اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۰۰ میلیارد یورو برای پایان اتکای خود به نفت و گاز روسیه انجام دهد.

به گزارش جماران، آنچه در دو روز اخیر بیش از دیگر اخبار مرتبط با حمله روسیه به اوکراین خبرسازتر شده است، خارج کردن جنگجویان آزوف از کارخانه فولاد ماریوپل است که از دیروز شروع شده و امروز نیز ادامه دارد.

با خروج آخرین سربازان اوکراینی که در کارخانه آزوف‌ستال از هر سو در محاصره روس‌ها بودند و انتقال آنها به مناطق تحت کنترل روسیه، سقوط شهر ماریوپل رسما اعلام و روسیه بر کل این بندر استراتژیک اوکراین تسلط پیدا خواهد کرد.

همزمان روز  چهارشنبه سوئد و فنلاند بطور رسمی درخواست عضویت خود را تسلیم ناتو کردند. 

 

آخرین خبرها و رویدادهای مرتبط با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین

 

وزرای خارجه آمریکا و ترکیه بر سر پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مذاکره کردند

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه به رغم مخالفت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تلاش کرد تا مواضع آنکارا را در این خصوص اندکی نرم‌تر کند.

در همین راستا آنتونی بیلنکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل متحد با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه ترکیه در این دیدار ضمن اعلام حمایت کشورش از سیاست درهای باز ناتو و نیز درک تمایل سوئد و فنلاند برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی پس از تهاجم روسیه به اوکراین همچنان بر مواضع پیش‌تر اعلام شده از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کشورش مبنی بر نگرانی‌های امنیتی در خصوص پیوستن دو نامزد تازه به ناتو تاکید کرد.

آقای چاووش اوغلو سپس یادآور شد: «ترکیه حتی قبل از این جنگ هم از سیاست درهای باز ناتو حمایت می‌کرد. اما در مورد کشورهای نامزد، نگرانی‌های امنیتی مشروعی داریم که به حمایت آنها از سازمان‌های تروریستی و همچنین ایجاد محدودیت‌ در صادرات محصولات دفاعی مربوط می‌شود.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر گفته بود که ایالات متحده نسبت به مذاکرات جاری با ترکیه برای جلب رضایت این کشور در خصوص پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خوشبین است.

 

پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو؛ واشنگتن نسبت به رفع نگرانی‌های ترکیه خوشبین است

به گفته کاخ سفید، ایالات متحده اطمینان دارد که سوئد و فنلاند رویه موثری برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو خواهند داشت و نگرانی‌های ترکیه در این خصوص قابل بررسی و رسیدگی است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با یادآوری این نکته که واشنگتن در حال رایزنی با آنکارا در باره نگرانی این ترکیه نسبت به پیوستن دو کشور شمال اروپا به ناتو است، تصریح کرد: ما نسبت به نتیجه این مذاکرات بسیار خوشبین هستیم.

 

مدودوف: روسیه اجازه نمی‌دهد جنگ جهانی سوم رخ دهد 

دیمیتری مدودوف، معاون رئیش شورای امنیت روسیه می‌گوید این کشور اجازه نمی‌دهد جنگ جهانی سوم به ره بیفتد. 

آقای مدودوف پس از بازدید از مرکز هسته‌ای ساخاروف روسیه در بیانیه‌ای نوشت: «این زرادخانه تسلیحاتی مدرن، موثر و قابل اتکا، جاه‌طلبی کسانی را که آماده شروع جنگ جهانی سوم هستند، فرو می‌نشاند. ما اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی {جنگ جهانی سوم} رخ دهد.» 

رئیس جمهوری پیشین روسیه در ادامه گفت: «با این حال ما باید به طور مداوم به یاد آنها بیاوریم که این توانایی را داریم پاسخی فوری و قاطع به هر گونه حمله به کشورمان بدیهم. ما قادریم هرگونه خشونتی که کشورمان را تهدید کند، دفع کنیم.» 

