طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت، 6 استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و 5 استان هم در وضعیت هشدار هستند.

به گزارش جماران؛ دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت: «از دیروز تا امروز ۷ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسید.

استانهای خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری بیماری کووید۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند. 

استانهای آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

تعداد زیادی از شهرستانها در وضعیت قرمز هستند

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا می شود.

وی گفت: هر فرد ناقل کرونا می‌تواند بدون فاصله گذاری اجتماعی ۴۰۶ نفر را مبتلا کند، افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتی بادی آنها مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند باید فاصله‌گذاری را رعایت کنند و هنوز نمی‌توان اعلام کرد این افراد در برابر کرونا ایمن هستند، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به ۱۰ میلیون مبتلا و نیم میلیون فوتی در جهان زنگ خطر این بیماری را به صدا درآورده است.

حریرچی گفت: اقدامات وزارت بهداشت، دولت و نظام جمهوری اسلامی برای کنترل اپیدمی کرونا بسیار وسیع بوده است اما هنوز کافی نیست. هنوز در استانهای با شدت و موارد رو به افزایش بیماران کووید۱۹ مواجه هستیم و تعداد زیادی از شهرستانها در وضعیت قرمز هستند.

حریرچی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه با توجه به اعلام ابتلای ۴۰درصدی مردم در برخی استانها به کرونا آیا رسیدن به احتمال ایمنی جمعی وجود دارد یا نه  گفت: جواب ساده به این پرسش این است که نمی دانیم، دنیا هم این را نمی داند. کشورهایی مثل سوئد به این سمت رفتند اما دچار شکست بدی شدند و عذرخواهی کردند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مساله دیگر این است که هنوز معلوم نیست و شواهد معتبری نداریم که کسانی که مبتلا می شوند ایمنی طولانی مدت خواهند داشت. معاون بهداشت (دکتر رئیسی) هم گفته ۴۰ درصد مبتلا شده اند نگفته این ۴۰ درصد ایمن شده اند. بررسی های اخیر که در مجله نیچر آمده نشان می دهد کسانی که مبتلا می شوند اگر شدت علایم بیماری کم باشد یا بی علامت باشد میزان آنتی بادی بعد از چند هفته کم می شود حتی در مورد آنهایی که دارای علایم بودند نیز میزان آنتی بادی بعد از مدتی کم می شود.

 

بیرجند و طبس در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین گزارش رنگ‌بندی مناطق کشور درخصوص شیوع بیماری کرونا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های بیرجند و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در این رنگ‌بندی شهرستان‌های بشرویه، سربیشه، فردوس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند.

وی گفت: همچنین شهرستان‌های خوسف و زیرکوه در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان‌های درمیان و سرایان در وضعیت سفید (کم‌خطر) قرار گرفته‌اند.

 

لرستان همچنان در وضعیت هشدار قرار دارد

استاندار لرستان گفت: این استان از نظر شیوع و ابتلا به کرونا همچنان در وضعیت هشدار قرار دارد و برای عبور از این مرحله نیازمند همکاری جدی مردم هستیم.

سیدموسی خادمی افزود: وضعیت استان بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص میزان ابتلا و نوع مرگ و میر، قرمز نیست اما شرایط مطلوبی هم نداریم.

وی اظهار داشت: روزانه ۲۰۰ مورد آزمایش های افراد مشکوک به کرونا مثبت می شود که به طور قطع آمار مبتلایان بیش از این تعداد و در میان افراد مختلفی که تست نداده اند بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ بیمار مبتلا به کرونا  روزانه در مراکز درمانی استان بستری می شوند ادامه داد: هرچند برخی روزها موردی از مرگ بیماران کرونا در استان گزارش نمی شود اما در بعضی  موارد ۲ تا سه نفر طی ۲۴ ساعت فوت می شوند.

استاندار لرستان گفت: اگر چه وضعیت ابتلا در شهرستان ها متغیر است اما به طور متوسط بیشترین مبتلایان در ازنا، خرم آباد و بروجرد شناسایی شده اند.

 

 

موج جدید بیماری کرونا در زنجان آغاز شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون موج جدید بیماری کرونا در این استان آغاز شده است که در صورت همدلی و همبستگی همگانی می‌توان به کنترل آن نایل شد و آسیب‌های ناشی از این بیماری را کاهش داد.

دکتر پرویز قزلباش روز شنبه افزود: بیماریابی کرونا طی ۲ هفته گذشته به طور قابل توجهی در استان افزایش یافته و پیش بینی ها نیز بیانگر آن است که طی روزهای آینده موج جدید از بیماران بستری در استان رخ خواهد داد که این بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

وی اضافه کرد: طی ۱۰ روز گذشته، شمار بیماریابی فعال استان نیز از ۴۰۰ بیمار به بیش از یک‌هزار نفر رسیده که به‌طور طبیعی این افزایش ها به دلیل ورود گسترده عوامل و دست اندرکاران بهداشتی و درمانی به این حوزه بوده است.

این مسؤول ادامه داد: طی چهارم تیر، از ۸۱۹ مورد نمونه گیری انجام شده ۳۴۳ مورد مثبت تشخیص داده شد که این رقم روز ماقبل آن ۷۷۹ نمونه با ۲۰۰ مورد مثبت بود و نکته مهم اینکه درصد بیماران مثبت که پیش از این ۲۰ درصد را شامل می شد اکنون به ۴۰ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: حضور بیماران مثبت و آلوده به کرونایی در اجتماعات این استان افزایش یافته بطوری که طی روزهای آینده ۱۵ درصد جمعیتی که در جامعه در معرض خطر قرار دارند، نیازمند بستری بیمارستانی شده و بخش دیگر نیز بیماران بدحال و نیازمند دریافت خدمات آی سی یو خواهند شد.

