طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت، 8 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و سه استان هم در وضعیت هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «از دیروز تا امروز ۹ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسید.

استانهای خوزستان، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استانهای ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

پنج شهر خوزستان در وضعیت قرمز کرونا

شهرهای آبادان، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر در حال حاضر از نظر شیوع کرونا وضعیت قرمز دارند و شهرهای مسجدسلیمان، ماهشهر، کارون، خرمشهر هم وضعیت نارنجی دارند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پنج شهر خوزستان همچنان با وضعیت قرمز ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

دکتر سیدمحمد علوی روز دوشنبه اظهار داشت: شهرهای آبادان، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر در حال حاضر از نظر شیوع کرونا وضعیت قرمز دارند و شهرهای مسجدسلیمان، ماهشهر، کارون، خرمشهر هم وضعیت نارنجی دارند.

وی تصریح کرد: مابقی شهرهای خوزستان از نظرشیوع کرونا وضعیت زرد دارند و تا این لحظه هیچ‌ شهری در خوزستان از لحاظ شیوع کرونا سفید نیست.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این که قرمز بودن وضعیت استان خوزستان به ۶ هفته رسیده است توضیح داد: با توجه به فشاری که روی سیستم درمانی و بهداشتی است باید محدودیت‌هایی برای نفس کشیدن سیستم درمانی اجرایی شود.

وی گفت: محدودسازی در برخی مکانها و ترددها به ویژه در حاشیه شهرها باید جدی گرفته شود و اقداماتی از جمله دور کاری ۵۰ درصد کارکنان، تعطیلی بازارهای سرپوشیده و برخی مراکز آموزشی و مهدکودک‌ها، دفاتر ازدواج، مراکز تعویض پلاک، برگرداندن سقف تراکنش تا ۱۰۰میلیون ریال، ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم و عروسی انجام شود.

علوی توضیح داد: با توجه به در پیش داشتن ماه محرم ضرورت دارد تدابیری ویژه این ماه نیز اندیشیده شود.به گزارش ایرنا ویروس کرونا نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده است که سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

خوزستان دربحث شیوع بیماری کرونا از یک ماه پیش در وضعیت قرمز قرار گرفته است و در روزهای اخیر تعداد مبتلایان این استان به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان را تاکنون ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات و همچنین افزایش بیماریابی عنوان کرده‌اند.

 

مشهد از لحاظ ابتلا به کرونا از مرحله قرمز هم عبور کرد!

وضعیت شهر مشهد از لحاظ ابتلای به کرونا از مرحله قرمز هم عبور کرده و "هشدار بسیار بالا" برای این کلانشهر به لحاظ بیماری کرونا اعلام شده است.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز دوشنبه با بیان این مطلب گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد امروز به بالاترین حد خود از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون رسیده است.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: تعداد بستری شدگان بر اثر ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی هم اکنون بیش از ۶۰۰ مورد در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش شده است که طی مدت شیوع بیماری کرونا بالاترین میزان بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمار روزانه تعداد بستری شدگان در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اثر کرونا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر گزارش شده است. 

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد از احتمال بازگشت محدودیت‌ها برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری ویروسی خبر داد.

 

اوج گیری کرونا در مازندران

استان مازندران در حالی پنجمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا را پشت‌سر می‌گذارد که به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، آمار بیماران کرونایی در این خطه شمال کشور روند صعودی به خود گرفته است.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی باعث شده تا آمار بیماران کرونایی در سطح استان مازندران همانند برخی از استان های کشور با وجود روند کاهشی از چند ماه گذشته تاکنون ، در روزهای اخیر روند صعودی به خود بگیرد و طی ۲ روز گذشته به اوج خود برسد و بار دیگر نگرانی روزهای تلخ ابتدای شیوع کرونا و محدودیت های ناشی از آن را در اذهان درمانگران که روزهای سختی را در روزهای همه گیری این ویروس خطرناک قرن پشت سر گذاشتند؛ افزایش دهد.

