییر وضعیت کرونایی این شهرستان را از آبی به زرد یادآور شد و با اشاره به ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شهروندان، استفاده از ماسک به صورت مستمر و اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اضافه کرد: وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان ناپایدار است و در این شرایط ضرورت دارد علاوه بر استقبال از واکسیناسیون، از ماسک به عنوان بهترین راه پیشگیری استفاده شود.

از شهرستان های استان اصفهان، هم اکنون مبارکه در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) و شهرستان های اصفهان، اردستان، نطنز، شهرضا و نجف آباد در وضعیت نارنجی (پر خطر) هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از وضعیت قابل قبول واکسیناسیون در مرکز این استان خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۹۶ درصد مردم ارومیه، دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده اند که رقم قابل توجهی در استان، کشور و جهان است.

دکتر محمد امین ولی‌زاده افزود: همچنین ۷۶ درصد مردم، دُِز دوم را تزریق کرده اند که این ارقام با تلاش کادر واکسیناسیون روز به روز افزایش می یابد.

وی ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون برای مابقی مردم در استان ، آمار مطلوب ۸۰ تا ۸۵ درصد حاصل و زمینه غلبه بر کرونا فراهم شود. 

در شهرستان پلدشت هم که به رنگ قرمز درامده است، اعلام شد که ۲۷ هزار و ۲۸۱ نفر در این شهرستان، دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

اما در لرستان، معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: ۵۷/۱ درصد جمعیت واجد شرایط این شهرستان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

دکتر شهرام ممدوحی  تاکنون ۳۸۶ هزار و ۷۵۰ دُز انواع واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده که ۱۵۷ هزار و ۷۰۹ دُز آن مربوط به نوبت دوم است.

وی با بیان اینکه هزار و ۱۷۱  نفر در بروجرد دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند افزود: شهروندان باید ضمن پرهیز از تجمعات، آیین‌های شادی و عزا نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند و همچنان از ماسک استفاده کنند.

ممدوحی تصریح کرد: اگر چه روند تزریق واکسن کرونا در شهرستان صعودی است اما نقض پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم همچنان موجب تشدید و گسترش ویروس کرونا خواهد شد.

تازه ترین امار در استان حاکی از ابتلای ۵۹۲ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته است که از این تعداد حدود ۱۸۰ نفر در مراکز درمانی بستری شده اند. طی این مدت ۷ نفر نیز بر اثر عوارض کرونا جان خود را از دست دادند. 

هم اکنون حدود پنج شهر آذربایجان‌غربی در وضعیت قرمز قرار دارند و باقی شهرها نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

در خراسان شمالی نیز  رییس شبکه بهداشت و درمان شیروان گفت: براساس بررسی های انجام شده ۶ ماه اخیر ، در بین افراد کرونا مثبت فوت شده، ۷۰ درصد آنها تزریق واکسن نداشتند.

سیده معصومه هاشمی با اشاره به اهمیت تزریق واکسن اظهار داشت: همچنین ۲۰ درصد این افراد یک دُز واکسن و ۱۰ درصد ۲ دُز واکسن را تزریق کرده بودند که این اهمیت واکسیناسیون کرونا را در جلوگیری از مرگ و میر نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ عارضه جدی و حادی در اثر تزریق واکسن کرونا گزارش و ثبت نشده است و عوارضی که در این مدت ثبت و گزارش شده، تهدید کننده سلامت فرد نبوده است.

در همین حال استان همدان که شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند، طبق گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، رتبه اوّل کشور را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا دارد

میانگین رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن عمومی استان های کشور از پنجم تا ۱۲ آبان ۴۶.۸ درصد بوده که این آمار در استان همدان ۶۴.۶۳ درصد گزارش شده است همچنین استان زنجان با فاصله زیاد از همدان و آمار ۵۰.۴ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

با این حال، کرونا در این استان هم طی ۲۴ ساعت گذشته  چهار قربانی گرفت و  ۲۹ بیمار دیگر را بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان کشاند. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رزن هم از پوشش ۸۴ درصدی واکسیناسیون کرونا در این شهرستان خبر داد گفت واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی مکمل هم هستند بنابراین مردم باید در کنار واکسیناسیون به پروتکل های بهداشتی نیز توجه داشته باشند.

دکتر «مجید موانیه ئی» در عین حال، یادآور شد که که با وجود تاکید بر ضرورت واکسیناسیون علیه کرونا، ۱۰ هزار نفر از روستاییان این شهرستان واکسن تزریق نکردند.

آمار گزارش شده از شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه امیدوارکننده‌تر است. ۸۸ درصد مردم این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و  مشارکت و همراهی مردم در کنار اعمال محدودیت‌ها، موجب شده است که وضعیت قرمز کرونایی در شهرستان به نارنجی تغییر یابد. 

مردم سر پل ذهاب در مرحله اول ۵۷ هزار و ۹۹۱ دُز و در مرحله دوم ۴۰هزار و ۴۴۹ دُز واکسن کرونا دریافت کردند که در مجموع ۸۸ درصد از جمعیت شهرستان در مقابل این ویروس واکسینه شدند.