 

روسیه دفتر شبکه کانادایی سی‌بی‌اس در مسکو را تعطیل کرد

پس از اینکه اتاوا، فعالیت شبکه تلویزیون دولتی راشا تودی روسیه را در کانادا ممنوع اعلام کرد، روسیه هم در واکنش می‌گوید دفتر شبکه سی‌بی‌اس را تعطیل می‌کند. 

مقام‌های روس همچنین می‌گویند روادید روزنامه‌نگاران این شبکه کانادایی را باطل می‌کنند و در نتیجه آنها باید از روسیه خارج شوند. 

 

حمایت ایتالیا از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو 

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در دیدار با سانا مارین، همتای فنلاندی خود تاکید کرد که رم از الحاق سوئد و فنلاند به ناتو حمایت می‌کند و علاقه‌مند است این روند در سریع‌ترین زمان ممکن صورت پذیرد. 

آقای دراگی که در رم میزبان خانم مارین بود همچنین تاکید کرد که اروپا باید به فکر ساخت یک سیستم دفاعی، واقعی باشد که به صورت مکمل با ناتو فعالیت کند. 

 

 

سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی روسیه

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید، اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۰۰ میلیارد یورو برای پایان اتکای خود به نفت و گاز روسیه انجام دهد. 

خانم فن در لاین که در گفتگو با خبرنگاران این مسئله را مطرح کرد همچنین افزود: «این سرمایه‌گذاری‌ها شامل ۱۰ میلیارد یورو برای زیرساخت‌های گاز، ۲ میلیارد یورو برای نفت و باقی آن برای انرژی پاک خواهد بود.» 

رئیس کمیسیون اروپا همچنین تاکید کرد که بروکسل برنامه‌های الزام‌آور قانونی را در کل اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد کرد تا به مدد آن بتوان برای انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین برای صرفه‌جویی انرژی در سال ۲۰۳۰ اقدامات بیشتری انجام داد. 

فن‌در لاین اضافه کرد که این برنامه می‌تواند انرژی بیشتری برای تسریع حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و همچنین شروع سرمایه‌گذاری‌های جدید، ذخیره کند. 

 

 

حمایت آلمان از درخواست فنلاند و سوئد برای الحاق به ناتو 

مارکو بوشمان، وزیر دادگستری آلمان می‌گوید کابینه این کشور با درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو موافقت کرده است. 

بوشمان در توییتی همچنین تاکید کرد که این کشور به روند الحاق سریع استکهلم و هلسینکی متعهد است. 

 

معاون نخست وزیر روسیه: ما تنها در «حمله تلافی جویانه» از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کنیم

یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه می‌گوید بر اساس دکترین نظامی این کشور، مسکو تنها در صورتی از تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کند که برای حمله تلافی‌جویانه صورت گیرد. 

او با اشاره به اینکه روسیه بر اساس دکترین امنیتی خود ابتدا حمله هسته‌ای را آغاز نخواهد کرد افزود: «در صورتی که مورد حمله هسته‌ای قرار گیریم، ما هم در پاسخ با حملات هسته‌ای واکنش نشان می‌دهیم.» 

 

اردوغان: ناتو باید حساسیت‌های امنیتی ترکیه را برای الحاق فنلاند و سوئد درک کند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید انتظار دارد که متحدان ترکیه در ناتو حساسیت‌های آنکارا را در زمینه پیوستن فنلاند و سوئد به این پیمان نظامی درک کنند. 

اردوغان که از ابتدا با احتمال پیوستن این دو کشور به ناتو مخالفت کرده همچنین تاکید کرد که هیئت‌های سوئدی و فنلاندی به خودشان زحمت ندهند که برای قانع کردن ترکیه به آنکارا سفر کنند. 

