گزارش جی پلاس از سوال های بدون جواب مجمع پرحاشیه سال ۹۸

کرونا و ادامه اتفاقات عجیب در ورزش ایران/ انتخاب رییس فدراسیون دوومیدانی با تلفن و فکس!

افشین داوری در حالی دوباره به ریاست فدراسیون دوومیدانی رسید که مجمع انتخاباتی این فدراسیون پر از حرف و حدیث بود و شیوع بیماری کرونا پاسخ نه چندان منطقی در پاسخ به علت این حواشی بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور انتخابات فدراسیون های ورزشی هم با مشکلات زیادی رو به رو شدند چرا که اعضای مجامع به راحتی نمی توانند خود را از شهرهای مختلف به تهران برسانند. این مشکل تا جایی پیش رفت که فدراسیون پزشکی - ورزشی در خواست تعویق انتخابات را داد و وزارت ورزش هم با این موضوع موافقت کرد.

کرونا راهی به دوومیدانی ندارد؟

برخی از اعضای مجمع فدراسیون دوومیدانی هم این درخواست را داشتند چرا که به خاطر کرونا امکان حضور در تهران را نداشتند و پیشنهاد دادند این مجمع با تاخیر برگزار شود اما این بار وزارت ورزش با این درخواست موافقت نکرد.

علی نژاد معاون امور قهرمانی وزارت ورزش دراین باره گفت: طبق پیش بینی‌هایی که صورت‌ گرفته، این ویروس تا اردیبهشت ماه مهمان‌ کشور ماست و به همین دلیل اگر الان مجمع برگزار نمی‌شد، باید بعد از المپیک ۲۰۲۰ این انتخابات را برگزار می‌کردیم. غیبت ۱۴ رئیس هیات استانی هم به خاطر نگرانی از ویروس کرونا بود، قطعا قلبشان با مجمع بوده است. کرونا نباید باعث توقف فعالیت‌های ما شود. ما به خاطر مردم و کشور امروز اینجا جمع شدیم تا تکلیف دوومیدانی مشخص شود.

این صحبت ها در حالی صورت گرفت که انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی به دلیل رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از بیماری کرونا ویروس به تعویق افتاد. در واقع شرایط برای برگزاری هردو انتخابات یکی بود اما وزارت یک را لغو و دیگری را برگزار کرد. مشخص نیست معیار برگزار شدن یا نشدن مجمع چه بوده است.

photo_2020-03-09_11-51-47

رای تلفنی در مجمع!

یکی از اعضای مجمع به گفته مسئولان به سبب بیماری امکان حضور در مجمع را پیدا نکرد و به همین دلیل رای خود را تلفنی به مجمع اعلام کرد؛ اتفاقی عجیب که باعث تعجب حاضران و البته اعتراضاتی هم شد. علی نژاد در این باره هم گفت: قبلا هم این اتفاق رخ داده و غیر قانونی نیست. البته علی نژاد اعلام نکرد که در کدام انتخابات این اتفاق تکرار شده است. البته ارسال رای با فکس هم جای سوال زیادی دارد که مشخص نیست چه زمانی این اتفاق رخ داده است که در دوومیدانی هم تکرار شد؟!

غیبت اعضای مجمع و رای مدیر کل به جای رییس هیات!

روسای هیات چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر و خراسان جنوبی از جمله غایبان مجمع بودند که نماینده ای از آن ها در مجمع حاضر شد. نکته قابل توجه این است که براساس ادعاها این افراد با نامه بدون امضا و معرفی هیات‌های استان خود در مجمع شرکت کردند و همین مورد اعتراض کیهانی بود اما علی نژاد مصرانه گفت که هیچ مشکل قانونی در این باره نیست و قانون به درستی اجرا شده است.

