در نتیجه گلوله باران یک روستای مرزی روسیه توسط نیروهای اوکراینی یک نفر کشته شد و سه نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، مسئولان روسی در منطقه «بیلگورود» در غرق روسیه اعلام کردند که در نتیجه گلوله باران یک روستای مرزی روسیه توسط نیروهای اوکراینی یک نفر کشته شد و سه نفر نیز زخمی شدند.

«ویاچسلاو گلادکوف» فرماندار شهر مرزی بلگورود امروز چهارشنبه گفت که حمله ارتش اوکراین روستای «سولوخی» را شامل شد و در اثر آن یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

گلادکوف افزود که این حمله منجر به انهدام یک خانه در این روستا شد.

 

 دیگر تحولات

 

رئیس جمهوری فنلاند: پیوستن به ناتو خلاف منافع «هیچکس» نخواهد بود

رئیس جمهور فنلاند روز چهارشنبه به رغم هشدارهای روسیه گفت که عضویت احتمالی کشورش در ناتو «علیه کسی» نخواهد بود.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که مسکو پیش‌تر به هلسینکی درباره «عواقب» نامزدی این کشور برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده است.

سائولی نینیسته، رئیس جمهوری فنلاند هنگام امضای کمک متقابل نظامی با بریتانیا در هلسینکی گفت: «پیوستن به ناتو علیه کسی نیست.»

وی که در کنار بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا پس از امضای معاهده کمک متقابل میان دو کشور سخن می‌گفت، تاکید کرد: «اگر فنلاند امنیت خود را افزایش دهد، به ضرر هیچ طرف دیگری نیست.»

 

دراگی: آمریکایی‌ها و روس‌ها برای تحقق صلح سر میز بنشینند

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا که به ایالات متحده سفر کرده روز چهارشنبه از آمریکا و روسیه خواست برای یافتن راه خروج از جنگ جاری در اوکراین سر میز مذکرات بنشینند.

نخست وزیر ایتالیا یک روز پس از ملاقات و گفتگو با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفت: برای رفتن سر میز مذاکرات باید تلاش کرد و این تلاش بایست از سوی همه متحدان به ویژه روسیه و ایالات متحده صورت گیرد.

آقای دراگی سپس تاکید کرد: «ما به میزی با حضور همه طرف‌ها نیاز داریم و اوکراین قطعا بازیگر اصلی این میز است زیرا باید از طرح سوء ظنِ "صلح تحمیلی" اجتناب کنیم، صلحی که مناسب ایالات متحده، اروپایی‌ها یا روس ها باشد اما برای اوکراینی‌ها قابل قبول نباشد.»

ماریو دراگی خواستار از سرگیری گفت‌وگوها با حضور آمریکایی‌ها شد که از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در بیست و چهارم فوریه گذشته تاکنون هیچ تماسی در سطوح بالا با دولتمردان روسیه نداشته‌اند.

نخست وزیر ایتالیا سپس تاکید کرد بر این باور است که«از سرگیری و تشدید تماس‌ها در همه سطوح» ضروری است.

 

اوکراین: ۵۶۱ سرباز گارد ملی در جنگ کشته شده‌اند

فرمانده گارد ملی اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که ۵۶۱ سرباز عضو این نیرو که به ویژه به هنگ آزوف تعلق داشتند از آغاز درگیری‌ها با ارتش روسیه تاکنون کشته شده‌اند.

این مقام نظامی اوکراینی که در جریان یک نشست خبری به صورت آنلاین سخن می‌گفت در ادامه یادآور شد که بیش از ۱۶۰۰ عضو نیروی گارد ملی نیز تاکنون در نبرد با مهاجمان روس زخمی شده‌اند.

با توجه به اینکه وزارت دفاع اوکراین و روسیه معممولا به صورت دقیق از تلفات نیروهای خود صحبت نمی‌کنند ارائه این آمار از سوی یک مقام اوکراینی نادر و کم سابقه ارزیابی شده است.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اواسط ماه گذشته میلادی شمار سربازان کشته شده کشورش را در مناقشه جاری با روسیه حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر تخمین زده بود.

