طبق گزارش وزارت بهداشت که در روز سه شنبه 25 آبان 1400 منتشر شده، در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۱۳۴ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و این در حالیست که مجموع واکسن‌های تزریق شده به ۹۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۸۵ دُز رسیده است.

از دیروز (دوشنبه) تا امروز سه شنبه ۲۵ آبان سال ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۳ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۱ هزار و ۶۴۲ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۴۰۶ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۷۲۰ هزار و ۸۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۴۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۳۷ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۴۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۵ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۸ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۲۴ هزار و ۹۰۲ نفر دُز دوم و ۶۰۴ هزار و ۹۹۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۸۵ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۵۸۵ هزار و ۵۷۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

روز گذشته تلفات روزانه کرونا به ۱۰۵ نفر و پایین ترین رقم فوتی پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور رسید.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار مرگ و میر در اثر کرونا از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد مرگ و میر روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است. 

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد. 

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

وی همچنین روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه گفت: با توجه به آغاز موج ششم در کشورهای همجوار، نگران هستیم و مراکز درمانی در آماده باش کامل هستند، ولی تجربه خوبی که در درمان بیماران کرونایی ، تامین اکسیژن سازها، دستگاه‌های کمک تنفسی و غیره داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم.

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

 

۲۵ آبان ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

گرچه خیز ششم کرونا با وجود هشدارها تا کنون به وقوع نپیوسته است اما به باور کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان هر گونه عادی انگاری و بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند و پیامدهای جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد.

هم اکنون ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند که این تغییر رنگ ها نشان می دهد که همراهی مردم در انجام واکسیناسیون عمومی ،رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمع های غیر ضرور ضمن تغییر رنگ شهرها می تواند زنجیره شیوع را در بسیاری از مناطق قطع کند و آمار مرگ و میر را کاهش دهد .

در زمان حاضر اصلی ترین و  کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و بروز سویه جدید در کنار واکسیناسیون، همچنان عمل به دستورات بهداشتی است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم تاکید کرد: اگر ۸۵ درصد مردم واکسن دریافت کنند تا پیش از پایان سال شاهد کنترل کرونا خواهیم بود.

مسعود مردانی با بیان اینکه اعلام پایان کرونا در ایران و دنیا مقوله بسیار سختی است، اظهار داشت: معتقدم بیماری کرونا هیچگاه از بین نخواهد رفت اما از تب وتاب امروزی و حالت اپیدمی خارج خواهد شد و مانند آنفلوآنزا باید سالی یکبار برای کنترل بیماری واکسن تزریق کرد.

 وضعیت کرونا در شهرهای مختلف

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۵۳ مورد جدید کرونا طی شبانه‌روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۱ هزار و ۷۷ نفر و با فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت:هم‌اینک ۲۰۷ بیمار حاد تنفسی و ۷۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند .

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در گیلانغرب با همکاری و همراهی بسیار خوب مردم با مدافعان سلامت و کادر درمان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و به کمترین میزان ممکن و میانگین کمتر از پنج نفر در روز رسیده است.

حشمت رضایی سرپرست فرمانداری گیلانغرب اظهار داشت: این شهرستان با ۹۰ درصد تزریق واکسن نوبت اول و ۸۵ درصد نوبت دوم همچنان پیشتاز در سطح استان کرمانشاه است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز هم اعلام کرد که ۶۳ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

شهرام صیادی با اشاره به اینکه پنج بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز جان باختند، ‌اظهار داشت: ۶ هزارو ۳۹۹ بیماربدحال از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در این استان جان خود را از دست داده‌اند.

از مجموع هفت شهرستان البرز طالقان در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 شیوع کرونا در استان اردبیل نیز به وضعیت پایدار رسیده و شمار بیماران جدید، بستری همزمان مبتلایان و آمار جان‌باختگان طی روزهای اخیر نوسان کمی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند پایدار کنونی شیوع کرونا، طی شبانه روز گذشته ۲۳ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده  این تعداد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل را ۱۶۶ نفر از کمتر بالاترین رکورد ثبت شده در سه ماه پیش ذکر کرد و افزود: صعودی شدن شیوع کرونا در این استان محتمل است.

