با توجه به گزارش وزارت بهداشت در روز یکشنبه 21 شهریور 1400، در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۷ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. این درحالیست که طی این بازه زمانی با تزریق یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۶۷ دُز واکسن کرونا، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور، مجدد شکسته شد.

از دیروز(شنبه) تا امروز یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۲۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۴۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۴ هزار و ۳۱۱ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۴ میلیون ۵۶۸ هزار و ۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۲۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۲ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۱۴۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۵ میلیون و ۴۷ هزار و ۱۴۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته با تزریق یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۶۷ دُز واکسن کرونا، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور مجددا شکسته شد. 

آخرین رکورد تزریق شبانه روزی با یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دُز واکسن کرونا در کشور روز ۱۷ شهریور رقم خورد.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

تا کنون ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۹۱۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد.

تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرد و روز سه شنبه دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ، رکورد تلفات روزانه طی ۱۹ ماه گذشته شکست.  

کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

 

۲۱ شهریورماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

دولت سیزدهم رویکرد اصلی خود در حوزه بهداشت و مقابله با کرونا را بر محور تسریع تامین واکسن و واکسیناسیون سراسری بنا نهاده و معتقد است که واکسیناسیون عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از اولویت‌های دولت است.

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و افزایش واردات واکسن، تزریق آن در شبانه‌روز از مرز یک میلیون دُز عبور کرده و گام‌های بلند تحقق واکسیناسیون کرونا تا پایان بهمن ماه برداشته شده است.

مسئولان وزارت بهداشت نیز بیان کرده‌اند که تمام توانشان را در تسریع و تسهیل روند واکسیناسیون به کار گرفته‌اند و حتی طبق آخرین اظهارات وزیر بهداشت، محدودیت سنی واکسیناسیون به زودی برداشته خواهد شد.

بر همین اساس هم اکنون نوبت آحاد جامعه است که از امکان واکسیناسیون خود استفاده کنند و با توجه به اعتقاد محققان و متخصصان از نخستین واکسن در دسترس که بهترین واکسن است در راستای افزایش ایمنی جامعه بهره بگیرند. 

 سرعت گرفتن روند واکسیناسیون کرونا در کشور و شبانه‌روزی شدن فعالیت این مراکز در برخی از نقاط، این نوید را می‌دهد که با آغاز فصل پاییز از میزان مبتلایان و فوتی‌ها تا حد زیادی کاسته شود.

خوشبختانه در اغلب استان های کشور بواسطه شتاب در واکسیناسیون  درحال عبور از قله پیک پنجم کرونا هستیم و روند این بیماری به تدریج درحال نزولی شدن است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  نیز با بیان اینکه تاکنون ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن وارد کشور شده است گفت که تا آبان ماه سال جاری بیش از ۱۳۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می شود.

به گفته علیرضا رئیسی، طبق برنامه‌ریزی های انجام شده تا پایان شهریورماه سال جاری بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دُز واکسن دیگر وارد کشور می‌شود.

وی همچنین توضیح داد که در مهرماه ۳۲ میلیون و در آبان ماه ۳۰ میلیون دُز واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد هرچند که ممکن است بخشی از واکسن های آبان ما با تلاش دوستان در مهرماه وارد کشور شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه بدون احتساب واکسن های داخلی بیش از ۱۳۰ میلیون دُز واکسن تا آبان ماه سال جاری وارد کشور خواهد شد ، ادامه داد که خوشبختانه با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و کادر درمان سرعت واکسیناسیون گرفته بیشتر شده و طبق دستور وزیر بهداشت واکسیناسیون همه افراد ۱۸ سال به بالا در روستاها در دستور کار قرار گرفته و قرار است با توجه به ۶ میلیون نفر این گروه سنی ۱۲ میلیون دُز واکسن به این افراد تزریق شود.

رئیسی به ظرفیت تزریق واکسن در ۳۱ استان کشور اشاره کرد و توضیح داد: اگر ظرفیت ۳۱ استان را در نظر بگیرم که بتوانند هرکدام از استان ها روزانه ۱۰۰ هزار دز واکسن تزریق کنند امکانش وجود دارد و اگر به جای ۱۰۰ هزار دز واکسن روزانه ۶۰ هزار واکسن در ۳۰ استان به غیراستان تهران تزریق شود، به طور متوسط می توانیم روزانه برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر واکسن تزریق کنیم.

