هیئتی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا طی سفری اعلام‌نشده روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کردند.

به گزارش جماران، در هشتاد و یکمین روز ارتش اوکراین بار دیگر اراضی روسیه را مورد حمله قرار داد.

«ویاچسلاو گلادکوف» فرماندار منطقه «بیلگورود» روسیه اعلام کرد که در حمله ارتش اوکراین به روستای«سیریدا» در این منطقه یک نفر زخمی شد.

گلادکوف افزود از سمت اراضی اوکراین روستای سیریدا گلوله باران شد و یک نفر در اثر اصابت ترکش زخمی شد.

در 11 می نیز در پی گلوله باران یکی از روستای مرزی روسیه توسط ارتش اوکراین یک نفر کشته شد و 3 نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در شرایطی وارد هشتاد و یکمین روز خود شده است که نبردها عمدتا در شرق اوکراین ادامه داشته است.

روسیه با هدف تصرف کارخانه فولاد آزوف‌ستال این ناحیه را گلوله‌باران می‌کند، در حالی که نیروهای اوکراینی ادعا می‌کنند در جبهه خارکف مهاجمان را عقب زده‌اند.

در میدان دیپلماسی نیز تلاش‌ها برای آتش‌بس همچنان بدون نتیجه باقی مانده است. برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه، وزرای دفاع آمریکا و روسیه با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کرده‌اند. با این حال این تماس بدون نتیجه خاصی پایان یافته است.

در همین حال سوئد و فنلاند تلاش‌ها برای عضویت در سازمان ناتو را سرعت داده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته این حرکت را «اشتباه» توصیف کرده است.

 

آخرین خبرها و رویدادهای 

 

فنلاند اعلام کرد رسما تقاضای عضویت در ناتو را ارائه می کند

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلاند روز یکشنبه اعلام کردند که این کشور تقاضای خود مبنی بر عضویت در سازمان ناتو را تقدیم خواهد کرد. رئیس جمهور فنلاند که این تصمیم را اعلام می کرد گفت امروز یک روز تاریخی برای کشورمان است و دوره جدیدی آغاز خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تماس تلفنی روز گذشته این اقدام احتمالی فنلاند را اشتباهی ارزیابی کرده بود که بر روی روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

حزب سوسیال دموکرات فنلاند روز شنبه به این تصمیم هلسینکی چراغ سبز نشان داد.

 

معاون دبیر کل ناتو: نگرانی ترکیه درباره عضویت فنلاند و سوئد برطرف می‌شود

یک مقام ارشد سازمان ناتو گفته است اطمینان دارد که اعضای این ائتلاف می‌توانند در مورد عضویت فنلاند و سوئد به اجماع برسند و نگرانی‌های ترکیه در مورد پیوستن این دو کشور برطرف خواهد شد.

میرچا جوآنا، معاون دبیرکل ناتو، روز یکشنبه در آستانه جلسه وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان در آلمان با بیان این مطلب گفت: «من مطمئن هستم که اگر این کشورها تصمیم بگیرند به ناتو بپیوندند، ما می‌توانیم از آن‌ها استقبال کنیم تا تمامی شرایط برای اجماع اعضا حاصل شود».

گردان گرلیچ رادمان، وزیر خارجه کرواسی، گفته است نمایندگان سه کشور سوئد، فنلاند و ترکیه با یکدیگر گفتگوهای خوبی داشته‌اند و مذاکرات «در مسیر درستی پیش می‌رود». 

فنلاند قرار است امروز در مورد درخواست عضویت در ناتو تصمیم بگیرد. حزب سوسیال دموکرات حاکم سوئد نیز روز یکشنبه نظر مساعد احتمالی خود را در این خصوص اعلام خواهد کرد.

پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که کشورش عضو ناتو است با عضویت سوئد و فنلاند در این سازمان مخالفت کرده بود.

 

سناتورهای آمریکایی در کی‌یف با زلنسکی دیدار کردند

هیئتی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا طی سفری اعلام‌نشده روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کردند.

در این دیدار میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا و شماری دیگر از سناتورهای آمریکایی نظیر سوزان کالینز، جان باراسو و جان کورنین حضور داشتند.

رئیس‌جمهور اوکراین در ویدئوی تلگرامی این سفر را «نشانه‌ای قوی از حمایت دو حزبی کنگره و مردم ایالات متحده از اوکراین» خوانده است.

