شدت نبردها به حدی است که به گفته یک مسئول محلی، نیروهای ارتش روسیه برای پیش‌روی و تصرف سیورودونتسک دست به ویرانی کامل شهر زده‌اند.

به گزارش جماران، روسیه در ادامه اشغال شهرهای مختلف اوکراین به ویژه در شرق این کشور همچنان دست به ویرانی گسترده و تبدیل این شهرها به زمین سوخته برای تصرف آن ها ادامه می دهد.

درگیری‌های شدید در مناطق شرقی اوکراین در حالی همچنان ادامه دارد که دو طرف مناقشه تمام توان خود را برای کنترل کامل شهر کلیدی سیورودونتسک در استان لوهانسک متمرکز کرده‌اند.

شدت نبردها به حدی است که به گفته یک مسئول محلی، نیروهای ارتش روسیه برای پیش‌روی و تصرف سیورودونتسک دست به ویرانی کامل شهر زده‌اند.

آن سوی دیگر ماجرا به بحران صادرات گندم و غلات از اوکراین مرتبط می‌شود که برخی کشورهای اروپایی و شماری دیگر از کشورها را تحت تاثیر قرار داده است.

واشنگتن در تازه‌ترین واکنش به این موضوع مسکو را به دلیل ایجاد مانع بر سر صادرات غلات و گندم در اوکراین به «باج‌خواهی» متهم کرده است.

 

آخرین تحولات 

 

 

اوکراین: 32 خبرنگار طی حملات روسیه کشته شده‌اند

از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون 32 خبرنگار در این کشور جان باخته‌اند.

الکساندر تکاچنکو، وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی اوکراین در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار در این کشور اعلام کرد که طی حملات روسیه، تاکنون 32 خبرنگار کشته شده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال «روز خبرنگار» در کشور طعم تلخی دارد، افزود: مسئولیت پذیری، فداکاری و شجاعت خبرنگاران بسیار ارزشمند است و جبهه اطلاع‌رسانی اوکراین به لطف آنان بسیار قوی است.

 

درخواست روسیه برای استفاده از حریم هوایی مقدونیه شمالی مردود شد

مقدونیه شمالی درخواست مسکو برای استفاده از حریم هوایی این کشور را نپذیرفت.

وزارت امور خارجه مقدونیه شمالی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: درخواست سفارت روسیه در اسکوپیه جهت استفاده از حریم هوایی مقدونیه شمالی برای پرواز به بلگراد، پایتخت صربستان را رد کرده‌اند.

گفته شد این تصمیم به دنبال تصمیم دولت مقدونیه شمالی برای بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای فدراسیون روسیه اتخاذ شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده در کشورهای منطقه، سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به صربستان، به علت بسته شدن حریم هوایی کشورهای مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و بلغارستان به روی هواپیمای حامل وی٬ لغو شده است.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان امروز با الکساندر بوکان-هارچنکو، سفیر روسیه در بلگراد در مورد تصمیم سه کشور فوق دیدار و سپس در این باره نشست خبری برگزار خواهد کرد.

مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و بلغارستان پیش از سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به بلگراد، پایتخت صربستان در 6-7 ژوئن٬ حریم هوایی خود را به روی هواپیمای حامل او بستند.

 

زلنسکی: 22-25 میلیون تن غلات مسدود شده است

رئیس جمهور اوکراین گفت درحال حاضر 22-25 میلیون تن غلات مسدود شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه از بنادر اودسا هر ماه امکان صادرات 10 میلیون تن غلات وجود دارد، گفت: درحال حاضر 22-25 میلیون تن غلات مسدود شده است.

زلنسکی در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگاران در اوکراین، گفت که در جامعه بین‌المللی خستگی مرتبط با جنگ افزایش یافته و همه خواستار نتیجه مفید برای خود هستند.