در خبری از ایلام و به نقل از  رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام آمده که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۹ مورد جدید تست مثبت کرونا در استان ثبت شده است.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: مجموع افراد مبتلا به ویروس کرونا که تست آنها مثبت اعلام شده تاکنون به ۶۵ هزار و ۲۹۵ مورد است.

بر اساس رنگ بندی اعلام شده ،شهرستان های ایوان، ایلام، چرداول، دره شهر و آبدانان نارنجی و شهرستان های سیروان، هلیلان، چوار، مهران، ملکشاهی، دهلران و بدره نیز به رنگ زرد هستند.

تداوم واکسیناسیون عمومی 

تاثیر چشمگیر واکسیناسیون در کاهش نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در سنین بالاتر به وضوح مشاهده می‌شود، با این وجود، احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا به ویژه در سنین بالای ۶۰ سال هنوز به صفر نرسیده است بنابراین توصیه می‌شود تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون نیز مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص گفت : براساس جدیدترین تحلیل‌های آماری  بیشترین اثر بخشی واکسیناسیون، کاهش شدید نرخ فوت در نتیجه ابتلا به کرونا بوده است.

علی شریفی زارچی نتایج واکسیناسیون کووید ۱۹ را در تحلیلی آماری با مقایسه نرخ ابتلا و فوت افراد واکسن زده و افراد واکسن نزده، تحلیل و استنباط کرده و این نتایج را در گزارشی ارائه داد.

به گفته  رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی،درمانی خلخال ، هم اکنون ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در این شهرستان که شامل ۱۱۹ هزارو ۴۶۴ نفر هستند موفق به تزریق دز اول واکسن کرونا شده‌اند.

دکتر محمد مهرتک روز سه شنبه اعلام کرد:  ۷۵ درصد از جمعیت واجد شرایط این شهرستان نیز شامل ۵۱ هزارو ۴۰۰ نفر نیز دزهای اول و دوم کرونا را دریافت کرده‌اند و زمینه برای کاهش محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان  فراهم شده است.

در زاهدان نیز  از ابتدای برنامه واکسیناسیون کرونا تاکنون در حوزه تحت پوشش این دانشگاه بیش‌از ۶۶۷ هزار دُز واکسن تزریق شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: پوشش واکسیناسیون در جمعیت بالای ۱۸ سال در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان حدود ۶۶ درصد رسیده که از این تعداد ۴۱ درصد هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

در  شهرستان سیب و سوران در جنوب سیستان و بلوچستان هم ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان و ۷۵ درصد افراد بالای ۱۸سال با تلاش شبانه‌روزی تلاشگران عرصه سلامت و تعامل و همکاری مردم در این شهرستان واکسینه کرونا شدند.

مسوول بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی هم گفت: تیم‌های بسیج جامعه پزشکی تاکنون بیش از ۲۰۲ هزار دُز واکسن کرونا به ساکنان مناطق حاشیه شهر مشهد تزریق کرده‌اند.

 دکتر محسن ذاکریان با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در ۳۸ مدرسه حاشیه شهر مشهد با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌شود، هدف از اجرای طرح واکسیناسیون سیار که در قالب ۱۰ دستگاه اتوبوس و با ۲۰ تیم در حال اجراست، تسهیل دسترسی جامعه هدف در اماکن مختلف از جمله دانشگاه‌ها، هیات‌های مذهبی، اداره‌ها و کارخانه‌ها به خدمات واکسیناسیون است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که از آغاز فصل پاییز تاکنون ۶۰ هزار دُز واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان به جمعیت گروه‌های هدف استان تزریق شده است.

دکتر قاسم اویس از ورود ۲۰ هزار دز واکسن آنفلوآنزا به استان از روز گذشته خبرداد و گفت که بعد از وقفه یک هفته‌ای تزریق این واکسن در مازندران از روز آینده از سرگرفته می‌شود.

بر اساس اعلام معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان ، ۱۲۶ هزار و ۲۳۷ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله این استان دُز نخست و ۷۴ هزار و ۱۴۹ نفر آنان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

فرید بهرامی بیان کرد: اولویت آموزش و پرورش، سلامت دانش آموزان است و بازگشایی مدارس به صورت تدریجی و آرام با کسب مجوز از مراجع مربوطه خواهد بود.

