برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که کل اروپا در سال ۲۰۲۲ میانگین نرخ تورم ۶ درصدی را شاهد خواهد بود.

به گزارش جماران، جنگ اوکراین در حالی سومین ماه خود را پشت سر گذاشته است و به صدمین روز خود نزدیک می شود که کشورهای غربی همچنان برای تحت فشار قرار دادن روسیه بخش های مختلف اقتصاد این کشور را تحریم می کنند.

این تحریم ها نه فقط به اقتصاد روسیه به شدت آسیب می زند بلکه به اقتصاد خود اروپایی و جهان نیز آسیب می زند.

در پی جنگ اوکراین و تحریم های گسترده روسیه و برخی کمبودها آلمان برای نخستین بار طی 32 سال اخیر شاهد افزایش تورم شده است. 

 نرخ تورم آلمان مانند بسیاری از نقاط جهان به سرعت در حال افزایش است و مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بسیار بالاتری برای طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مواجه شده‌اند.

برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که کل اروپا در سال ۲۰۲۲ میانگین نرخ تورم ۶ درصدی را شاهد خواهد بود.

در حالی که تحریم‌ نفتی مسکو از سوی اتحادیه اروپا برگ برنده‌ای برای کی‌یف برای فشار بیشتر به روسیه و ترغیب این کشور به توقف جنگ قلمداد می‌شود نبردها در شرق اوکراین با پیش‌روی نیروهای تحت امر ولادیمیر پوتین ادامه دارد.

ارتش روسیه روز سه‌شنبه نیز تمرکز عملیات نظامی خود را در خاک اوکراین، در شرق این کشور متمرکز کرد و به تشدید فشار برای پیش‌روی‌ در «سیورودونتسک» بزرگترین شهر استان لوهانسک در منطقه دونباس ادامه داد.

 

آخرین خبرها، تحولات و رویداد‌های

 

گازپروم تحویل گاز به هلند را متوقف کرد

شرکت گاز روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که تحویل گاز به همتای هلندی خود را به دلیل امتناع از پرداخت به روبل متوقف کرده است.

گازپروم، غول انرژی روسیه در بیانیه ای که در شبکه پیام رسان تلگرام منتشر شد، تصریح کرد که تحویل گاز به هلند را به دلیل امتناع گاز‌ترا، شرکت تامین کننده انرژی در این کشور از پرداخت بهای محموله‌های دریافتی به روبل به طور کامل متوقف کرده است.

 

روسیه در واکنش به تحریم‌ نفتی اروپا: برای یافتن مشتریان جدید مشکلی نداریم

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه شنبه در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از کشورش گفت که روسیه برای یافتن مشتریان جدید نفتی مشکلی نخواهد داشت.

اقای اولیانوف در توئیتی با اشاره به سخنان پیشین رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه روسیه برای یافتن واردکنندگان جدید نفت با مشکلی مواجه نخواهد شد تصمیم تازه بروکسل را نشانه آشفتگی در مواضع رهبران اروپایی ارزیابی کرد.

 

 

دسترسی بزرگ‌ترین بانک روسیه به سیستم مالی سوئیفت قطع شد

رهبران اروپایی شامگاه دوشنبه طی نشستی در بروکسل اعلام کردند که اتحادیه اروپا با قطع دسترسی اسبربانک، بزرگترین بانک روسیه به سیستم مالی بین‌المللی سوئیفت، به عنوان بخشی از ششمین بسته تحریمی علیه مسکو موافقت کرده است.

گفتنی است که علاوه بر اسبربانک دو بانک دیگر روسیه نیز بر اساس تصمیم سران اروپا به چهار بانک و موسسه مالی محروم روسیه برای دسترسی به سیستم سوئیفت اضافه شده‌اند.

 

اتحادیه اروپا با کاهش بیش از «دو سوم» واردات نفت روسیه موافقت کرد

شارل میشل، رئیس شورای اروپا شامگاه دوشنبه با انتشار توئیتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا با ممنوعیت بیش از دو سوم واردات نفت روسیه به عنوان بخشی از مجموعه تحریم‌های جدید علیه مسکو در پی حمله به اوکراین موافقت کرده است.

رئیس شورای اروپا یادآور شد که تصمیم سران کشورهای عضو با هدف اعمال فشار حداکثری به روسیه و ترغیب این کشور به توقف تهاجم نظامی به اوکراین اتخاذ شده است.