وی همچنین با بیان اینکه مذاکرات با سازمان ملل، کشورهای بالتیک و لهستان برای صادرات غلات ادامه دارد، گفت اما به دلیل دور بودن این مسیر در اولویت قرار ندارد.

رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه از بنادر اودسا هر ماه امکان صادرات 10 میلیون تن غلات وجود دارد، تصریح کرد: اکنون در آنجا 22-25 میلیون تن غلات مسدود شده است. ممکن است در پاییز در آنجا 75 میلیون تن غلات وجود داشته باشد. چه کار خواهیم کرد؟

 

مسکو: مناطق مسکونی سیورودونتسک را «به طور کامل» آزاد کردیم

وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه مدعی شد که نظامیان ارتش کشورش مناطق مسکونی سیورودونتسک، شهری کلیدی در استان لوهانسک واقع در شرق اوکراین را «به طور کامل» آزاد کرده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شامگاه روز دوشنبه اعلام کرده بود نیروهای نظامی این کشور مواضع خود را حفظ کرده‌اند و نبردهای سخت خیابانی در سیورودونتسک جریان دارد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اما ظهر روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس خبری که به صورت زنده از تلویزیون روسیه پخش شد اعلام کرد: «مناطق مسکونی سیورودونتسک به طور کامل آزاد شده است.»

 

 

کی‌یف به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از یک نیروگاه هسته‌ای را نداد

نهاد ناظر بر فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که کی‌یف مخالف بازدید رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از  نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» واقع در جنوب این کشور است.

این مخالفت به گفته اپراتور نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تا زمانی که روسیه نیروگاه «زاپوریژیا» را تحت کنترل دارد پا برجا خواهد بود.

شرکت انرگواتم با انتشار پیامی در تلگرام تاکید کرد: «اوکراین از آقای گروسی برای بازدید از نیروگاه «زاپوریژیا» دعوت به عمل نیاورده و در گذشته نیز با انجام چنین بازدیدی مخالفت کرده است.

در این پیام آمده است که بازدید آژانس از این نیروگاه تنها در صورت بازگشت کنترل اوکراین بر آن میسر خواهد شد.

 

رهبر جدایی طلبان اوکراینی کشته شدن یک ژنرال روس را تایید کرد

یک رهبر جدایی طلبان حامی مسکو روز سه شنبه کشته شدن یک فرمانده ارشد ارتش روسیه در نبردهای سنگین شرق اوکراین را تایید کرد.

دنیس پوشیلین، در پیامی تلگرامی ضمن تسلیت برای کشته شدن ژنرال رومن کوتوزوف از او به عنوان یک «الگوی مثال زدنی برای خدمت به میهن» یاد کرد.

رهبر جدایی طلبان با انتشار عکسی سیاه و سفید از این افسر ارتش روسیه نوشت: «تا زمانی که ژنرال‌های ما در کنار سربازان بجنگند، کشور و ملت ما شکست ناپذیر خواهد بود.»

کشته شدن ژنرال کوتوزوف روز یکشنبه توسط یک خبرنگار جنگی تلویزیون روسیه به نام الکساندر اسلادکوف رسانه‌ای شده بود.

 

نبرد‌های خیابانی برای تصرف سیورودونتسک ادامه دارد

درگیری‌های چند روز گذشته در لوهانسک برای تصرف سیورودونتسک، شهر کلیدی این استان روز سه‌شنبه با شدت بیشتر ادامه یافت.

تحولات در صحنه نبرد لحظه به لحظه با اعلام مواضع از سوی دو طرف مناقشه دستخوش تغییر می‌شود. ولودیمیر زلنسکی در تازه‌ترین ویدیویی که شامگاه دوشنبه منتشر شد اعلام کرد که نیروهای مقاومت اوکراینی مواضع خود را در سیورودونتسک حفظ کرده‌اند و درگیری‌های خیابانی همچنان با شدت ادامه دارد.

