طبق گزارش وزارت بهداشت در روز سه شنبه 18 آبان 1400، در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ شمار تلفات روزانه کرونا امروز(سه شنبه) ۱۱۲ نفر اعلام شد که می‌توان آن را یک رکورد کاهشی پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور دانست.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار مرگ و میر در اثر کرونا از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد مرگ و میر روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

اما طی هفته های اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون همراه شد، مرگ و میر ناشی از کرونا روندی نزولی گرفت و روز ۱۵ آبان ماه پس از حدود دو ماه از عبور خیز پنجم، رقم ۱۲۰ یعنی کمترین تلفات روازنه تجربه شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز(دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۰۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۴ هزار و ۴۶۰ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۵۵۱ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۵ میلیون ۶۲۹ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۶۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۶ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۸۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تزریق ۸۸۲ هزار دُز واکسن در ۲۴ ساعت 

تا کنون ۵۵ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۱۵۴ نفر دُز اول، ۴۰ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۹۸ نفر دُز دوم و ۲۶۸ هزار و ۶۳۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۵ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۹۹۰ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته نیز ۸۸۲ هزار و ۶۰۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است. 

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد. 

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

وی همچنین روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه گفت: با توجه به آغاز موج ششم در کشورهای همجوار، نگران هستیم و مراکز درمانی در آماده باش کامل هستند، ولی تجربه خوبی که در درمان بیماران کرونایی ، تامین اکسیژن سازها، دستگاه‌های کمک تنفسی و غیره داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم.

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

 

۱۸ آبان و آخرین اخبار کرونایی استان ها

مسوولان بهداشت و درمان کشور از ۲۱ ماه گذشته به این سو ، هر روز شمار فوتی ها، مبتلایان، بهبود یافتگان  و همچنین بستری شدگان ناشی از کرونا را اعلام می کنند و آن روزی ، روز خوب برای مسئولان و مردم است که فوتی کرونایی نداشته باشیم یا کمترین تعداد مرگ ها گزارش شود.

چیزی مثل امروز که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد: برای چهارمین روز متوالی در استان، هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده و آمار فوتی ها در عدد ۲ هزار و ۴۳۱ نفر باقی مانده است.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی هم خبری داد مبنی بر اینکه فوتی های روزانه کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به چهار نفر رسید که کمترین تعداد طی ۱۰۰ روز گذشته است.به گفته علی احمد آقاپور از این تعداد، ۲ نفر مربوط به ارومیه، یک نفر مربوط به ماکو و یک نفر دیگر مربوط به میاندوآب بوده است.

البته به نظر می رسد کمی زمان می خواهد تا تک تک استان ها از این دست خبرهای امیدوار کننده منتشر کنند و متاسفانه هنوز هم خبرهایی از نوع افزایش شمار مبتلایان از گوشه و کنار کشور می شنویم .

به عنوان مثال امروز از اردبیل این خبر رسید: شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل که تا ۱۵۰ نفر کاهش یافته بود، در روزهای اخیر به صورت آرام افزایش یافته و در شبانه روز گذشته به ۱۹۰ رسید.

به عبارت دیگر روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که پنج هفته پیش آغاز شد، متوقف شده است و شمار مبتلایان جدید، مراجعه به مراکز درمانی و بستری همزمان مبتلایان در این استان نیز به صورت نسبی در حال افزایش است.

 

۱۸ آبان و آخرین اخبار کرونایی استان ها

از لرستان این خبر را به نقل از قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان داریم که وضعیت ابتلا و تعداد بستری‌های کووید ۱۹ در این استان بی ثبات و شکننده است.

دکتر علی فرهادی روز سه‌شنبه به رسانه ها اعلام کرد: وضعیت کرونا در استان از نظر بستری و ابتلا در حال نوسان است و آنچه سبب کاهش ابتلا و بستری ها می شود، دریافت واکسن و رعایت همه ملزومات بهداشتی است.