رئیس جمهوری ترکیه که می‌گوید سازمان‌های تروریستی در فنلاند و سوئد رخنه کرده‌اند همچنین تاکید کرد که این دو کشور نباید انتظار داشته باشند ترکیه بدون اخراج این گروه‌ها با عضویت آنها در ناتو موافقت کند. 

 

 

نخست‌وزیر ایتالیا: کانال‌های دیپلماتیک با روسیه باید باز بماند

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا تصمیم روسیه برای اخراج موجی از نمایندگان اروپایی از جمله ایتالیایی ها را «اقدامی خصمانه» نامید و خواستار باز ماندن کانال‌های دیپلماتیک با مسکو شد. 

آقای دراگی در نشست خبری مشترک با همتای فنلاندی خود که در رم در این خصوص گفت: «این آشکارا اقدامی خصمانه و همچنین واکنشی به اخراج‌های ما است.» او همچنین در ادامه با تاکید بر لزوم باز ماندن کانال‌های دیپلماتیک اضافه کرد که تنها در این صورت است که در صورت امکان، می‌توان به صلح در اوکراین دست یافت. 

 

 

مسکو ۲۴ دیپلمات ایتالیایی و ۲۷ دیپلمات اسپانیایی را اخراج کرد 

وزارت خارجه روسیه در ادامه روند اخراج دیپلمات‌های اروپایی، ۲۴ ایتالیایی و ۲۷ اسپانیایی را هم که در سفارت‌های این دو کشور در مسکو و سن پترزبورگ فعال بودند، اخراج کرد. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای ضمن بیان این مطلب اعلام کرد که این اقدام در واکنش به اخراج نمایندگان روسیه از کشورهای اروپایی صورت گرفته است. در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین آمده است که به ۲۷ کارمند سفارت اسپانیا در مسکو و سرکنسولگری این کشور در سن پترزبورگ اعلام شده که خاک روسیه را ترک کنند. 

ماریا زاخارروا، سخنگوی این وزارتخانه هم به خبرگزاری‌های روسی گفته که به ۲۴ دیپلمات ایتالیایی دستور داده شده تا هرچه سریعتر از روسیه خارج شوند. 

اسپانیا در ماه آوریل اعلام کرده بود که حدود ۲۵ دیپلمات و کارمند سفارت روسیه را از مادرید اخراج می‌کند. 

 

سرباز روس در دادگاه جنایات جنگی به جرم خود اعتراف کرد 

وادیم شیشیمارین، سرباز ۲۱ ساله روس که در کی‌یف به اتهام جنایت جنگی تحت محاکمه قرار دارد، در دادگاه اتهامات خود را پذیرفت. 

این جوان سرباز ۲۸ فوریه به سمت یک پیرمرد غیرنظامی شلیک کرده بود و او را به قتل رسانده بود. او در دادگاه پذیرفت که این جنایت را انجام داده است. 

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین قبلا گفته بود که دفتر او در حال آماده سازی پرونده های جنایات جنگی علیه ۴۱ سرباز روسی به دلیل جرائمی از جمله بمباران زیرساخت‌های غیرنظامی، کشتن غیرنظامیان، تجاوز جنسی و غارت است.

اوکراین روز جمعه اولین جلسه رسیدگی به‌ اتهام ارتکاب جنایت جنگی توسط یک سرباز ۲۱ ساله روسی را برگزار کرد. ‌اتهام وی کشتن شهروند غیرنظامی ۶۲ ساله اوکراینی است. متهم این پرونده گروهبان وادیم شیشیمارین نام دارد که در تاریخ ۹ اسفند گذشته در منطقه «سومی» در شمال شرق اوکراین مرتکب این عمل شده است.

هنوز مشخص نشده است که این سرباز روسی چگونه دستگیر شده و  شواهد علیه او چگونه به دست آمده است. شیشیمارین در نخستین جلسه بررسی،  جزییاتی از جمله مشخصات فردی و هویتی خود را تأیید کرده و منتظر بررسی ‌اتهامات علیه خود در هفته آینده می‌باشد. وی با پذیرش اولیه ارتکاب به این جرم به دادگاه گفت که به وی دستور داده شد که شلیک کند. او گفت «یک تیر زدم. او به زمین افتاد. و ما به راهمان ادامه دادیم.»