 

همسران سربازان سنگر‌گرفته در ماریوپل از پاپ درخواست کمک کردند

گروهی از همسران سربازان اوکراینی عضو هنگ آزوف که در تونل‌های زیرزمینی مجتمع فولاد سنگر گرفته‌اند برای نجات جان این سربازان از رهبر کاتولیک‌های جهان در خواست کمک کردند.

این گروه از همسران نیروهای آزوف در ملاقات روز چهارشنبه خود با پاپ فرانسیس از وی خواستند برای نجات سربازانی که از چند هفته پیش در کارخانه تحت محاصره آزوفستال سنگر گرفته‌اند، مداخله کند.

همسر یکی از سربازان پس از این ملاقات به خبرنگاران گفت: ما از پاپ خواستیم به اوکراین سفر کند و همچنین از ولادیمیر پوتین بخواهد که زمینه رهایی افراد سنگر‌ گرفته و خروج آنها از محل را فراهم کند.

 

کاهش حجم ترانزیت گاز روسیه به اروپا از راه اوکراین

حجم ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین برای نخستین بار پس از آغاز تهاجم نظامی مسکو در روز چهارشنبه کاهش چشم‌گیری یافت.

کاهش گاز صادراتی روسیه به اروپا پس از توقف فعالیت خط لوله گازی میان روسیه واوکراین سبب کاهش ۲۵ درصدی تحویل گاز به آلمان از طریق این مسیر شد.

نهاد دولتی ناظر بر بخش تامین انرژی در آلمان با تایید این مطلب یادآور شد: «حجم گاز تحویلی به آلمان از طریق اوکراین (از راه خط لوله مگال) به دلیل کاهش ترانزیت نسبت به روز سه‌شنبه ۲۵ درصد کاهش یافته است.»

در این اطلاعیه آمده است که این کمبود ۲۵ درصدی اما از طریق جریان‌های بزرگ‌تر تحویل گاز به ویژه از راه نروژ و هلند قابل جبران است.

 

گوترش: حفظ ارتباط با مسکو مهم است

دبیر کل سازمان متحد روز چهارشنبه خواستار حفظ ارتباط با روسیهِ تحت رهبری ولادیمیر پوتین شد و این رویکرد را برای کمک به نجات جان مردم در اوکراین و تدارک صلح مهم دانست.

آنتونیو گوترش تاکید کرد که حتی اگر در حال حاضر هیچ راه حل مسالمت‌آمیزی برای حل مناقشه جاری در اوکراین وجود نداشته باشد باید ارتباط با مسکو حفظ شود.

وی در جریان گفتگو با خبرنگاران در وین تصریح کرد: «واضح و روشن است که در حال حاضر هیچ شانسی برای دستیابی به یک توافق صلح فوری یا آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد.»

دبیر کل ۷۳ ساله سازمان ملل متحد ضمن تکرار پیشنهادی برای اقدام در جهت میانجی‌گری میان طرفین افزود: «این جنگ تا ابد ادامه نخواهد داشت. زمانی خواهد رسید که دستور مذاکرات صلح روی میز خواهد بود. امیدوارم زمان حل مشکل فرا برسد.»

به گفته آقای گوترش، دیدار وی در روز ۲۶ آوریل با ولادیمیر پوتین به «نجات جان غیرنظامیان» و تخلیه آنها از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل از طریق سازماندهی کاروان‌های سازمان ملل کمک کرد.

 

پراگ به ۱۰۰ شهروند جمهوری چک اجازه داد تا به صفوف نیروهای اوکراین بپیوندند

سخنگوی رئیس جمهوری چک روز چهارشنبه اعلام کرد که به حدود ۱۰۰ شهروند این کشور اجازه داده شده تا برای جنگ با نیروهای روسیه به اوکراین رفته و به ارتش این کشور کمک کنند.

