افشین خوشگوار روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: این دوره از مسابقات ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر مقاطع اول و دوم متوسطه بوده که با حضور سه هزار و ۱۷۵ دانش‌آموز دختر و پسر از سوم تا شانزدهم اسفند به میزبانی سنندج برگزار می‌شود.

وی افزود: یک هزار و ۴۲۳ نفر از شرکت‌کنندگان در این رقابت ورزشی را دختران و یک هزار و ۷۵۲ نفر را پسران وعوامل اجرایی تشکیل می‌دهند که درایام برگزاری و درهشت مرحله با هم به رقابت می‌پردازند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: این دوره از مسابقات در رشته‌های والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال، بومی‌محلی، تنیس‌روی میز، بدمینتون، دوومیدانی و شطرنج برگزار خواهد شد.

وی اظهارداشت: تامین سلامت و ایمنی دانش‌آموزان دراین مسابقات یکی از اولویت‌های ما بوده و در این زمینه اقدامات لازم در زمینه سرویس‌های ایاب و ذهاب شرکت‌کنندگان و اسکان و غیره انجام شده است.

خوشگوار در راستای برگزاری هرچه بهتر این مسابقات از تمام ظرفیت‌های موجود استان بهره گرفته شده است، ابراز امیدواری کرد، تابستان سال آینده بتوانیم میزبان مسابقات ورزشی کشوری در چند رشته باشیم.

۱۷ پروژه نیمه تمام ورزش در کردستان وجود دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ پروژه نیمه تمام ورزشی در استان وجود دارد، گفت: ۱۰ مورد از این پروژه‌ها استخر، ۶ مورد سالن سرپوشیده و یک مورد نیز چمن مصنوعی است که از صفر تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: برای تکمیل این تعداد پروژه  در مجموع ۹۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با پیگیری‌های انجام شده از سوی استاندار و سایر مسوولان قرار است سال ۹۹ اعتبار این پروژه‌ها تامین شود.

وی به میزان سرانه فضای ورزش دانش‌آموزی در استان نیز اشاره کرد و گفت: میانگنی سرانه فضای روباز ورزش دانش‌آموزی استان ۶.۸ دهم سانتی متر و میانگین فضای سرپوشیده نیز ۹.۴ دهم سانتی متر مربع است.

شناسایی ۱۵۰ مدرسه پرآسیب در کردستان

خوشگوار به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان شهرستان‌های دیواندره، دهگلان، قروه و بیجار به عنوان شهرهای پراسیب در چهارشنبه آخر سال معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینمه غالب رنج سنی آسیب‌دیده‌ها نیز دانش آموزان بوده‌اند، گفت: دراین راستا وبرای جلوگیری از افزایش مخاطرات و با بررسی‌های انجام شده ۱۵۰ مدرسه پراسیب شناسایی و بیشتر تمرکز برنامه‌ها بر روی این مدارس خواهد بود و تمام عوامل مدرسه موظف هستند دانش‌آموزان را مخاطرات این روز آشنا کنند.

سواد سلامت دانش‌آموزان ارتقا می‌یابد

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه سلامت یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری به شمار می‌رود، گفت: تمام تلاش ما ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان و والدین آنان است و در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده است.

نادر منصوری با اشاره به اینکه یکی از تلاش‌های ما در این زمینه ایجاد مراقب‌های سلامت در این زمینه است، افزود: وظیفه سلامت دانش‌آموزان شهری بر عهده مراقبین سلامت و دانش‌آموزان روستایی نیز بر عهده بهورزان دانشگاه علوم پزشکی است.

