منبع: دیلی میل

 

به گزارش جماران، صفحه نخست روزنامه های سراسر جهان ترس و هیجان از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به نمایش می گذارند.

جهان نفسش را در سینه حبس کرده است تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از یک سال آشوب فزاینده جهانی و خشونت در آمریکا مشخص شود.

در سراسر جهان همه با هیجان و نگرانی منتظرند که ببینند چه کسی رئیس جمهور بعدی آمریکاست. برخی روزنامه ها ترجیح داده اند منتظر نتیجه بمانند و برخی دیگر به نظرسنجی های جهانی پرداخته اند.

 بالاخره روز انتخابات آمریکا فرا رسید و 219 میلیون آمریکایی فراخوانده شدند تا رای خود را به ترامپ، رئیس جمهور فعلی و یا رقیبش بایدن کاندیدای دموکرات ‌ها بدهند.

حالا همه نگاه‌ ها در جهان به صندوق ‌های رای دوخته شده تا مشخص شود چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا چه کسی است، اما این بار ظاهرا کار به همین سادگی ‌ها نیست و ممکن است انتظارها چندین روز به طول بکشد.

 تکلیف غالب ایالت ‌های آمریکا روشن است؛ آنها قطعا یا به ترامپ رای می ‌دهند یا بایدن، اما در این میان چند ایالت هستند که سرنوشت ‌سازند: فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، کارولینای شمالی، ویسکانسین، آریزونا و ... .

دونالد ترامپ جمهوری ‌خواه و جو بایدن دموکرات هم روزهای پایانی منتهی به سوم نوامبر را روی همین ایالت‌ های سرنوشت ‌ساز تمرکز داشته ‌اند؛ ایالت ‌هایی که آرای «الکترال کالج" آنها برای پیروزی دو رقیب تعیین ‌کننده است.

در آمریکا کاندیدای ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می ‌آورد، پیروز نمی ‌شود بلکه این آرای الکترال هستند که رئیس جمهور را تعیین می ‌کنند و هر کاندیدایی که دست ‌کم 270 الکترال کالج از مجموع 538 رای الکترال را به دست آورد، رئیس جمهور خواهد بود.

هر ایالت نیز براساس جمعیتش دارای تعداد مشخصی رای الکترال است که هر یک از دو کاندیدا می ‌توانند با پیروزی نسبی در هر ایالتی، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود کنند. به هم دلیل کسب آرای بیشتر به معنای پیروزی برای کاندیدا نیست.

آخرین مرتبه در سال 2016چنین اتفاقی افتاد که با وجود آن‌ که بیشتر رای‌ دهندگان به هیلاری کلینتون کاندیدای دموکرات ‌ها رای دادند و او سه میلیون رای بیشتری نسبت به دونالد ترامپ کسب کرد، اما این دونالد ترامپ بود که با کسب اکثریت آرای الکترال پیروز انتخابات شد.

 برخی شبکه ‌های خبری و تحلیلگران نظرسنجی هایی را مطرح می‌ کنند، با این حال نتایج مذکور تا زمانی که آرای پستی شمارش شوند، موقتی هستند.

 

 

منبع: دیلی میل

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.