وی افزود: پلدختر همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و با اضافه شدن الیگودرز، به شهرهای نارنجی، هم اکنون خرم آباد، دورود و کوهدشت نیز نارنجی هستند و مابقی شهرها در وضعیت زرد قرار دارند.

گزارش مرگ و میر ناشی از کرونا حتی یک نفر هم زیاد و  مهم است و از این رو همه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از اعلام این اخبار دریغ نمی کنند؛ باشد که با شفاف سازی ها و رعایت هر چه دقیقتر پروتکل های بهداشتی، روزی برسد که پیروزی بر کرونا را جشن بگیریم .

از جمله مناطقی که خبر از قربانی شدن یک هموطن به علت ابتلا به کرونا را  امروز داد ایلام بود که متاسفانه در شبانه روز گذشته یک هموطن ایلامی جان خود را از دست داده است . البته از ۸۰ مورد ابتلای جدید در این استان هم نباید گذشت.این ها را رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفته است.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان هم از جان باختن پنج بیمار در این شهرستان خبرداده و گفته است: سه زن ۳۸، ۸۳ و ۸۸ ساله و ۲ مرد ۸۰ و ۸۲ ساله  مبتلا به کرونا در کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

از دیگر اخبار ابتلای جدید به کرونا در کشور می توان به این عناوین یا تیتر های خبری از استان ها اشاره کرد : "۲۵۲ مبتلای جدید به کووید ۱۹ در لرستان شناسایی شد" ، "شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد از مرز ۱۰۰۰ نفر گذشت"، شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان از مرز ۱۳۰ هزار نفر فراتر رفت" ، "۷۴۵ بیمار کرونایی در خراسان رضوی بستری هستند"

خبرهایی از روند واکسیناسیون

تقریبا در حال نزدیک شدن به میزان صد در صدی تزریق دز اول واکسن در کشور هستیم؛ . به عنوان مثال امروز ـ رییس آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان ری با اشاره به تحصیل ۶۸ هزار و ۱۹۱ دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال در مدارس این شهرستان، گفت: ۹۸ درصد دانش آموزان واجد شرایط دُز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

 به گفته یعقوب ایمانی ۳۰ درصد دانش آموزان واجد شرایط نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

در راستای واکسیناسیون دانش آموزان ، خبری دیگر از قم منتشر شده که در آن  معاون تربیت‌ بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش قم گفته است: با توجه به اینکه شرایط آموزش حضوری درمدارس متوسطه دوم فراهم شده است، دانش‌آموزان ملزم به حضور درمدرسه هستند.

به گفته مجتبی رمضان بیگی تاکنون حدود ۷۰ هزار دانش‌آموز واکسیناسیون شده‌اند که حدود ۷۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه استان را تشکیل می‌دهد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز با اشاره به شرایط حضور دانش‌آموزان در کلاس درس گفته است: انجام تست پی.سی.آر، ۲ بار در هفته، برای دانش‌آموزانی که واکسن تزریق نکرده‌اند، الزامی است.

از کرمانشاه این خبر را بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، داریم که گفته است تزریق دُز اول واکسن در استان باید تا ۲ هفته آینده به صورت کامل انجام شود.

ضمن اینکه دکتر ابراهیم شکیبا این تاکید را دارد که اصنافی که واکسن کرونا را تزریق نکرده اند نباید هیچ خدماتی به مردم ارایه دهند و واکسیناسیون گروه هدف در جمعیت روستایی تحت پوشش بهورزان، باید به ۱۰۰ درصد برسد.

فرماندار سامان واقع در چهار محال و بختیاری نیز اعلام کرده است : تاکنون ۸۳.۵ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال این شهرستان دُز نخست واکسن علیه ویروس کرونا را دریافت و تزریق کرده‌اند.

فرزاد الماسی ، فرماندار کنگاور این تاکید را دارد:مسوولین ادارات موظف هستند از حضور کارمندانی که حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، در محل کار جلوگیری کنند.

