زلنشکی رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد که طی سه ماه جنگ حدود 30 هزار سرباز روسی کشته شدند. بیش از 200 فروند هواپیما سرنگون شد. هزاران تانک، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات روسی منهدم شد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد که تعداد سربازان کشته شده روسیه در جنگ به 29 هزار و 450 نفر افزایش یافته است.

ستاد کل ارتش اوکراین امروز چهارشنبه 25 مه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد سربازان کشته شده روسیه در جنگ به 29 هزار و 450 نفر رسیده است.

در این بیانیه آمده است: ارتش روسیه در 24 ساعت گذشته 100 سرباز، یک فروند هواپیما، 11 فروند هواپیمای بدون سرنشین، 3 عراده تانک و 19 دستگاه خودروی زرهی را از دست داده است.

بر اساس بیانیه مذکور، ارتش روسیه بین 24 فوریه تا 25 مه، 206 فروند جنگنده، 170 فروند بالگرد، 1305 تانک، 3213 دستگاه خودروی زرهی، 606 عراده توپ، 201 سامانه پرتاب موشک و 93 سامانه پدافند هوایی متعلق به روسیه منهدم شده است.

همچنین 2 هزار و 218 دستگاه وسیله نقلیه، 13 فروند کشتی و قایق‌های تندروی سبک٬ 491 فروند هواپیمای بدون سرنشین نیروهای روسی منهدم و 112 فروند موشک کروز نیز خنثی شده است.

وزارت دفاع روسیه در 25 مارس با انتشار بیانیه‌ای، کشته شدن 1351 نظامی این کشور در اوکراین را تائید کرده بود.

زلنسکی: ارتش روسیه در نهایت مجبور به عقب نشینی می‌شود

رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد که تهاجم روسیه به اوکراین از کریمه آغاز شد و مسکو در نهایت مجبور به عقب نشینی از این منطقه خواهد شد.

   ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی در تلگرام گفت: تهاجم روسیه به اوکراین از کریمه آغاز شد و ارتش مسکو در نهایت مجبور به عقب نشینی از این منطقه خواهد شد.

زلنسکی با اشاره به اینکه در نودمین روز جنگ، ارتش اوکراین به دفاع از کشور خود در برابر روسیه ادامه داد، گفت: این دوره 3 ماهه بسیار دشوار بود. اینها جنایات جنگی سه ماهه مهاجمان روس است. تاکنون 1016 منطقه مسکونی اوکراین از اشغال آزاد شده است.

وی افزود که حدود 30 هزار سرباز روسی کشته شدند. بیش از 200 فروند هواپیما سرنگون شد. هزاران تانک، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات روسی منهدم شد.

زلنسکی با بیان اینکه مبارزه اوکراین در واقع برای ثبات کل جهان اهمیت زیادی دارد، گفت: «به دیدار با رهبران جهان برای ارائه حمایت‌های مالی لازم از اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده تر علیه روسیه ادامه می‌دهند».

وی با اشاره به اینکه روسیه باید از ماریوپل، خیرسون و دیگر شهرها عقب نشینی کنند، گفت: آنها قطعا مالک آن مکان‌ها نخواهند بود.

وزیر خارجه اوکراین: روی ناتو نمی‌توان حساب کرد؛ اولویت ما عضویت در اتحادیه اروپاست

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، ناتو را متهم کرد که «مطلقا هیچ کاری» در برابر تجاوز روسیه به خاک اوکراین نکرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین، برعکس از تلاش‌های اتحادیه اروپا و «تصمیمات انقلابی» بروکسل تقدیر کرد.

آقای کولبا گفت :‌«ما به ناتو به چشم یک نهاد متحد که عملا یک گوشه ایستاده و کاری نمی‌کند نگاه می‌کنیم. این درحالیست که نگاه اوکراینی‌ها در ابتدای جنگ به ناتو، نگاه به یک سازمان قدرتمند بود و برعکس مردم اوکراین، اتحادیه اروپا را بیشتر در حد یک موسسه که کارش فقط بیان نگرانی‌هاست و در عمل کاری نمی‌کند، می‌دیدند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اوکراین در ادامه اضافه کرد: « اما جنگ چهره واقعی هر دو را نمایان ساخت. اتحادیه اروپا تصمیم‌های انقلابی‌ای گرفت که انتظارش را نداشتیم. آرمان‌های اروپایی-آمریکایی اوکراین در قانون اساسی ما مندرج است و از نظر نظام فعلی، اولویت پیوستن به اتحادیه اروپاست.»

دیمیترو کولبا در پایان تاکید کرد: «همانطوری که رئیس جمهور زلسنکی در پانزدهم مارس تاکید کرد «اوکراین نمی تواند عضو ناتو شود» و من بسیار خوشحالم از اینکه می‌بینم مردم شروع کرده‌اند به درک این نکته که روی ناتو نمی‌توان حساب کرد.»

 

اوکراین «نقض آشکار» تمامیت ارضی خود را محکوم کرد

اوکراین اعطای گذرنامه روسی به ساکنان مناطق تحت اشغال روسیه را محکوم کرد. کی‌یف می‌گوید مسکو با ایجاد یک روند ویژه، اعطای شهروندی روسیه به اوکراینی‌ها را تسهیل کرده است. اوکراین این اقدام مسکو را «نقض فاحش» تمامیت ارضی خود می‌داند.

وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اعطای اجباری گذرنامه به اوکراینی‌ها در خرسون و زاپوریژیا دلیل دیگری بر اعمال جنایتکارانه روسیه در خاک اوکراین است».