 رییس مرکز بهداشت خوزستان هم گفت:هم اکنون ۸۰ درصد دانش آموزان خوزستان یک دُز واکسن را تزریق کرده‌اند و تنها ۳۳ درصد هر ۲ دُز را دریافت کردند که باید به ۸۰ درصد برسد تا بتوان به ایمنی مطلوبی برسیم.

 دکتر سیدمحمد علوی با اعلام اینکه آمار واکسیناسیون دانش‌آموزی در خوزستان بالا است گفت : اما این پوشش تنها یک دز واکسن است که نقشی در کنترل بیماری ندارد.

در شادگان و به گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان تا کنون ۴۰ درصد از اصناف شادگان از ابتدای طرح واکسیناسیون کرونا تاکنون واکسینه شده‌اند.

حسن خنافره بیان کرد: واکسیناسیون شاغلان صنوف مختلف در شهرستان شادگان با هدف ایمن‌سازی آنان و مراجعه کنندگان در برابر ویروس کرونا در حال انجام است.

بر اساس آخرین رنگ بندی کرونایی استان خوزستان شادگان در وضعیت آبی قرار دارد. 

تا کنون ۵۵ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۸ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۲۴ هزار و ۹۰۲ نفر دُز دوم و ۶۰۴ هزار و ۹۹۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۸۵ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۵۸۵ هزار و ۵۷۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 

کرونا ۳ فوتی دیگر در چهارمحال و بختیاری برجا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از فوت سه بیمار دیگر مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: با احتساب فوتی‌های جدید، مجموع قربانیان ویروس کرونا در استان به یک هزار و ۷۰۷ نفر رسید.

مجید شیرانی روز سه‌شنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۴۸۳ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کردند که از این تعداد آزمایش ۸۲ بیمار مثبت قطعی اعلام شد.

وی ادامه داد: از بیماران جدید ۱۳ نفر در مراکز درمانی استان بستری شدند و ۶۹ بیمار نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی مجموع بیماران بستری در بخش‌های کرونا مراکز درمانی استان را ۱۹۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۹ نفر با حال عمومی وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه میزان شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان با ثبات نسبی همراه است، تصریح کرد: میزان بروز و بستری بیماران کرونا در استان با کاهش اندکی همراه است.

شیرانی وضعیت موجود را شکننده عنوان کرد و گفت: بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از یک سو و امتناع برخی از افراد نسبت به دریافت واکسن می‌تواند در افزایشی شدن شیوع کرونا موثر واقع شود.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۵ آبان) ۲۴۶ هزار و ۴۲۰ تست تشخیص مولکولی کرونا در استان گرفته شده که بر اساس آن ابتلای ۸۵ هزار ۵۲۶ نفر به بیماری کووید ۱۹ قطعی شده است.

بر اساس رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن، سامان، اردل و کیار در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

۱۸۰ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم گفت: ۱۸۰ تَن بیمار به علت بیماری کووید-۱۹ در مرکزهای درمانی این استان بستری هستند که ۴۰ تن از آن‌ها بَدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید-۱۹ در این استان افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۵ آبان‌ماه جاری، ۲۸ تَن بیمار با علایم کرونا مثبت به صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۵ تن بیمار جدید در زمینه مذکور در مرکزهای درمانی استان قم بستری و همچنین ۲۸ تن بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «زرد» است، اعلام کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، سه تن به علت کرونا در استان قم فوت شده است.

قدیر با بیان اینکه تاکنون تعداد یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۶۲۲ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۲۹۹ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۵۵ مورد آن مثبت بوده است.   

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه سال جاری در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۲۰  شهریورماه امسال به رنگ نارنجی کرونایی و از اول آبان‌ماه جاری نیز به رنگ زرد در آمد.

۱۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در منطقه کاشان بستری هستند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۰۹ بیمار در کاشان و  ۴۶ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مهدی دلاوری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بستری موقت ۲۹ بیمار در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل، اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته یک زن ۷۵ مبتلا به کرونا در کاشان جان باخت.