در حال حاضر ۱۶۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۹ شهر در وضعیت نارنجی و  ۷۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند که خروج از این وضعیت در کنار افزایش روند واکسیناسیون عمومی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را می‌طلبد.

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

هم‌ اکنون بسیاری از استان‌های کشور وارد مرحله نزولی ابتلا به بیماری شده‌اند و اپیدمی موج پنجم در حال از بین رفتن است اما همچنان فوتی‌های کووید ۱۹ در برخی مناطق بالاست به گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۷ نفر از هموطنان قربانی این ویروس شدند.

خوزستان/ رییس بیمارستان رازی اهواز گفت: بار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌های استان خوزستان از جمله بیمارستان رازی اهواز با طی روند کاهشی از هفته گذشته، حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر ماندانا قنواتی اظهار داشت: در حال حاضر در بیمارستان رازی اهواز ۴۰ تخت خالی وجود دارد ضمن اینکه از اواخر هفته گذشته تا امروز آمار تریاژ در این بیمارستان به یک سوم کاهش یافته است.

قزوین / جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین نیز گفت: با کاهش شمار مبتلایان و بیماران بستری، شهرستان های قزوین و تاکستان از وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) کرونایی خارج شد.

منوچهر حبیبی افزود: شهرستان های قزوین و تاکستان با خروج از وضع قرمز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

همدان / رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه آمار واکسیناسیون کرونا در همدان بالاتر از میانگین کشوری است گفت: ۶۵ تیم بهداشتی کار واکسیناسیون را در این شهرستان بر عهده دارند.

دکتر محمد خیراندیش با بیان اینکه پایگاه های تزریق واکسن از ساعت هفت و نیم صبح به مدت ۱۲ ساعت فعال است اظهار داشت: ۷۱۲ هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در استان همدان تزریق شده که سهم شهرستان از این رقم ۳۱۲ هزار دُز است.

یزد / معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: متولدین سال ۱۳۷۰ و ماقبل ساکن شهرها برای تزریق واکسن علیه ویرس کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

دکتر مسعود شریفی افزود: همچنین گروه سنی ۱۸ سال به بالا دارای پرونده سلامت ساکن روستا ها برای تزریق واکسن علیه این ویروس که منشای بیماری کووید ۱۹ است نیز به مراکز یادشده مراجعه کنند.

وی اظهارکرد:تاکنون  ۵۴۴ هزار و ۸۷۰ دُز واکسن به گروه های هدف در استان تزریق شده است.

شریفی با اشاره به واکسیناسیون ۴۴ درصد جمعیت استان هم گفت:  از ایین تعداد  ۳۶۳ هزار و ۱۰۲ دز واکسن در نوبت اول و  بقیه مربوط به نوبت دوم است که به گروه های هدف تزریق شد، به این ترتیب  ۵۶ درصد جمعیت بالای ۳۵ سال استان در برابر کرونا واکسینه شدند.

خراسان شمالی/ رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: تزریق روزانه واکسن کرونا در استان از مرز هفت هزار دُز گذشت به گونه ای که در برخی روزها به ۱۰ هزار مورد هم رسیده است.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود و اعلام آمادگی مجتمع لاله سپاه استان برای راه اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون در بجنورد، خراسان شمالی ظرفیت تزریق روزانه ۲۰ هزار دُز را نیز دارد.

وی با اشاره به کمبود واکسن برکت در استان، گفت: برای تزریق مرحله دوم واکسیناسیون، حدود ۲۰ هزار دُز واکسن برکت کمبود داشتیم که با پیگیری ها ۱۵ هزار دُز دریافت و پنج هزار دُز دیگر نیز در ۲ روز آینده دریافت خواهد شد.

گلستان/ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پانزدهم شهریور ماه جاری ۱۳۳ هزار و ۴۴۹ تست تشخیص کرونا (پی سی آر) در این استان انجام شد.

ناهید جعفری اظهار داشت: ۴۶ هزار و ۵۵۶ عدد از این تست‌ها بر روی افراد بستری و بقیه بر روی مراجعه کنندگان سرپایی مراکز بهداشتی گلستان انجام شد.

اردبیل/ شمار فوتی‌های مبتلایان به کووید.۱۹ در استان اردبیل با وجود روند کاهشی شیوع این بیماری همچنان بالاست به طوری که در شبانه روز گذشته ۱۲ فرد مبتلا به ویروس کرونا در این استان جان باختند.