یک مسئول بلند پایه سیورودونتسک نیز مدعی شد که روس‌ها بواسطه اینکه نتوانسته‌اند هنوز این شهر را تصرف کنند با حملات هوایی و آتش سنگین توپخانه در حال تخریب و ویران کردن آن هستند.

گزارش منابع محلی در بزرگترین شهر استان لوهانسک، واقع در شرق اوکراین همچنین حکایت از آن دارد که تخلیه غیرنظامیان از سیورودونتسک در حال حاضر غیر ممکن شده است. 

 

موانع صادرات گندم در اوکراین؛ واشنگتن به مسکو اتهام دزدی زد

ایالات متحده آمریکا در ادامه مخالفت‌ها با موانع ایجاد شده از سوی روسیه بر سر راه صادرات گندم و غلات در اوکراین مسکو را به دزدی گندم متهم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین واکنش به این موضوع، اخبار و اطلاعات منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه غلات صادراتی اوکراین را دزدیده و به نفع خود به فروش می‌رساند، «معتبر و درست» خواند.

آقای بلینکن که در یک کنفرانس مجازی درباره ناامنی غذایی سخن می‌گفت سپس ضمن متهم کردن ولادیمیر پوتین به «باج‌خواهی» در این زمینه برای برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه تاکید کرد که مسکو با محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه و ممانعت از صادرات غلات به دیگر نقاط جهان این محصولات غذایی را به نفع خود مصادره کرده است.

 

 

«نباید روسیه را تحقیر کرد»؛ منظور ماکرون چه بود و چرا انتقادها را برانگیخت؟ 

به گزارش یورونیوز، موج انتقادات از اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در ارتباط با جنگ در اوکراین و لزوم پرهیز از اتخاذ رویکردی تحقیرآمیز در قبال روسیه کماکان در برخی از رسانه‌های محلی و اروپایی ادامه دارد.

آقای ماکرون که به تازگی برای دومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری در فرانسه برگزیده شده همچنین با تاکید بر «قدرت میانجی‌گری» کشورش گفته است باید به گونه‌ای رفتار کرد که وقتی جنگ پایان یافت بتوان با ابزار دیپلماتیک راهی برای خروج از بحران ایجاد کرد.

اظهارات روز جمعه گذشته امانوئل ماکرون در گفتگو با رسانه‌های منطقه‌ای فرانسه یادآور سخنان مشابهی بود که وی ماه مه در جریان یک سخنرانی ایراد کرده بود.

منتقدان آقای ماکرون با استفاده از این سخنان وی را به اتخاذ موضعی متهم می‌کنند که از دید آنها به نوعی اوکراین در این جنگ از پیش باخته شناخته شده و حتی ممکن است به ترغیب ولادیمیر پوتین به شدت بخشیدن به تهاجم نظامی کشورش به اوکراین منجر شود.

نشریه اکسپرس با اختصاص مطلبی به این موضوع نقدی اساسی به سخنان امانوئل ماکرون در خصوص «لزوم تحقیر نکردن روسیه» وارد کرده و نتیجه گرفته است که وی بهتر است در موضوع اوکراین سخنی به زبان در نیاورد و ساکت باشد.

در این مطلب آمده است که رئیس جمهوری فرانسه با مطرح کردن مذاکرات پس از جنگ به نوعی روسیه را از پیش پیروز مناقشه دانسته و بدین ترتیب کشورهای شرق اروپا را در بهت و نگرانی فرو برده است.

 

ماکرون: حساب گفتگوهایی که با پوتین داشته‌ام، از دست در رفته است

اظهارات رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه، سوم ژوئن در جریان مصاحبه مفصلی با روزنامه‌های منطقه‌ای این کشور انجام شد و در کل بیشتر بر مسائل داخلی پیش از انتخابات پارلمانی آتی پارلمانی متمرکز بود.