بر اساس آخرین گزارش ستاد مقابله با کرونا ی مازندران ، در حال حاضر تنها ۲۱ درصد از مردم استان پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به درستی اجرا می کنند و ۷۹ درصد بقیه با توهم نابودی کرونا به این مهم بی اعتنا هستند.

بی اعتنایی به پروتکل ها این روزها به برخی از  مراکز درمانی ، داروخانه ها، کلنیک های بهداشتی و درمانی ، مطب پزشکان و ادارات دولتی نیز سرایت کرده است ، وضعیتی که می تواند نگرانی برای رسیدن استان به وضعیت قرمز کرونایی را افزایش دهد.

براساس آخرین گزارش ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه ها تحت درمان قرار دارند که حدود ۱۴ درصد از مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های کشور را شامل می شود. همچنین در هفته های اخیر به طور میانگین روزانه حدود ۶۰ بیمار مبتلا به این ویروس در بیمارستان های استان با وضعیت حاد تنفسی بستری شدند.

طبق این گزارش در مجموع حدود ۱۰ درصد از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران در ۴۸ ساعت گذشته کارشان به بستری در بخش ویژه بیمارستانی کشیده است که این روند نگرانی ها را از سوی درمانگران افزایش داده است.

 

جهرم دوباره به وضعیت قرمز کرونا بازگشت

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم گفت: به دلیل شیوع گسترده کرونا مجددا وضعیت این شهرستان از امروز (نهم تیرماه ۹۹) قرمز شد.

مهدی شفیعیان، دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی اوقات فراغت جوانان شهرستان جهرم با بیان اینکه به دلیل شرایط موجود، برگزاری مراسم عروسی و عزا در این شهرستان ممنوع است، اظهار داشت: حاضر نیستیم به خاظر تشکیل یک زندگی جدید, سلامت میهمانان به خطر بیفتد و شهروندی جان خود را از دست بدهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جهرم هم امروز (نهم تیرماه) در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: این روزها وضعیت بیماری کرونا در جهرم به گونه‌ای است که چاره‌ای جز تعطیلی‌های گسترده وجود نخواهد داشت.

دکتر محمد رحمانیان افزود: روال افزایش غیر قابل باور شمار مبتلایان و در پی آن تعداد بیماران بستری، به احتمال زیاد بیمارستان‌ها را با بحران کمبود تخت مواجه خواهد کرد، مخصوصا تخت‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) که یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در میزان مرگ و میر است.

وی اظهار داشت: در این شرایط که وضعیت اقتصادی مناسب نیست، مایل نیستیم دوباره این شهرستان را به تعطیلی بکشانیم اما بدون تردید ادامه این روند چاره دیگری برای مسوولان این شهرستان باقی نخواهد گذاشت.

 

احتمال تعطیلی بازار در لرستان

استاندار لرستان گفت: با توجه به قرارداشتن برخی شهرهای استان در وضعیت هشدار شیوع کرونا، احتمال بازگشت برخی محدودیت‌ها ازجمله تعطیلی بازار و کنترل رفت و آمدها وجود دارد.

سیدموسی خادمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بنابر پیشنهاد مسوولان شهرستانی و استانی، شهرهایی که در وضعیت قرمز هستند می توانند با هماهنگی ستاد ملی مدیریت کرونا محدودیت‌های قبلی را به مدت یک هفته اعمال کنند.

وی تاکید کرد: با وجود شیوع کرونا تلاش شده واحدهای اقتصادی کمترین تبعات ناشی از تعطیلی بازار را داشته باشند اما در صورت ادامه روند برخی بی توجهی ها و رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی، محدودیت هایی برای مکان های عمومی از جمله بازار و مراکزخرید در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها شامل تعطیلی بازار، کنترل رفت و آمد و تعطیلی ادارات است که در صورت ادامه روند هشدار و رسیدن به وضعیت قرمز اعمال خواهد شد.

