اختصاصی جی پلاس/ ماجرای عجیب رکورددار دوی زنان ایران

برخلاف ادعاها؛ فرزانه فصیحی لژیونر نیست! + اسناد ویژه

در حالی که از چند ماه پیش از سوی رکورددار دوی 60 متر زنان ایران اعلام شده که او به باشگاه پارتیزان بلگراد صربستان پیوسته است اما به نظر نمی رسد با این باشگاه قرارداد بسته باشد و فقط با هزینه ای که پرداخت می کند در کمپ های این باشگاه با مربی خارجی تمرین می کند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس - شبنم روحی: در سال ها اخیر فرزانه فصیحی رکورددار دوی 60 متر زنان ایران زمان های خوبی را در این ماده برجای گذاشته و توانسته یکی از موفق ترین بانوان در این رشته باشد. او اکنون، تنها رکورددار ماده 60 متر است اما در بقیه ماده های 100، 200 و 400 که در المپیک برگزار می شود رکورددار نیست.

در ماه های اخیر اما یکی از اخبار داغ در حوزه دوومیدانی و البته زنان، بحث لژیونر شدن فرزانه فصیحی  و پیوستن او به باشگاه پارتیزان بلگراد صربستان است. موضوعی که به واسطه آن اتفاقات و واکنش های زیادی رخ داد؛ برخی به فدراسیون و ورزش کشور انتقاد کردند که چرا باید چنین بانوی با استعدادی که قابلیت لژیونر شدن دارد در ایران مورد توجه قرار نگیرد! و برخی هم گفتند پس با این نقل و انتقال فصیحی شانس کسب سهمیه المپیک 2020 را دارد و باید به او به صورت ویژه توجه شود. (در حالی که ماده تخصصی او 60 متر است که اصلا در المپیک نیست!)

فرزانه فصیحی لژیونر نیست!

اما نکات عجیبی پیرامون این ماجرا وجود دارد که از نظرها پنهان است! در حالی که از سوی فصیحی و همسرش بارها اعلام شده او لژیونر است و رسانه ها نیز به همین واسطه به او لژیونر می گویند اما در سایت رسمی باشگاه دوومیدانی پارتیزان هیچ نام و نشانی از فصیحی نیست. کما اینکه با وجود فعالیت گسترده این دونده ی بانو در فضای مجازی تاکنون عکسی هم از قراردادش منتشر نشده است! به همین جهت شاید بتوان گفت او به عنوان یک ورزشکار میهمان در این کمپ حاضر است.

در دنیای ورزش، لژیونر به ورزشکاری گفته می شود که با دریافت میزان مشخصی از دستمزد به صورت رسمی به یک باشگاه خارجی می پیوندد و در تمامی مسابقه ها نماینده این تیم است. ضمن اینکه به باشگاه مبدا و یا فدراسیون هم پولی داده می شود تا رضایتنامه او صادر شود. اما به نظر نمی رسد هیچ یک از این موضوعات در خصوص فرزانه فصیحی صدق کند؛ چرا که هنوز هم این ورزشکار برای شرکت در مسابقات صربستان مجبور است از فدراسیون ایران نامه بگیرد تا آن ها قبول کنند در مسابقه ای شرکت کند. بنابراین او زیر نظر باشگاه نیست. ضمن اینکه تاکنون باشگاه پارتیزان هیچ مکاتبه ای در این باره با فدراسیون دوومیدانی ایران نداشته است! در واقع موضوع فصیحی با آن چه که در دنیای امروز به لژیونر گفته می شود تفاوت زیادی دارد.

حتی حراست وزارت ورزش هم بعید است با عنوان لژیونر شدن، اجازه فعالیت او در صربستان را داده باشند. در اولین مسابقه ای هم که فصیحی در صربستان شرکت کرد او با اجازه فدراسیون و نامه ای که ایران به او داد توانست با حریفانش رقابت کند؛ طبیعتا اگر این ورزشکار به باشگاه پارتیزان پیوسته بود آن ها خودشان فصیحی را معرفی می کردند!

اصل داستان چیست؟!