با وجود بالا بودن آمار جان‌باختگان، روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که از چند روز قبل شروع شده، همچنان ادامه دارد به طوری که با کاهش چشمگیر شمار مبتلایان جدید و افراد بستری همزمان، امیدواری برای مهار موج پنجم شیوع کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل طی فراخوانی رسمی از همه اهالی بالای ۱۸ سال استان اردبیل خواست تا برای دریافت واکسن کرونا، به مراکز بهداشتی و تجمیعی واکسیناسیون در مناطق شهری و روستایی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تامین واکسن کرونا به تعداد زیاد اعلام کرد: در اجرای طرح واکسیناسیون، همه افراد متولد سال ۱۳۸۲ و قبل مشمول دریافت واکسن هستند و باید برای جلوگیری از ابتلا و کاهش آمار بستری و فوتی مبتلایان کرونا واکسینه شوند.

بوکان/ رییس مرکز بهداشت بوکان گفت: از زمان شروع طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۷ هزار دُز واکسن به گروه های هدف در این شهرستان تزریق شده است.

رحیم سلطانی اظهار داشت: ۵۲ هزار و ۷۲۹ دز اول و ۲۴ هزار و ۹۴۲ دز دوم طی این مدت در بوکان تزریق شده است.

تبریز / معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به سرعت‌گرفتن روند واکسیناسیون کرونا در آذربایجان‌شرقی، گفت: روزانه ۲ درصد جمعیت استان علیه کرونا واکسینه می‌شوند.

عباسعلی درستی اظهار کرد: با تامین واکسن کافی از وزارت خانه، این روزها در تمام استان واکسیناسیون با سرعت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۲ درصد جمعیت آذربایجان شرقی علیه کرونا واکسینه شده اند، افزود: هر روز ۲ درصد جمعیت استان واکسینه می شوند.

بروجرد/ معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: به منظور تسریع در انجام و تزریق واکسن کرونا در سطح این شهرستان تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون به ۱۳ مورد افزایش یافت.

"احمد گودرزیان" افزود: با توجه به حذف محدودیت سنی برای تزریق واکسن کرونا در بروجرد تعداد مراکز تجمیعی تزریق از هفت مرکز به ۱۳ مورد افزایش یافته است.

ایلام/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تزریق روزانه واکسن کرونا در استان به هشت هزار و ۵۴۳ دُز رسید و مجموع واکسن تزریق شده تا روز گذشته ۲۶۶ هزار و ۸۰۸ دُز است.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: روز گذشته بیشترین واکسینه در شهرستان های ایلام با ۲ هزار و ۴۹ دُز، دره شهر با یک هزار و ۲۴۳ دُز و دهلران با یک هزار و ۲۸۹ دُز تزریق شده که رضایت بخش است.

تایباد/ مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد گفت: شمار بیماران شناسایی شده و مبتلا به کرونا در این شهرستان مرزی شرق استان خراسان رضوی نسبت به ۲ هفته گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

حیدر احسانی افزود: روند مراجعه و بستری‌ مبتلایان به کرونا در بیمارستان شهر تایباد به نسبت ۲ هفته قبل روند نزولی یافته و از سوی دیگر میزان بهبودیافتگان و ترخیص شدگان این بیمارستان نیز افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

کیش/ رییس جامعه هتلداران کیش گفت: با همکاری مرکز توسعه سلامت ۲۵ درصد کارکنان هتل‌های این جزیره واکسن کرونا دریافت کردند.

مسیح الله صفا با بیان اینکه واکسینه کارکنان هتل ها و بخش های گردشگری جزیره از روز گذشته آغاز شده است اظهار داشت: در این طرح تمام ۶ هزار نفر پرسنل هتل ها علیه ویروس کرونا واکسینه می شوند.

خلخال/ سرپرست فرمانداری خلخال گفت: با اجرای طرح محله محور تزریق واکسن کرونا به افراد جامانده از دریافت واکسن؛ ۹۵ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال این شهرستان در مقابل کرونا واکسینه شدند.

مسعود یگانه اعلام کرد: پیش از اجرای طرح محله محور پوشش واکسیناسیون جمعیت بالای ۶۰ سال خلخال ۷۵ درصد بود که در روزهای گذشته با اعزام گروه‌های مختلف به مناطق شهری و روستایی و تزریق واکسن  این میزان به ۹۵ درصد افزایش یافت.