آقای ماکرون در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد به زودی به کی‌یف سفر کند؟ گفت که «ماه فوریه برای جلوگیری از وقوع جنگ» به پایتخت اوکراین رفته است و احتمال انجام آن را منتفی نمی‌داند. این در حالیست که از زمان آغاز جنگ تاکنون بسیاری از رهبران و مسئولان دیگر کشورهای غربی به نشانه حمایت از کی‌یف به اوکراین سفر کرده‌اند.

رئیس جمهوری فرانسه در این مصاحبه همچنین به حمایت گسترده غرب از اوکراین اشاره و در این خصوص بر توافق هفته گذشته سران اتحادیه اروپا برای محدود کردن واردات نفت روسیه تاکید کرد.

وی در این زمینه تصریح کرد: «ما به تازگی با بسته ششم تحریم‌ها که در آن کاهش ۹۰ درصدی واردات نفتی از روسیه گنجانده شده یک تصمیم تاریخی گرفته‌ایم. ما می‌خواهیم حمایت مالی و نظامی از اوکراین را افزایش دهیم. مردم اوکراین شجاعانه می جنگند، آنها سزاوار حمایت و احترام ما هستند. تحویل تسلیحات به اوکراین ادامه دارد.»

امانوئل ماکرون سپس در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحویل تسلیحات و تمایل برخی از همسایگان روسیه برای پیوستن به ناتو، خطر تشدید تنش وجود دارد یا خیر؟ گفت: «بله، وضعیت نگران کننده است. به همین دلیل است که من زمان و انرژی زیادی برای این موضوع صرف کرده‌ام. حساب گفتگوهایی که از ماه دسامبر با ولادیمیر پوتین داشته ام، از دست در رفته است. در مجموع حدود یکصد ساعت با صراحت و شفافیت کامل و بنا به درخواست ولودیمیر زلنسکی این گفتگو‌ها را انجام دادم. روسیه را نباید تحقیر نکنیم، تا روزی که درگیری‌ها متوقف شد، بتوانیم از کانال‌های دیپلماتیک راهی برای خروج از بحران ایجاد کنیم. من بر این باورم که فرانسه به عنوان یک قدرت میانجی می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد.»

رئیس جمهوری فرانسه سپس در پاسخ به این سوال که دیدگاهش نسبت به شخص پوتین چیست؟ گفت به همتای روس خود گفته است که «اشتباهی تاریخی و بنیادین را در قبال خود، مردم کشورش و در برابر تاریخ مرتکب شده است.»

آقای ماکرون در ادامه یادآور می‌شود: «روسیه هنوز کشوری مهم و با ملتی بزرگ است. من فکر می کنم این کشور خود را منزوی کرده است. منزوی شدن یک چیز است، اما بیرون آمدن از آن چیز دیگر که بسیار دشوار است.»

ماکرون پیش‌تر چه گفته بود؟

امانوئل ماکرون روز نهم ماه مه طی سخنانی در کنفرانس آینده اروپا در استراسبورگ نسبت به تشدید تنش‌ها هشدار داد و گفت که پس از پایان جنگ، مسکو و کی‌یف در نهایت باید بنشینند و با یکدیگر مذاکره کنند.

آقای ماکرون تصریح کرد: «هرگز فراموش نکنیم که فردا باید پایه‌های صلح را بنا کنیم و این کار بایست به همراه اوکراین و روسیه دور یک میز انجام شود. پایان بحث و مذاکره توسط اوکراین و روسیه تعیین خواهد شد. این کار اما با انکار و طرد یکدیگر و نیز با تحقیر شکل نخواهد گرفت.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفته بود: «هرگز تسلیم وسوسه تحقیر یا روحیه انتقام‌جویی نشویم». وی سپس در این زمینه به پیمان ورسای اشاره کرد که سال ۱۹۱۹ بدون هرگونه مذاکره از سوی فاتحان جنگ اول جهانی به آلمان تحمیل شد و زمینه بروز جنگی تازه را در سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ فراهم کرد.

