یک روزنامه آلمانی از ناو خواست که در برابر خواسته های اردوغان در مساله پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بایستد.

به گزارش جماران به نقل از اسپوتنیک، یک روزنامه نگار آلمانی خواستار مقابله ناتو با اردوغان شد.

 ماکسیمیلیان پوپ، روزنامه‌نگار نشریه آلمانی اشپیگل، در مقاله‌ای می‌نویسد که ناتو باید به دلیل عدم تمایل رئیس جمهور ترکیه به پذیرش بی‌قید و شرط سوئد و فنلاند در این ائتلاف، "خطر درگیری" با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را به جان بخرد.

به گفته نویسنده، رهبر ترکیه از ورود سوئد و فنلاند به ناتو جلوگیری می کند زیرا در تلاش است در ازای رضایت خود چیزی به دست آورد. آنکارا خواستار رفع محدودیت های تحویل سلاح به آن کشور و همچنین استرداد حامیان حزب ممنوعه کارگران کردستان به ترکیه شد.

او استدلال می کند: "ناتو اگر تسلیم خواسته های اردوغان نمی شد، کار درستی انجام می داد. در سال های اخیر، اردوغان مانند یک عامل مضاعف عمل کرده است". بنابراین، به گفته وی، ترکیه به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف، از روسیه تسلیحات به دست آورده و به تهدید یونان به عنوان متحد ناتو "با جنگ" روی آورده است.

به گفته این روزنامه نگار، رهبر ترکیه به دلیل بحران اقتصادی در این کشور، از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آتی در سال آینده می ترسد، بنابراین می توان حدس زد که در ماه های آینده در روابط با این کشور با غرب "بی شائبه تر" باشد.

پوپ از ناتو می‌خواهد به "تلاش‌های باج‌خواهی" اردوغان پایان دهد، زیرا در غیر این صورت یک "سابقه خطرناک" ایجاد می‌کند. به ویژه اینکه، زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی به روشی مشابه عمل کرد و خواسته‌های خود را برای تایید پیوستن سوئد و فنلاند به این اتحاد مطرح کرد.

این روزنامه نگار در پایان گفت: "ناتو نباید اجازه دهد ائتلاف به یک سایت باج خواهی تبدیل شود. بهتر است که این اتحادیه درگیری با اردوغان را به جان بخرد."

 

حمله روسیه به اوکراین آوارگان جهان را به 100میلیون نفر رساند

سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین باعث شده که برای اولین بار در تاریخ، تعداد آوارگانی که در سراسر جهان به دلیل جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و شکنجه مجبور به فرار شده‌اند، از مرز ۱۰۰ میلیون نفر عبور کند.

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری، بیش از ۸ میلیون نفر از ساکنان آن در داخل کشور آواره شده‌اند و حدود ۶.۵ میلیون نفر دیگر که عمدا زن و کودک بودند نیز مجبور به فرار به کشوری دیگر شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد این رقم «هشداردهنده» که هرگز نباید ثبت می‌شد، باید جهان را به لرزه درآورد و عزمی را بوجود آورد تا به درگیری‌هایی که تعداد بی‌سابقه‌ای را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده، پایان داده شود.

 

در این بیانیه آمده است که در کنار جنگ، بلایای طبیعی نیز عامل وقوع بیشترین جابجایی‌های داخلی جدید بوده و باعث آوارگی ۲۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ میلادی شده است.

 

ماریوپول؛ سربازان روسی پاکسازی مجتمع آزوف‌ستال از مین را آغاز کردند

سربازان روسی روز یکشنبه پس از تخلیۀ صدها نیروی اوکراینی که برای هفته‌ها در کارخانه فولاد آزوف‌ستال سنگر گرفته بودند، کار پاکسازی زمین‌های این مجتمع از مین و دیگر مواد انفجاری را آغاز کردند. 

پایان نبرد در ماریوپل، بزرگترین شهری که روسیه از زمان آغاز تهاجم خود به اوکراین در ۲۴ فوریه تصرف کرده، آنهم پس از حدود سه ماه جنگ و شکست‌های پیاپی، پیروزی نادری برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود.

در جریان عملیات پاکسازی روز یکشنبه، نیروهای علاوه بر استفاده از دستگاههای مین‌یاب و استخراج مین‌ها، دست به انفجارهای کنترل شده نیز زدند و آوارها را از جاده‌های کارخانه با استفاده از بولدوزرهای نظامی پاک کردند.

 

بمباران بی‌وقفۀ سورودوینسک در شبانه روز گذشته

گزارش‌ها از مناطق شرقی اوکراین حاکی از آن است که حملات نیروهای روسیه به منطقه دونباس شدیدتر از گذشته ادامه دارد و شهر سورودوینسک در این منطقه نیز طی ۲۴ ساعت گذشته بدون وقفه هدف حملات روسیه بوده است.

همزمان با تشدید درگیری‌ها، مقامات کی‌یف اعلام کردند که روز دوشنبه حکم اولین دادگاه رسیدگی به جنایت جنگی نیروهای روسیه صادر خواهد شد.

 

پنتاگون اعزام نیروهای ویژه برای محافظت از سفارت آمریکا در کی‌یف را مدنظر دارد

وزارت دفاع آمریکا طرح اعزام نیروهای ویژه این کشور به کی‌یف برای محافظت از سفارت ایالات متحده در پایتخت اوکراین را در دست بررسی دارد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مقامات دیپلماتیک و نظامی آمریکا در حال بررسی این طرح هستند. بنا به همین گزارش هنوز هیچ‌گونه پیشنهادی برای اتحاذ تصمیم نهایی به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه نشده است. 