به نظر می رسد با توجه به رایزنی های صورت گرفته با اسپانسرهای مختلف داخلی با این دلیل که فصیحی می تواند سهمیه جهانی و المپیک را بگیرد و حمایت از او جنبه مالی خوبی برای اسپانسرها دارد و البته آشنایی و همکاری مربیان صربستانی که پیش از این در ورزش ایران حاضر بودند؛ فصیحی و همسرش توانسته اند هزینه حضور در کمپ پارتیزان را پرداخت و شرایط حضور این دونده را در کمپ مهیا کنند. بنابراین فرزانه فصیحی احتمالا با اسپانسر توانسته از شرایط کمپ پارتیزان استفاده کرده و در آن جا هم با مربیان مربوطه تمرین کند. اتفاقی که سال هاست برای احسان حدادی رخ داده و حسن تفتیان هم بارها در کمپ های فرانسه تمرین کرده اما هیچ گاه عنوان لژیونر به او اطلاق نشد.

 

*** در روزهای اخیر نیز خبری از سوی فصیحی در اینستاگرامش مبنی بر قهرمانی در تور داخل سالن صربستان منتشر شد و مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت و برخی با عنوان قهرمانی فصیحی در رقابت های قهرمانی کشور صربستان! به این موضوع پرداختند.

حضور و قهرمانی در" یادواره میهایلو"، نه قهرمانی کشور صربستان!

اما در تصاویر و فیلم منتشر شده این دوومیدانی کار از اولین مسابقه اش در صربستان، عنوان رقابت ها به صورت ناخوانا و البته به زبان بوسنیایی - صربی نوشته شده که با مقداری جستجو متوجه می شویم اسم رقابت ها "меморијална атлетска вожња љуљајући мика цврчци " یا "memorijalna atletska vožnja ljuljajući mika cvrčci " به معنای یادواره میهایلو است! بنابراین خبری از قهرمانی کشور یا تور رسمی داخل سالن صربستان نیست!

memorijal-mihajlo-mika-švraka-bi

نکته دیگری که در عکس های فصیحی به چشم می خورد عدم استفاده از لباس رسمی تیم پارتیزان است در حالی که دوندگان دیگر که به عضویت این باشگاه درآمده اند از لباس رسمی این تیم که لوگوی پارتیزان هم روی آن قرار دارد استفاده کردند. حتی فصیحی در زمان مسابقه هم هیچ لباسی که نشانی از سوی این تیم داشته باشد برتن نداشت. در زمان گرم کردن برای حضور در مسابقه نیز با لباس اسپانسر رسمی خود حاضر بود نه پارتیزان!

 

** در تصاویر زیر لوگوی رسمی پارتیزان بر روی لباس دیگر دوندگان مشخص شده است:

فرزانه فصیحی
اولین مسابقه از تور داخل سالن صربستان در سال 2019 در ماه پایانی سال برگزار می شود؟

 

 

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی

 

grb-extra-rezolucija-e1414322777514
تصویر لوگوی رسمی باشگاه دوومیدانی پارتیزان بلگراد صربستان

51253895_2196776240536250_2930060804256432128_n

IMG_1494
نمونه های دیگر از لباس دوومیدانی کاران عضو باشگاه پارتیزان

 

فرزانه فصیحی در چه مسابقه ای قهرمان شد؟

در توضیح مسابقات یادواره "میهایلو" نوشته است: بیش از 500 دوومیدانی کار از 40 باشگاه صربستان، مونته نگرو، مقدونیه،جمهوری صراسکا و ایران در این رقابت ها حاضر هستند (بنابراین فرزانه فصیحی با نام ایران در رقابت های حاضر بوده نه تیم پارتیزان)

نکته دیگر این است که به همه ورزشکاران حاضر مدال و هدیه داده شده است! آن چه که در توضیح رقابت ها آمده است. ضمن اینکه در رده های سنی مختلف از خردسالان تا بزرگسالان انجام شده است.

همچنین رقابت ها بدون هزینه ورود و ثبت نامه بوده است.

در تصویر زیر تمام توضیحات مشخص شده است:

2111111111111

ضمن اینکه به دلیل اهمیت کم این رقابت ها در سایت فدراسیون دوومیدانی صربستان و حتی سایت باشگاه پارتیزان هیچ نشانی از نتایج این مسابقه ها وجود ندارد. (لینک سایت های مربوطه قرار داده شده است)

اما جستجو در برخی منابع غیر رسمی صربستانی و بوسنیایی برخی تصاویر از برگزاری این مسابقه را ارائه می دهد که همان طور که اعلام شد فصیحی بدون داشتن لباس رسمی پارتیزان در این رقابت حاضر بود (جی پلاس برای اثبات ادعای خود مجبور به استفاده از برخی تصاویر با کیفیت نامناسب شده است که به این خاطر از مخاطبان پوزش می خواهد.)