وی ادامه داد: ۲۸۶ هزار و ۴۲۰ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۴۰۵ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت کرونا از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون در منطقه کاشان با ثبت ۵۹ مورد جدید به ۵۴ هزار و ۳۰۹  نفر رسید.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۴ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۲ نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۰ بیمار با سن ۳۱ تا ۸۴ سال در مرکزهای درمانی کاشان و پنج نفر با سن ۳۵ تا ۸۰ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۲۸۵ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته اظهار داشت: ۶ هزار و ۵۲۷ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۳ و ۶۸ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۵۵ و ۸۱ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

پولی شدن واکسن کرونا شایعه است

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در واکنش به ادعای پولی شدن واکسن کرونا از ابتدای آذر ماه، با تکذیب این شایعه گفت: هیچ سیاستی مبنی بر پولی شدن واکسن کرونا ابلاغ نشده است.

سیامک محبی با اشاره به اینکه تا روز گذشته یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۵۵ دُز واکسن کرونا به جامعه هدف در استان تزریق شده است اظهار داشت: هیچ سیاستی مبنی بر پولی شدن واکسن کرونا فعلا ابلاغ نشده و دریافت هزینه بابت تزریق ‎واکسن کرونا کذب محض است.

وی با تاکید بر اهمیت اقناع‌سازی واکسیناسیون و ترویج بیش از پیش آن در جامعه، تصریح کرد: امیدواریم که نتایج ملموس‌تر آن را در روزهای آینده با افزایش میزان مراجعه‌های مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا شاهد باشیم تا دغدغه‌ای بابت موج ششم بحران کرونا در خصوص انجام ندادن واکسیناسیون گروه‌های سنی هدف نداشته باشیم.

معاون علوم پزشکی قم با بیان اینکه علاوه بر مراکز تجمیعی واکسیناسیون، تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت در سطح شهر نیز تزریق واکسن کرونا را دنبال می کنند ادامه داد: از همشهریان می‌خواهیم که بدون توجه به اخبار کذب منتشر شده، با اعتماد به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند و تزریق واکسن کرونا را به روزهای دیگر موکول نکنند.

خدمت‌رسانی جهادی پزشکان متخصص به زائران کریمه اهل‌بیت

مدیر بهداشت و درمان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) نیز از حضور گروه جهادی متشکل از متخصصان زنان، مغز و اعصاب، گوارش، کلیه و مجاری ادراری، دندانپزشکی و مامایی برای خدمت به زائران در سالروز رحلت حضرت معصومه خبر داد و گفت: در بخش دندانپزشکی علاوه بر معاینه و تجویز داروی رایگان، جرم‌گیری و ترمیم نیز به صورت رایگان انجام می‌شود. 

مهدی عباسیان گفت: به این مناسبت  یک گروه از پزشکان جهادی در حرم مطهر بانوی کرامت به زائران و مجاوران به صورت صلواتی خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: این گروه ۵۰ نفری شامل پزشک عمومی، متخصصان زنان، مغز و اعصاب، گوارش، کلیه و مجاری ادراری، دندانپزشکی، مامایی و پرستار می‌شود که علاوه بر معاینه، خدمات داروخانه‌ای نیز به صورت رایگان ارائه می‌شود.

مدیر بهداشت و درمان حرم بانوی کرامت افزود: در بخش دندانپزشکی علاوه بر معاینه و تجویز داروی رایگان، جرم‌گیری و ترمیم نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این گروه جهادی از صبح روز رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه در طبقه همکف کتابخانه حرم واقع در صحن جامع پیامبر اعظم(ص) مستقر شده و تا غروب آفتاب به زائران و مجاوران ارائه خدمت می‌کنند.

بستری‌شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی نوسان دارد

رییس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بستری‌شدگان روزانه کرونا در استان خراسان رضوی در نوسان است که روز دوشنبه به ۲۰۲ نفر رسید.

