نزدیک به 3هزار نظامی انگلیسی در کنار نیروهای مسلح اوکراین با روسیه می جنگند.

به گزارش جماران، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت فاش کرد که نزدیک به 3هزار نظامی انگلیسی در کنار نیروهای مسلح اوکراین با روسیه می جنگند.

این روزنامه انگلیسی این اطلاعات را با استناد به سخنان «ماموکا مامولاشویلی» فرمانده لشکر گرجستانی نقل کرد که تعداد زیادی از مزدوران خارجی را در جنگ علیه روسیه در اوکراین فرماندهی می کند.

به گفته این فرمانده گرجستانی در حال حاضر نزدیک به 20 هزار مزدور خارجی در اوکراین می جنگند اما تعداد دقیق افراد مسلح غربی در صفوف ارتش اوکراین مشخص نیست.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یکشنبه شب اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در حال نبرد سنگین برای حفظ «هر متر» از خیابان‌های شهر «سیورودونتسک» در منطقه «لوهانسک» واقع در شرق اوکراین هستند. 

نیروهای روسی بیشتر شهر سیویرودونتسک را تصرف کرده و بخش‌هایی از شهر را در یکی از خونین‌ترین حملات از زمان حمله به اوکراین در فوریه گذشته، با خاک یکسان کرده‌اند. اما نیروهای اوکراینی همچنان کنترل یک منطقه صنعتی را در اختیار دارند که صدها غیرنظامی در آن پناه گرفته‌اند.

نیروهای روسیه تا کنون دو پل از پل ارتباطی این شهر را منهدم کرده‌اند، اقدامی که خروج غیرنظامیان را از شهر دشوار کرده است. 

 

آخرین اخبار و گزارش‌ها 

 

گازپروم: صدور روزانه گاز از طریق نورداستریم را ۴۰٪ کاهش دادیم

شرکت روسی گازپروم روز سه‌شنبه اعلام کرد که ظرفیت صدور گاز از طریق خط لوله نورداستریم به آلمان را بیش از «۴۰ درصد» کاهش داده است.

به گفته گازپروم دلیل کاهش ظرفیت صدور گاز به آلمان عدم تحویل تجهیزات مورد نیاز از طرف شرکت آلمانی زیمنس است. در بیانیه گازپروم آمده است که روزانه تنها امکان صدور ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله نورداستریم وجود دارد. این در حالی است که ظرفیت صدور روزانه گاز از این خط لوله پیش از این ۱۶۷ میلیون متر مکعب بود. 

 

فرماندار لوهانسک: روسیه کنترل ۸۰٪ از سورودونتسک را در دست دارد

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک می‌گوید نیروهای روسیه کنترل «۸۰ درصد از شهر سورودونتسک» را در اختیار گرفته‌اند.

وی با این حال تاکید کرد که هنوز امکان تخلیه مجروحان از شهر و برقراری تماس با نیروهای اوکراینی در داخل آن وجود دارد. به گفته سرهی هایدای نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی به حومه صنعتی سورودونتسک شده‌اند. 

مقام اوکراینی: نیروهایمان در سورودونتسک گرفتار نشده‌اند

یک مقام محلی در شرق اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور با وجود تخریب آخرین پل ارتباطی با سورودونتسک در این شهر  گرفتار نشده‌اند. وی همچنین «انزوای» شهر سورودونتسک را انکار کرد. 

این مقام محلی افزود که راه‌‌‌های برقراری تماس با نیروهای اوکراینی «دشوار» است اما همچنان امکانپذیر است. به گفته وی «درگیری‌های خیابانی» در سورودونتسک ادامه دارد. 

 

احتمال سفر مشترک ماکرون، شولتس و دراگی به کی‌یف

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه برای بازدید از نظامیان کشورش در رومانی عازم شرق اروپا خواهد شد. وی قرار است برای حمایت از مولداوی به این کشور نیز سفر کند. 

رئیس‌جمهوری فرانسه از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون به این کشور سفر نکرده است. در همین راستا گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال سفر او به کی‌یف طی روزهای آینده صورت گرفته است. یکی از احتمالاتی که در رسانه‌ها مطرح شده احتمال سفر مشترک امانوئل ماکرون، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا به اوکراین است. 

کاخ الیزه گزارش‌های منتشرشده درباره احتمال سفر مشترک سران فرانسه، آلمان و ایتالیا به اوکراین را تائید نکرده است. 

 

زلنسکی: اشغالگران را از سرزمین خود بیرون خواهیم کرد

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که به مبارزه برای آزادسازی تمام سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه در کشورش ادامه خواهند داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین طی پیامی در تلگرام اعلام کرد که به مبارزه برای آزادسازی تمام سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه در کشورش ادامه خواهند داد.