واشنگتن از یک سو مایل به عدم حضور نظامیانش در منطقه‌ای جنگزده است و از سوی دیگر نگران پیامدهای سیاسی هرگونه مخاطره برای جان دیپلمات‌هایش در کی‌یف است. 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیش از این گفته بود که هیچ کدام از سربازان کشورش در صورت حمله روسیه به اوکراین به این کشور اعزام نخواهند شد. 

 

 نمایندگان چند کشور به نشانه اعتراض به تهاجم نظامی روسیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا-پیسفیک را ترک کردند

نمایندگان چند کشور از جمله آمریکا روز یکشنبه نشست وزرای تجارت کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پسیفیک را به نشانه اعتراض به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ترک کردند.

این نشست در بانکوک، پایتخت تایلند برگزار شده است. 

نمایندگان کشورهای کانادا، استرالیا نیوزیلند و ژاپن به همراه نماینده آمریکا این اجلاس را ترک کردند. 

یکی از دیپلمات‌های حاضر در این نشست به خبرگزاری رویترز گفت که نمایندگان پنج کشور معترض خواستار تشدید لحن بیانیه پایانی علیه روسیه بودند.  

 

شهردار منصوب روس‌ها در شهر اشغال‌شده مجروح شد

گزارش‌ها از اوکراین حاکی است که شهردار منصوب روس‌ها در انرهودار در نزدیکی بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا روز یکشنبه بر اثر انفجار مجروح شد.

یک مقام اوکراینی و یکی از خبرگزاری‌های روسیه خبر مجروح شدن آندری شوچیک را اعلام کرده‌اند. به گزارش منابع روسی وی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده است. 

انرهودار پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت داشت.

 

زلنسکی: لهستانی‌ها در اوکراین از حقوق مشابه پناهجویان اوکراینی برخوردار خواهند شد

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری می‌گوید شهروندان لهستان در کشورش از حقوق مشابه پناهجویان اوکراینی در لهستان برخوردار می‌شوند. رئیس‌جمهوری اوکراین این مطلب را در دیدار با آندری دودا، همتای لهستانی خود که به کی‌یف سفر کرده است بیان کرد. 

لهستان به بیش از سه میلیون پناهجوی اوکراینی اجازه اقامت، کار و برخورداری از منافع تامین اجتماعی داده است. یکی از نمایندگان حزب حاکم در اوکراین نیز گفت که پارلمان این کشور اعطای «جایگاه ویژه» به اتباع لهستان در اوکراین را بررسی می‌کند. 

 

وزیر فرانسوی: روند الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا بدون شک پانزده تا بیست سال زمان می برد

کلمان بن، وزیر امور اروپایی فرانسه روز یکشنبه در گفتگو با یک ایستگاه رادیویی گفت کی یف می تواند همزمان روند ورود به جامعه سیاسی اروپا که از سوی امانوئل ماکرون پیشنهاد و حمایت شده است را آغاز کند.

آقای بن گفت: «باید صادق بود. اگر بگوییم اوکراین ظرف شش ماه، یک سال یا دو سال آینده می تواند عضو اتحادیه اروپا شود دروغ گفته ایم. این درست نیست و بدون شک پانزده تا بیست سال کار می برد که بسیار طولانی است.

 

ادامه بمباران و گلوله باران اوکراین توسط نیروهای روسیه در آستانه سخنرانی زلنسکی در داووس

مقامات اوکراینی می گویند بمباران شبانه روسیه در شرق اوکراین موجب کشته شدن افراد غیرنظامی شده است. ولودیمر زلنسکی می گوید سه شهر میکولائف، خارکیف و زاپوریژیا در حملات شنبه شب تا یکشنبه بامداد، زیر آتش نیروهای روسیه بوده اند.

فرماندار دونتسک در حساب تلگرامی خود از کشته شدن هفت غیرنظامی و مجروح شده ده تن در جریات حملات روز شنبه روسیه خبر داده است. در حملات مشابه لوهانسک هم یک نفر کشته و دو نفر زخمی شده اند.

رئیس جمهور اوکراین که میزبات همتای لهستانی خود است قرار است فردا دوشنبه در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از راه دور سخنرانی کند.

 

۷۰۰ هزار سرباز اوکراینی در برابر ۱۹۰ هزار سرباز روس؟

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد در حال حاضر ۷۰۰ هزار سرباز اوکراینی فعالانه در دفاع از این کشور می‌جنگند. 

این آمار در حالی اعلام می‌شود که براساس برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی، روسیه در آستانه حمله به اوکراین در ماه فوریه، بین ۱۰۰ تا ۱۹۰ هزار سرباز را در مرز اوکراین مستقر کرده بود. نزدیک به سه ماه پس از آغاز جنگ، آمار رسمی درباره شمار نظامیان فعال در ارتش روسیه وجود ندارد. 

هفته گذشته یکی از فرماندهان عالی‌رتبه ارتش روسیه به تلویزیون دولتی آر‌تی گفته بود این کشور نه تنها با اوکراین، بلکه با ۴۲ کشور جهان در حال جنگ است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.