 

منتقدان امانوئل ماکرون چه واکنشی نشان دادند؟

مارکو میکلسون، نماینده استونی و رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا در واکنش به سخنان رئیس جمهوری فرانسه با انتشار عکسی از یک دختر جوانِ قطع عضو شده اوکراینی در بیمارستان در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ماکرون به این دختر و هزاران نفر دیگر که به عنوان قربانیان یک امپراتوری شیطانی زندگی آنها برای همیشه نابود شده، چه خواهد گفت؟»

این سیاستمدار اروپایی در ادامه دو کشور فرانسه و آلمان را به شکست‌های سیاستی در برخورد با روسیه طی دهه گذشته متهم کرد.

وی افزود: «فرانسه و آلمان به‌هرحال باید فکری اساسی در مورد اشتباهات گذشته خود کنند، مذاکرات در فرمت نرماندی راه را برای یک جنگی جدید که فاتح آن روسیه است هموار کرد. شاید زمان آن رسیده باشد که ورشکستگی در رویکرد سیاسی نسبت به شرق را بپذیریم و از نو شروع کنیم. استونی می تواند در این زمینه متحد خوبی باشد.»

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه در توییتر از مواضع ماکرون انتقاد کرد و گفت که «دعوت به پرهیز از تحقیر روسیه تنها می تواند فرانسه و هر کشور دیگری را که اینگونه فکر می‌کند تحقیر کند. زیرا این روسیه است که خود را تحقیر می کند.»

یکی از تند‌ترین انتقادها به سخنان ماکرون از سوی مایکل مک‌فول، سفیر سابق آمریکا در روسیه در دوران ریاست جمهوری مطرح شد.

وی که اکنون استاد دانشگاه استنفورد است روز دوشنبه در توییتی نوشت: «پوتین در حال برنامه ریزی برای ضمیمه کردن سرزمین‌های تازه فتح شده به کشورش است. امیدوارم ماکرون برای تحقیر نکردن پوتین به اقدامات غیرقانونی آشکار تن ندهد. کسانی که در قرن بیست و یکم سرزمین‌هایی را به کشور خود الحاق می کنند نه تنها باید تحقیر شوند، بلکه باید جلوی آنها نیز گرفته شود.»

انتقاد‌ها تا آنجا پیش رفت که حتی برخی از حامیان امانوئل ماکرون نیز ضمن اعلام حمایت مجدد از اوکراین سخنان رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر لزوم پرهیز از تحقیر روسیه را به چالش کشیدند.

هلن فن بیسمارک، مورخ و نویسنده اروپایی در توییتی نوشت: «آنچه مرا در مورد هشدار امانوئل ماکرون برای تحقیر نکردن روسیه آزار می دهد این نیست که این سخنان بعد از حوادث بوچا بی رحمانه به نظر می آید، بلکه به نظر نمونه دیگری از بحث در مورد روابط بلندمدت با روسیه است که گویی تحت تاثیر کوتاه مدت جنگ قرار نگرفته است.»

مجتبی رحمان از گروه اوراسیا این استدلال را مطرح کرد که اظهارات ماکرون به درک نادرستی از پیام رئیس جمهور فرانسه کمک می کند.

وی با انتشار توییتی تصریح کرد: «استفاده مکرر ماکرون از عبارت - روسیه نباید تحقیر شود - در حال شکل دادن به یک مشکل واقعی است. او باید دقیقاً منظورش را توضیح دهد. منتقدان این عبارت را این گونه معنا می‌کنند که پوتین برای بازگشت به خانه به هدیه‌ و کادو نیاز دارد، اما ماکرون هرگز چنین منظوری را در سخنانش نداشته است.»

وی افزود که صحبت در مورد روابط آینده با روسیه پس از پایان درگیری «مسئله ای بسیار انتزاعی و دور از دسترس است» و تا زمانی که کشتار غیرنظامیان و ویران کردن شهرها در اوکراین ادامه دارد نمی‌توان آن را مطرح کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.