طبق اطلاعیه امروز وزارت بهداشت در شنبه 25 اردیبهشت، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۲۰۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۶ هزار و ۶۳۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۷۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۸۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۳۹ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۱۰ هزار و ۸۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۳۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۴۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۵۲ هزار و ۶۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۱۰۸ هزار و ۷۲۱ دوز رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

۲۵ اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

بسیاری از مناطق کشور در حال عبور از پیک چهارم شیوع کرونا هستند و روند بستری مبتلایان در همه‌ استان‌های کشور کاهشی شده است، اما علاوه بر سویه قدیمی، خطر ویروس‌های جهش یافته هندی، کالیفرنیایی و آفریقای جنوبی ایجاب می کند که همچنان به هوش و به گوش باشیم.

اینکه آمار ابتلا به بیماری و بستری در اکثر استان های کشور روند نزولی به خود گرفته، ناشی از تلاش، همکاری و دقتی است که همه مردم در رعایت پروتکل‌ها و تدابیر خودمراقبتی انجام دادند. هر چند اوج این بیماری بسیار بلند و طولانی بود و میزان بیماران بستری بیمارستان ها هنوز زیاد است، اما ورودی به بیمارستان‌ها کم شده است.

با توجه به هشدارهای مسئولان مبنی بر انتشار ویروس‌های جدیددر برخی استان های کشور، عادی انگاری و بی توجهی  به پروتکل های بهداشتی موج پنجم شیوع کرونا را در استان ها ایجاد می کند، موجی که عبور از ان دشوارتر از قبل خواهد بود. 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است که مواردی که از ویروس هندی در کشور گزارش شده تحت کنترل است اما استانهای جنوبی و شرقی باید به شدت مراقب باشند البته با اقدامات خوب و به موقع تا حدودی توانسته اند، کنترل کنند و خیالمان را تا حدی راحت کنند.

علیرضا رئیسی همچنین از آغاز واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۷۵ سال خبر داد و گفت : واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال یعنی متولدان سال ۱۳۲۵ به قبل از امروز آغاز می شود. مشخصات این افراد در شبکه بهداشت وجود دارد و به تدریج با این افراد تماس گرفته یا برای آنان پیامک فرستاده می شود و فعلا نیازی به مراجعه حضوری و ثبت نام نیست.

وی اظهار داشت : واکسیناسیون این گروه سنی حداقل تا دو هفته آینده ادامه دارد. اگر تا روز چهارشنبه این هفته، این گروه از سالمندان ( افراد بالای ۷۵ سال) پیامک واکسیناسیون را دریافت نکردند یا با آنان تماس گرفته نشد می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی salamat.gov.ir با اعلام مشخصات، کد ملی و شماره تماس ثبت نام کنند تا با آنان تماس گرفته شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: با فوت ۲۰۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۶ هزار و ۶۳۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۷۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۸۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۳۹ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۱۰ هزار و ۸۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۳۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۴۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

۲۵ اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری از تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان خبر داد و گفت: تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن از کاهش ۵۰ درصدی برخوردار شد.

مجید شیرانی افزود: همچنین تعداد بیماران بستری در بخش‌های ویژه کرونا ۱۵ درصد کاهش داشته است اما با این وجود همچنان تعداد مرگ و میر روزانه در استان با نوسان همراه است و هنوز کاهش قابل توجهی شکل نگرفته است.

رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز گفت: وضعیت کرونا در این شهرستان بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که در روز جاری، ۲۵ اردیبهشت از سوی وزارت بهداشت اعلام شد، از قرمز به نارنجی تغییر یافت.

اصغر تنومند داشت: تعداد بستری‌ها در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه به ترتیب ۲۲ و ۱۸ نفر بوده که این تعداد نسبت به چند هفته قبل روند نزولی داشته است.