 

دو سرباز ارتش روسیه در اوکراین به ۱۱ سال زندان محکوم شدند

یک دادگاه اوکراینی دو سرباز روسی را به اتهام دست داشتن در موشک‌باران دو روستا در منطقه خارکیف، واقع در شمال شرق این کشور به تحمل مجازات ۱۱ سال و نیم زندان محکوم کرد.

نام این دو سرباز الکساندر بوبیکین و الکساندر ایوانف عنوان شده و جلسات محاکمه آنها از اواسط ماه مه در نزدیکی شهر پولتاوا آغاز شده بود.

این افراد به اتهام «نقض قوانین و آداب جنگ» مجرم شناخته شده و با رای دادگاه به یازده و نیم سال حبس محکوم شده‌اند.

رسانه‌های اوکراینی در گزارش خود مدعی شده‌اند که دو سرباز متهم ارتش روسیه ضمن اعتراف به جرم خود ابراز پیشمانی کرده‌اند.

 

فرماندار لوهانسک: بخشی از سیورودونتسک تحت کنترل روس‌ها است

فرماندار منطقه‌ای در شرق اوکراین روز سه‌شنبه مدعی شد که نیروهای ارتش روسیه هم اکنون کنترل بخشی از شهر سیورودونتسک را در دست دارند و به تلاش برای تصرف کامل آن ادامه می‌دهند.

سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک در پیامی تلگرامی تاکید کرد: «وضعیت بسیار پیچیده است؛ بخشی از سیورودونتسک به دست روس‌ها کنترل می‌شود.»

 

اوربان از معافیت کشورش در تحریم نفتی روسیه استقبال کرد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز سه‌شنبه از معاف شدن کشورش در همراهی با تحریم تازه نفتی روسیه از سوی بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا استقبال کرد.

اعصای این معافیت که راه را بر وتوی تصمیم اتحادیه اروپا برای منع ۹۰ درصدی واردات نفت روسیه بست به مجارستان امکان می‌دهد همچنان به دریافت نفت خام ارزان قیمت از روسیه ادامه دهد.

رهبر ناسیونالیست مجارستان چندین هفته بود که به دلیل مخالفت سرسختانه جلوی پیشرفت مذاکرات برای بسته تحریمی جدید  روسیه را گرفته و از ممنوعیت کامل واردات نفت به عنوان شلیک «بمب اتمی» به اقتصاد کشورش یاد کرده بود.

 

اوستیای جنوبی از برپایی همه‌پرسی برای الحاق به روسیه صرف نظر کرد

رئیس منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی روزدوشنبه با صدور فرمانی از لغو برپایی همه‌پرسی در این منطقه برای الحاق به روسیه خبر داد.

این منطقه جدایی طلب در سال ۲۰۰۸ به کانون اصلی جنگ و درگیری میان روسیه و گرجستان تبدیل شد و پس از آن کرملین ضمن به رسمیت شناختن این سرزمین به عنوان یک کشور مستقل، پایگاه‌های نظامی در آنجا مستقر کرد.

آلن گاگلویف، رئیس جدید اوستیای جنوبی در فرمان خود با استناد به آنچه «عدم اطمینان از پیامدهای حقوقی برپایی همه‌پرسی برای الحاق این منطقه به روسیه» خوانده شده از لغو این تصمیم خبر داد.

گفتنی است که رئیس پیشین منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی پیش‌تر برپایی همه‌پرسی برای الحاق به روسیه مورد تاکید قرار داده و تاریخ آنرا هفدهم ژوئیه سال جاری اعلام کرده بود.

 

پیشروی نیروهای روسیه در شرق اوکراین

نیروهای ارتش روسیه در ادامه عملیات در منطقه دوبناس روز سه‌شنبه به سوی مرکز سیورودونتسک، شهری کلیدی در استان لوهانسک پیش‌روی کردند و با نظامیان اوکراینی در بخش‌هایی از این شهر درگیر شدند.

ارتش روسیه چندین هفته است که تلاش دارد سیورودونتسک را تحت محاصره قرار داده و کنترل کامل این شهر را در دست گیرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در پی تشدید عملیات روسیه در این بخش از خاک کشورش وضعیت در دونباس را همچنان بسیار دشوار خواند و اعلام کرد که ارتش روسیه در پی فشار بیشتر برای به دست گرفتن کنترل کامل این منطقه است.