با وجود سیر نزولی ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا در کشورمان، این ویروس همچنان قربانی می گیرد و البته  فقدان حتی یک هموطن سنگین و دردناک است. 

براساس تازه ترین خبر رسیده از استان کهگیلویه و بویراحمد، شمار قربانیان کووید ۱۹ در این استان با فوت ۲ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته به یک هزار و چهار نفر رسید و از مجموع ۱۹۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های معین کهگیلویه و بویراحمد ۸۷ بیمار مبتلای قطعی و ۱۶ بیمار هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

افزایش روزانه تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد نتیجه بی توجهی عده‌ای از مردم به شیوه نامه‌های بهداشتی و عادی انگاری ویروس کرونا دانسته شده است. 

اما در استان زنجان، هم اکنون ۱۸۹ بیمار کرونایی در بیمارستانها بستری هستند که از این تعداد ۲۱ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

روز گذشته این استان ۲ مورد فوتی کرونایی را ثبت کرد که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۷۸۰ نفر رسیده است.

وضعیت کرونایی تمامی شهرهای این استان به رنگ زرد درآمده است و هم اکنون شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد، اما شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل های بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

کرونا در  البرز  هم در حال گردش است به طوری که بر اثر آن،  ۵۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند و یک بیمار هم فوت کرد. 

از مجموع هفت شهرستان البرز طالقان در وضعیت آبی کرونایی و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اما ایلام که از مجموع  شهرستان های آن، چرداول، دره شهر و ایوان در وضعیت قرمز، شهرستان های ایلام و آبدانان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، بدره، سیروان و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند، شبانه روز گذشته را بدون فوتی کرونا سپری کرد  و  ۹۱ مورد ابتلای جدید کرونا در آن شناسایی شد.

 

ایلام یک روز بدون فوتی کرونا را سپری کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ایلام شبانه روز گذشته را بدون فوتی کرونا سپری کرد  و مجموع فوتی های استان یک هزار و ۱۴۴ نفر است.

دکتر محمد کریمیان روز پنجشنبه اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۱ مورد ابتلای جدید کرونا شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان ۶۴ هزار و ۹۳۹ نفر است.

وی با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۶۳ هزار و ۲۱۶ نفر است، افزود: همچنین در شبانه روز گذشته ۲۷ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بسترهای استان ۱۱۸ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: از بستری های جدید ۹ نفر مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، چهار نفر ایوان، سه نفر چرداول، یک نفر دره شهر، ۲ نفر سیروان و سه نفر مربوط به مهران است.

کریمیان یادآور شد: هم اکنون شهرستان های چرداول و دره شهر و ایوان در وضعیت قرمز، ایلام و آبدانان در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چوار، بدره، سیروان و هلیلان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

۲۵ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون در منطقه کاشان با ثبت ۲۵ مورد جدید به ۵۴ هزار و ۴۳ نفر رسید.

مهدی دلاوری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۲۸۳ هزار و ۷۴۸ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۲۴۷ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

بستری ۲۵۹ بیمار مبتلا به کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۲۵۹ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۸ بیمار در کاشان و ۶۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

دلاوری با اشاره به بستری موقت ۶۶ بیمار در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۵۴ ساله مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی کاشان جان باخت.

وی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار جدید در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل به طور موقت بستری شده‌اند که از تعداد ۱۲ نفر در کاشان و یک نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی این منطقه را ۲۱ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۷ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۸ بیمار با سن سه ماهه تا ۸۴ سال در مرکزهای درمانی کاشان و چهار نفر با سن ۴۳ تا ۵۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۳۱۰ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته اظهار داشت: ۶ هزار و ۴۹۹ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیرمجموعه) دانشگاه است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۲ و سه صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۵۲ و ۱۱ صدم درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

 

کرونا جان چهار نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفته با فوت ۴ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به سه هزار و ۷۱ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۲۲۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۰ هزار و ۴۶۷ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۷ هزار و ۸۳۹ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱۷ نفر بود که ۸۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۲ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۹۶، بهار یک هزار و ۵۳۴، تویسرکان یک هزار و ۵۴۷، رزن یک هزار و ۲۱۸، درگزین ۴۰۴، فامنین ۴۰۷ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۰۷  نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۶۸۹ نفر در ملایر، چهار هزار و ۷۲ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۸۳۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، از نظر رنگ بندی، هم اینک شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

۵۷ بیمارکووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۵۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: ۷۷ هزارو ۵۸۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند.

وی بیان داشت:‌ ۴۲۱ بیمار کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی استان البرز تحت درمان قرار دارند.

این مسوول با اشاره به اینکه یک بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته  در استان جان باخت، ‌ اظهار داشت: ‌۶ هزارو ۳۷۶ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز جان خود را از دست داده اند.

صیادی خاطرنشان کرد: ۷۰ هزارو ۷۹۲ نفر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان ترخیص شده اند.