وی ادامه داد: موج چهارم کرونا به تدریج در مراغه در حال فروکش کردن بوده اما وضعیت نارنجی شهرستان در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا همچنان شکننده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر بیماران بخش مراقبت‌های ویژه مربوط به بستری‌های یک ماه گذشته است، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بالاست و با این روند طی روزهای آینده شاهد افزایش تعداد فوتی در شهرستان خواهیم بود.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که شمار مبتلایان بستری همزمان کرونا در این استان که ۲۰ روز پیش با رکوردی کم سابقه به ۶۳۳ نفر افزایش یافته بود، طی روزهای اخیر با اجرای سیاست‌های محدودیت‌ساز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به ۳۳۶ نفر کاهش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه روند کاهشی موج چهارم شیوع کرونا، طی شبانه روز گذشته ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۸۴ نفر کاهش نسبت به یک ماه قبل به ۳۷ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز با ۲۹۷ مورد کاهش از ۶۳۳ نفر به ۳۳۶ نفر افت کرده است.

بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل از چند روز پیش از وضعیت قرمز خارج شده و به نارنجی تغییر یافته و بر همین اساس امیدواری برای مهار بیماری کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

استان خراسان رضوی نیز بر اساس آخرین رنگ‌بندی نرم‌افزار ماسک از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده است.

هم اکنون هیچ شهرستانی در خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار ندارد و شهرستانهای نیشابور، چناران، کاشمر و گناباد خراسان رضوی که پیش از این وضعیت قرمز داشتند با کاهش تعداد مبتلایان به وضعیت نارنجی تغییر رنگ داده اند.

بر این اساس در حال حاضر شهرستانهای درگز، قوچان، بینالود، مشهد، تربت حیدریه، چناران، کاشمر، سرخس، سبزوار، گناباد و نیشابور خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستانهای استان در وضعیت زرد هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اعلام کرد: بر اساس اعلام آخرین وضعیت رنگ بندی شهرهای خوزستان از نظر شیوع کرونا، این استان از وضعیت قرمز خارج شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: طبق آخرین رنگ بندی شهرها که ساعتی پیش اعلام شده، خوشبختانه با اقداماتی صورت گرفته در ۲ هفته قبل از عید فطر، تمامی شهرهای استان از وضعیت قرمز خارج شدند.

وی افزود: البته ما به شدت نگران هستیم چرا که در ۳ روز منتهی به عید فطر تجمعات بسیاری در شهرهای مختلف استان صورت گرفت که نتیجه آن در ۲ هفته آینده مشخص میشود.

 از استان همدان نیز خبر رسیده است که براساس گزارش ستاد ملی کرونا و رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان، آمار و روند ابتلا به ویروس در این استان به طرز محسوسی نزولی شده است.

سیدسعید شاهرخی استاندار همدان ابراز امیدواری کرد که این روند نزولی همچنان در این استان تداوم داشته باشد، البته تداوم این وضعیت نیازمند همراهی و همکاری بیشتر و مستمر مردم برای اجرای شیوه نامه های بهداشتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت که حدود ۴۵ هزار نفر تاکنون در این استان دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رشید حیدری مقدم با اشاره به عملکرد خوب استان همدان در تزریق واکسن کرونا، اظهار داشت: ۴۱ هزار و ۳۸۸ دوز واکسن تا روز گذشته دراین استان تزریق شده ضمن اینکه سه هزار دوز واکسن تولید داخل(انستیتو پاستور) نیز در به متقاضیان همدانی تزریق شده است.

وی با بیان اینکه استان همدان رتبه نخست اجرای مرحله اول فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور را کسب کرده است، افزود: حدود ۱۰۰ درصد کادر بهداشت و درمان، دانشجویان علوم پزشکی، بخش خصوصی زیر مجموعه نظام پزشکی، پاکبان ها و زیر مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران و افراد آسیب پذیر استان همدان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

دبیرستاد مقابله با کرونا استان بوشهر نیز گفت: طبق گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت کرونایی شهرستان‌ های دیلم و جم این استان از نارنجی (پرخطر) به زرد (خطر متوسط) و عسلویه که زرد بود نارنجی شد.