 

نرخ تورم در آلمان به بالاترین سطح در ۳۲ سال گذشته رسید 

اداره آمار آلمان، نرخ تورم سالانه این کشور را در ماه مه ۷.۹ درصد اعلام کرد که بالاترین رقم از زمان اتحاد دوباره دو آلمان در سال ۱۹۹۰ و هم‌سطح با نرخ تورم پس از بحران نفت در سال‌‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴ است.

به گزارش یورونیوز، گزارش اداره آمار آلمان نشان می‌دهد که قیمت انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۳ درصد و قیمت مواد غذایی ۱۱.۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های آماری اداره آمار آلمان، هزینه انرژی از آغاز جنگ اوکراین به طور قابل توجهی افزایش یافته است، موضوعی که بر نرخ بالای تورم تأثیر می‌گذارد. البته این سازمان از همه‌گیری کرونا هم به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌ها نام برده است.

بنا به گزارش‌ها، نرخ تورم آلمان مانند بسیاری از نقاط جهان به سرعت در حال افزایش است و مصرف‌کنندگان با قیمت‌های بسیار بالاتری برای طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مواجه شده‌اند.

برخی از تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که کل اروپا در سال ۲۰۲۲ میانگین نرخ تورم ۶ درصدی را شاهد خواهد بود.

تلاش آلمان برای مقابله با بار تورم

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، آلمان در حال برنامه‌ریزی مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای کاهش فشار از روی مصرف‌کنندگان، به ویژه در رابطه با افزایش قیمت انرژی است. این اقدام‌ها شامل بلیط ارزان ماهانه برای حمل و نقل عمومی منطقه‌ای از ماه ژوئن تا ماه اوت و تخفیف برای رانندگان در پمپ‌بنزین‌ها است. تخفیف در نظر گرفته شده، ۲۹.۵۵ سنت در هر لیتر برای بنزین و ۱۴.۰۴ سنت در هر لیتر برای گازوئیل است.

با وجود این برخی از اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تخفیف در پمپ‌بنزین‌ها به افزایش بیشتر نرخ تورم آلمان در ماه‌های آینده منجر شود.

پیشتر کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان و رئیس حزب دموکرات آزاد این کشور گفته بود که اولویت اصلی باید مبارزه با تورم باشد. او با بیان اینکه تورم یک ریسک اقتصادی عظیم است، گفت که باید با این تورم مبارزه کرد تا هیچ بحران اقتصادی از دل آن بیرون نیاید.

بر اساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان اقتصادی، بهای کالاهای اساسی در آلمان طی سال جاری میلادی ۱۰.۷ درصدی خواهد یافت. به این ترتیب هزینه‌های هر خانوار در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵۰ یورو برای هر نفر افزایش خواهد یافت.

 

 

جنگ اوکراین و تغییر سیاست مشترک دفاعی اروپا

 پس از حمله روسیه به اوکراین، دانمارک پس از ۳۰ سال معافیت از سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا تصمیم درباره پیوستن به این سیاست مشترک را در روز چهارشنبه ۱۱ خرداد به همه‌پرسی خواهد گذاشت.

این تصمیم پس از آن روی داده است که کشورهای فنلاند، سوئد و آلمان هر کدام به نحوی در حال تغییر سیاست‌های دفاعی خود هستند.

بر اساس آخرین نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه گذشته، انتظار می‌رود بیش از ۶۵ درصد از جمعیت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری واجد شرایط برای رأی دادن در این کشور به تغییر رویه پیشین و حذف معافیت از سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا رأی دهند.

هرچند، با توجه به امکان حضور کم‌رنگ رأی دهندگان آن هم در کشوری که اغلب به ادغام بیشتر در اتحادیه اروپا «نه» گفته است، پیش‌بینی تحلیلگران کمی محتاطانه‌تر است.

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک از مردم کشورش خواسته تا پای صندوق‌ها حضور یابند. وی گفت: «با تمام وجودم معتقدم که باید رأی مثبت بدهیم. در زمانی که باید برای امنیت اروپا بجنگیم، باید با همسایگان خود متحدتر باشیم.»