هرمزگان/ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تمام شاخص‌های کرونایی همچون تعداد بستری، مراجعه کنندگان سرپایی و فوتی ها در استان نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: فوتی های کرونایی در هرمزگان نسبت به هفته گذشته ۱۹ درصد و نسبت به ۲ هفته گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مشهد/ فرمانده ستاد اجرایی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روند کاهشی موارد ابتلا، سرپایی و بستری در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شکننده و حساس است، بنابراین تمامی شهرستان‌ها همچنان باید در حالت آماده‌باش باشند.

دکتر شاپور بدیعی افزود: با نزدیک شدن به فصل سرما و بروز بیماری های ویروسی، لازم است شهروندان بیش از پیش نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی توجه کنند. 

خداآفرین/ فرماندار خداآفرین گفت: تاکنون ۴۹ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان علیه کرونا واکسینه شده‌ و دز اول و دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

علی امیری راد افزود: روزانه بین ۸۰۰ تا یکهزار نفر در شهرستان علیه کرونا واکسینه می شوند و  ۳۰۰ نفر از معلمان شهرستان نیز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رشت/ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به آغاز واکسیناسیون دانشجویان همزمان با سراسر کشور در این استان گفت: دانشجویان گیلان برای دریافت واکسن در سامانه سلامت ثبت نام کنند.

دکتر فردین مهرابیان اظهار داشت: دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی و غیردولتی استان گیلان در سامانه https://salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا مکان و زمان واکسیناسیون آنان اعلام شود.

۲۰ بیمار کرونا مثبت در قم جان باختند 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به بیست و یکم شهریورماه جاری، ۲۰ بیمار کرونا مثبت در قم جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: طی این مدت ۱۸۳ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۱۴۵ تَن از این بیماران را مورد توجه قرار داد و گفت: ۱۱۱ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز با تشخیص پزشکان معالج برای طی روند درمان درمنزل از بیمارستان مرخص شدند.

قدیر مجموع بیمارانی که هم اکنون در مراکز درمانی استان تحت معالجه‌ و درمان قرار دارند، را ۸۳۸ تَن ذکر کرد، و گفت: ۲۴۲ تَن از این بیماران به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی افزود: طی بیست و چهار ساعت گذشته از مجموع یکهزار و ۴۱۸ مورد آزمایش کرونا انجام شده در استان، نتیجه ۳۷۸ مورد مثبت بوده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا درقم ۵۴۸ هزار و ۶۱ دُز واکسن به مردم این استان تزریق شده‌است.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه به‌رنگ قرمز و خیلی پرخطر بود، طبق آخرین رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک به‌نارنجی و پرخطر تغییر کرد.

کرونا ۶ خانواده دیگر را در استان همدان داغدار کرد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت که با فوت ۶ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۷۲۳ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز یک شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۴۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۶ هزار و ۲۵۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۷۹ هزار و ۵۱۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۸۳ مورد بود که ۲۶۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری اضافه کرد: ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۶۳ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۳۳۷،  بهار یک هزار و ۳۳۳، تویسرکان یک هزار و ۳۹۲ ، رزن یک هزار و ۴۳ ، درگزین ۳۴۸، فامنین ۳۷۵ و کبودراهنگ یک هزار و ۳۴۷ نفر است.

طاهری خاطر نشان کرد: همچنین تاکنون چهار هزار و ۹۹۸نفر در ملایر، سه هزار و ۲۸۲ نفر در نهاوند و ۱۰ هزار و ۲۲۵ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از مجموع ۱۰ شهرستان استان همدان، فامنین و تویسرکان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

مجموع مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری به ۷۴ هزار نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از شناسایی ۲۸۰ مبتلای به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: با احتساب بیماران جدید، مجموع مبتلایان به این ویروس از ابتدای شیوع تاکنون در استان به ۷۴ هزار و یک نفر رسید.

مجید شیرانی روز یکشنبه افزود: از این تعداد ۳۳ نفر بستری شدند و ۲۴۷ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

وی همچنین از فوت پنج بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: بر این اساس تعداد فوتی‌های استان به یک هزار و ۴۸۰ نفر رسید.