دکتر کشمیری افزود: براین اساس شهرستان‌های بوشهر، گناوه، تنگستان، دشتی، دشتستان، کنگان و عسلویه در وضعیت پرخطر و دیر، دیلم و جم زرد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: براساس آخرین رنگ بندی سامانه ماسک شهرستان پارسیان استان هرمزگان از جمله شهرستان‌های قرمز خیلی پرخطر کرونایی کشور به شمار می‌رود که با توجه به همجواری آن با شهرستان عسلویه و تغییر رنگ عسلویه از زرد به نارنجی مردم این شهرستان‌ها باید درزمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حساسیت بیشتری اقدام کنند.

کشمیری با اشاره به کاهش روند ابتلای روزانه به ویروس کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد روند بستری کرونایی در بیمارستان‌های این استان از ۴۸۰ به ۳۳۰ نفر کاهش یافته و انتظار می‌رود در هفته‌های پیش رو این روند کاهش ادامه یابد.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها از امروز در سراسر کشور افزود: تاکنون ۲۲هزار و ۵۰۰ نفر در استان بوشهر علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و انتظار است در مرحله جدید واکسیناسیون بخش بیشتری از افراد واکسینه شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تمام شهرهای این استان از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده‌اند و در شرایط نارنجی یا زرد هستند.

مریم کوشکی بیان کرد: اکنون شهرستان های رومشکان و دوره چگنی در وضعیت زرد کرونایی و بقیه شهرستان های ۱۱ گانه استان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

تعداد مناطق قرمز کرونا به ۳ شهر کاهش یافت

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تعداد مناطق قرمز کشور به ۳ شهر کاهش یافت. محموله جدید واکسن فردا صبح به ایران می رسد و واکسیناسیون ۷۵ سال به بالاها از امروز شروع می شود.

علیرضا رئیسی روز شنبه پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا جای تقدیر دارد با همکاری مردم تعداد شهرهای قرمز کرونایی کشور به ۳ شهر کاهش یافت. از همه مردم که در رعایت پروتکل ها در جهت کنترل این بیماری اهتمام داشتند، قدردانی می کنیم. هم در ایام شبهای قدر، هم برگزاری نماز عید فطر و تعطیلات عید فطر مردم خیلی خوب رعایت کردند.

رئیسی ادامه داد: میزان مسافرت و تردد جاده ای خودروها در تعطیلات عید فطر امسال نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافت.

بر اساس نقشه ماسک وزارت بهداشت هم اکنون شهرهای پارسیان در استان هرمزگان، قلعه گنج در استان سیستان و بلوچستان و سلماس در استان آذربایجان غربی در وضعیت قرمز کرونا هستند. بقیه شهرهای کشور در وضعیت نارنجی یا زرد هستند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: فاز اول واکسیناسیون کرونا برای کادر بهداشتی تمام شده، فاز دوم نیز برای گروه های ۸۰ سال به بالا تقریبا انجام شده است و از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال شروع می شود.

وی افزود: محموله جدید واکسن نیز فردا صبح به کشور صبح می رسد و بلافاصله توزیع خواهد شد. فعلا افراد بالای ۷۵ سال نیازی به ثبت نام برای واکسن ندارند. همکاران من در شبکه بهداشت اطلاعات آنان را دارند و با آنان تماس می گیرند یا پیامک می زنند. افراد بالای ۸۰ سال جامانده می توانند با مراجعه به سامانه  salamat.gov.ir  ثبت نام کنند، بعد از ۴۸ ساعت با آنان تماس گرفته می شود. مطمئن باشند سهمیه هیچ فردی برای واکسن از بین نمی رود.