سفر سناتورهای آمریکایی در زمانی انجام می‌شود که سنا در حال کار برای تصویب بسته ۴۰ میلیارد دلاری کمک نظامی و مالی به اوکراین است.

این دومین سفر یک هیئت بلندپایه کنگره آمریکا به اوکراین طی ماه جاری به شمار می‌رود. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده دوه هفته پیش در دیدار از کی‌یف به ولودیمیر زلنسکی قول داده بود که آمریکا «تا پایان جنگ در کنار شما خواهد بود.»

 

ناتو در اندیشه گسترش مرزهای خود است

دیپلمات های ارشد اعضای ناتو روز یکشنبه در برلین، پایتخت آلمان برای بررسی راه های کمک بیشتر به رژیم کی یف گرد هم آمده اند. همچنین قرار است درباره عضویت فنلاند و سوئد و مرتفع کردن دغدغه های ترکیه هم بحث و تبادل نظر شود.

معاون دبیر کل ناتو با ستایش از شجاعت مرددم و ارتش اوکراین تصریح کرد که با کمک ناتو اوکراین حتی می تواند در جنگ با روسیه به پیروزی برسد.

 

انتقاد گروه هفت از تصمیم دهلی نو در متوقف کردن صادرات گندم

هفت کشور صنعتی دنیا در واکنش به تصمیم دومین تولید کننده گندم دنیا در متوقف کردن صادرات گندم نسبت به «تشدید بحران» هشدار دادند. دهلی نو با هدف تامین غذایی جمعیت ۱.۴ روز شنبه از تصمیم خود مبنی بر توقف صادرات گندم خبر داد.

وزرای کشاورزی گروه جی هفت که در اشتوتگارت آلمان گردهم آمده اند معتقدند این اقدام هند بر بازار جهانی گندم که بواسطه جنگ روسیه و اوکراین ملتهب شده است، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

رئیس جمهور فنلاند در گفتگو با پوتین بر عزم هلسینکی برای پیوستن به ناتو تاکید کرد

 

دفتر ریاست جمهوری فنلاند روز شنبه اعلام کرد که سائولی نینیسته، رییس جمهوری این کشور در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود ازعملی شدن تصمیم هلسینکی برای تقاضای عضویت در ناتو طی روزهای آینده خبر داده است.

آقای نینیسته که نزدیک ده سال است ریاست جمهوری فنلاند را برعهده دارد می گوید سال ها پیش هم به ولادیمیر پوتین گفته بوده که هر کشور مستقلی بدنبال بیشینه کردن امنیت خود است.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، هر گونه تجدید نظر فنلاند در سیاست دیرنه بیطرفی خود را یک «اشتباه» توصیف کرده است. آقای پوتین گفته تلاش برای عضویت فنلاند در ناتو موجب تخریب روابط دو کشور می شود.

 

 

انتقاد زلنسکی از ماکرون؛ الیزه «امتیازدهی دیپلماتیک به روسیه» را رد کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در یک مصاحبه گفت همتای فرانسوی‌اش «بیهوده» تلاش می‌کند تا با ولادیمیر پوتین گفتگو کند. وی گفت این عمل صحیحی نیست که رئیس جمهور بخواهد به روسیه «امتیازات دیپلماتیک» بدهد.

رئیس‌جمهور اوکراین که در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ایتالیایی RAI 1 حضور یافته بود، گفت: «ما نباید به دنبال راه خروجی برای روسیه باشیم و ماکرون این کار را بیهوده انجام می‌دهد. تا زمانی که روسیه خودش نخواهد و درک نکند که به خاتمه دادن به جنگ نیاز دارد، به دنبال راهی برای خروج نخواهد رفت.»

آقای زلنسکی با بیان اینکه رویکرد فرانسه به ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد «وجهه» خود را حفظ کند در حالی که نیروهای ارتش او در حال تلاش برای کنترل جنوب و شرق اوکراین هستند، گفت: «زمان برای نشستن سر میز با روسیه به پایان رسیده است. این دیگر ممکن نیست.»

امانوئل ماکرون پیشتر در روز دوشنبه گفته بود که پایان دادن به جنگ در اوکراین در صورتی محقق خواهد شد که «بدون تحقیر روسیه» انجام شود.

