13 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می برند و گزارش های خبری دریافتی از استان ها وضعیت خوشایندی را در زمینه کرونا نشان نمی‌دهد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۷۹ بیمار کرونای دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۳ هزار و ۶۳۲ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۶ شهریور ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،دو هزار و ۹۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۷۲۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۵۲ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۶۴۱ هزار و ۵۸۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

وضعیت کرونا در کاشان

وی با اشاره وضعیت اپیدمی در شهر کاشان کرونا گفت: این شهرستان در اسفند ۹۸ با خیز شدید کرونا مواجه شد اما از فرودین ۹۹ نمودار موارد بستری و ابتلا به کرونا در این شهرستان نزولی شد و این روند تا اواخر اردیبهشت ادامه داشت و تا نیمه خرداد به پایداری نسبی رسید اما از نیمه خرداد خیز دوم کرونا در کاشان مشاهده و روند موارد ابتلا و بستری در این شهرستان صعودی شد که با اندکی افت و خیز همچنان ادامه دارد.

لاری افزود: هم اکنون تعداد ۱۲۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستانها و مراکز درمانی کاشان بستری و ۲۹ بیمار در بخش مراقبت ویژه هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: میزان استفاده از ماسک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان ۶۵ درصد، میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه درون و برون شهری این شهرستان ۸۵ درصد، در بانک ها و ادارات دولتی ۸۵ درصد و میزان استفاده از ماسک در بین شاغلان اصناف و مراکز صنعتی به ترتیب ۶۰ و ۷۰ درصد است.

وی گفت: از زمان شروع اپیدمی کرونا تاکنون ۳۴ هزار مورد بازرسی از اماکن عمومی و کارگاهها انجام شده، طی این بازدیدها ۲۵۶ مرکز متخلف به علت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به مراجع قضایی معرفی و ۹۹ واحد متخلف پلمپ شدند.

لاری افزود: بیشترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات دولتی کاشان و کمترین میزان در نانوایی ها و مراکز پیشخوان دولت است. امیدواریم با رعایت بیشتر اصول بهداشتی شاهد خروج شهر کاشان از وضعیت زرد و هشدار کرونا باشیم و یادمان باشد که تنها راه پیشگیری و کنترل کرونا رعایت اصول بهداشتی سه گانه شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی مداوم دست هاست و هر گونه سهل انگاری و عادی انگاری زمینه خیز مجدد این اپیدمی را فراهم می کند.

 

گزارش های خبری دریافتی از استان ها وضعیت خوشایندی را در زمینه کرونا نشان نمی‌دهد.

براساس این گزارش‌ها، قزوینی ها که هفته  گذشته را در بدترین شرایط کرونایی سپری کردند، در اوج خطر هستند. 

به گفته منوچهر حبیبی جانشین ستاد مقابله با کرونا استان قزوین، بی‌توجهی شهروندان به رعایت اصول بهداشتی در بازار، اماکن تجاری ، تالارهای پذیرایی ، نانوایی ها، مطب پزشکان و دفاتر خدماتی از عمده عوامل افزایش روند این ویروس در قزوین است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

حبیبیبا توجه به در اوج خطر بودن قزوین، از پیک بستری ها و مرگ و میر ناشی از گسترش کرونا در چند روز اخیر سخن گفت و ادامه داد: اگر این آمار روند افزایشی داشته باشد براساس ارزیابی ها برای ادامه فعالیت صنوف پر خطر با دانشگاه علوم پزشکی تصمیم گیری خواهیم کرد.

در همین حال، پیمان نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ، روند ابتلا به کرونا در بین بانوان قزوینی را رو به افزایش اعلام کرد و گفت : در حال حاضر ۴۸ درصد مبتلایان به کرونا در این استان خانم و ۵۲ درصد نیز مرد هستند.

از قم هم خبر رسیده است که با خیز مجدد ویروس کرونا در این استان، موج سوم این بیماری در آن آغاز شده و تعداد افراد بستری به شدت افزایش‌یافته است.

این خبر را رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد و با بیان این که دیگر به هیچ تجمع و همایشی در قم اجازه برگزاری نمی‌دهیم، افزود: تعداد بستری بیماران کرونایی در دو روز گذشته از مرز ۱۰۰ نفر گذشته است.

محمدرضا قدیر همچنین تصریح کرد: تاب‌آوری نظام سلامت قم کاهش ‌یافته و برای جذب پرستار جدید هیچ متقاضی وجود ندارد.

علاوه بر این، رییس مرکز بهداشت قم گفته است که شرایط بستری و فوت بیماران کرونایی در قم نسبت به میانگین کشوری بیشتر شده و طی یک هفته اخیر تعداد بستری و نمونه‌های مثبت کرونایی در قم تا ۷۰ درصد افزایش‌یافته است.

همچنین  بهرام سرمست  استاندار قم  از غیرحضوری شدن کلاس های درس در مدارس تا اطلاع بعدی خبر داد و با اشاره به فعالیت مراکز آموزش عالی استان گفت: در  زمینه فعالیت دانشگاه‌ها نیزاصل بر آموزش‌های مجازی و غیرحضوری است.

استان البرز هم که در مسیر تردد چند استان کشور قرار دارد، در چند روز اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا بوده و به گفته دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، لازم است مردم پروتکل های بهداشتی را دقیقتر رعایت کنند.

در استان خراسان رضوی، گزارش های دریافتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بجستان از مطب های پزشکان نشان می دهد که  کمرنگ شدن حساسیت مردم نسبت به بیماری کرونا، رعایت نکردن هشدارها و پروتکلهای بهداشتی در برگزاری آیینها و جلسات عمومی و کاهش استفاده از ماسک موجب افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بازگشت این شهرستان از وضعیت زرد به وضعیت هشدار شده است.

همچنین در بناب در آذربایجان شرقی، افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی روزهای اخیر موجب شد که مسابقات موتورسواری در این شهرستان لغو شود. 

متولیان حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی هم این روزها شاهدند که روند نزولی ابتلا به کرونا در این استان که دو هفته قبل آغاز شد، متوقف شده است. 

شروع موج دوم کرونا موجب شد تا خراسان شمالی از اوایل مردادماه از نظر همه‌گیری کرونا در وضعیت قرمز قرار گیرد که این وضعیت همچنان ادامه دارد.

اما خلخال در استان اردبیل از مناطقی است که توجه مردم آن به رعایت موارد پیشگیرانه از کرونا و نکات مربوط به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی افزایش یافته و در نتیجه، شمار مبتلایان به این ویروس در این شهرستان سیر نزولی گرفته است.

دکتر محمد مهرتک سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ،درمانی خلخال با اعلام این خبر یاداور شد: برغم کاهش شمار مبتلایان به کرونا، وضعیت خلخال از لحاظ این ویروس خطرناک همچنان نارنجی است.

همراهی مردم با مصوبات ستاد مقابله با کرونا در گلستان هم جواب داده و روند شیوع این بیماری در استان را رو به کاهش برده، هر چند کنترل کامل آن نیازمند رعایت مستمر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

به گفته سراج الدین عارف معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان که هفته گذشته به ۲۷۰ بیمار رسیده بود ، دیروز به ۲۵۰ نفر کاهش یافت.

وی ادامه داد: به جز گرگان که تعداد بیماران کرونایی آن روند افزایشی دارد، بقیه شهرهای استان شاهد کم شدن تعداد بیماران کرونایی است که امیدواریم این روند با تداوم رعایت توصیه های بهداشتی توسط مردم ادامه یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.