با توجه به شرایط ویژه گیلان و قم به روسای این هیات اجازه داده شد که رای خود را به صورت مخفی فکس کنند اما این موضوع هم مورد اعتراض بود و بسیاری عقیده داشتند که با این شرایط نباید اصلا انتخابات برگزار می شد و این صحت انتخابات را زیر سوال می برد.

درخصوص موضوع فکس مخفی این موضوع جای تعجب دارد که رییس هیات سیستان و بلوچستان می گوید، اداره کل استان رای را فکس کرده، نه او.

photo_2020-03-09_11-51-26

یکی دیگر از مسائل دیگری هم که وجود داشت مربوط به تعداد غایبان مجمع بود. افراد زیادی در مجمع حاضر نبودند و با توجه به اینکه چهارنفر هم بدون نامه رسمی به مجمع آمده بودند تعداد نفرات حاضر در مجمع به حد نصاب نمی رسید و انتخابات نباید برگزار می شد. داوری 20 و کیهانی 8 رای کسب کردند و درواقع با احتساب تمام رای ها حضوری یا به صورت فکس تعداد به 28 رسید. به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود وزارت ورزش تصمیم گرفت با وجود تمام مشکلات انتخابات را برگزار کند و هرچه سریع تر تکلیف انتخابات این فدراسیون مشخص شود.

یکی از سوال های مهم که در خصوص تایید انتخابات به وجود آمده است این است که در انتخابات ها قانون نصف آرا به علاوه یک حاکم بوده است. یعنی رییس باید نصف + یک رای را کسب کند. مجمع فدراسیون 44 نفر عضو دارد و داوری برای ریاست باید 23 رای کسب می کرد، نه20 رای. اما نکته مورد توجه این است که به نظر می رسد در مجمع فدراسیون دوومیدانی تعداد آرا حساب شده است، نه کل اعضا. یعنی کل مجمع 28 نفر محسوب شده است که داوری 20 رای را به دست آورده است. این یکی از مهم ترین سوالات است که درخصوص این مجمع وجود دارد اما علی نژاد معاون وزیر ورزش اعتقاد دارد هیچ یک از این موضوعات تخلف نبوده است و مشکلی قانونی ندارد.

به گزارش جی پلاس، شاید بهتر به نظر می رسید مجمع فدراسیون دوومیدانی به زمان بهتری موکول می شد، زمانی که شرایط کشور در موضوع کرونا بهتر بود و این مشکلات و ابهامات زیاد هم به وجود نمی آمد. بسیاری از سوالات در مجمع به وجود آمد اما معاون وزیر ورزش پاسخ روشن و واضحی به آن نداد.

نکته قابل توجه دیگر هم این است که مهندسی انتخابات یک عادت برای کاندیداهای شکست خورده شده است. هر کاندیداهایی که شرایط مجمع به نفع او جلو نمی رود بدون ادله و سند جمله مهندسی انتخابات را پیش می کشد و در نهایت هم هیچ موضوعی روشن نمی شود. موضوع و ادعایی که این روزها در فوتبال هم شنیده می شود اما حتی یک بار یک نفر هیچ سندی برای ادعای خود ارائه نمی دهد.

به هرصورتی که بود مجمع دوومیدانی به نفع افشین داوری به پایان رسید. رییسی که پیش از کیهانی هم ریاست این فدراسیون را برعهده داشت. با توجه به خلق و خوی آرام داوری بسیاری از ورزشکاران این رشته از انتخاب او استقبال کردند. همه امیدوار هستند با انتخاب داوری که در ریاست این فدراسیون با سابقه است و چند ماهی هم تجربه اداره والیبال را داشت؛ شرایط نامساعد و اسفناک دوومیدانی ایران بهتر شود و راه برای کسب موفقیت ها باز شود و دوومیدانی ایران چه در بخش مردان و چه زنان پربار شود و فقط منتظر پرتاب های طلایی احسان حدادی نباشیم.

photo_2020-03-09_11-51-15

 

دیدگاه تان را بنویسید