وی اظهار داشت: در سطح استان ۱۹۶ مراقب وظیفه سلامت دانش‌آموزان را برعهده دارند که به ازای هر یک هزار و ۴۷۲ دانش‌آموز یک مراقب سلامت وجود دارد و در این زمینه با کمبود مواجه هستیم.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: برای رفع این کمبود در میان دانش‌آموزان توانمند و علاقمند تعدادی به عنوان سفیران سلامت انتخاب شده‌اند که وظیفه سلامت همسن و سالان خود را برعهده دارند، ضمن اینکه در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی افزود: تعهد ما به وزارتخانه  برای سال تحصیلی جاری در این زمینه تعیین ۴۰ هزار و ۳۰۰ سفیر سلامت در مدارس استان بود که در ۱۲ سرفصل مشخص آنان را آموزش داده‌ایم.

منصوری یکی دیگر از طرح‌های سلامت دانش‌آموزان را اجرای طرح فلورایدتراپی اعلام کرد و گفت: این طرح ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی و همچنین پایه هفتم مقطع متوسطه اول است که هر سال در طول سال تحصیلی و در ۲ مرحله انجام می‌شود.

وی افزود: مرحله اول این طرح نیمه دوم مهر تا نیمه دوم آبان اجرا شد و ۱۷۱ هزار دانش‌آموز دختر و پسر ۶ تا ۱۲ سال را زپوشش قرار دادو مرحله دوم نیز از اسفند شروع خواهد شد.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان طرح مکمل‌یاری در مدارس دخترانه  را از دیگر طرح‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: این قرص ها در راستای اجرای طرح مکمل یاری درمیان دختران نوجوان و با هدف ارتقای سطح سلامت این گروه سنی توزیع شده و گام موثری در پیشگیری از کمبود آهن، پرورش مادرانی توانمند و نسلی سالم است.

اجرای طرح‌های مکمل درس تربیت بدنی

رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش کردستان گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و در قالب طرح‌های مکمل درس تربیت بدنی، سرانه زمان فعالیت ورزشی دانش‌آموزان در مدارس این استان امسال افزایش می‌یابد.

فرید منتظری افزود: بر این اساس جدای از ساعت درس تربیت بدنی، طرح‌های مکمل شامل المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای، حیاط پویا، ورزش صبحگاهی و ورزش با خانواده در طول سال تحصیلی در مدارس استان اجرا می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ۲ ساعت درس تربیت بدنی جوابگوی نیازهای جسمانی، فیزیکی و حرکتی دانش آموزان نیست بنابراین با اجرای این طرح‌های کمکی تلاش می‌شود سرانه زمان فعالیت‌های ورزشی دانش آموزان در مدارس افزایش یابد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان یکی دیگر از طرح‌هایی که امسال انجام می‌شود، اجرای طرح مدرسه پویا است که قرار است ۵۹ مدرسه استان پویا شود که تاکنون ۲۵ مورد ان انجام شده و مابقی تا پایان سال تحصیلی انجام خواهد شد.



وجود ۳۶ انجمن فعال ورزشی در کردستان

رییس هیات ورزش دانش‌آموزی آموزش و پرورش کردستان نیز با اشاره به وجود ۳۶ انجمن فعال ورزشی در استان اشاره کرد و گفت: این انجمن‌ها به ارتقای سطح کیفی ورزش و برنامه‌های حوزه تربیت بدنی دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

محمدطاهر فیضی با اشاره به برگزاری مسابقات ورزش دانش‌آموزی در چهار سطح مدرسه، شهرستان، استان و کشور در طول سال تحصیلی افزود: سال گذشته یک هزار و ۵۵۳ دانش‌آموز در سطح مدرسه، ۲ هزار ۲۷۴ دانش‌آموز در مرحله شهرستانی و ۲ هزار و ۲۴ نفر در مرحله  استانی  رشکت کردند.

وی همچنین به برگزاری لیگ فوتسال دانش‌آموزی در استان اشاره کرد و گفت: امسال پنجمین دوره لیگ فوتسال دانش‌آموزی در استان برگزار شده و دهگلان، کامیاران، ناحیه ۲ سنندج و مریوان به دوره نهایی راه یافتند.

در سال تحصیلی جاری ۸۹۹ معلم تربیت بدنی در سطح مدارس استان کردستان مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.