وزیر خارجه انگلیس می‌گوید این کشور پذیرای ایده برگزاری یک دادگاه کیفری بین‌المللی است که به جنایت‌های ولادمیر پوتین و دیگر رهبران روسیه رسیدگی کند و آنها را برای سیاست‌هایی که به جنگ اوکراین انجامیده، محاکمه نماید.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، در هشتاد و چهارمین روز از جنگ  روسیه علیه اوکراین، وزارت خارجه روسیه امروز دولت این کشور 34 دیپلمات فرانسوی را  در واکنش به اقدام مشابه پاریس علیه دیپلمات های روس، اخراج کرد.

وزارت خارجه روسیه از دیپلمات های فرانسوی خواست که از زمان دریافت یادداشتی در این زمینه به سفیر فرانسه دو هفته وقت دارند تا خاک روسیه را ترک کنند.

فرانسه اوایل آوریل گذشته 41 دیپلمات روس را افراد نامطلوب اعلام کرده بود.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه «جورجیو استاراس» سفیر ایتالیا در مسکو را نیز احضار کرد و تصمیم خود برای اخراج 24 دیپلمات ایتالیایی را به وی اطلاع داد.

تصمیم روسیه برای اخراج دیپلمات های ایتالیایی در واکنش به اقدام ایتالیا در اخراج 30 دیپلمات روس صورت گرفته است.

 

تحولات جدید

 

اوکراین: روند مذاکرات بین هیئت‌ ما با روسیه به حالت تعلیق درآمد

مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین از تعلیق روند مذاکرات میان هیئت‌های کشورش و روسیه خبر داد.

میخائیل پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین عصر روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «روند مذاکرات بین هیئت‌ها برای پایان دادن به جنگ بین اوکراین و روسیه به دلیل ‌اینکه روسیه تغییرات را در نظر نگرفته است، به حالت تعلیق درآمده است».

وی با اشاره به اینکه وضعیت اوکراین از آغاز جنگ بسیار تغییر کرده است، خاطرنشان کرد که «دولت روسیه هنوز این موضوع را درک نمی‌کند».

پودولیاک در ادامه توضیح داد: «فرایند مذاکرات بستگی به چگونگی پیش‌روی تحولات در اوکراین دارد. این روند به حالت تعلیق درآمد زیرا پس از بیانیه استانبول هیچ تغییر یا پیشرفت قابل‌توجهی رخ نداد. روسیه هنوز تفکر کلیشه‌ای خود را به طور کلی حفظ کرده است. حتی در هشتاد و دومین روز جنگ روسیه. روسیه از همان آغاز اوضاع در اوکراین متوجه نشد که این همان چیزی نیست که به آن فکر می‌کردند».

گفتنی است هیئت‌های روسیه و اوکراین برای دستیابی به آتش‌بس 3 بار در شهرهای گومل و برست بلاروس و یک بار در استانبول ترکیه مذاکره حضوری داشتند. در مذاکراتی که در 29 مارس در استانبول برگزار شد، هر دو طرف پیشرفت قابل توجهی در جهت دستیابی به آتش‌بس داشتند.

 

زلنسکی: به یک چارلی چاپلین جدید در جنگ با روسیه احتیاج داریم 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن، به فیلم «دیکتاتور بزرگ» ساخته چارلی چاپلین اشاره کرد و از جهان سینما خواست برای نشان دادن جنایت‌هایی که دیکتاتور معاصر یعنی پوتین در حق مردم اوکراین روا داشته، بکوشند. 

آقای زلنکسی در بخشی از سخنرانی خود همچنین گفت: «فیلم دیکتاتور بزرگ چاپلین، در زمان خود دیکتاتور را نابود نکرد اما به لطف سینما و این فیلم، صدای پیروزی آزادی در آینده شنیده شد. امروز هم مانند آن زمان یک دیکتاتور یعنی پوتین وجود دارد و بار دیگر با جنگی که به راه انداخته، آزادی را به خطر انداخته است. سینما باز هم مانند گذشته نباید سکوت کند.» 

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت: «من متقاعد شده‌ام که دیکتاتور شکست خواهد خورد و ما در این جنگ پیروز می‌شویم.» 

زلنسکی که خود هم پیش از ورود به سیاست یک کمدین بوده و در نقش‌های طنز بازی کرده است، در پایان گفت: «آیا سینما سکوت خواهد کرد یا درباره آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد صحبت می‌کند؟ اگر یک دیکتاتور وجود دارد، اگر جنگی برای آزادی در جریان است، باز هم همه چیز به وحدت و اتحاد ما بستگی دارد. سینما به یک چارلی چاپلین جدید نیاز دارد که ثابت کند سینما در دوره معاصر هم ساکت نمی‌ماند.» 

 

کرملین: کی‌یف تمایلی به پیشرفت در مذاکرات ندارد 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید هیچ تحرک تازه‌ای در مذاکرات صلح با اوکراین رخ نداده و دلیل این اتفاق عدم تمایل کی‌یف برای پیشرفت در گفتگوها است.» 