معاون وزیر بهداشت گفت: افراد بالای ۸۰ سال که تاکنون واکسن نزده اند یا با آنان تماس گرفته نشده است می توانند با مراجعه به سامانه  اعلام شده و درج کد ملی و شماره تماس خود برای ثبت نام اقدام کنند. هیچ مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسن وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس تصمیم امروز ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند جریمه می شوند، جرایمی برای افراد بیماری که از خانه بیرون می روند نیز تعیین شده است . زیرا این افراد پروتکل شکن می توانند افراد زیادی را آلوده کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تقریبا در همه استانهای کشور شاهد روند نزولی ابتلا به کرونا و بیماران بستری و سرپایی هستیم، ورودی بیمارستانها کمتر شده است اما برخی استانها مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان شرقی و غربی نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها در فضای بسته تجمع نکنند 

وی با اشاره به ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: روز پایان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری است. از همه کاندیداهای ریاست جمهوری و طرفداران آنها خواهش می کنیم مراقبت کنند امیدواریم ضمن اینکه انتخابات پرشوری خواهیم داشت مبادا باعث شیوع و انتقال بیماری در کشور شویم.

رئیسی افزود: هر گونه تجمع کنترل نشده و در فضای بسته با تراکم بالا و بدون تهویه، باعث شیوع بیشتر بیماری می شود. تا جای ممکن از تجمعات بزرگ جلوگیری کنیم و از فضای باز و فضای مجازی و صدا و سیما برای تبلیغات استفاده کنیم.

وی گفت: کشور اکنون از نظر کرونا در شرایط نسبتا پایدار است، مبادا با بی توجهی دوباره موج دیگری از بیماری شکل بگیرد و شاهد موج پنجم باشیم. همه باید رعایت کنیم تا بیش از این درگیر بیماری نشویم.

معاون وزیر بهداشت گفت: در روزهای آینده خبرهای خوبی درباره واکسیناسیون داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با اشاره به وضعیت کرونا در هندوستان توضیح داد: کشور هندوستان همچنان درگیر شیوع بالای کرونا و میزان بالای مرگ و میر است. همچنان این کشور بسیار دردسر دارد و گرفتار شده است.

وی ادامه داد: این وضعیت به خاطر شیوع ویروس جهش یافته کرونای هندی در این کشور است. این ویروس مثل ویروس جهش یافته انگلیسی توانسته خیلی کشورها را درگیر کرد و همچنان تاخت و تاز می کند. باید بیشتر هوشیار باشیم و پروتکل ها را رعایت کنیم.

رئیسی گفت: مواردی که از ویروس هندی در کشور گزارش شده تحت کنترل است اما استانهای جنوبی و شرقی باید به شدت مراقب باشند البته با اقدامات خوب و به موقع تا حدودی توانسته اند، کنترل کنند و خیالمان را تا حدی راحت کنند.

 

بستری شدگان سندرم تنفسی در آذربایجان غربی به حدود ۱۱۴۵ نفر کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به هزار و ۱۴۵ نفر رسید که نشان دهنده روند کاهشی در بستری هاست.

دکتر جواد آقازاده روز شنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و ۱۵۶ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۷۶ نفر مربوط به ارومیه است که نشان دهنده وضعیت نامناسب در مرکز استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۲۳۳ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۴۷ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

وی با اشاره به فوت ۱۱۷۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهارهزار و ۴۴۰ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۶۳هزار و ۱۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که ۵.۹ درصد کل مبتلایان کشوری و حدود یک هزارم مبتلایان جهانی است.

 

گیلانغرب در رنگ‌بندی جدید کرونا در وضعیت نارنجی قرار گرفت

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گیلانغرب گفت: تعداد موارد ابتلا و بستری در این شهرستان در چند روز اخیر کاهش یافته و وضعیت این شهرستان از لحاظ ابتلا به کرونا از قرمز به نارنجی تغییر کرده است.

دکتر «فریدون نوری» روز شنبه افزود: از ابتدای فروردین تاکنون از مجموع چهار هزار و ۴۵۲ نمونه اخذ شده از موارد مشکوک به ویروس کرونا، آزمایش یک هزار و ۷۸ مورد مثبت بوده که از این تعداد ۱۴نفر فوت کرده اند و هم اکنون ۱۵ مورد بستری در بیمارستان ها داریم.