دکتر محمد پهلوان روز سه شنبه افزود: طبق بررسی های انجام شده در ۱۰ روز گذشته کمترین و بیشترین تعداد بستری شدگان روزانه بیماران کرونایی در خراسان رضوی به ترتیب ۱۵۲ و  ۲۱۸ نفر گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموعا ۶۴۲ بیمار کرونایی در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که ۴۳۵ نفر آن مربوط به بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۶ شهرستان دیگر را زیر پوشش دارد.

وی تعداد بیماران بدحال کرونایی را که اکنون در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستان های خراسان رضوی بستری هستند ۱۶۲ نفر عنوان کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی، پوشش فراگیر واکسیناسیون و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از کرونا تاکید کرد.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۴ دیروز ۱۰۵ نفر دیگر از هموطنان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۲۷۲ نفر رسید.

در این مدت ۷ هزار و ۴۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۴۵ هزار و ۲۱۲ نفر رسید.

 

۱۶ درصد شهروندان استان یزد از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنند

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه در مجموع ۱۶ درصد مردم استان به دلایل مختلف از تزریق واکسن کرونا خودداری می‌کنند، مقاومت پنج درصد آنها را «غیرعالمانه» عنوان کرد.

دکتر محمدحسین زارع روز سه شنبه افزود: طبق بررسی های انجام شده  پنج درصد این تعداد از تزریق واکسن می‌ترسند و از آن استقبال نمی کنند و ۶ درصد بقیه هم کسانی هستند که خود و یا خانواده های آنها درگیر بیماری هستند، لذا میلی به تزریق واکسن علیه کرونا که منشای بیماری کووید ۱۹ است، ندارند. 

وی با بیان اینکه خط ثبات شکننده ای بر کرونا در استان حاکم است تصریح کرد: تعداد بستری ها و ترخیصی های روزانه  در آبان ماه جاری ۸۰ تا ۱۰۰ نفر در نوسان بود؛ ۱۶ درصد هنوز هم دُز اول واکسن کووید ۱۹ را در استان نزدند و میزان تزریق واکسن در دز دوم هم ۶۴ درصد است.

وی از شهروندانی که هنوز واکسن تزریق نکردند، خواست در کوتاهترین زمان ممکن به مراکز تزریق در استان مراجعه و واکسن دریافت کنند و افراد ۶۰ سال به بالا هم برای دریافت دُز سوم مراجه کنند.

زارع با بیان اینکه اگر فردی بیمار بود، باید هر چه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کند و آن را به تاخیر نیندازد، ادامه داد: ۲۴ ساعت گذشته ۴۳۸ بیمار در مراکز درمانی استان بستری بود که از این تعداد ۳۲۱ نفر در بخش های عادی و ۹۴ نفر در بخش های ویژه( I.C.U) بستری شدند.

وی تعداد پذیرش بیماران در همین مدت را ۸۷ نفر و تعداد ترخیصی ها را ۷۸ نفر اعلام کرد و یادآور شد: در این مدت ۲ نفر فوت کردند ضمن آنکه ۲۳ نفر هم در بخش های اورژانس تحت مراقبت و بررسی هستند.

تخت های آی سی یو هیچوقت خالی نمی شود

۱۶ درصد یزدی ها از تزریق واکسن کرونا خودداری می کنند

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با بیان اینکه به هیچ وجه تخت های آی. سی. یو در مراکز درمانی استان خالی نمی شود، افزود: این به معنای آن است که کرونا همچنان در حال گردش در گروه های مختلف جمعیتی است و درگیری ایجاد می کند و مردم باید مراقب باشند، کرونا را هم شوخی نگیرند.

وی با این حال تعداد بهبودی ها و درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان یزد را بالا دانست و گفت:  هیچگونه کمبودی در بخش های درمان استان وجود ندارد .

۸۷ درصد از یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت استان در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند  و ۸۳۰ هزار نفر  آن بالای ۱۲ ساله دارند. 

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

به گفته کارشناسان ،ایمنی جمعی در صورت علیه کرونا حاصل می شود که میزان تزریق دز دوم واکسن به ۸۵ درصد برسد . 

 

۶۰ درصد کارکنان واحدهای صنعتی آبادان و خرمشهر واکسینه شدند

مدیر شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد اروند گفت: حدود ۶۰ درصد کارکنان شهرک‌های صنعتی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در برابر کرونا واکسینه شدند.