زلنسکی با بیان اینکه نیروهای مسلح اوکراین امروز عملیات موفقی را در منطقه دونباس انجام دادند، گفت: در این 110 روز کنترل مناطق جنوبی کشور را دوباره به دست گرفتیم. بیشتر منطقه خارکیف را از دست دشمن آزاد کرده و به طور کلی بیش از 1000 شهرک آزاد شد. حملات مهاجمان در جنوب اوکراین متوقف شده است.

وی افزود: سربازان اوکراینی خسارات زیادی به نیروهای روسی در دونباس وارد کردند. نبردهای دونباس قطعا به عنوان یکی از وحشیانه‌ترین نبردها در اروپا و تاریخ ثبت خواهد شد.

رئیس جمهمور اوکراین تاکید کرد: «برای پایان دادن به جنگ جاری در کشور به سلاح‌های قدرتمند و مدرن نیاز داریم. فقط مقدار کافی توپخانه مدرن به اوکراین برتری داده و در نهایت به حمله روسیه در دونباس پایان می‌دهیم .بسیاری از غیرنظامیان و کودکان در این جنگ جان خود را از دست دادند. هزینه این جنگ برای اوکراین بسیار سنگین و وحشتناک است».

زلنسکی تصریح کرد: «به تلاش خود برای آزادسازی تمامی سرزمین‌های اشغال شده و ضمیمه شده توسط روسیه ادامه خواهند داد. ارتش اوکراین قطعا خواهد آمد و کریمه را نیز آزاد خواهیم کرد. پرچم اوکراین دوباره بر فراز یالتا، سوداک، جانکوی و یوپاتوریا به اهتزاز در خواهد آمد. کریمه سرزمینی نیست که روسها بتوانند در آن آرامش پیدا کنند».

 

رئیس جمهوری فنلاند: روس‌ها از بمب‌های ترموباریک استفاده می کنند

رئیس جمهوری فنلاند روز دوشنبه ادعا کرد که نیروهای ارتش روسیه در جریان نبردها در اوکراین از سلاح‌های ترموباریک یا گرمافشاری استفاده می‌کنند.

سائولی نینیسته این ادعا را طی یک نشست خبری در اقامتگاه تابستانی خود مطرح کرد و گفت روسیه از بمب‌هایی استفاده می‌کند که ویرانگر‌تر از سلاح‌های سنتی است.

بمب‌های ترموباریک هنگام انفجار بسیار مخرب هستند و به همین دلیل برای پاکسازی استحکامات، سنگرها، تونل‌ها، و پناهگاهها سلاحی کارآمد به‌شمار می‌آیند.

رئیس جمهوری فنلاند در این خصوص تصریح کرد: «ما با ارسال سلاح‌های به مراتب سنگین‌‌تر از اوکراین حمایت می کنیم. از سوی دیگر، روسیه نیز شروع به استفاده از سلاح های مخرب مانند بمب های ترموباریک کرده که سلاح‌های کشتار جمعی به شمار می‌روند.

 

 

کی‌یف: هویت نزدیک به ۱۲۰۰ جسد شناسایی نشده است

رئیس پلیس اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که هنوز هویت ۱۲۰۰ جسد از جمله جسد قربانیانی که در گورهای دسته‌جمعی پیدا شده‌اند، شناسایی نشده است.

ایور کلیمنکو افزود پلیس تحقیقات خود را در پی کشته شدن بیش از ۱۲هزار اوکراینی از جمله ۱۵۰۰ غیرنظامی در کی‌یف آغاز کرده است.

این فرمانده ارشد پلیس در ادامه  یادآور شد: «در بوچا، ایرپین، هوستومل، بورودیانکا، افراد زیادی کشته شدند که اجساد آنها در خیابان رها شد؛ تک تیراندازها با وجود بازوبندهای سفیدی که آنها به اجبار ارتش روسیه به دست کرده بودند، از روی تانک ها و خودروهای زرهی به سویشان شلیک کردند.»

 

 

یک چهارم از زمین‌های قابل کشت در اوکرین از کنترل خارج شده است

وزارت کشاورزی اوکراین می‌گوید یک چهارم از زمین‌های قابل کشت در این کشور به دلیل اشغال برخی مناطق در جنوب و شرق از دست رفته‌اند اما این مسئله تهدیدی برای امنیت غذایی کشور محسوب نمی‌شود.

معاون وزیر کشاورزی اوکراین روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: با وجود از دست دادن ۲۵ درصد از زمین های قابل کشت، گستردگی و قابلیت زمین‌های کشت شده در سال جاری برای تضمین نیازهای مصرفی جمعیت کشور تا حد زیادی کافی است.

 

 

فرماندار لوهانسک: تمام پل‌های منتهی به سورودونتسک ویران شده است

فرماندار منطقه‌ای استان لوهانسک روز دوشنبه اعلام کرد که هر سه پل منتهی به شهر محاصره شده سورودونتسک تخریب و ویران شده است.

سرهی هایدای با انتشار پیامی در تلگرام نوشت: «اگر چه سربازان روس شهر (سورودونتسک) را به طور کامل تصرف نکرده‌اند اما تمام پل‌های منتهی به مرکز این منطقه تخریب شده‌اند.»