وی اظهار داشت: با مشارکت سربازان خط مقدم بهداشت، بهورزان، مراقبین سلامت در پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تا امروز یک هزار و ۷۳۱ نفر از گروه های مختلف به صورت اولویت برای نوبت اول واکسینه شده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: ما آمادگی کامل را برای واکسیناسیون داریم و تمام مراکز و خانه های بهداشت آماده شده و ۲ مرکز تجمیعی نیز در شهر گیلانغرب در دبیرستان های معصومیه شاهد و امام صادق (ع) با تجهیز ۱۶ تیم بهداشتی با همکاری بسیج و هلال احمر پیش بینی و آماده شده اند.

دکتر نوری افزود: پیگیر ایجاد یک مرکز خودرویی برای واکسیناسیون افراد ناتوان نیز هستیم تا به محض وصول واکسن کار واکسیناسیون عمومی را بزودی آغاز کنیم.

او با بیان اینکه طبیعتا هر واکسنی حتی واکسن های معمولی اندک عوارض خود را دارد، گفت: مردم به هیچ عنوان نگران نباشند و اندک عوارض واکسن کرونا هم همانند دیگر واکسن های معمول، طبیعی و امری بدیهی و گذرا است از این رو به شایعات فضای مجازی توجهی نکنند.

وی ادامه داد: تزریق واکسن یک روز زودتر به معنای یک روز جلوگیری از ابتلا  و مرگ ومیر است از این رو نسبت به تزریق اولین واکسنی که کارشناسان مرتبط توصیه می کنند، بلافاصله اقدام نمایند.

دکتر نوری اضافه کرد: از ابتدای شروع اپیدمی در شهرستان گیلانغرب از هشت هزار و ۷۶۷نمونه اخذ شده، تست ۲ هزار و ۳۶۸ نفر مثبت بوده و ۷۹نفر نیز فوت کرده اند.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

 

۱۰ شهرستان مازندران در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند

طبق تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،تعداد مناطق زرد کرونایی مازندران از ۶ به ۱۰ شهرستان افزایش یافته است.

طبق تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، در حال حاضر از مجموع ۲۲ شهرستان استان مازندران ،۱۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بر اساس این ارزیابی شهرستان های فریدونکنار، عباس آباد ، گلوگاه و نکا که تاکنون در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می بردند ، با تغییر رنگ بندی وارد وضعیت زرد شدند.

به طور کل هم اکنون شهرهای ، بابلسر، فریدونکنار ، سیمرغ، سوادکوه، سوادکوه شمال ، میاندرود ،نکا، کلاردشت ، عباس آباد  و گلوگاه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنیمن شهرهای ساری، بابل، آمل، قائمشهر،محمودآباد، جویبار، نور، نوشهر، چالوس، بهشهر ، تنکابن و رامسر  در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

مازندران از هفته دوم فروردین ماه با تغییر رنگ بندی ۶ شهرستان به طور رسمی وارد موج چهارم کرونا شد  و کمتر از سه هفته به پیک این موج رسید و در ۲۸ فروردین ماه شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ استان به اوج خود یعنی به عدد یک هزار و ۶۴۴ نفر رسید  و بعد از ان روند بیماران در استان سیر نزولی به خود گرفت.

در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ۶۴۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۷ نفر به دلیل وخامت وضعیتشان در بخش مراقبت های ویژه تحت  درمان می باشند.

 

۱۱۱ مورد ابتلای جدید به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۱۱ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی ۴۸ ساعت گذشته در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر سید " محمد جمالیان" روز شنبه افزود:  بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در ۴۸ ساعت گذشته، ۱۱۱ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در استان مرکزی شناسایی شد.

وی بیان داشت: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۲۸ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: ۸۳ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند.

دکتر جمالیان تاکید کرد: با احتساب موارد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۵۸ هزار و ۳۷۶ نفر رسیده است.