بنا به اظهارات دادستان کل اوکراین، شهروند غیرنظامی اوکراینی در حال دوچرخه سواری در کنار جاده بوده که در همان مکان مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد.

این سرباز ۲۱ ساله از یگان تانک روسیه بوده است که به همراه چهار تن دیگر با سرقت یک ماشین قصد فرار از حمله نیرو‌های اوکراینی را داشتند. این افراد در میانه راه یک شهروند اوکراینی را می‌بینند که در حال مکالمه با تلفن همراه خود بوده و دوچرخه‌ای در دست داشت. نیروهای روسی به گمان اینکه مبادا این فرد موقعیت آن‌ها را لو دهد به سرباز ۲۱ ساله روس دستور شلیک می‌دهند.

انتظار می‌رود شیشیمارین، به‌اتهام نقض قوانین و عرف جنگی به دلیل شلیک به سر این فرد از درون شیشه پایین یک خودرو، به ۱۰ تا ۱۵ سال محکوم شود. حداکثر مجازات البته می‌تواند حبس ابد باشد.

قوانین چه می‌گویند؟

بر اساس بیانیه مطبوعاتی میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، «بیش از ۳۰۰ پرونده در مورد کشتار غیرنظامیان در شهر‌هایی در مناطق کی‌یف، چرنیهف، خارکیف و سومی» به دفتر نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین واصل شده که همگی در اواخر فوریه و اوایل مارس رخ داده‌اند. باشله تأکید کرد که «کشتن غیرقانونی افراد تحت حمایت، از جمله در اعدام‌های صحرایی، نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوق بشر و نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه است و جنایات جنگی محسوب می‌شود».

بر طبق کنوانسیون چهارم ژنو، منظور از افراد تحت حمایت، اشخاصی هستند که در هر موقع و به هر شکل، در موقع جنگ یا اشغال به دست دولت داخل در جنگ یا دولت اشغال‌کننده غیر از دولت متبوع خود می‌افتند.

 

باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

اولین چیزی که می‌توان انتظار داشت تشکیل دادگاه‌های رسیدگی بیشتر است. از این دادگاه به عنوان سرآغاز رسیدگی به هزاران ‌اتهام ارتکاب جنایت جنگی به دست نیرو‌های روسیه در اوکراین تعبیر می‌شود، چنانچه دادستانی اوکراین از وجود موارد مشابه بیشمار دیگر خبر داده است.

یک ماه قبل نیز دادستان کل اوکراین از تشکیل پرونده‌ای علیه ۱۰ سرباز دیگر متعلق به گردان ۶۴ روسیه خبر داده بود. ‌اتهام آن‌ها مشارکت در شکنجه غیرنظامیان اوکراینی در شهرک بوچا اعلام شده است. رسیدگی به این ‌اتهامات پس از کشف صد‌ها جنازه در شمال غرب حومه کی یف صورت گرفت.

دو پرونده دیگر احتمالاً ظرف چند روز آینده در دادگاه رسیدگی خواهد شد، از جمله محاکمه غیابی میخائیل رومانوف، که متهم به ورود به خانه‌ای در منطقه بروارسکی در نزدیکی کی یف، کشتن یک مرد و سپس تجاوز مکرر به همسرش در مقابل فرزند او می‌باشد.

دادستانی اوکراین در حال حاضر۴۰ سرباز روسی را به عنوان متهم ارتکاب به جنایت جنگی شناسایی کرده است که تعداد اندکی از آن‌ها در بازداشت به سر می‌برند.

همزمان با رسیدگی به این‌اتهامات توسط دولت اوکراین، دیوان کیفری بین‌المللی نیز تحقیقات در مورد جنایات جنگی در ماه‌های مارس و‌آوریل را آغاز کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.