شیرانی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی بیماران بستری در مراکز درمانی استان، تصریح کرد: در حالی که در اوج شیوع موج پنجم کرونا بیش از ۷۰۰ تخت بیمارستان در استان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده بود اما در حال حاضر ۵۱۵ بیمار در بخش‌های ویژه کرونا استان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: از مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان ۵۶ نفر با حال عمومی وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

شیرانی افزود: چنانچه روند نزولی شیوع بیماری به همین روال ادامه یابد پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده به کف موج برسیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و تداوم روند کاهشی کرونا در هفته آینده تعدادی از شهرستان‌های استان از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شود.

بر اساس جدیدترین رنگبندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ و سامان از وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) به وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خانمیرزا به وضعیت زرد (خطر متوسط) تغییر رنگ دادند.

همچنین شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، کیار، بن و اردل کماکان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون (۲۱ شهریور) ۲۰۶ هزار و ۷۴مورد تست مولکلی تشخیص کرونا در استان انجام گرفته شده است.

کرونا جان ۱۳ شهروند دیگر خراسان شمالی را گرفت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: شبانه روز گذشته ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در استان جان باختند و ۱۲۱ بیمار جدید بستری شدند.

دکتر سید احمد هاشمی روز یکشنبه اظهار داشت: اکنون ۶۲۰ بیمار با علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی افزود: از همه مردم درخواست می کنیم که جدای از رعایت شیوه نامه های بهداشتی به محض شروع علایم بیماری به در دسترس ترین پزشک مراجعه کنند.

هاشمی با بیان اینکه هم اکنون ۳۵ درصد جمعیت هدف در استان واکسینه شده اند، تصریح کرد: هم اکنون واکسیناسیون در استان از سرعت قابل قبولی برخوردار است و تاکنون بیش از ۳۵ درصد جامعه هدف در استان واکسن دریافت کرده اند که بیش از میانگین کشوری است.

وی خاطرنشان کرد:به دنبال افزایش سرعت واکسیناسیون در استان هستیم، بخصوص در مناطق روستایی از مردم توقع همکاری و مراجعه بیشتری برای تزریق واکسن داریم.

از ابتدای آغاز طرح ملی واکسیناسیون در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور، تاکنون ۳۰۴ هزار و ۷۴۵ واکسن کرونا به استان وارد و ۲۷۴ هزار دٌز تزریق شده است و اینک ۳۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

براساس آمار رسمی تا پایان موج چهارم ویروس کرونا یکهزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خراسان شمالی جان خود را از دست دادند که این میزان در موج پنجم افزایش زیادی داشته است.

براساس اعلام آخرین رنگبندی کرونایی شهرستان ها، هم اکنون شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، فاروج، گرمه، جاجرم در وضعیت قرمز و شهرستان های مانه و سملقان و  رازوجرگلان نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته است.

آمار مرگ روزانه کرونا در کردستان به ۹ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در شبانه‌روز گذشته ۹ بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند که بالاترین رقم در سال جاری است.

دکتر فرزین رضاعی روز یکشنبه اظهار داشت: از اول شهریور تا ظهر امروز ۲۱ شهریور ۹۸ بیمار بر اثر شدت ابتلا به کرونا جان خود را در استان از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: در این مدت هشت هزار و ۷۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد که بیشترین رکورد روزانه شناسایی بیمار جدید مربوط به هشتم شهریورماه با ۵۴۷ بیمار بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان اصلا مطلوب نیست، افزود: در حال حاضر به غیر از سروآباد بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

دکتر رضاعی با انتقاد از افرادی که بدون توجه به شرایط استان اقدام به برگزاری دورهمی می کنند، گفت: ویروس کرونای دلتا در فضای باز هم بشدت مسری است و شنیده می شود که برخی در صدد برگزاری مراسم‌های مختلف با پایان ماه محرم هستند که این جنایتی در حق خود این افراد و وابستگان و عزیزانشان است.

در شبانه روز منتهی به ظهر یکشنبه ۲۱ شهریور، ۲۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شدند. در حال حاضر ۸۸۸ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری و ۸۵ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان از مرز ۱۲۱ هزار نفر گذشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۵۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۱ هزار و ۹۲ نفر رسید.

دکتر قاسم میری‌علی‌آباد روز یکشنبه اظهار داشت: شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن سه نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته به ۲ هزار و ۵۰۲ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۳۲۴ بیمار حاد تنفسی و ۹۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز در خواست می شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

۱۳ نفر در منطقه کاشان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به فوت ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در این منطقه گفت: از این تعداد هشت مرد ۵۲، ۶۲، ۷۲، ۷۶، ۸۲، ۸۴، ۸۸ و ۹۰ ساله و سه زن ۸۳ (۲ نفر) و ۹۰ساله در مرکزهای درمانی کاشان و ۲ زن ۷۲ و ۸۶ ساله در آران و بیدگل جان باختند.