کالخ الیزه در واکنش به اظهارات ولودیمیر زلنسکی گفته است: «رئیس جمهوری هرگز با ولادیمیر پوتین بدون موافقت رئیس جمهور زلنسکی صحبت نکرده است. وی همواره گفته است این به خود اوکراینی‌ها بستگی دارد که در مورد شرایط مذاکره با روس‌ها تصمیم بگیرند.»

 

روسیه صدور برق به فنلاند را متوقف کرد

.اپراتور الکتریسیته فنلاند اعلام کرد مسکو با عملی کردن تهدیداتش صدور برق به فنلاند را از نیمه شب گذشته متوقف کرده است

تمایل هلسینکی برای پیوستن به ناتو در اجرای این تهدید پوتین موثر بوده است. حدود ده درصد برق مورد نیاز این کشور شمال اروپا از جانب روسیه تامین می شده است.

 

هشدار روسیه به ناتو در خصوص انتقال زیرساخت‌های هسته‌ای به نزدیکی مرزهایش

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، هشدار داده است که اگر ناتو نیروها و زیرساخت‌های هسته‌ای‌اش را در نزدیکی مرزهای این کشور مستقر کند مسکو واکنش نشان خواهد داد.

آقای گروشکو همچنین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان دفاعی ناتو به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت روسیه هیچ «نیات خصمانه‌ای» نسبت به این دو کشور ندارد، اما در عین حال هیچ «دلیل واقعی» برای پیوستن این دو کشور به ناتو نمی‌بیند.

 

 

آلمان بیش از ۷۰۰ هزار پناهجو از اوکراین را پذیرفته است

داده‌های وزارت کشور آلمان نشان می‌دهد از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در ۲۴ فوریه، بیش از ۷۰۰ هزار پناهجو از اوکراین وارد این کشور شده‌اند.

مطابق این آمار، اداره اتباع خارجی آلمان تا به حال تعداد ۷۲۷ هزار و ۲۰۵ پناهنده را ثبت کرده است که ۹۳ درصد از آنان تابعیت اوکراینی داشته‌اند.

به گفته مقامات آلمانی حدود ۴۰ درصد از پناهندگان اوکراینی زیر سن قانونی هستند و زنان ۸۱ درصد مجموع پناهندگان بزرگسال ثبت‌شده را تشکیل می‌دهند.

 

انتقال اجساد «صدها» نظامی روسی به کی‌یف با قطارهای یخچال‌دار

مقامات اوکراین می‌گویند اجساد «صدها» تن از سربازان روسی را که در میدان جنگ بجا مانده‌ بودند، جمع‌آوری کرده و با قطارهای یخچال‌دار به پایتخت منتقل کرده‌اند.

ولودیمیر لیامزین، افسر ارشد ارتش اوکراین در روابط نظامی-غیرنظامی، گفت اکثر این اجساد با قطارهای یخچال‌دار از خطوط نبرد در حومه کی‌یف و همچنین از منطقه چرنیهیو به کی‌یف آورده شده‌اند.

به گفته مقامات مسئول اوکراینی این اجساد پس از شناسایی به خانواده‌های آنان بازگردانده خواهند شد.

 

 

لوید آستین و سرگئی شویگو با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز جمعه برای اولین بار از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کردند.

به گفته مقامات پنتاگون در این تماس که از سوی لوید آستین برقرار شده بود و حدود یک ساعت به طول انجامید، وزیر دفاع آمریکا بر برقراری آتش‌بس فوری در اوکراین تاکید کرده است.

در گزارش منتشره توسط وزارت دفاع روسیه آمده است که این تماس توسط ایالات متحده گرفته شده و دو مقام ارشد در مورد «مسائل امنیتی بین‌المللی مهم، از جمله وضعیت اوکراین» گفتگو کرده‌اند.

این برای نخستین بار است که دو مقام ارشد دفاعی روسیه و آمریکا از زمان لشکرکشی مسکو به اوکراین با یکدیگر به صورت مستقیم صحبت می‌کنند. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود لحن تماس را «حرفه‌ای» توصیف کرد و گفت هرچند نفس باز نگه داشتن خطوط مهم بوده با این حال این تماس مشکل خاصی را حل نکرده است.

وی افزود پنتاگون از ماه فوریه بدین سو به طور مداوم برای گفتگو با همتایان روسی ابراز تمایل کرده‌ است اما روس‌ها تا پیش از این هیچ علاقه‌ای نشان نداده بودند و اکنون مشخص نیست که چرا شویگو با تماس روز جمعه موافقت کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.