وی با اشاره به اینکه سورودونتسک، شهر کلیدی استان لوهانسک چند هفته است که به کانون درگیری‌ها میان میان ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی تبدیل شده تاکید کرد که تخریب پل‌های منتهی به این کشور کال تخلیه ساکنان و حمل و نقل کالا را غیر ممکن کرده است.

او افزود شهروندانی که در سورودونتسک باقی مانده‌اند به دلیل ادامه بمباران‌ها و حملات سنگین هوایی شرایط بسیار سختی را سپری می‌کنند.

 

۱۸ هزار تن ذرت صادراتی اوکراین وارد اسپانیا شد

کشتی باریِ «آلپیلا» که با پرچم فنلاند ۱۸ هزار تن ذرت صادراتی از کشور اوکراین را حمل می‌کرد روز دوشنبه وارد اسپانیا شد.

این کشتی که برای دور زدن محاصره دریایی روسیه برای نخستین بار مسیر دریای بالتیک را در پیش گرفته بود سرانجام وارد آب‌های گالیسیا از بخش‌های خودمختار اسپانیا واقع در شمال غرب شبه‌جزیره ایبری شد.

محموله ذرت یاد شده پیش‌تر با کامیون از اوکراین به رومانی و سپس لهستان حمل شده و در یکی از بنادر لهستان در دریای بالتیک برای حمل دریایی بارگیری شده بود.

این اولین محموله غلات صادراتی اوکراین است که از طریق این مسیر دریایی جدید در بالتیک حمل و به یک کشور اروپایی منتقل می‌شود.

تهاجم نظامی به اواکراین سبب شد تا اغلب بنادر این کشور به محاصره و کنترل ارتش روسیه درآید و صادرات گندم و غلات از این تولید کننده بزرگ جهانی به دیگر نقاط دنیا با موانع جدی روبرو شود.

 

لیتوانی هم به مشتریان خرید سامانه توپخانه‌ای«سزار» فرانسه پیوست

مقامات لیتوانی اعلام کرده‌اند که خواهان خرید سامانه توپخانه‌ای سزار فرانسه هستند که پاریس پیش‌تر آنرا در اختیار کی‌یف قرار داده بود.

نامه درخواست خرید این سلاح خودکششی قرار است در جریان یک نمایشگاه دفاعی در پاریس از سوی وزیر دفاع لیتوانی به همتای فرانسوی وی ارائه شود.

این کشور حوزه بالتیک که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است تصمیم دارد با توجه به بحران ناشی از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین بودجه نظامی خود را ۳۰۰ میلیون یورو افزایش دهد.

تعداد توپ‌های خودکششی سزار که ویلینوس قصد خرید آن از فرانسه را دارد هنوز اعلام نشده است. 

 

تخلیه چهار روستا در شمال اوکراین به دنبال حملات موشکی روسیه

منابع نظامی در کی‌یف روز دوشنبه از حملات موشکی روسیه به شهری در شمال اوکراین خبر دادند و اعلام کردند در پی این ححملت چهار روستا در این منطقه از سکته تخلیه شدند.

در جریان این حملات سه فروند موشک شلیک شده از سوی ارتش روسیه به شهر پریلوکی و مناطق اطراف آن در استان چرنیهیو اصابت کرده است.

 مقامات مسئول در استان چرنیهیو با تایید این خبر اعلام کردند که به زودی اطلاعات کامل‌تری از تلفات و خسارات احتمالی این حملات ارائه خواهند کرد.

یک فرماندار نظامی در استان چرنیهیو بدون دادن توضیحات بیشتر و اطلاعات تکمیلی در خصوص زیرساخت‌های هدف قرار گرفته در این منطقه که یک فرودگاه نظامی را نیز در خود داده گفت که درحال حاضر دستور تخلیه چهار روستا صادر شده است.

 

کشف هفت جسد در یک گور جمعی تازه کشف شده در بوچا

کی‌یف روز دوشنبه از کشف یک گور جمعی در نزدیکی بوچا، منطقه‌ای در مجاورت پایتخت اوکراین خبر داد که در آن هفت جسد قرار داشته است.

مقامات اوکراینی پیش‌‌تر نیز از فاجعه کشتار غیرنظامیان در این شهر خبر داده و اعلام کرده بودند که با عقب نشینی ارتش روسیه از حومه کی‌یف در اواخر ماه مارس، جسد شمارزیادی از شهروندان را که قربانی «جنایات روس‌ها» شده بودند، شناسایی و کشف کرده است.

آندری نبیتوف، رئیس پلیس کی‌یف با انتشار پیامی در فیس‌بوک اعلام کرد که جسد هفت غیرنظامی که توسط روس‌ها «شکنجه  سپس ناجوانمردانه با شلیک گلوله به سر اعدام شده بودند» پیدا شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.