 

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی
همسر و خانواده فرزانه فصیحی در سالن برگزاری مسابقه

فرزانه فصیحی

 

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی

فرزانه فصیحی

 

 

افرادی هم که جوایز و هدایای نفرات را اهدا می کنند از خانواده میهایلو هستند.

thumbnail10

فرزانه فصیحی

 

نکته دیگر در خصوص بخش 60 متر رقابت ها که فرزانه فصیحی در آن به مقام قهرمانی رسید، آن هم بدون مسابقه مقدماتی و فقط با حضور کمتر از 5 نفر؛ نامشخص بودن رکوردها بود که حتی خود فرزانه فصیحی نیز زمان ثبت شده خود را در صفحه اینستاگرامش اشتباه اعلام کرد. در حالی که او با رکورد 7.44 از خط پایان گذشته اما خودش این رکورد را 7.45 و برخی از رسانه ها نیز 7.46 اعلام کردند.

ضمن اینکه جلوی نام فرزانه فصیحی در لیست اولیه و حتی نهایی نام ایران ثبت شده، در حالی که دیگر دوندگان که تعدادشان زیاد هم نیست از تیم پارتیزان هستند! دوندگانی که سن بالایی هم ندارند و تقریبا می توان گفت زیر 21 سال هستند که با فصیحی 26 ساله رقابت کردند.

نکته جالب توجه دیگر هم این است که نتایج پایانی رقابت ها تنها در یک فایل ورد ارائه شده! که این هم یکی دیگر از عجایب است.

** تصویر لیست ابتدایی و نهایی رقابت ها در زیر آمده است:

فصیحی
لیست  اولیه رقابت ها
3234wew
نتایج پایانی رقابت ها

 

با وجود اینکه در سال های اخیر اتفاق افتاده که ورزشکاران ایرانی در یک روز دو بار رکورد ملی را جابه جا کردند و سهمیه المپیک هم گرفتند اما هنوز رکورد فرزانه فصیحی در فدراسیون جهانی ثبت نشده است؛ هرچند به نظر نمی رسد رکورد 7.44 فصیحی مشکلی داشته باشد. چرا که رکورد عجیبی برای فرزانه فصیحی نیست و این امکان وجود دارد که رکورد در روزهای آینده ثبت شود هرچند با گذشت حدود یک هفته هنوز این اتفاق رخ نداده است. با این حال فدراسیون جهانی و فدراسیون های عضو در رقابت هایی که کنترل دوپینگ و یا فتوفینیش وجود نداشته باشد رکورد را ثبت نمی کنند.

البته در رقابتی هم که فرزانه فصیحی شرکت کرد، کار ساده، داشتن شماره روی سینه حاضران در مسابقه، هم وجود نداشت!

2132
در پروفایل فرزانه فصیحی در فدراسیون جهانی و در بخش بهترین رکوردهای فصلش رکورد 60 متر وجود ندارد
3232
در پروفایل فرزانه فصیحی در فدراسیون جهانی در سال 2019 تا به امروز هیچ رکوردی از او در 60 متر ثبت نشده است

12121

132323
آخرین رکورد ثبت شده از فصیحی در ماده 60 متر مربوط به سال 2018 است

تعجب منبع خارجی از خبر لژیونر شدن فصیحی

در زمان اعلام خبر لژیونر شدن این دوومیدانی کار شایسته ایران، یک منبع خارجی در گزارشی با ابراز تعجب از این انتقال تاکید کرد که در تماس با باشگاه پارتیزان اطلاع و تایید دقیقی دراین باره از مسئولان دریافت نکرده است.

لازم به ذکر است یکی از بهترین رکوردهای 60 متر آسیا با زمان 7.10 متعلق به یک چینی است.

 

121212222

3232323
رکوردهای 10 نفر اول آسیا در 60 متر داخل سالن سال 2019

علاوه بر این در سایت رسمی باشگاه پارتیزان (www.atletskiklubpartizan.rs) و صفحه رسمی این باشگاه در اینستاگرام (AK Partizan 1945) هیچ نام و نشانی از فرزانه فصیحی نیست؛ ضمن اینکه حتی خود فصیحی هم اینستاگرام رسمی باشگاهش (به گفته خودش) را هم ندارد.