وی گفت: در این مدت ۱۴ مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس، تعداد فوتی‌ها به ۲ هزار و ۱۲ نفر رسیده است.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

 

کرونا جان چهار تَن دیگر را در قم گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در شبانه روز منتهی به ۲۵ اردیبهشت ماه جاری، چهار تَن از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته، ۶۳ تَن با علائم مشکوک و یا قطعی کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن شدن ۴۵ تَن از این افراد در بیمارستان‌های استان افزود: ۴۱ تَن نیز که طی روزهای قبل بستری شده بودند، ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم مجموع بیماران کرونایی که هم اکنون در بیمارستان‌ها بستری هستند را ۳۵۲ تَن ذکر کرد و گفت: ۹۰ تَن از آنها به دلیل وخامت شرایط جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی افزود: از ۳۱۹ آزمایش کرونای انجام شده نتیجه ۱۱۵ مورد مثبت بوده است.

قدیر همچنین بیان کرد: از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون در قم ۲۴ هزار و ۶۶۹ دوز واکسن تزریق شده است.

 

۳ بیمار مبتلا به کرونا در کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سه زن ۶۰، ۷۹ و ۸۷ ساله در ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل جان باختند.

مریم امیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۲۱۰ نفر است که ۱۸۵ بیمار در کاشان و ۲۵ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۳۵ نفر اعلام و اضافه کرد: ۳۱ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۴۵ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۴۵ مورد جدید به ۲۳ هزار و ۱۳۶ نفر رسید.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۰ نفر با سن از ۳۱ سال تا ۹۲ سال در کاشان و ۶ نفر از آران و بیدگل با سن ۳۷ تا ۸۲ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

امیدی گفت: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۶۹ هزار و ۲۳۶ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در این مدت، ۱۱ هزار و ۴۸ بیمار حاد تنفسی از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: ۶۶۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه دانشگاه) است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی نارنجی است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

شمار بیماران بدحال کرونا در بیمارستان‌های فارس به ۲۸۱ نفر رسید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: هم اکنون هزار و ۶۷۴ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان های استان فارس بستری هستند که از این تعداد، ۲۸۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

عبدالرسول همتی روز شنبه در نشست ستاد مدیریت دانشگاهی کرونا در شیراز  با اعلام آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۸۷۳ هزار و ۴۱۸ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه های استان انجام شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۵۳ هزار و ۷۶۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۹۹ هزار و ۳۴۷ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد چهارده هزار و ۴۷۵ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۶۸ هزار و ۲۴۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

دکتر «عبدالرسول همتی» همچنین از بهبودی ۹۶ درصد مبتلایان معادل ۲۴۳ هزار و ۷۴۸ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

وی افزود: هم اکنون هزار و ۶۷۴ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۲۸۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه با اعلام جان باختن ۱۳ هم استانی دیگر در اثر کروناویروس طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را چهار هزار و ۳۶۰ نفر اعلام کرد.

واکسیناسیون فقط طبق برنامه ستاد کرونا 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ، اجرای طرح واکسیناسیون کرونا را منطبق بر اولویت ها و برنامه ریزی ستاد ملی کرونا عنوان کرد.

دکتر  مهرزاد لطفی گفت: واکسیناسیون کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و واحدهای زیرمجموعه دانشگاه، تنها بر اساس سند ملی واکسیناسیون انجام می شود و برای هیچ نهاد، سازمان یا ارگانی واکسیناسیون جداگانه و خارج از اولویت های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا، صوت نمی گیرد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته واکسیناسیون دانشگاه اضافه کرد: نشست های این کمیته بر اساس برنامه های ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا برگزار و مسایل مختلف مرتبط با واکسیناسیون کرونا در این کمیته بررسی و ارزیابی می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: تمام شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز موظفند بر اساس برنامه ریزی ها و اولویت های مشخص شده از سوی ستاد ملی کرونا اقدام کنند و خارج از این برنامه ها هیچ اقدامی انجام نشود.

دکتر لطفی با اشاره به روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در فارس افزود: با توجه به آغاز مجدد برگزاری مراسم های عروسی، با خطر افزایش دوباره موارد ابتلا به بیماری مواجهیم؛ مردم نیز با مشاهده علائم بیماری به مراکز منتخب کووید۱۹ مراجعه و برای انجام تست کرونا اقدام کنند تا ضمن شناسایی موارد مثبت احتمالی به ویژه در شهرستان ها، از انتقال بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

او همچنین تعامل و همکاری بیشتر از سوی سازمان ها و نهادها با دانشگاه برای مقابله با کرونا امری لازم دانست.