 

پوتین با هدف مهار تورم از بالارفتن حقوق بازنشستگان و افزایش کمک‌ هزینه‌های اجتماعی خبر داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با توجه به نرخ صعودی تورم به مردم این کشور اطمینان داد که حقوق مستمری‌بگیران و کمک‌های معیشتی افزایش یابد. آقای پوتین در جلسه شورای دولت پیشنهاد کرد که ۱۰ درصد بر حقوق بازنشستگان که از ابتدای ژوئن امسال کار نمی‌کنند افزوده شود. رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت با در نظر گرفتن همه شاخص‌ها میزان افزایش حقوق‌ها نسبت به نرخ تورم از ابتدای سال جاری بیشتر بوده است.

نرخ رسمی تورم روسیه در ماه آوریل به رکورد ۱۷.۸ درصد رسیده است. آقای پوتین به مردم کشورش اطمینان داد که طبق نظر کارشناسان آهنگ تورم تا پایان سال ۲۰۲۲ کند شود و از مرز ۱۵ درصد تجاوز نکند.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنانش وعده کرد تا حداقل کمک‌های اجتماعی از ابتدای ماه ژوئن ۱۰ درصد، بویژه برای خانواده سربازان، افزایش یابد. میزان کمک هزینه‌‌ها به نرخ فعلی ۱۵۲۷۹ روبل، معادل ۲۴۰ یورو در ماه است.

تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد روسیه کم‌کم در زندگی روزمره شهروندان این کشور نمایان می‌شود.

 

مخالفت بریتانیا با شرط روسیه در مورد صادرات غلات اوکراین

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا با رد طرح پیشنهادی مسکو گفت غلات متعلق به همه مردم جهان است.

روسیه پیشنهاد کرده در ازای برچیده شدن تحریم‌های غرب، اجازه دهد صدور غلات اوکراین از سر گرفته شود.

اما بریتانیا می گوید روسیه باید « کار درست» را انجام دهد و با خروج از اوکراین و دست برداشتن از «سرقت» غلات، امکان دسترسی همه کشورها ی نیازمند به این محصول را فراهم کند.

 

سوئیس دارایی‌های توقیف شده نزدیکان یانوکوویچ را در اختیار سران فعلی اوکراین می‌گذارد

دولت سوئیس در نظر دارد بیش از یکصد میلیون دلار از دارایی‌های یوری ایوانش‌چنکو و خانواده‌اش، یکی از افراد نزدیک به ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور پیشین اوکراین را توقیف کند. برن هدف از این اقدام خود را کمک به رژیم فعلی کی یف عنوان کرده است.

دادگاه فدرال سوئیس باید مشخص کند که آیا این دارایی ها قابل ضبط هستند یا نه. در صورت چراغ سبز مقام‌های قضایی سوئیس، این مبلغ که از پیش مسدود شده، در اختیار کی‌یف قرار خواهد گرفت.

یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق اوکراین روابط نزدیکی با کرملین داشت.

 

مسکو: مطرح کردن تبادل اسرا در شرایط فعلی «نابهنگام» است

قائم‌مقام وزیر خارجه روسیه مطرح شدن طرح تبادل اسرا قبل از محاکمه سربازان اوکراینی را «نابهنگام» و ناشی از «ناپختگی» دانست.

آندری رودنکو تاکید کرد که مسکو تبادل اسرا با کی‌یف را تنها بعد از محاکمه سربازان اسیر اوکراینی و محکوم شدن آن‌ها می‌تواند مد نظر قرار دهد. این مقام روسیه گفت که هر گوه صحبت از تبادل اسرا قبل از محاکمه این افراد نابهنگام است.

ولودیمیر زلسنکی، رئیس جمهور اوکراین شامگاه دوشنبه طی سخنانی از آمادگی کی‌یف برای تبادل اسرا با مسکو خبر داد و خواستار فشار جامعه بین‌الملل بر روسیه برای تن در دادن به این خواسته شد.

این درحالیست که از سرنوشت چند صد مبارز اوکراینی که با سقوط کارخانه آزوف‌ستال در حومه ماریوپل ماموریتشان به پایان رسید، اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

پوتین برای نخستین‌بار از آغاز جنگ با سربازان مجروح روسیه دیدار کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با سربازان مجروح این کشور دیدار کرد. این نخستین دیدار وی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین با سربازان مجروح ارتش محسوب می شود. تلویزیون دولتی روسیه تصاویر کوتاهی مربوط به حضور آقای پوتین در یکی از بیمارستان‌های مسکو را پخش کرده. در این تصاویر رئیس جمهور روسیه ضمن احوال‌پرسی با سربازان مجروح، روپوش سفید رنگ خود را با یکی از نظامی‌ها عوض می‌کند.

 

نبرد سوردونتسک به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود

نیروهای روسیه به حومه شهر سوردونتسک رسیده‌اند و نبرد نهایی برای تسلط بر این شهر استراتژیک در شرق اوکراین وارد مرحله مهمی شده است.

فرماندار این شهر اوضاع را «بسیار دشوار» توصیف کرده است. یکی از معاونان شهردار هم با اشاره به این‌که شهر در حال تخریب کامل است در حساب تلگرامی خود نوشته: «نیروهای روسی به‌ حدی پیشروی کرده‌اند و به شهر نزدیک شده‌اند که امکان شلیک خمپاره هم دارند.»

 

روسیه بدهی‌های خارجی خود را به روبل پرداخت می‌کند

وزارت دارایی روسیه با اشاره به اینکه آمریکا به معافیت روسیه در پرداخت بدهی‌های خارجی خود به دلار پایان داده و با تمدید مجوز مخالفت کرده از این پس مسکو بدهی‌های خارجی خود را به روبل پرداخت خواهد کرد.

در بیانیه وزارت دارایی روسیه همچنین آمده که امکان تبدیل روبل به واحد ارزی اولیه از طریق موسسه ملی ودیعه‌گذاری روسیه امکان پذیر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.