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه همچنین در ادامه افزود: «مذاکرات پیشرفت نمی‌کند و دلیل آن هم عدم تمایل مذاکره‌کنندگان اوکراینی در این مسیر است.» 

روز گذشته هم آندری ردونکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که مسکو و کی‌یف در هیچ سطحی با یکدیگر گفتگو نمی‌کنند و اوکراین عملا از روند مذاکرات خارج شده است. 

 

وزیر خارجه بریتانیا: پوتین باید در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود 

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس می‌گوید این کشور پذیرای ایده برگزاری یک دادگاه کیفری بین‌المللی است که به جنایت‌های ولادمیر پوتین و دیگر رهبران روسیه رسیدگی کند و آنها را برای سیاست‌هایی که به جنگ اوکراین انجامیده، محاکمه نماید. 

خانم تراس به رادیو تایمز گفت: «ما به صورت کاملا صریح می‌گوییم که پوتین و همه کسانی که در پشت جنایات جنگی وحشتناکی هستند که در اوکراین رخ داده، باید پاسخگو باشند. ما به صورت کاملا نزدیک با دادگاه کیفری بین‌المللی در حال همکاری هستیم.» 

این دیپلمات انگلیسی در ادامه با اشاره به اینکه در این خصوص با دولت اوکراین هم صحبت کرده، افزود: «در حال حاضر در حال بررسی این ایده هستیم. آنچه می‌خواهیم، موثرترین راه برای پیگرد قانونی افرادی است که مرتکب این جنایات جنگی وحشتناک از جمله تجاوز جنسی، خشونت جنسی، هدف قرار دادن بی‌رویه غیر نظامیان و امثالهم شده‌اند.»

 

روسیه: حدود ۷۰۰ جنگجوی اوکراینی طی ۲۴ ساعت گذشته در آزوف‌ستال تسلیم شده‌اند

وزارت دفاع روسیه می‌گوید طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۹۴ جنگجوی اوکراینی که در کارخانه فولاد ماریوپل محبوس شده بودند خود را تسلیم نیروهای روسی کرده‌اند. 

خبرگزاری دولتی ریانووستی گزارش داده که بر اساس اعلام وزارت دفاع، در مجموع تا کنون ۹۵۹ نیروی اوکراینی که در کارخانه فولاد آزوف‌ستال در ماریوپل حضور داشتند تسلیم نیروهای روسی شده‌اند. همچنین از این تعداد ۸۰ نفر نیز مجروح هستند. 

منابع اوکراینی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. 

 

فدراسیون جهانی ژیمناستیک، ژیمناست روسی را محروم کرد 

فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک، (FIG) اعلام کرد که ایوان کولیاک به دلیل نمایش حرف Z روی لباس خود در یک رویداد در ماه مارس در قطر به مدت یک سال از حضور در رقابت‌های ژیمناستیک محروم شده است.

نیروهای روسی پس از حمله به اوکراین، از حرف Z به عنوان نماد شناسایی بر روی خودروهای خود در اوکراین استفاده کردند. برخی از حامیان تهاجم نیز از این علامت استفاده می‌کنند.

این ورزشکار ۲۰ ساله که در مسابقات جام جهانی آپارات در دوحه در بخش میله های موازی، مدال برنز گرفت، در حالی با لباسی که روی آن حرف Z نوشته شده بود، مقابل دوربین‌ها قرار گرفت که در کنار او ایلیا کوتون اوکراینی، برنده مدال طلای این رشته، ایستاده بود. 

فدراسیون جهانی ژیمناستیک در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرده می‌گوید اقدام آقای کولیاک خلاف اساسنانه، آیین‌نامه، منشور اخلاقی، منشور رفتاری و همچنین مقررات فنی فدراسیون جهانی ژیمناسیتک بوده است.»

 

سازمان ملل: حملات روسیه جان بیش از ۳۷۰۰ غیر نظامی اوکراینی را گرفته است

کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، تعداد افراد غیرنظامی که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه تاکنون کشته شده‌اند به ۳ هزار و ۷۵۲ نفر رسیده است. 

بر اساس این آمار همچنین بیش از ۴ هزار غیرنظامی نیز تاکنون زخمی شده‌اند. 

این نهاد حقوق بشری سازمان ملل می‌گوید بیشتر تلفات غیرنظامی ثبت شده ناشی از استفاده از سلاح‌های انفجاری از جمله گلوله‌باران از توپخانه سنگین و سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه و حملات موشکی و هوایی بوده‌اند. 

 

استرالیا چندین فعال رسانه‌ای حامی روسیه را تحریم کرد 

وزارت خارجه استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۱ فرد و ۱۲ نهاد روسی که وظیفه تبلیغات و انتشار اطلاعات نادرست در خصوص جنگ روسیه را برعهده دارند، تحریم کرده است. بر اساس این بیانیه، دولت استرالیا می‌گوید این افراد مسئولیت داشتند که با انتشار اطلاعات غلط، تهاجم غیرنظامی روسیه به اوکراین را مشروع جلوه دهند. 

در میان افراد تحریم شده، چهره‌هایی مانند سرگی کورولیوف، معاون مدیر سرویس امنیت فدرال روسیه و همچنین پوگنی پادوینی، روزنامه‌نگار تلویزیون و رادیوی دولتی روسیه دیده می‌شوند. 