مهدی دلاوری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۸۸ مورد جدید به ۴۵ هزار و ۷۷۷ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۶۸۱ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۵۵۸ بیمار در کاشان و ۱۲۳ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۲۵۴ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره بستری موقت ۳۱ بیمار جدید از ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه تصریح کرد: ۱۹ بیمار در کاشان و ۱۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۷۷ نفر اعلام و اضافه کرد: ۷۱ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۵۷ بیمار با سن ۱۳ تا ۹۸ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۲۱ نفر با سن ۳۵ تا ۷۲ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۴۴۸ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: پنج هزار و ۲۳۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۴۷ هزار و ۴۱۶ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۵ هزار و ۹۵۰ بیمار حاد تنفسی تا کنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۲۰۰ هزار و ۸۰۳ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۲۰۰ هزار و ۸۰۳ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گفت: ۱۲۸ هزار ۸۷۹ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۷۱ هزار و ۹۲۴ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی کاشان در برهه کنونی قرمز و آران و بیدگل نارنجی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

۱۵۹ بیمار کووید۱۹ در البرز بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۱۵۹ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون یک هزارو۱۴۵ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

وی بیان داشت: ۱۵ بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز جان خود را از دست دادند و شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به پنج هزارو۷۴۷ نفر رسید.

فتحی افزود: ۶۷ هزار و ۶۰۶  بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شده اند که ۶۰ هزار و ۶۹۸ نفر آنان بهبود یافته اند.

اکنون ۶ شهرستان تابعه البرز قرمز و یک شهرستان نارنجی کرونایی است.

رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه ها برای مهار کرونا است. 

 

افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون کرونا تا ۸ شب

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به جذب نیروهای داوطلب و همکاری های بین بخشی برای توسعه و افزایش ساعت کاری مراکز تجمیعی واکسیناسیون، از افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون کرونا تا هشت شب خبر داد.

جلیل کوهپایه زاده گفت: تا هفته گذشته به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار دوز تزریق واکسن کرونا داشتیم اما با افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون، تعداد جایگاه های واکسن در مراکز کنونی و همچنین افزایش مراکز تجمیعی این ظرفیت در هفته جاری، این میزان به دو برابر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ۴۶ مرکز تجمیعی واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی ایران تا پایان هفته به ۵۰ مرکز می رسند، افزود: پیش از این بزرگترین چالش تامین واکسن بود اما اکنون کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و همچنین فضای فیزیکی برای راه اندازی مراکز جدید چالش های پیش رو برای افزایش ظرفیت واکسیناسیون هستند اما با همکاری های بین بخشی بطور قطع این چالش ها هم رفع می شوند.

کوهپایه زاده گفت: با کمک داوطلبانه نیروی های بسیجی و مردمی، دانشجویان و داوطلبان هلال احمر، مراکز تجمیعی کنونی از روز گذشته به صورت دو شیفت تا هشت شب فعال هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین از شبانه روزی شدن مرکز واکسیناسیون کردستان خبر داد و افزود: در روزهای آینده نیز چند مرکز دیگر مانند مرکز خودرویی دژبان ارتش واقع در خیابان فاطمی، بیمارستان های تریتا و ساسان و یک بیمارستان دیگر در جنوب شهر شبانه روزی می شوند.

وی با اشاره به ظرفیت شبانه روزی شدن مرکز واکسیناسیون ایران مال گفت: مرکز واکسیناسیون بوستان گفتگو هم به تازگی راه اندازی شده و فعلا از ساعت ۱۴ تا ۲۰ فعال است اما به زودی شبانه روزی خواهد شد.

کوهپایه زاده اظهار کرد: اکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد واکسیناسیون روزانه از طریق نوبت دهی سامانه salamat.gov.ir  انجام می شود که اگر این میزان به صد در صد برسد، موجب تسریع در واکسیناسیون می شود.

وی با بیان اینکه قرار است، زمان نوبت دوم واکسن نیز از طریق همین سامانه اعلام شود، افزود: در این صورت با هدایت صحیح شهروندان علاوه بر اینکه از شلوغی مراکز کاسته خواهد شد، میزان واکسیناسیون افزایش می یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.