این مسؤول ادامه داد: پیش بینی ها در خصوص روند ابتلا به این بیماری به وقوع پیوست، روند افزایش تدریجی بستری های کرونایی در بیمارستان های استان و نمود عینی آن در روز چهارم تیر به تعداد ۷۶ مورد به اوج خود رسید که در این ارتباط ظرفیت بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس بخشی از بیماران این بیمارستان نیز طی ۲ مرحله به بیمارستان تامین اجتماعی امام حسین(ع) شهر زنجان منتقل شدند که یک بیمار بطور میانیگن به مدت هفت روز در شرایط عادی باید تحت درمان باشد که با توجه به افزایش بستری ها طی چند روز آینده تعداد قابل توجهی تخت برای مراقبت از گروه‌های هدف مورد نیاز است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در صورت تداوم روند کنونی، شمار بستری های کرونایی این استان به ۱۲۰ نفر در روز خواهد رسید که برای هفته پیش رو یک هزارو ۲۰۰ تخت مورد نیاز بوده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت های بیمارستانی حدود ۲ هزار نفر است.

وی اظهار داشت : در زمان حاضر روند افزایشی بیماری در این استان به ویژه ۲ روز گذشته رشد بیشتری یافته که در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی استان در شرایط آماده باش قرمز قرار گرفته و بر این مبنا تمامی مرخصی ها لغو شده است.

 

کازرون در آستانه ورود به وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

زنگ هشدار بحران کرونا در کازرون استان فارس به صدا درآمده است ، مسوولان بهداشتی و درمانی این شهرستان ، شهروندان را به رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، پرهیز از آمد و شدهای غیر ضروری ، استفاده از ماسک برای عبور از روزهای پرتلاطم پیش رو فرا خوانده اند.

دکتر بندر برامکی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون  روز شنبه به افزایش بی سابقه آمار مبتلایان کرونا دراین شهرستان اشاره کرد و گفت: در کمتر از ۲۰ روز گذشته با افزایش بی‌سابقه ۴ برابری بیماری کرونا  در کازرون روبرو بوده ایم. 

برامکی روز شنبه گفت: در یک ماهه اخیر و با عادی شدن رفتارها و عدم رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی در شهرستان کازرون خصوصاً عدم رعایت اصول بهداشتی و فردی در مراسم‌های عروسی و ختم در سطح شهرستان روزانه شاهد مثبت شدن آزمایش کرونای تعداد بسیار زیادی از مردم شهرستان به صورت گروهی و جمعی هستیم.

وی اضافه کرد: موج جدیدی از ابتلا به کرونا دراین شهرستان ایجاد شده به گونه ای که  در کمتر از ۴۸ ساعت گذشته  شمار قابل توجهی از شهروندان  به این بیماری مبتلا شده‌اند.

دبیر ستاد کرونای شهرستان کازرون گفت: از ابتدای شروع این بیماری تا کنون شمار مبتلایان در کازرون سه رقمی شده و کازرون در آستانه ورود به وضعیت قرمز کرونا قرار داده است .

 

استفاده از ماسک در ادارات و مراکز تجمعی چابهار اجباری شد

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا استفاده از ماسک در اماکن عمومی و ادارات این شهرستان اجباری است.

رحمدل بامری روز شنبه اظهارداشت: همچنین استفاده از ماسک در آژانس‌های مسافری چابهار اجباری است و در صورت رعایت نکردن این مورد شدیدا برخورد خواهد شد.

 

تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های البرز رو به افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این استان خبر داد.

حسین کریم با اشاره به همت جمعی و مشارکت مردم در مرحله اول شیوع کرونا، بیان کرد: در مرحله اول با مشارکت جمعی مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، البرز از آرامترین استان‌های کشور در مدیریت کرونا بود اما اکنون همچون سایر استان‌ها،  آمار و ارقام مبتلایان رو به افزایش است و شاهد روند گسترش شیوع کرونا هستیم.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه موارد بهداشتی در جامعه کمتر رعایت می‌شود، تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌ها به شدت افزایش یافته است.

رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی البرز در واکنش به بازگشایی تالارها، استخرها و سایر مراکز تجمعی، گفت: تجمعات اصلی‌ترین نقطه شکست ما و موفقیت ویروس کروناست؛ به ویژه تجمعات در محیط بسته، خطر ابتلای جمعی افراد را افزایش می دهد.

کریم افزود: در محیط رطوبتی، ویروس کرونا  بیشتر باقی می‌ماند و احتمال  انتقال ویروس بیشتر است و بازگشایی استخرها تصمیم ستاد ملی کرونا بوده است.

 وی با بیان اینکه البرز هنوز در وضعیت قرمز قرار ندارد؛ توضیح داد: ستاد کرونای کشور علاوه بر وضعیت بهداشت، مرگ اقتصادی را هم در نظر می‌گیرد و با توجه به شرایط اقتصادی و  تورم موجود در جامعه به بازگشایی مراکز اقدام می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1452074
  • منبع: ایرنا و ایلنا
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.