استاندار لرستان همچنین گفت: علاوه بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر، تعداد فوتی های ناشی از این بیماری در استان روند افزایشی داشته و باوجود اعلام نشدن لرستان در لیست استان های وضعیت قرمز، اما بر اساس آمار مبتلایان، کماکان در وضعیت هشدار قرار داریم.

 

زنگ هشدار شیوع کرونا در ملایر به صدا درآمد

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر تاکید کرد: روند شیوع ویروس کرونا در این شهرستان پس از پایان ماه مبارک رمضان، سیر صعودی به خود گرفته و ادامه این روند برای ملایر خطرناک است و ممکن است وارد وضعیت قرمز شویم.

محسن ترکاشوند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی همدان، ملایر در وضعیت زرد قرار دارد و مردم باید خطر شیوع کرونا را جدی بگیرند.

وی افزود: طبق آخرین اطلاعات و آمار، ۹۰ درصد افراد مبتلا به کرونا در این شهرستان مربوط به کسانی است که در مراسم‌های عروسی، عزا، مهمانی‌های خانوادگی و تجمع‌های بیش از ۱۰ الی ۱۵ نفر شرکت کردند و ۱۰ درصد افراد در معابر عمومی و سایر اماکن مبتلا شده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با تاکید بر اینکه کرونا تازه در این شهرستان شروع شده و هر چه سریعتر باید جلوی شیوع این ویروس گرفته شود تاکید کرد: چنانچه این روند ادامه یابد، پیش‌بینی ما این است که تا ۲۰ تیر ظرفیت بیمارستان‌های ملایر پُر خواهد شد.

دکتر ترکاشوند ادامه داد: ملایر در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت به خوبی توانست ویروس کرونا را مهار کند و در کنترل این بیماری موفق عمل کرد، اما این بیماری پس از پایان ماه مبارک رمضان سیر صعودی خود را آغاز کرد، به طوری‌که تعداد افراد بستری خرداد نسبت به اردیبهشت حدود ۲ برابر شد.

وی گفت: کل افراد بستری شده در این شهرستان در اردیبهشت ۱۶۸ نفر بود، در حالیکه در هفت روز ابتدای تیرماه به ۱۸۰ نفر رسید و این آمار رکورد یک ماه اردیبهشت را زد.

 

تمام کارمندان یک بانک‌ گنبدکاووس کرونا گرفتند

یک بانک در شهرستان گنبد کاووس به دلیل ابتلای همه کارمندان آن به ویروس کرونا تعطیل شد.

علی‌اکبر برآبادی معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری گنبدکاووس روز دوشنبه صحت این خبر را تایید کرد.

جدی نگرفتن هشدارهای بهداشتی و رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی موجب افزایش آمار مبتلایان به کرونا و اعمال محدودیت‌های بیشتر در گنبدکاووس شده است بطوریکه امروز دوشنبه نشست فوق العاده ستاد مقابله با کرونا در این شهرستان شرقی استان گلستان برگزار شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس در این جلسه با ابراز نگرانی از روند رو به رشد افراد مبتلا به کرونا در شهرستان گفت که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی بیماران کرونایی در گنبد تکمیل شد.

همچنین رییس تامین اجتماعی گنبدکاووس از شلوغی کارگزاری‌ این شهرستان اظهار نگرانی کرد و از مردم خواست در روزهای شیوع بیشتر کرونا، از تجمع در این گونه مراکز خودداری کرده و از خدمات اینترنتی غیرحضوری استفاده کنند.

عبدالجلیل واحدی اظهار داشت: عده‌ای از شهروندان برای پرداخت حق بیمه، تمدید دفترچه، پرینت فیش حقوقی و موارد مشابه دیگر به کارگزاری‌های تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند در حالی که تمام این خدمات با استفاده از اینترنت قابل دریافت و انجام است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.