رضا صلبوخی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: از مجموع پنج هزار و ۴۹۹ نفر افراد شاغل در شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد اروند، ۲ هزار و ۸۷۶ نفر واکسن کرونا را تزریق کردند و بقیه هنوز واکسینه نشده‌اند.

وی افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آبادان گروه‌های سیار تزریق واکسن کرونا در  مراکز فوریت‌ها پزشکی و آتش‌نشانی شهرک‌های صنعتی مستقر و کارگران مشغول در آنجا را واکسینه می‌کنند.

صلبوخی، حضور کارکنان در طول روز در محل کار را یکی از عوامل احتمالی واکسینه نشدن برخی شاغلان در شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد اروند بیان کرد و گفت: با افراد و کارگرانی که اقدام به  واکسن نکنند در مرحله نخست به واحدهای صنعتی و این افراد تذکر داده خواهد شد و صورت واکسینه نشدن از ورود آنها به واحدهای کارگاهی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: فرهنگ‌سازی برای تزریق واکسن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مهمترین راه برای غلبه بر کرونا است.

سایت صنعتی منطقه آزاد اروند با مساحت هشت هزار و ۶۰۰ هکتار به ۲ بخش سایت صنعتی آبادان و سایت صنعتی خرمشهر تقسیم بندی شده است.

هزینه بیماران کرونا در مهاباد امسال بیش از ۴ برابر شده است

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: هزینه مداوا و تامین داروهای مورد نیاز بیمارستان این شهرستان برای بیماران مبتلا به کرونا در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

بهاالدین حسینی روز سه‌شنبه با اشاره به بالا بودن قیمت داروهای مربوط به کرونا اظهار داشت: با توجه به اسناد و مدارک دریافتی از بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان امسال ۱۷۰ میلیارد ریال بابت بیماران کرونایی هزینه شده است که این مبلغ در مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ میلیارد ریال بود.

وی با بیان اینکه استقبال از واکسیناسیون هزینه‌های درمانی برای دولت و هم برای شهروندان را کاهش می دهد، اضافه کرد: اکنون که شرایط مناسبی برای دریافت واکسن فراهم شده است شهروندان از این فرصت برای نجات جان خود و همنوعان شان استفاده کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد  اظهار داشت: از ابتدای طرح واکسیناسیون سراسری علیه کرونا تاکنون ۸۱ درصد شهروندان بالای ۱۸ سال دز نخست خود را دریافت کرده و ۶۰ درصد نیز با دریافت هر ۲ دز به ایمنی نسبی در مقابله با کرونا دست پیدا کردند.

حسینی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار دُز انواع واکسن داخلی و خارجی به افراد واجد شرایط دریافت واکسن از همه گروه های هدف در این شهرستان تزریق شده است که از این تعداد حدود ۱۵۷ هزار نفر از واجدان شرایط، دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده و بیش از ۱۱۲ هزار نفر نیز دُز دوم خود را پس از تکمیل فرآیند دُز اول تزریق کرده اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر واکسن کافی و مورد نیاز برای تزریق شهروندان موجود است و امیدواریم شهروندان نسبت به تزریق واکسن های خود به مراکز درمانی مراجعه کنند.

حسینی با بیان اینکه مهاباد دارای ظرفیت تزریق ۱۰ هزار دز واکسن در روز است، گفت: هم اکنون ۸۰ پایگاه شهری و روستایی در مهاباد آماده تزریق واکسن و ارایه خدمات ویژه واکسیناسیون هستند.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان هم اکنون در وضعیت نارنجی مقابله با کرونا قرار دارد، گفت: شهروندان در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و همچنین فاصله گذاری اجتماعی در کنار دریافت واکسن باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.

تاکنون بیش از ۵۷۶ نفر در مهاباد به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

۱۵۳ سیستان و بلوچستانی دیگر به کرونا مبتلا شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۵۳ مورد جدید کرونا طی شبانه‌روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۱ هزار و ۷۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری روز سه شنبه اظهار داشت: با فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۰۷ بیمار حاد تنفسی و ۷۵ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.