دانمارک از سال ۱۹۷۳ عضو اتحادیه اروپا بوده است، اما بیش از ۵۰ درصد مردم این کشور در سال ۱۹۹۲ با معاهده ماستریخت، از اساسی‌ترین معاهدات اتحادیه اروپا مخالفت کردند، تا مبادا بیش از این، قدرت به بروکسل انتقال یابد. معاهده ماستریخت برای لازم‌الاجرا شدن، باید توسط همه کشورهای عضو تصویب می‌شد. در نتیجه کپنهاگ در ازای رضایت به تصویب این معاهده، خواهان یک سری معافیت‌ها شد تا سرانجام دانمارکی‌ها سال بعد آن را تأیید کردند.

از آن زمان تا کنون، دانمارک همچنان واحد مشترک پولی اروپا یا همان یورو - که در همه‌پرسی سال ۲۰۰۰ دانمارکی‌ها به آن نه گفتند – و همچنین سیاست‌های مشترک اتحادیه اروپا در مورد سیاست‌های قضایی، امور داخلی و مسائل دفاعی را نپذیرفته است.

در آخرین نمونه مخالف با ادغام بیشتر با اتحادیه اروپا، دانمارکی‌ها به دلیل ترس از دست‌ دادن حق حاکمیت خود بر امور مربوط به مهاجران، در رأی‌گیری دسامبر ۲۰۱۵ به تقویت همکاری خود با اتحادیه اروپا در زمینه پلیس و مسائل امنیتی «نه» گفتند.

معافیت دفاعی دانمارک به چه معنی بوده است؟

معافیت دفاعی به این معنی است که دانمارک، به‌عنوان عضوی از ناتو، در سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد مسائل دفاعی مشارکت نداشته و نیروهای خود را در مأموریت‌های نظامی اتحادیه اروپا اعزام نمی‌کند.

دانمارک تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که توانسته این معافیت دفاعی را کسب کند، اگرچه مالت نیز عملاً خارج از آن است.

بر اساس آمار اندیشکده اروپا، کپنهاگ در ۲۹ سال گذشته ۲۳۵ بار از این معافیت دفاعی خود استفاده کرده است.

انگیزه موافقان و مخالفان پیوستن به سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا چیست؟

خانم فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، تنها دو هفته پس از حمله روسیه به اوکراین و پس از توافق با اکثریت احزاب پارلمان دانمارک، ایده این همه‌پرسی را مطرح کرد. در همان زمان، او همچنین از برنامه‌های خود برای افزایش هزینه‌های دفاعی به دو درصد تولید ناخالص داخلی، مطابق با الزامات عضویت در ناتو، تا سال ۲۰۳۳ خبر داد.

اعلام برلین مبنی بر افزایش گسترده هزینه‌های نظامی خود برخلاف رویه‌های قبلی در دهه‌های گذشته نیز نقشی کلیدی در تصمیم دانمارک داشته است.

۱۱ حزب از ۱۴ حزب دانمارک که بیش از سه چهارم کرسی‌های پارلمان را تشکیل می‌دهند، از رأی دهندگان خواسته‌اند تا به پیوستن به سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا «آری» بگویند. در همین حال، دو حزب راست افراطی مخالف اتحادیه اروپا -- «حزب دانمارکی مردم» و «راست جدید» -- و همچنین حزب چپ افراطی «لیست وحدت» از دانمارکی‌ها خواسته‌اند تا در همه‌پرسی «نه» بگویند.

استدلال اصلی آنها این است که ظهور یک دفاع مشترک اروپایی به قیمت ناتو تمام می‌شود، ناتویی که سنگ بنای دفاع دانمارک از زمان ایجاد آن در سال ۱۹۴۹ بوده است.

پس از درخواست اخیر فنلاند و سوئد برای عضویت به ناتو، همه‌پرسی دانمارک برای پیوستن به سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا ممکن است این سه همسایه شمال اروپا را درگیر سیاست‌های همپوشان دفاعی کند.

مردم گرینلند از مناطق خودمختار دانمارک - که در اتحادیه اروپا نیز حضور ندارد - و جزایر فارو در این همه‌پرسی شرکت نمی‌کنند.

انتظار می‌رود نتایج همه‌پرسی روز چهارشنبه حدود ساعت ۱۱:۰۰ شب به وقت محلی اعلام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.