رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: وقوع پیک دوم بیماری در خوزستان پس از برگزاری مراسم ماه محرم بسیار محتمل است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص وضعیت کرونا در خوزستان در هفته‌های آینده گفت: ما تنها یک پیک بیماری در خوزستان داشتیم در صورتی که بسیاری از استان‌ها دو پیک بیماری را پشت سر گذاشتند، بنابراین وقوع پیک دوم بیماری پس از برگزاری مراسم ماه محرم بسیار محتمل است.

به گزارش جماران، دکتر شکرالله سلمان‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا نسبت به هفته‌های گذشته بهتر است البته در منطقه جنوب‌غرب خوزستان وضعیت سفید نیست و به اشتباه گفته می‌شود وضعیت کل استان خوزستان سفید است.

وی افزود: آبادان و شادگان در وضعیت نارنجی و خرمشهر در وضعیت زرد قرار دارند؛ وضعیت نارنجی یک پله با وضعیت قرمز یا همان وضعیت بحران، فاصله دارد. مردم باید دقت کنند و بیماری را جدی بگیرند. هر لحظه ممکن است به وضعیت قرمز برگردیم. در حال حاضر منطقه جنوب‌غرب خوزستان در وضعیت شکننده قرار دارد و نارنجی اصلاً وضعیت خوبی نیست و به هیچ وجه بیماری کنترل نشده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: همچنان روزانه موارد بیماری گزارش می‌شود و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ مورد جدید مثبت در منطقه ثبت شده است و شش مورد بستری نیز داشته‌ایم. در حال حاضر ۶۲ بیمار در بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان بستری هستند که ۲۲ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

سلمان‌زاده گفت: بیماری همچنان در منطقه وجود دارد و افراد مستعد ابتلا به بیماری نیز در جامعه زیاد هستند بنابراین هر گونه سهل‌انگاری و خوش‌بینی نسبت به کنترل بیماری، خطرناک است.

وی بیان کرد: در روزهای آینده برگزاری مراسم عزاداری محرم را خواهیم داشت که امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سلامتی برگزار شود در غیر این صورت می‌تواند خطرناک باشد و دوباره ما را به اوج بیماری برگرداند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: ما تنها یک پیک بیماری در خوزستان داشتیم در صورتی که بسیاری از استان‌ها دو پیک بیماری را پشت سر گذاشتند، بنابراین وقوع پیک دوم بیماری پس از برگزاری مراسم ماه محرم بسیار محتمل است. ما در مورد مرگ و زندگی صحبت می‌کنیم، بسیاری از عزیزان را از دست دادیم و از مردم می‌خواهیم بیماری را جدی بگیرند تا حتی شاهد موارد بستری نباشیم.

سلمان‌زاده با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته مورد مرگ ناشی از کرونا در جنوب‌غرب خوزستان رخ نداده است، تصریح کرد: در مجموع روند مرگ و میر، موارد بستری و سرپایی نزولی است اما این روند به دلیل همکاری مردم بوده و با سهل‌انگاری یا ساده‌انگاری مساله و فکر کردن به کنترل بیماری، می‌تواند ما را به اوج بیماری برگرداند.

وی عنوان کرد: ویروس در چرخش است و افراد ناقل در جامعه حضور دارند بنابراین هر لحظه ممکن است فردی به بیماری مبتلا شود. حضور در تجمعات، عدم استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ممکن است باعث برگشت ما به اوج بیماری شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: در ابتدای شیوع بیماری بسیاری از ارگان‌ها پای کار بودند و کار گندزدایی معابر انجام می‌شد اما اکنون تنها در برخی نقاط گندزدایی در حال انجام است و به صورت موردی انجام می‌شود در حالی که تا پایان بیماری باید این کار انجام شود. هر چند گرمای بالای محیط می‌تواند ویروس را از بین ببرد اما در خصوص انتقال فرد به فرد تأثیری ندارد. در روزهای گذشته در اوج گرما، شاهد موارد بیماری بودیم هر چند احتمال دارد ویروس در محیط گرم مانند دمای بالای ۵۰ درجه از بین برود.

وی در خصوص مراسم ماه محرم نیز تصریح کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم ماه محرم بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است که مقرر شده است مراسم در فضای باز انجام شود. همچنین مواکب در معابر برپا نخواهند شد. توزیع مواد غذایی حین برگزاری مراسم و جابه‌جایی هیات‌ها هم ممنوع است. رعایت فاصله دو متر و استفاده از ماسک نیز در هنگام برگزاری مراسم لازم است.