میلوش زمان، رئیس جمهوری چک پیش‌ از این از حامیان روسیه اما پس از آغاز تهاجم نظامی به خاک اوکراین در روز یست و چهارم فوریه به کلی مواضع خود را تغییر داد.

وی بلافاصله پس از آغاز این تهاجم نظامی، متحد دیرینه خود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را «دیوانه» خواند.

سخنگوی آقای زِمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهوری چک عریضه ۱۰۳ داوطلب عزیمت به اوکراین برای جنگیدن با نیروهای ارتش روسیه را در کنار ارتش این کشور را امضا و بدین ترتیب با تصمیم‌ آنها موافقت کرد.

شماری از جنگجویان خارجی با ملیت‌های مختلف از آغاز جنگ در اوکراین به دنبال فراخوان ولودیمیر زلنسکی عازم این کشور شده‌اند تا به نیروهای ارتش اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه کمک کنند.

 

شولتس: تبعات جنگ در اوکراین ۱۰۰ سال باقی خواهد ماند

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه ضمن مقایسه پیامد‌های جنگ جاری برای کی‌یف با آنچه جنگ جهانی دوم برای کشورش به همراه داشت نسبت به تبعات یکصد‌ساله تهاجم نظامی روسیه  به اوکراین هشدار داد. 

آقای شولتس که در جریان یک کنفرانس خبری در برلین سخن می‌گفت در ادامه تصریح کرد: افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند به خوبی اطلاع دارند که بمب‌های جنگ دوم جهانی هنوز کشف و خنثی می‌شوند و تهدید‌ نسبت به انفجار بمب‌ها همچنان وجود دارد.»

وی سپس هشدار داد: «بنابر این اوکراین هم اکنون باید خود را برای یک مبارزه ۱۰۰ ساله در برابر تبعات این جنگ آماده کند.»

صدراعظم آلمان ضمن تاکید بر همکاری کشورهای غربی برای بازسازی اوکراین پس از جنگ گفت: همه ما می‌دانیم که چنین جنگ‌هایی عواقب بلند مدت به همراه دارد.

 

مسکو: اوکراین برای مقصر نشان دادن روسیه در تدارک یک حمله «بزرگ» داخلی است

خبرگزاری روسی تاس روز چهارشنبه مدعی شد که وزارت اوکراین در تدارک یک حمله داخلی است تا مسکو را برای تبعات آن مقصر جلوه دهد.

به گزارش تاس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که شواهدی دال بر تلاش کی‌یف جهت تدارک چنین حمله‌ای که با واژه «بزرگ» از آن یاد شده در دست دارد. 

بنا به این گزارش، ایگور کریلف،  مسئول بخش حفاظت در برابر حملات شیمیایی در نیروهای مسلح روسیه گفته است: وزارت دفاع اطلاعاتی در باره آماده سازی اقدامات تحریک آمیز از سوی اوکراین برای متهم کردن ارتش روسیه به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد.

 

اوکراین: روسیه ده‌ها حمله هوایی به آزوف‌ستال انجام داده است 

گردان آزوف اوکراین در بیانیه‌ای می‌گوید روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳۸ حمله هوایی به کارخانه فولاد آزوف‌ستال انجام داده است. در این بیانیه که در کانال تلگرام این گروه منتشر شده همچنین آمده که چهار مورد از این حملات توسط بمب‌افکن‌های استراتژیک روسیه صورت گرفته است. 

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: «دشمن از تلاش برای تصرف قلعه اوکراین دست برنداشته و با پشتیبانی نیروهای پیاده به حملات روزانه خود ادامه می‌دهد.» 

تخمین زده می‌شود که صدها جنگنده اوکراینی در کارخانه فولاد آزوف‌ستال حضور دارند و به عنوان آخرین پناهگاه در برابر نیروهای روسی که قصد دارند تمام ماریوپل را تصرف کنند، مقاومت می‌کنند. 

 

مقام‌های غربی: روسیه اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین را قطع کرده است

آمریکا، بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا می‌گویند روسیه پشت یک حمله سایبری گسترده علیه شبکه اینترنت ماهواره‌ای بوده که باعث شده هزاران مودم در اوکراین از کار بیفتد و دسترسی مردم اوکراین به اینترنت ماهواره‌ای مختل شود. 

