روسیه برای حل بحران غذا در جهان و پایان محاصره بندرهای اوکراین شرط گذاشت.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو آمده است که گذرگاه های انسانی برای پایان محاصره تحمیلی بندرهای اوکراین ایجاد کند اما کی یف باید مین هایی که کاشته را پاکسازی کند.

وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که حل مشکل غذا نیازمند در پیش گرفتن رویکردی فراگیر است و مسکو آماده است با همه طرف ها گفت و گو کند.

روسیه مدعی است که ارتش اوکراین خروجی منتهی به مصب رود«دنیپر» به سمت دریای سیاه را مین گذاری کگرده است و در نتیجه آن بندر تجاری «خرسون» قابل استفاده نیست به همین دلیل حمل و نقل تجاری در طول رودخانه دنیپر به تعلیق در امده است. همچنین بر اساس این ادعا یک توفان این مین های نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی «اودسا» را نابود کرد به طوری که برخی از مین های سرگردان در سواحل ترکیه پیدا شدند.

 

تحولات جدید

 

روسیه خواستار لغو تحریم‌ها برای جلوگیری از بحران جهانی غذا است

یک دیپلمات ارشد روسیه روز چهارشنبه خواستار لغو تحریم‌ها علیه مسکو به عنوان شرطی برای جلوگیری از بحران جهانی غذا به دلیل مسدود شدن صادرات غلات اوکراین از زمان آغاز حمله کرملین شد.

آندری رودنکو ، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: «حل مشکل مواد غذایی نیازمند یک رویکرد جمعی است که به ویژه شامل لغو تحریم‌هایی است که بر صادرات و مبادلات مالی روسیه اعمال شده است».

این در حالیست که آخرین تجزیه تحلیل های وزارت دفاع بریتانیا حاکی از آن است که مسدود ماندن دسترسی به بنادر کلیدی دریای سیاه با توجه به تقاضای بالا برای غلات اوکراین، می تواند موجب بالارفتن بیشتر مواد غذایی در سطح دنیا شود.

 

نمایندگان سوئد و فنلاند درباره  پیوستن به ناتو با مقامات ترکیه دیدار می‌کنند

پس از حمله روسیه به اوکراین، دو کشور سوئد و فنلاند پیشنهادات خود را برای پیوستن به ناتو ارائه کردند.  آنها به حمایت کلیه ۳۰ عضو ناتو نیاز دارند.

اما ترکیه با پیشنهادات آنها مخالفت کرده است. رئیس جمهور ترکیه، اردوغان هر دو را به پناه دادن به حامیان گروه شبه نظامی جدایی طلب کرد پ.ک.ک متهم کرده است.

سوئد و فنلاند در سال ۲۰۱۹ پس از تهاجم نظامی به سوریه که برخی از شبه نظامیان کرد در آن فعال هستند، تحریم‌هایی را علیه آنکارا اعمال کردند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ترکیه ممکن است در تلاش برای گرفتن امتیاز از سایر اعضای ناتو با این درخواست مخالفت کند.

وزیر خارجه فنلاند گفت که امیدوار است هر دو طرف بتوانند اختلافات خود را برطرف کنند.

 

زلنسکی: غرب فاقد اتحاد لازم در زمینه تامین تسلیحات مورد نیاز ماست

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنان خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد بار دیگر کشورهای غربی را به عدم اتخاذ سیاست یکپارچه و منسجم در حمایت تسلیحاتی از کشورش متهم کرد. آقای زلنسکی که از طریق ویدئو کنفرانس در داووس سخن می گفت، ادامه داد: «سئوال من این است که آیا در عمل اتحادی وجود دارد؟»

آلمان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا از ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین تاکنون خودداری کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین از عدم توانایی اتحادیه اروپا در گنجاندن نفت به فهرست بسته ششم تحریمی خود علیه مسکو انتقاد کرد. در حالی که پاریس و برلین، دو قدرت اول اتحادیه برای قطع کردن واردات نفت روسیه آماده می شوند، مجارستان، یکی دیگر از اعضای اتحادیه همچنان با چنین تصمیمی مخالف است.

 

 

کسینجر: کی‌یف اراضی مورد نظر روسیه را واگذار کند؛ اوکراینی‌ها: خاک خود را در ازای صلح نمی‌دهیم

بر اساس یکی از معتبرترین نظرسنجی‌های اوکراین، ۸۲ درصد مردم این کشور حاضر نیستند کوچکترین بخشی از قلمرو کشورشان را در ازای امضای قرارداد صلح با روسیه از دست بدهند.

این نظرسنجی را موسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف بین دو هزار نفر انجام داده است. بنا بر نتایج این تحقیق، این افراد حتی در صورت طولانی‌تر شدن جنگ و یا تهدید استقلال اوکراین هم حاضر به از دست دادن خاک کشورشان نیستند.

از این بین، تنها ۱۰ درصد رضایت خود را با واگذاری بخشی از سرزمین خود در ازای دستیابی به صلح با روسیه اعلام کرده‌اند و ۸ درصد باقی‌مانده نیز در این خصوص تردید دارند. 

همچنین، ۷۷ درصد از اوکراینی‌های ساکن مناطق تحت اشغال روسیه مخالف هرگونه واگذاری سرزمینی به روسیه هستند. 

هنری کسینجر، وزیرخارجه اسبق آمریکا و از متفکران حوزه سیاست خارجی ایالات متحده شب گذشته در اجلاس اقتصادی داووس پیشنهاد داده بود تا برای جلوگیری از ادامه‌دار شدن جنگ، اوکراین ظرف دو ماه آینده بخش‌های سرزمینی مورد نظر روسیه را به این کشور بدهد. این در حالی است که کی‌یف پیش‌تر بارها هرگونه احتمال در این خصوص را رد کرده است.

 

وعده دانمارک به ارسال موشک‌های ضدکشتی؛ برد عملیاتی اوکراین افزایش می‌یابد

همزمان با وعده دانمارک مبنی بر ارسال موشک‌های آمریکایی ضدکشتی موسوم به «هارپون» و یک موشک‌انداز، اوکراین برای اولین بار از آغاز جنگ می‌تواند برد عملیاتی خود را افزایش دهد. 

این تسلیحات سبب راندن شدن نیروهای دریایی روسی از دریای سیاه خواهند شد تا امکان صادرات غلات از بنادر اوکراین تسهیل یابد.

کی‌یف بارها از نیاز ارتش اوکراین به سلاح‌های پیشرفته همچون دفاع هوایی، موشک ضد کشتی و راکت‌های دور برد گفته بود. هرچند تا کنون اکثر کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین تنها سامانه‌های کوتاه برد همچون سلاح‌های ضدتانک را شامل بوده است. 

لوید آستن، وزیر دفاع آمریکا شخصا از این اقدام دانمارک به منظور تقویت دفاع از بنادر اوکراین، «به طور ویژه قدردانی» کرده است.

تاکنون دلیل تعلل کشورها از ارسال موشک‌های هارپون این بوده که این کشورها بیم آن را داشته‌اند تا مبادا یکی از کشتی‌های روسی توسط  تسلیحات آن‌ها مورد اصابت قرار گیرد. 

به گفته منابع نزدیک به کنگره آمریکا، این اقدام دانمارک ممکن است راه را برای ارسال تسلیحات مشابه به اوکراین از سوی سایر کشورها باز کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.