 

تست‌های مثبت کرونا در اصفهان به ۳۰ درصد کاهش یافت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تست‌های مثبت کرونا در استان از ۲ هفته پیش تاکنون روند کاهشی داشته و از ۴۰ به ۳۰ درصد رسیده است.

آرش نجیمی روز شنبه اظهار داشت: درصد مثبت تست‌های کرونا در استان اصفهان در ۲ هفته گذشته حدود ۴۰ درصد بود اما در این مدت روند کاهشی داشت و به ۳۵ درصد در هفته گذشته و به ۳۰ درصد در روز جاری رسید.

وی با بیان اینکه هرچه میزان تست‌های مثبت کووید- ۱۹ کاهش یابد به معنی شیوع کمتر ویروس کروناست، اظهار امیدواری کرد که با روند مناسب  ایجاد شده، میزان تست‌های مثبت به کمتر از ۲۰ درصد برسد.

نجیمی با اشاره به کاهش تعداد بیماران بستری کرونایی در بیمارستان‌های استان اضافه کرد: تعداد بیماران از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در اوائل اردیبهشت، امروز به حدود یکهزار و ۵۰۰ نفر رسید و امیدواریم در پایان اردیبهشت این شاخص سه رقمی شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: با کاهش تعداد بیماران بستری، تغییراتی در بیمارستان‌های مرجع کرونا نیز ایجاد می‌شود و بیمارستان الزهرا(س) به فعالیت های عادی خود بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بدحال و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین مرگ و میر ناشی از کرونا نیز نسبت به ۲ هفته گذشته کاهش یافته است، افزود: در شبانه روز گذشته ۲۱ بیمار دارای علائم کرونا در استان جان باختند که امید است این آمار نیز کاهش یابد.

نجیمی به تغییر جدول رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ نیز اشاره و تصریح کرد: بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی، هیچ شهرستان قرمزی(بسیار پرخطر) در استان نداریم و چهار شهرستان خور و بیابانک، چادگان، بویین میاندشت و خوانسار در وضعیت زرد(خطر متوسط) و سایر شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی(پرخطر) قرار دارند.

وی با بیان اینکه میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در زمان حاضر نسبت به اسفند و تعطیلات نوروز بهبود یافته است از متصدیان واحدهای صنفی خواست تا همچنان نسبت به رعایت دستورهای بهداشتی مقید باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در زمان حاضر واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای ۷۵ سال انجام می شود، تاکید کرد: شرایط واکسیناسیون کرونا در خرداد امسال بهبود می‌یابد.

نجیمی اضافه کرد: زمانی می‌توان گفت ایمنی جمعی در برابر ویروس کرونا ایجاد شده است که حداقل ۶۰ درصد جمعیت جامعه واکسن را دریافت کرده باشند.

 

شمار بیماران کرونایی بستری در کهگیلویه و بویراحمد رو به کاهش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری در استان رو به کاهش بوده و امیدواریم باهمکاری مردم این روند ادامه یابد.

پرویز یزدان پناه روز شنبه اظهار داشت: مجموع مراجعه سرپایی به بیمارستان های استان تاکنون ۲۶۸ هزار نفر بوده است.

وی افزود:  ۵۴۴ نفر روز گذشته به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه کردندکه این آمار در مقایسه با روزهای قبل که حدود ۱۵۰۰ نفر بود حدود یک سوم کاهش داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شمار قربانیان کرونا در استان به ۶۴۱ نفر رسیده است.

یزدان پناه ادامه داد: از این تعداد فوتی ۸۴ مورد فاقد بیماری زمینه ای بوده اند.

وی تاکید کرد: تاکنون ۲۰۱ هزار تست از افراد مشکوک به کرونا در استان گرفته شده که شاخص نمونه گیری در کشور ۲۰.۵ درصد و در استان ۲۸ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه ‌و بویراحمد ابراز داشت: ۴۴ هزار و ۲۰ نفر بیمار کرونایی در استان هم بهبود یافته اند.