در هفته‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای برای تامین اینترنت ماهواره‌ای برای بخش‌هایی از اوکراین که دسترسی به اینترنت ندارند، صورت گرفته است. 

مقام اوکراینی: روس‌ها حمله به کارخانه فولاد ماریوپل را از سر گرفتند

یک مقام اوکراینی می‌گوید نیروهای روسیه تلاش‌های خود برای تصرف کارخانه فولاد آزوف‌ستال در ماریوپل را که هنوز صدها نیروی اوکراینی در آنجا با روسیه می‌جنگند، از سر گرفته‌اند. 

پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپل با اعلام این مطلب در تلگرام نوشت: «نیروهای روس سعی کردند از پلی که برای تخلیه غیرنظامیان از این منطقه ایجاد شده استفاده کنند و خود را کارخانه برسانند.» 

آندریوشچنکو که ویدیویی هم در این رابطه منتشر کرده همچنین نوشته که تلاش‌های آنها ناموفق بوده است. 

 

مجارستان: پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه هنوز هم غیرقابل پذیرش است

پیتر سجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان می‌گوید این کشور همچنان نمی‌تواند پیشنهاد تحریم نفت و گاز روسیه را که از سوی اتحادیه اروپا پیشنهاد شده، بپذیرد. 

او در ویدویی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرده همچنین با اشاره به اینکه مذاکرات فراوانی در این خصوص در کمیسیون اروپا انجام شده، تاکید کرد که اروپا هنوز راه حلی برای مشکلات بزرگی که چنین اقدامی می‌تواند برای مجارستان ایجاد کند، ندارد. 

وی در ادامه افزود: «تنها گزینه‌ای که مجارستان می‌تواند با چنین تحریمی موافقت کند، اعمال این تحریم‌ها موافقت کند، اجرای آن روی محموله‌های نفت دریایی است و باید محموله‌های نفت روسیه که از طریق خطوط لوله منتقل می‌شوند باید به صورت کامل معاف شوند.» 

 

انتقاد رئیس جمهوری سابق روسیه از کمک‌های ۴۰ میلیاردی آمریکا به اوکراین 

دیمیتری مدودوف، رئیس جمهوری پیشین روسیه، ضمن انتقاد از تصویب بسته کمک ۴۰ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا به اوکراین، واشنگتن را به راه‌اندای «جنگ نیابتی» علیه مسکو متهم کرد. 

آقای مدودوف که در حال حاضر معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه است،  در پستی در کانال تلگرامی خود همچنین تاکید کرد که این اقدام آمریکا تلاشی برای وارد کردن شکستی جدی به روسیه و محدود کردن توسعه اقتصادی و نفوذ سیاسی آن در جهان به شمار می‌رود. او در ادامه نوشت: «این سیاست‌ها جواب نمی‌دهد. چاپخانه‌ای که آمریکا به وسیله آن به صورت مداوم بدهی‌های دولتی خود را افزایش می‌دهد در آینده‌ای نزدیک شکست خواهد خورد.» 

 

تشکر زلنسکی از بسته کمک مالی ایالات متحده 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در توییتی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب طرح کمک مالی جو بایدن تشکر کرد. 

آقای زلنسکی همچنین ابراز امیدواری کرد که این طرح از سوی مجلس سنا هم تصویب شود. 

 

تصویب کمک ۴۰ میلیاردی آمریکا به اوکراین در مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان آمریکا طرح پیشنهادی جو بایدن برای ارائه کمک مالی ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد. این طرح که با ۳۶۸ رای موافق در برابر ۵۷ رای مخالف به تصویب رسید حالا باید به مجلس سنا فرستاده می‌شود.

در صورتی که سناتورهای آمریکایی نیز به این طرح رای مثبت دهند، با امضای جو بایدن، به قانون در آمریکا تبدیل خواهد شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.