در همین رابطه عکاس رسمی باشگاه پارتیزان و باشگاه های دوومیدانی شهر بلگراد در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس درخصوص اینکه آیا فرزانه فصیحی در این باشگاه عضویت دارد یا خیر، گفت: طبق آیین نامه انجمن دوومیدانی صربستان، او این شرایط را ندارد که در یک باشگاه صربستانی عضو باشد یا ثبت نام کند چرا که او شهروند یک کشور خارجی است. تا آن جا که ما می دانیم او به بلگراد آمده تا با یک مربی صربستانی تمرین کند و در قالب یک ورزشکار ایرانی در رقابت ها شرکت می کند!

(همان طور که پیش از این هم دوومیدانی کاران مختلف در کمپ های خارجی تمرین می کردند)

photo_2019-12-27_16-01-53
پاسخ عکاس باشگاه پارتیزان

تاکنون باشگاه دوومیدانی پارتیزان جواب ایمیل رسمی خبرنگار جی پلاس را نداده است.

«پریسا بهزادی» نایب رییس بانوان فدراسیون دوومیدانی نیز چندی پیش در گفت وگو با یکی از رسانه ها گفت: در جریان کارهای فصیحی نیستم و تنها می‌دانم که درصربستان تمرین و مسابقه می‌دهد. همسر وی در روابط عمومی فدراسیون دو و میدانی فعالیت می‌کند و او با حمایت‌های همسرش و هماهنگی با حامیان مالی به عنوان لژیونر به صربستان رفت.

به گزارش جی پلاس؛ فرزانه فصیحی در سال های اخیر از جمله دختران ورزشکار ایرانی بوده که با وجود بسیاری از مشکلات مربوط به ورزش زنان توانسته رکوردهای خوبی را برجای بگذارد. شاید رکورد های فصیحی در رده های بین المللی قابل توجه نباشد اما با توجه به شرایط دوومیدانی می توان به او نمره قبولی داد. با این حال شاید بهتر بود خود فصیحی این اشتباه یا سوءتفاهم را اعلام می کرد و از اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد جلوگیری کند.

قطعا حضور و تمرین فرزانه فصیحی در کمپ بلگراد می تواند به بالا رفتن کیفیت کار این دونده کمک کند تا امیدش برای حضور در رقابت های جهانی داخل سالن بیش از گذشته شود؛ هرچند که کار خیلی سختی است و او برای رسیدن به این رقابت ها باید رکورد شخصی خود 7.35 را 5 صدم تغییر بدهد. تمرین در یک کمپ اروپایی با کمک اسپانسرهای ایرانی که به سختی ورزشکاران زن را برای حمایت انتخاب می کنند، می تواند افق تازه ای بر روی ورزشکاران زن خصوصا دوومیدانی کاران بگشاید.

 

مجید کیهانی  رییس پیشین فدراسیون دوومیدانی که دوره ریاستش به پایان رسیده و به عنوان کاندیداها در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد، درپاسخ به سوال جی پلاس، مبنی براینکه به دلیل رخ دادن این موضوع در زمان ریاستش توضیحی در این باره دارد یا نه گفت: با توجه به شکستن رکورد ملی عملکرد ایشان قابل تقدیر است؛ تحت هر شرایطی که به دست آمده است. (مجید کیهانی توضیح دیگری را درباره این موضوع ارائه نکرد.)

این اتفاق در حالی رخ داد که در گزارش منتشر شده هیچ گونه انتقادی متوجه رکوردهای فرزانه فصیحی نیست و هیچ گونه صحبتی مبنی بر درست نبودن یا بودن رکوردهای ثبت شده فصیحی صورت نگرفته است.

درهرصورتی که هست پاسخ مجید کیهانی مبنی براینکه شکسته شدن رکورد ملی در هرشرایطی قابل تقدیر است جای تعجب دارد؛ هرچند که این بار این انتقاد متوجه فصیحی نیست. اما این اعتقاد رییس پیشین فدراسیون تامل برانگیز است!

به گزارش جی پلاس، در گزارش منتشر شده جی پلاس انتقادات متوجه عدم تصحیح اشتباهی بزرگ به مانند پیوستن رسمی این رکورددار ملی ایران به باشگاه صربستانی است. جایی که صحبت از انتقال یک ورزشکار از کشوری به کشور دیگر بوده است. در موارد دیگر به مانند تمرین کردن فصیحی در کمپ پارتیزان، رکوردهای قبلی و جدید (۷.۳۲) او و تلاشش برای گرفتن سهمیه رقابت های جهانی (7.30) و نه سهمیه المپیک بدون انتقاد و قابل تقدیر است.

دیدگاه تان را بنویسید