 

تلاش روسیه برای مسدود کردن شهر لیمان در دونتسک 

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسی در حال حمله به روستای دوونکه در منطقه دونتسک هستند و جت‌ها و واحدهای توپخانه‌ای آنها برای پشتیبانی از این حمله مستقر شده‌اند. 

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در نشست خبری با بیان این مطلب اعلام کرد که روسیه برای کنترل کامل شهرک دروبیشوو و مسددود کردن شهر لیمان در دونتسک، حمله‌ای تازه را از شمال آغاز کرده است. 

نیروهای اوکراینی می‌گویند، روسیه برای حمایت از حملات خود در مناطق باخموت و سورودونتسک، در لوهانسک نیز ۱۵ هلیکوپتر به این منطقه اعزام کرده‌است. 

ارتش اوکراین همچنین می‌گوید روسیه تلاش‌های خود را برای مسدود کردن واحد‌های اوکراینی در نزدیکی کارخانه آزوف‌ستال متمرکز کرده و به حملات هوایی و توپخانه‌ای خود نیز ادامه می‌دهد. 

 

محاکمه یک سرباز روس، آزمونی برای دستگاه قضایی اوکراین

تقریباً سه ماه پس از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، یک سرباز روس که  متهم به کشتن یک غیرنظامی غیرمسلح اوکراینی است، امروز چهارشنبه به اتهام جنایت جنگی در دادگاهی در اوکراین محاکمه می‌شود.

این محاکمه آزمونی برای سیستم قضایی اوکراین خواهد بود. 

برخی از نهادهای بین المللی اخیرا تحقیقاتی در خصوص  سوء رفتارهای سربازان روس در طول جنگ در اوکراین آغاز کرده‌اند.

در لاهه، کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی نیز، از اعزام تیمی متشکل از ۴۲ بازپرس و کارشناس به اوکراین خبر داد. این گروه قرار است  تحقیقاتی در خصوص جنایات جنگی ارتش روسیه در اوکراین در دست گیرد.

 ایالات متحده نیز دیروز سه شنبه اعلام کرد که یک «رصدخانه» ایجاد کرده  که هدف آن «جمع آوری، تجزیه و تحلیل و به اشتراک گذاری گسترده شواهد جنایات جنگی» روسیه در اوکراین است. این مرکز با هزینه ۶ میلیون دلاری راه اندازی شده است.

 

سوئد و فنلاند رسما درخواست عضویت خود را تسلیم ناتو کردند

درخواست‌های رسمی برای عضویت این دو کشور شمال اروپا ساعت ۸ صبح به وقت گرینویچ توسط سفیران سوئد و فنلاند در مقر این ائتلاف در بروکسل به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ارائه شد.

 

 

ادامه خروج سربازان اوکراینی از آزوف‌استال

به گفته مقامات کی‌یف، عملیات خروج آخرین سربازان اوکراینی سنگر گرفته در شهر استراتژیک ماریوپل امروز چهارشنبه نیز ادامه می‌یابد. همزمان امروز اولین محاکمه یک سرباز روس به دلیل جنایت جنگی در پایتخت اوکراین آغاز می‌شود.

مسکو دیروز سه‌شنبه از تسلیم شدن ۲۶۵ جنگجوی اوکراینی، از جمله ۵۱ تن که «به شدت زخمی» بودند، خبر داد. این افراد در مجتمع عظیم فولادی آزوف‌ستال، آخرین سنگر مقاومت در ماریوپل، در برابر ارتش روسیه مقابله می‌کردند. 

 

سربازان زخمی از آزوف‌ستال خارج می‌شوند

اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی، از جمله ۶۰۰ زخمی، در کارخانه فولاد ماریوپل هستند.

وزارت دفاع اوکراین نیز خود اعلام کرد که «این قهرمانان اوکراینی» که «ماموریت خود را انجام داده‌اند» با اسرای روسی مبادله خواهند شد تا به آنها اجازه داده شود «در اسرع وقت» به کشور بازگردند.

به گفته وزارت دفاع اوکراین، ولودیمیر زلنسکی دیروز سه‌شنبه با امانوئل ماکرون در خصوص عملیات انتقال سربازان اوکراینی از آزوف‌ستال گفت‌وگوی تلفنی داشته است. این وزارت در ادامه تاکید داشت که این عملیات «با نظارت ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی ما انجام می‌شود» و «بانفوذترین میانجی‌های بین‌المللی» در آن مشارکت دارند.

تصرف کامل ماریوپل، شهر بندری و استراتژیکی که در ساحل دریای آزوف، گام مهمی برای روسیه است. این شهر از اوایل مارس توسط روس‌ها محاصره شد و اوکراینی‌ها شدید برای جلوگیری از سقوط آن مبارزه کردند. 

با سقوط این شهر اکنون نواری از شبه جزیره کریمه که پیشتر روس‌ها در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرده بودند، تا مناطق دونباس در شرق اوکراین که قبلاً در دست جدایی‌طلبان طرفدار روسیه بود، کشیده می‌شود. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.