سلمان‌زاده بیان کرد: همچنین باید تا حدامکان از پخت غذای نذری خودداری شود اما در صورت انجام باید طبخ غذا با نظارت مراکز بهداشت و به صورت بسته‌بندی بهداشتی توزیع شود. در صورت امکان مردم نذر خود را به صورت نذر ماسک ادا کنند و در اختیار نیازمندان قرار بدهند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص کمبود ماسک، بیان کرد: در ابتدای شیوع پاندمی شاهد کمبود و نبود ماسک در داروخانه‌ها بودیم که با ورود گروه‌های جهادی شروع به تولید ماسک کردند و ماسک را با قیمت مناسب در داروخانه‌ها توزیع می‌کردند و اکنون عنوان شده که ماسک باید با قیمت ۱۴۰۰ توزیع شود و توزیع ماسک ۲۲۰۰ تومانی ممنوع شده است.

وی افزود: یک کارخانه نمی‌تواند به اندازه کافی ماسک مورد نیاز استان خوزستان را تولید کند و از ابتد در این خصوص تذکر دادیم. در حال حاضر کمبود ماسک وجود ندارد اما  کمبود ماسک ۱۴۰۰ تومانی را داریم. زمانی که به داروخانه اعلام می‌شود حق ندارد ماسک را با قیمت ۲۲۰۰ تومان بفروشد با کمبود ماسک مواجه می‌شویم.

سلمان‌زاده بیان کرد: نیاز ماسک روزانه منطقه جنوب‌غرب خوزستان ۵۰ هزار عدد ماسک است اما این کارخانه در ۱۰ روز گذشته تنها ۲۰ هزار ماسک در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان توزیع کرده است. در صورتی که اگر داروخانه‌ها اجازه داشتند ماسک ۲۲۰۰ تومانی را به فروش برسانند اکنون ماسک به وفور وجود داشت.

وی بیان کرد: یک کارخانه تولید ماسک در آبادان آماده بهره‌برداری است که باید سازمان صنعت و معدن پارچه مورد نیاز آن را تهیه کند. با راه‌انداری این کارخانه، مشکل ماسک در منطقه جنوب‌غرب خوزستان رفع خواهد شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص صدور مجوز تولید ماسک، تصریح کرد: صدور مجوز تولید، قیمت‌گذاری و توزیع ماسک بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و دانشکده علوم پزشکی تنها نظارت را انجام می‌دهد. ما نمی‌توانیم اجازه تولید هر ماسکی را بدهیم. هر کس می‌تواند ماسک استاندارد تولید کند می‌تواند به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کند و در صورت داشتن استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی نیز مجوز تولید را صادر خواهد کرد.

سلمان‌زاده بیان کرد: اگر کسی ادعا می‌کند می‌تواند محصول سلامت تولید کند باید استانداردهای لازم را داشته باشد و به دلیل اهمیت سلامت مردم سخت‌گیری می‌شود زیرا محصول سالم باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: مردم توجه کنند حتما نیازی به خرید ماسک نیست و می‌توانند با پارچه‌های سه لایه، یک ماسک خانگی درست کنند و از خود محافظت کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: بیماری کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا از طریق قطرات بزرگ تنفسی منتقل می‌شوند پس نیازی به استفاده از ماسک N۹۵ نیست. استفاده از ماسک N۹۵ برای مردم توصیه نمی‌شود و می‌تواند خطرناک باشد زیرا تحمل استفاده از این ماسک خطرناک است. این ماسک باید تنها در بخش مراقبت‌های ویژه استفاده شود. فیلتر این ماسک می‌تواند موجب انتشار بیماری در جامعه شود زیرا از طریق فیلتر بازدم فرد بیمار خارج می‌شود و می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

وی در خصوص بستری شدن بیماران کرونایی خرمشهری در آبادان، تصریح کرد: قرار نبود همه بیمارستان‌های ما در منطقه تحت پوشش آلوده شوند. اکنون تنها یک بیمارستان ویژه بیماران کرونا است اما زمانی که در پیک بیماری بودیم مجبور شدیم از بیمارستان‌های دیگر نیز استفاده کنیم؛ بنابراین بستری بیماران خرمشهری در آبادان به دلیل عدم وجود امکانات در خرمشهر نیست.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: فرماندار خرمشهر بسیاری از پروژه‌های شهرستان خرمشهر را با دست خودش افتتاح کرد اما نمی‌دانم چرا مباحثی در خصوص کمبودها را مطرح کرده و اینگونه زحمات را زیر سؤال می‌برد. چنین اظهاراتی جای تأسف دارد.

سلمان‌زاده با بیان اینکه کمبود نیروی پرستار یک معضل کشوری است، عنوان کرد: کمبود نیروی پرستار وجود دارد و اگر نیروی پرستار وجود داشته باشد هم‌اکنون استخدام خواهد شد. برای رفع کمبود نیروی پرستار مقرر شده است که دانشکده پرستاری آبادان در چند سال دانشجوی بومی پذیرش کند تا پرستاران را جذب کنیم و حتی امکاناتی مانند منزل مسکونی در اختیار آنها قرار می‌دهیم. اگر دانشجوی بومی در چند سال پذیرش شود، می‌توانیم در سه تا چهار سال مشکلات را حل کنیم.

وی بیان کرد: از مردم می‌خواهم در ایام پیش رو دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه برگزاری مراسم محرم را رعایت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.