از مجموع هفت شهرستان البرز طالقان در وضعیت آبی کرونایی و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز برای پیشگیری از کرونا رعایت فاصله اجتماعی،‌استفاده از ماسک، ‌تزریق واکسن کرونا و شستن مکرر دست‌ها است.

تاکنون بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا در البرز مصرف شده است.

۱۶۳ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۶۳ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۰ هزار و ۴۰۴ نفر رسید.

سید محمد هاشمی‌ شهری روز پنجشنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۴۳ بیمار حاد تنفسی و ۸۱ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۲۲۸ نفر در بخش آی‌سی‌یو کرونای مراکز درمانی آذربایجان‌غربی بستری هستند

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: هم اینک ۲۲۸ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌ ویژه قرار دارند که کمی بیشتر از اواخر هفته گذشته است.

علی احمد آقاپور روز پنجشنبه افزود: این تعداد هرچند سه نفر بیشتر از اواخر هفته گذشته است ولی نشان می دهد که همچنان شیوع کرونا در استان، کاهش خاصی نیافته و ادامه دارد.

وی اضافه کرد: از این تعداد همچنین ۴۶ نفر تحت دستگاه ونتیلاتور قرار داشته و با کمک این دستگاه تنفس می کنند که در این خصوص نیز شاهد افزایش یک نفری هستیم.

وی با اشاره به ابتلای ۵۹۲ نفر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، اظهار کرد: از این تعداد حدود ۱۸۰ نفر در مراکز درمانی بستری شده اند.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر ۹۷۱ نفر به خاطر سندرم حاد تنفسی در استان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته حدود ۵۰ نفر کمتر است.

آقاپور با اشاره به فوت هفت نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان‌غربی از جمله سه نفر در ارومیه و ۲ نفر در چایپاره افزود: کل فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۶ هزار و ۹۶۹  نفر رسید.

تاکنون بیش از ۳۱۱ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که ۹  درصد جمعیت استان را شامل می شود.

 

همدان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی رتبه اول کشور را کسب کرد

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: طبق گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، این استان رتبه اوّل کشور را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا کسب کرد.

دکتر «لیدا رفعتی» روز پنجشنبه اظهار داشت: میانگین رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن عمومی استان های کشور از پنجم تا ۱۲ آبان ۴۶.۸ درصد بوده که این آمار در استان همدان ۶۴.۶۳ درصد گزارش شده است همچنین استان زنجان با فاصله زیاد از همدان و آمار ۵۰.۴ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: دستورالعمل بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب است.

رفعتی گفت: همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور ۵۰.۸۵ و در استان همدان ۷۴.۵۱ بوده است که در این باره نیز استان های همدان، یزد و اصفهان به ترتیب رتبه اول تا سوم کشور را دارند.

وی رعایت بهداشت فردی را شامل جلوگیری از ورود و حضور مراجعان و کارکنان دارای علائم ویروس کرونا، ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت، دریافت و نصب QR CODE، امکانات شستشو یا ضدعفونی دست و استفاده از کارتخوان یا روش های الکترونیکی دیگر برای پرداخت وجه دانست.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان افزود: این استان در زمینه وضعیت رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی نیز با ۷۵.۳ درصد رتبه نخست کشور را دارد و پس از آن یزد با ۶۱.۱۱ و اصفهان با ۵۸.۹۰ در رتبه های بعدی قرار دارند.

رفعتی با بیان اینکه میانگین رعایت تهویه مناسب در کشور ۴۸.۷۶ درصد است اضافه کرد: تهویه مناسب شامل نصب تهویه مکانیکی، طبیعی و تهویه مطبوع در اماکن می شود.

وی اظهار داشت: میزان استفاده از ماسک توسط خدمت گیرنده و خدمت دهندگان در اماکن عمومی کشور ۴۸.۷۲ و در استان همدان ۸۲.۸۱ درصد است که همدان در این بخش نیز رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان با بیان ضرورت رعایت فاصله گذاری، این مولفه را شامل خط کشی، حفاظ و نظایر آن، رعایت فاصله حداقل یک متر بین کارکنان و خدمت گیرندگان و  ارائه نکردن خدمت توسط خدمت دهنده به ناقضان فاصله گذاری دانست.

رفعتی افزود: میانگین رعایت این پروتکل بهداشتی در کشور ۴۶.۸ درصد و در استان همدان ۶۴.۶۳ درصد است و استان اصفهان با ۵۱.۸ و زنجان با ۵۰.۷۵ در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

وی تاکید کرد: با وجود کسب رتبه نخست استان همدان در رعایت پروتکل های بهداشتی اما وضعیت کنونی رضایت بخش نیست و باید در همه مولفه ها به بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد دست یافت.

وی افزود: برخی به بهانه تزریق واکسن نسبت به رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک بی توجه هستند در حالیکه با زدن واکسن نیز به صورت ۱۰۰ درصد نمی توان از ابتلا به ویروس کرونا مصون ماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.