وی گفت: تعداد افراد بستری با تست مثبت در بیمارستان های استان ۱۶۴ نفر هستند که ۲۳ مورد در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مشکل کمبود داروی رمدسیور در استان وجود دارد که هم اینک از طریق استانداری این موضوع در حال پیگیری است.

یزدان پناه بیان کرد: مشکل فعلی روند افزایش بیماران کرونایی در شهرستان مارگون است که می طلبد تدابیر لازم اندیشیده شود.

 

بستری شدگان سندرم تنفسی در آذربایجان غربی به حدود ۱۱۴۵ نفر کاهش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به هزار و ۱۴۵ نفر رسید که نشان دهنده روند کاهشی در بستری هاست.

دکتر جواد آقازاده روز شنبه افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و ۱۵۶ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی ادامه داد: از کل بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۷۶ نفر مربوط به ارومیه است که نشان دهنده وضعیت نامناسب در مرکز استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۲۳۳ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۴۷ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

وی با اشاره به فوت ۱۱۷۲ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به چهارهزار و ۴۴۰ نفر رسیده است.

تاکنون ۱۶۳هزار و ۱۳ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده که ۵.۹ درصد کل مبتلایان کشوری و حدود یک هزارم مبتلایان جهانی است.

 

گیلانغرب در رنگ‌بندی جدید کرونا در وضعیت نارنجی قرار گرفت

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گیلانغرب گفت: تعداد موارد ابتلا و بستری در این شهرستان در چند روز اخیر کاهش یافته و وضعیت این شهرستان از لحاظ ابتلا به کرونا از قرمز به نارنجی تغییر کرده است.

دکتر «فریدون نوری» روز شنبه افزود: از ابتدای فروردین تاکنون از مجموع چهار هزار و ۴۵۲ نمونه اخذ شده از موارد مشکوک به ویروس کرونا، آزمایش یک هزار و ۷۸ مورد مثبت بوده که از این تعداد ۱۴نفر فوت کرده اند و هم اکنون ۱۵ مورد بستری در بیمارستان ها داریم.

وی اظهار داشت: با مشارکت سربازان خط مقدم بهداشت، بهورزان، مراقبین سلامت در پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تا امروز یک هزار و ۷۳۱ نفر از گروه های مختلف به صورت اولویت برای نوبت اول واکسینه شده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان گیلانغرب گفت: ما آمادگی کامل را برای واکسیناسیون داریم و تمام مراکز و خانه های بهداشت آماده شده و ۲ مرکز تجمیعی نیز در شهر گیلانغرب در دبیرستان های معصومیه شاهد و امام صادق (ع) با تجهیز ۱۶ تیم بهداشتی با همکاری بسیج و هلال احمر پیش بینی و آماده شده اند.

دکتر نوری افزود: پیگیر ایجاد یک مرکز خودرویی برای واکسیناسیون افراد ناتوان نیز هستیم تا به محض وصول واکسن کار واکسیناسیون عمومی را بزودی آغاز کنیم.

او با بیان اینکه طبیعتا هر واکسنی حتی واکسن های معمولی اندک عوارض خود را دارد، گفت: مردم به هیچ عنوان نگران نباشند و اندک عوارض واکسن کرونا هم همانند دیگر واکسن های معمول، طبیعی و امری بدیهی و گذرا است از این رو به شایعات فضای مجازی توجهی نکنند.

وی ادامه داد: تزریق واکسن یک روز زودتر به معنای یک روز جلوگیری از ابتلا  و مرگ ومیر است از این رو نسبت به تزریق اولین واکسنی که کارشناسان مرتبط توصیه می کنند، بلافاصله اقدام نمایند.

دکتر نوری اضافه کرد: از ابتدای شروع اپیدمی در شهرستان گیلانغرب از هشت هزار و ۷۶۷نمونه اخذ شده، تست ۲ هزار و ۳۶۸ نفر مثبت بوده و ۷۹نفر نیز فوت کرده اند.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.