الماسی این اظهارات را بر اساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور داشته است که بر اساس این بخشنامه، تمام کارمندان دولت ملزم به تزریق واکسن کرونا هستند و از حضور کارمندانی که حداقل یک دُز واکسن را تزریق نکرده باشند، در محل کار جلوگیری می‌شود.

واکسیناسیون فقط برای کارمندان نیست و دامنه آن وسیع تر است . امروز فرماندار قصر شیرین گفت:عزیمت مسافران از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و یا ورود مسافر از این مرز به داخل کشور نیازمند ارایه کارت واکسیناسیون و تست منفی کرونا است.

مراد علی تاتار افزود:هر مسافری که قصد خروج از مرز رسمی پرویزخان را به عراق و یا ورود به کشورمان را دارد باید حتما ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشد و تست پی سی آر منفی را همراه داشته باشد در غیر اینصورت نمی تواند از مرز به عراق تردد کند.

تاثیر کرونا روی کوچ عشایر

وقتی می گوییم کرونا روی تک تک اقشار جامعه تاثیر گذاشته است آن هم در بیشتر مواقع تاثیری از نوع منفی به گزاف نگفته ایم چرا که مصداق آن می تواند اظهارات امروز رییس اداره بهسازی امور تولید اداره کل امور عشایر خراسان شمالی باشد مبنی بر اینکه شیوع کرونا سبب شده تا کوچ عشایر استان به صورت ماشینی باشد که این امر ۱۵۰ میلیارد ریال بر هزینه های این تولیدکنندگان اضافه کرده است.

مهدی خانی اضافه کرده است: باتوجه به شروع کوچ پاییزه عشایر استان از مناطق میان بند و ییلاقی به مناطق قشلاقی استان گلستان و شهرستان مانه سملقان و بروز خشکسالی شدید در سال جاری و همچنین  کرونا ،عشایر مجبور شده اند کوچ را به صورت ماشینی انجام دهند.

 

۱۸ آبان و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گفته این مقام مسئول  کوچ ماشینی سبب افزایش هزینه های عشایر به ازای هر خانوار به مقدار ۵۰ میلیون ریال شده است.

از کسب و کار سخن به میان آمد جالب اینجاست که خبری از خبرگزاری جمهوری اسلامی در خراسان رضوی منتشر شد مبنی بر اینکه کسب و کار خراسان رضوی کمترین اثرپذیری را از شیوع کرونا داشت!

سید محمد رضا هاشمی،کارشناس پایش طرحها و برنامه های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: این استان با کسب نمره ۵.۴۵ از نظر تأثیرگذاری ویروس کرونا بر کسب و کارها، کمترین میزان اثرپذیری از این ویروس را در بین استان‌های کشور داشته است.

تزریق واکسن کرونا مانعی برای اهدای خون نیست

هراس کرونا دست از سر اهدا کنندگان خون هم برنداشته است و این شائبه وجود دارد که ممکن است در این روزهای هراس از ویروس عالم گیر موانعی برای اهدای خون وجود داشته باشد .

اتفاقا در این میان دکتر گیتی ایزدی پور ، مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: دریافت کنندگان واکسن کرونا منعی برای اهدای خون ندارند و تمامی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند می‌توانند در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز سه شنبه اظهار داشت: افرادی که واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک را تزریق کرده‌اند، می‌توانند ۲ هفته پس از دریافت برای اهدای خون اقدام کنند اما برای سایر واکسن ها زمانی در نظر گرفته نشده و می‌توان در هر زمانی اهدای خون داشت.

هشدار ستاد کرونا به مطب پزشکان در خوزستان

برخی پزشکان به نظر می رسد  در مطب هایشان رعایت برخی پروتکل ها از جمله فاصله اجتماعی بیماران منتظر را ندارند طوری که فریاد فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان را بلند کرده و  ضمن هشدار به مطب پزشکان در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفته است: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در مطب پزشکان در خوزستان بسیار پایین بوده و نگران کننده است.

دیگر آنکه ولی اله حیاتی وضعیت مطب ها را نقطه ضعف استان خوزستان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرده و گفته است:در طول چند ماه اخیر بارها با این مشکل مواجه بوده ایم.

از سویی دیگر دکتر محمد گران، رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر با بیان اینکه هم اکنون میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در این شهرستان به حدود ۵۰ درصد رسیده است،گفت: با توجه به روند افزایشی تعداد ابتلا به ویروس کرونا ،رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای تداوم کنترل بیماری کووید ۱۹ ضروری است.

دکتر محمد گران روز سه شنبه نسبت به گسترش حضور دستفروشان طی هفته جاری در مناطق مختلف شهری و اوج گیری دوباره ویروس کرونا هشدار داد و افزود: متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر روی دستفروشی ها  که اصلا پروتکل های بهداشتی را هم رعایت نمی کنند،نمی شود.

هشت بیمار کووید ۱۹ در البرز جان باختند

سرپرست ‌دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که با وجود تلاش های مدافعان سلامت،‌ هشت بیمارکووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان خود را از دست دادند و شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به ۶ هزارو ۳۷۱ نفر رسید.

دکتر شهرام صیادی روز سه شنبه  به خبرنگاران گفت: ۵۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های البرز بستری شدند.

وی بیان داشت: اکنون  در مجموع ۴۱۶  بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: ۷۷ هزار و ۳۹۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیمارستان‌های البرز بستری شده‌اند که ۷۰ هزارو ۶۰۱ بیمار آنان بهبود یافته اند.

از مجموع هفت شهرستان  تابعه استان البرز،  طالقان در وضعیت آبی  و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز برای پیشگیری از ابتلاع به کرونا حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها و تزریق واکسن کرونا است.

کرونا ۶ نفر دیگر را در استان همدان به کام مرگ فرستاد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۶ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به سه هزار و ۶۷ مورد رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز سه‌شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۱۸۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۰ هزار و ۳۸۶ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۷ هزار و ۵۱۴ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸۱ نفر بود که ۷۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۳۵ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۹۱، بهار یک هزار و ۵۲۹، تویسرکان یک هزار و ۵۴۲، رزن یک هزار و ۲۱۵، درگزین ۴۰۴، فامنین ۴۰۷ و کبودراهنگ یک هزار و ۵۰۱ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۶۷۸ نفر در ملایر، چهار هزار و ۵۶ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۸۰۹ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، از نظر رنگ بندی، هم اینک شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

رییس علوم پزشکی: ۲۱۸ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۲۱۸ تَن به علت بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری که ۵۴ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۸ آبان‌ماه جاری، ۳۰ تَن با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۹ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری و همچنین ۲۲ تن در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «زرد» است، اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، یک تن به علت کرونا در استان قم فوت شده است.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد یک میلیون و ۱۹۵ هزار و ۴۹۲ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۳۵۲ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۶۳ مورد آن مثبت بوده است.   

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۲۰  شهریورماه امسال به رنگ نارنجی کرونایی و از اول آبان‌ماه جاری نیز به رنگ زرد در آمد.

شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان از مرز ۱۳۰ هزار نفر فراتر رفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۶۵ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۰ هزار و ۵۱ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز سه شنبه اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته با فوت ۲ نفر شمار در گذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۰۷ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۲۷ بیمار حاد تنفسی و ۷۹ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

۵ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سه زن ۳۸، ۸۳ و ۸۸ ساله و ۲ مرد ۸۰ و ۸۲ ساله  مبتلا به کرونا در کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۷ بیمار با سن سه تا ۹۱ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۹ نفر با سن سه ماهه تا ۸۹ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۴ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۸ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۹۷ مورد جدید به ۵۳ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۲۵۹ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۸۷ بیمار در کاشان و ۸۲ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۶۰ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۳۰۱ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۴۷۰ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۸۲ هزار و ۶۰۸ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۱۹۹ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۱ و ۵۰ دهم صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۵۰ و ۵۶ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.